Gå til innhold

Test: AMD Radeon R9 290X


Anbefalte innlegg

 

Virkelig, du stoler på hw.no sine tester over anandtech?

Skjønner at internett er det beste som har skjedd deg. Søker man nok finner man alltid en side som er enige med sine egne meninger.

 

Du leste hans egne kilder? er der jeg tok det fra. Vet ikke hvorfor amd fanboys gir meg kilder som beviser påstanden min men det er greit nok for meg. Slutt å snakk til meg nå

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

1. Det var ikke noe fint :tease:

2. Det lukter manglende erfaring... :hmm:

 

Ja eller altfor mye erfaring med cfx.

 

Nei var ikke fin der men er generelt lei av at arni alltid har rett og aldri kan innrømme noe. Til tross for at han ofte vinkler ting imot noen produsenter mer enn andre. Er møkk lei av at alt amd gjør feil er greit mens nvidia skal slaktes for det samme. Makes no sense.

Lenke til kommentar

hahahahahahahah nvidia fanboys er så mad lmfao

 

jeg hadde vært jævelig mad jeg og.

 

jeg kan bare med hånden på hjertet si at folk har blitt preget av en kald 600/700 serie, det har mye med saken å gjøre. 290x er så mye bang for the buck at det kan faktisk lønne seg for ola nordmann å kjøpe det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tja, jeg kan jo nevne noen:

1 mer varme i rommet

2 mer varme i kabinettet som påvirker kjøling av andre komponenter.

3 kortere holdbarhet på komponenter

4 mer støy fra både sjermkort og kabinettvifter

5 høyere strømregning

1 Du trenger mindre ressurser til å varme opp rommet

2 Da kjøper en skikkelig CPU-kjøler.

3 Bullshit

4 Kjøp en utgave med skikkelig kjøler, og det påvirker ikke kabinettviftene

5 Far betaler, og dessuten er det ikke mange kronene

Gidd noen regne på hvor lang tid det tar før AMD kortet skulle brukt 3000 kr i strøm, noe som kunne forsvare påstanden om at det det blir høyere strømregning :-P

Lenke til kommentar

Gidd noen regne på hvor lang tid det tar før AMD kortet skulle brukt 3000 kr i strøm, noe som kunne forsvare påstanden om at det det blir høyere strømregning :-P

 

 

Viss du har en lyspære på 60w påskrudd 24/7 i ett år, da koster det ca 470 kroner. 290x bruker ikke 60w mer enn Titan til vanlig. Under normal spilling vil forksjellen være mindre. Du spiller ikke 24/7. Du sparer nok en 100lapp elns. Du har skjermkortet i ca to år.

 

Konklusjon: Drit i strømforbruket

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Med høyere strømforbruk så er det høyere temperaturer, mer varme som produseres som må bort og følgelig en større utfordring når du skal overklokke.

 

Jeg vil få høyere vanntemps og potensielt dårligere CPU overklokk også. Alternativt må jeg få en kraftigere kompressor. Mens andre kanskje må ha flere radiatorer, kraftigere pumpe, større kabinett osv...

 

30 % mer effektforbruk på de svindyre vannkjølingsloopene (gjerne snakk om et par skjermkort) der ute kan fort bety en tusenlapp eller tre mer for lik kjøleytelse.

 

Strømregninga er kanskje det siste av betydning når jeg ser på strømforbruket. ;-)

 

Med en kompressor og vifter på rundt 1700W, flere kort, så tilsvarer altså 30% økning i last ganske mange hundre Watt ekstra.

 

Trass det tar jeg det som en utfordring!

Lenke til kommentar

Jeg skjønner virkelig ikke hva problemet er med varmeutvekslingen og strømforbruket er. Er det sånn automatisk at det må være på linje med Nvidia, deretter yte bedre?

 

  • Man er fult klar over at referansekjøler fra AMD er dårlig, derfor har man noe som heter 3 parts-kjølere.
  • Strømforbruket har ikke noe å si, det har mer ytelse per watt enn hva tidligere modeller fra AMD og Nvidia har. (Ikke 600/700-serie, som var preget av noe annet siden annen arkitektur).
  • Kortet koster 4200, noe som GTX 780 ikke gjør.
  • Har bedre ytelse enn GTX 780 og med VRAM.

