Gå til innhold

Test: AMD Radeon R9 290X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fantastisk ytelse, flott pris. Er ikke skuffet.

 

Men nå skal det sies at de grønne fortsatt er mer effektive og bruker mindre strøm, mer stillegående også. Litt morsomt å tenke tilbake til Fermi nå.

 

Er også spennende nå som GTX 780 Ti kommer snart. Er egentlig rimelig sikker på at jeg kommer til å få meg en av dem, forhåpentligvis er F@H-ytelsen bedre enn R9 290Xs skuffende resultater (nå snakker jeg ikke spillytelse).

Lenke til kommentar

Men kan noen forklare meg hvorfor R290 leder stort på BF3 i denne testen over 780 mens 780 ligger godt foran R290 på samme test hos både sweclockers og anandtech? :hmm:

 

Jeg lurer på det samme. HW og SC får også motsigende resultater på Farcry 3. De kjører ikke samme oppløsninger og ikke eksakt samme verdier, men trodde ikke det skulle endre resultatet.

Lenke til kommentar

Kan vi ikke bare konkludere med at:

JA 290x er ytelsemessig bedre enn Titan.

JA vi visste at referansekjøleren til AMD ville suge.

JA det vil komme custom kort til omtrent samme pris som er mye roligere og kjøligere

JA det er tull å kjøpe 290x om man har Titan eller 780 fra før

JA det er tull å argumentere for strømregningen når en lyspære bruker mer enn differansen

JA det er kanskje ikke så smart å dytte 290x inn i en liten HTPC og forvente en stillegående maskin (uten vann)

JA 290x er det beste kjøpet av toppmodellene om man først skal oppgradere spillmaskinen

Nei TITAN er raskere by default og legger det bak seg ved OC men koster så pass mye mer at det er ikke et kort du kjøper idag etter lanseringen av 290X før det og kommer ned i pris eventuelt.

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja og nei, stock cooler versjonen er så lavmål i 2013 etter å ha fått flotte custom cooler kort i fra MSI/ASUS og nvidia sin luksus kjøleløsning som er 100% plastikk fri. Får du den i 3rd party cooler så kunne jeg ikke vært mer enige med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kortet frister stort! Spørs om jeg skal gå tilbake til AMD nå. :) Hverken støy, temperatur eller strømforbruk er noe som plager meg i det heletatt. Når jeg gamer bruker jeg et lukket headsett så støy er ikke noe problem. :) Håper pengboka ikke blir alt for tynn etter Roma turen neste uke, hvis ikke blir det nokk en tidlig julegave til meg selv! :)

 

 

Og jeg ser mange sier at høy varme er skadelig over lang tid. Mitt gammle 8800GTS lå på over 100grader under spilling og lå rundt 60 grader idle. Dette kortet hadde jeg i kanskje 2 år, før jeg solgte det til en jeg kjenner. Han bruker det fortsatt og det fungerer LIKE fint (Husker ikke når dette ble lansert, men det er vell over 5 år siden?). Dessuten så blir grafikkort byttet ut innen de ryker uansett. Sjeldent jeg har et skjermkort i over 5 år iallefall.

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar

Nei TITAN er raskere by default og legger det bak seg ved OC men koster så pass mye mer at det er ikke et kort du

Da tar jeg den gyldne middelvei og sier at 290X ser ut til å være raskere i en del situasjoner, mens Titan er raskere i andre. Det varierer såpass på forskjellige tester at det er vanskelig å si noe helt sikkert. Men tross usikkerheten, så er helelr det hele i AMD sitt favør. Spesielt med tanke på at det er helt ferskt og man bør vente på nye drivere, og etterhvert også mantel.

 

Personlig så er anandtech noe av de beste nettstedene der ute, og er kanskje også en av de mest proffesjonelle både i utstyr, kompetanse og kvalitet. Og på Anandtech så finner man disse tallene:

290x VS Titan

3840x2160 / 2560x1440

Metro = 29 VS 28 / 59 VS 53
COH2 = 41 VS 32 / 43 VS 36
Bioshock = 30 VS 33 / 62 VS 69
BF3 = 41 VS 37 / 72 VS 66
Crysis 3 = 39 VS 39 / 54 VS 58
Crysis Warhead = 51 VS 45 / 56 VS 49
Total War: R2 = 44 VS 39 / 46 VS 44
Hitman = 43 VS 36 / 77 VS 69
GRID 2 = 51 VS 43 / 83 VS 82
Total:
3840x2160: 290X = 41,0 FPS i snitt, mens Titan = 36,9 FPS i snitt

Totalt = 11 % differanse

2560x1440: 290x = 61,3 FPS i snitt, mens Titan = 54,4 FPS i snitt

Totalt = 13 % differanse

Her er det altså ingen tvil om hvem som er best, 290x vinner i nær alle testene.

Jeg er også en del innom Guru3D, og her vinner derimot Titan marginalt (2-3 FPS) i en de fleste testene (flere av de samme spillene), men der er det mulig de ikke har brukt ytelsesmoduset til 290x, som selvsagt blir feil i vår sammenligning i ren ytelse-kategorien.

 

Mens andre tester igjen gir ytelsekronen til 290x. Totalt sett virker det som om 290X kommer sterkere ut, spesielt i de testene hvor de ikke har aktivert støy-kanseleringsmodus.

 

Endret av Andrull
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Synes kortet ser veldig lovende ut jeg. Venter til prisene har stabilisert seg, sannsynligvis når 780Ti og 290 er kommet på lager. Må også få solgt unna min GTX 680 til en grei pris.