Så, hva skal man fram til egentlig? Nvidia har bare blitt beisa til helvete denne gangen, så blir spennende å se hvordan 780Ti blir.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg skjønner virkelig ikke hva problemet er med varmeutvekslingen og strømforbruket er. Er det sånn automatisk at det må være på linje med Nvidia, deretter yte bedre?

 

  • Man er fult klar over at referansekjøler fra AMD er dårlig, derfor har man noe som heter 3 parts-kjølere.
  • Strømforbruket har ikke noe å si, det har mer ytelse per watt enn hva tidligere modeller fra AMD og Nvidia har. (Ikke 600/700-serie, som var preget av noe annet siden annen arkitektur).
  • Kortet koster 4200, noe som GTX 780 ikke gjør.
  • Har bedre ytelse enn GTX 780 og med VRAM.

Så, hva skal man fram til egentlig? Nvidia har bare blitt beisa til helvete denne gangen, så blir spennende å se hvordan 780Ti blir.

 

Klart R9 290x er et genialt bra kort. Og prisen er uslåelig. Men å si at nvidia har blitt beisa til helvete er ikke heelt sant da det er 7 mnd for sent.

 

Gjenstår å se hva som kommer neste 3-4 mnd.

Så sant så sant. Før 6xx så var det ingen nvidiaelskere som enset varmeutvikling, fordi nvidia var grusomt dårlige på det.

Men nå er det tydeligvis det viktigste som er.

 

500 serien var da helt normal? Ihvertfall på linje med 5000-6000 serien til amd ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er relativt beisa til helvete fra mitt synspunkt, men vi får da se.

 

Skal virkelig bli spennende å se hvordan dette kortet yter med enda bedre drivere kontra 780 & Titan osv.

 

Blir spennende å se hvordan vannblokkende blir, hvor bra VRM osv kommer til å bli kjølt. Kanskje BP kommer med noen fine blokker. :)

 

Så blir det aboslutt spennende å se om GTX 780Ti kan hamle opp med R290. Kan sikkert det, men om det kan det til samme pris, er noe annet.

Lenke til kommentar

Er relativt beisa til helvete fra mitt synspunkt, men vi får da se.

 

Skal virkelig bli spennende å se hvordan dette kortet yter med enda bedre drivere kontra 780 & Titan osv.

 

Blir spennende å se hvordan vannblokkende blir, hvor bra VRM osv kommer til å bli kjølt. Kanskje BP kommer med noen fine blokker. :)

 

Så blir det aboslutt spennende å se om GTX 780Ti kan hamle opp med R290. Kan sikkert det, men om det kan det til samme pris, er noe annet.

 

Vil tro 780ti blir litt dyrere med litt lavere ytelse skal jeg være ærlig. Men 780 skal jo en del ned i pris sier de. Håper de ihvertfall matcher 290x i pris ellers bæsjer de på leggen :p

Lenke til kommentar

Jeg skjønner virkelig ikke hva problemet er med varmeutvekslingen og strømforbruket er. Er det sånn automatisk at det må være på linje med Nvidia, deretter yte bedre?

 

  • Man er fult klar over at referansekjøler fra AMD er dårlig, derfor har man noe som heter 3 parts-kjølere.
  • Strømforbruket har ikke noe å si, det har mer ytelse per watt enn hva tidligere modeller fra AMD og Nvidia har. (Ikke 600/700-serie, som var preget av noe annet siden annen arkitektur).
  • Kortet koster 4200, noe som GTX 780 ikke gjør.
  • Har bedre ytelse enn GTX 780 og med VRAM.
Så, hva skal man fram til egentlig? Nvidia har bare blitt beisa til helvete denne gangen, så blir spennende å se hvordan 780Ti blir.

290x blir plutselig ikkje så billig alikevel med 3 partskjøler til 5-600kr + 2 vifter. Dog ytelse får man da enda mere av og ca 25 grader kaldere skjermkort :)

Lenke til kommentar

Jeg tenker nå, ikkje etterpå ;)

 

Om en mnd kan 780 gå ned i pris, og 290x dc2 gå opp i pris, så hvem vet. Det jeg vet er at 290x skal presses på vann her i Molde :D

 

Tror ikke 290 er så veldig overklokkingsvennig, men man kan ta feil. 7970 er beist på vann, så får vell se hvordan det blir her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...