 

Forstår ikke alt hatet dog. Det er jo kjempebra at AMD kommer ut med dette kortet. Det gjør at vi får 780Ti, samt at 780 går ned i pris. Konkurranse liker vi!

 

Forstår heller ikke all klaginga på temp. Kortet er jo laget for å kjøre på 95C. Det vil ikke bli skadet av å kjøre på denne tempen. Husker det var mye klaging når 4870 og 4850 kom ut også, fordi de kjørte på 80C. Så viste det seg at 48x0 kortene var de kortene AMD hadde som det har vært minst feil på. Datidens 2x0 fra nVidia var mye verre. Jeg forstår godt at folk ikke vil ha økt varmeutvikling og støy, men at man henger seg opp i temperaturen på kortet er jo bare tull. Chipene blir jo laget for å tåle mer og mer varme. Så lenge de faktisk tåler den, så har det jo ingenting å si. Tenker også på at vi er så heldige å ha 5 års reklamasjonsrett her i landet, så vil man jo få erstattet kortet dersom det skulle gå i stykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår heller ikke all klaginga på temp. Kortet er jo laget for å kjøre på 95C. Det vil ikke bli skadet av å kjøre på denne tempen. Husker det var mye klaging når 4870 og 4850 kom ut også, fordi de kjørte på 80C. Så viste det seg at 48x0 kortene var de kortene AMD hadde som det har vært minst feil på. Datidens 2x0 fra nVidia var mye verre. Jeg forstår godt at folk ikke vil ha økt varmeutvikling og støy, men at man henger seg opp i temperaturen på kortet er jo bare tull. Chipene blir jo laget for å tåle mer og mer varme. Så lenge de faktisk tåler den, så har det jo ingenting å si. Tenker også på at vi er så heldige å ha 5 års reklamasjonsrett her i landet, så vil man jo få erstattet kortet dersom det skulle gå i stykker.

tempen plager meg ikke så mye, men når viftene spinner i gang på full guffe pga tempen blir jeg mindre fornøyd. tviler på at skjermkortet er så stillegående på 95 grader.

 

men om det går helt stille på 95 grader så klager jeg jo ikke nødvendigvis så mye.

Endret av XfsB
Lenke til kommentar

Synes kortet ser veldig lovende ut jeg. Venter til prisene har stabilisert seg, sannsynligvis når 780Ti og 290 er kommet på lager. Må også få solgt unna min GTX 680 til en grei pris.

 

Forstår ikke alt hatet dog. Det er jo kjempebra at AMD kommer ut med dette kortet. Det gjør at vi får 780Ti, samt at 780 går ned i pris. Konkurranse liker vi!

 

Forstår heller ikke all klaginga på temp. Kortet er jo laget for å kjøre på 95C. Det vil ikke bli skadet av å kjøre på denne tempen. Husker det var mye klaging når 4870 og 4850 kom ut også, fordi de kjørte på 80C. Så viste det seg at 48x0 kortene var de kortene AMD hadde som det har vært minst feil på. Datidens 2x0 fra nVidia var mye verre. Jeg forstår godt at folk ikke vil ha økt varmeutvikling og støy, men at man henger seg opp i temperaturen på kortet er jo bare tull. Chipene blir jo laget for å tåle mer og mer varme. Så lenge de faktisk tåler den, så har det jo ingenting å si. Tenker også på at vi er så heldige å ha 5 års reklamasjonsrett her i landet, så vil man jo få erstattet kortet dersom det skulle gå i stykker.

Det er korrekt at de bør tåle det helt fint, men at nyere brikker er laget for å tåle mer varme stiller jeg meg heller skeptisk til. Jeg kan ikke helt se for meg at det har eller vil endre seg noe særlig så lenge materialet de uansett bruker er det samme.

 

At det kanskje er mer fokus på ikke bruke billige kina-kondensatorer derimot, kan jo hende. Dog lenge siden jeg sist så dette på et high-end skjermkort....

Lenke til kommentar

tempen plager meg ikke så mye, men når viftene spinner i gang på full guffe pga tempen blir jeg mindre fornøyd. tviler på at skjermkortet er så stillegående på 95 grader.

 

men om det går helt stille på 95 grader så klager jeg jo ikke nødvendigvis så mye.

Da anbefaler jeg deg å faktisk lese Anandtechs og Techpowerups test av kortet, så du faktisk får et innblikk i hvor "bråkete" det er på 95C, GTX Titan er såvidt mindre bråkete med 2-3dB lavere støy.

 

Sammenlign støynivået også mot GTX 480, så får du kanskje en annen morsom oppdagelse:

http://www.anandtech.com/show/2977/nvidia-s-geforce-gtx-480-and-gtx-470-6-months-late-was-it-worth-the-wait-/19

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_480_Fermi/31.html

 

 

nvidia sin luksus kjøleløsning som er 100% plastikk fri.

Jeg må bare le, har du noengang sett et GTX Titan i virkeligheten? Det er definitivt plastikk i kjøleren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg deg å faktisk lese Anandtechs og Techpowerups test av kortet, så du faktisk får et innblikk i hvor "bråkete" det er på 95C, GTX Titan er såvidt mindre bråkete med 2-3dB lavere støy.

 

 

Ehhh, så vidt lavere? 3db er faktisk en dobling av støynivået .... :sick:

 

edit: For ikke å snakke om load på über som er 50DB mot 780 på 36db - dvs at 290 bråker altså nesten 5 ganger mer enn 780 på load ...

 

Tror nesten jeg får holde meg til 780ti-planen ...

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...