Gå til innhold

Test: AMD Radeon R9 290X


Anbefalte innlegg

Har lest flere tester som viser att den ikke når opp til titan. Som er nvidias toppkort. Ikke 780...

Men det er et kort i en helt annen prisklasse, og vil nok alltids være det. GTX 780 er derfor mer naturlig å sammenligne mot. På samme måte som det faktum at Titan faktisk ikke er Nvidia sitt toppkort, men det er ingen som sammenligner mot deres ypperste kort (som ikke har noen deaktiverte SMXer), da prisen og bruksområdet er av en annen verden.

 

Og man bør vel heller dømme selv, for det er ikke soleklart hvem som er kraftigst (uavhengig av pris). AMD bør få en ukes tid på seg til å forbedre drivere, og så vil spillene og oppløsningen avgjøre mye. 290X ser ut til å gjøre det bra på sitt satsningsområde, som da er high-res. :)

 

Edit: Her har du Nvidia sitt toppkort: Quadro K6000

12 GB minne, ca 900 MHz kjerne, 2880 stream prosessorer, 15 SMXer mot Titan med:

6 GB minne, 836 MHz, 2688 stream prosessorer og 14 SMXer

 

Men de kan selvsagt ikke sammenlignes blant annet pga pris. Samme blir det vel nesten med 290x (selvsagt ikke like overdreven prisforskjell som K6000 VS Titan).

 

Edit: Bare 12000kr: http://www.multicom.no/NVIDIA-Quadro-K6000-12-GB-grafikkort-HP/cat-p/c/p6908211

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Anngående varme så skal jeg love deg at Idle temp på 52 grader ikke er direkte sunt i lengden.

 

Mitt Saphire Radeon 4870X2 kort har en idle -temp på 92 grader og den har nå stått på siden det var nytt, hver eneste dag (hvertfall siden 2009). Og verken den, Soundblaster kortet som sitter i naboplassen eller LSI SAS kontrolleren som sitter under har merket noe til varmen. Alt fungerer like godt i dag. Kanskje jeg har vært heldig, men mine erfaringer tilsier at temperaturen ikke har noe å si overhodet når man uansett sjeldent bruker komponenter så lenge som jeg har gjort.

 

Merk også at kortet ofte står under LOAD og da er temperaturen vesentlig høyere enn de 92 gradene det ligger på mens jeg skriver nå. Og dette i et lukket kabinett uten annet enn èn stk 80mm vifte bak og 120mm vifte i strømforsyningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

290X har elendig ytelse i forhold til watt satt mot TITAN, kjøleren deres er bås. koster 2 lapper mindre en et gammelt TITAN. Dette er jo bare NVIDIA sin 480GTX fra gammelt av, snakk om å henge etter. Får se hva neste gen kommer med, er ikke noe å oppgradere i fra TITAN for min del. Mitt TITAN kjører allerede 1.2GHz boost og er kjøligere. BORING.

 

En får en meget bra customkjøling for litt av prisforskjellen :hm:

 

Personlig er alt som ikke er vannkjøling, uaktuelt uansett fabrikant.

Lenke til kommentar

En ting er om høye temperaturer vil tørke ut medfølgende kondensatorer på kortet (her er PCB-tempen viktigere, og GPU-temp er ikke så interessant sånn sett), men også store og mange temepratursvigninger kan skape svikt i loddebaner, og er noe jeg selv har vært borti flere ganger. En lav Idle temp og høy load-temp vil her være vell så ille. Spesielt om det er et bruk som fører til raske svigninger og mange.

En GPU-kjerne som tar kvelden pga "høy" temp (under 100 grader) har jeg derimot ikke vært borti.

Tilfeldig? Godt mulig, men synes heller ikke jeg har vært borti så mange på nettet som har kommet i trøbbel pga load-temp på 90-grader og noe, samt Idle-temp på 50-60 grader.

Dette var jo standarden for ikke aaalt for lenge siden. Har flere GTX 480-kort som er mye værre sånn sett, og 9800GX2 var nok også like dårlig. For ikke å snakke om nesten samtlige High-end-kort som var i singel-slot. (7800 GTX, 6800 Ultra og tidligere...)

 

Såklart, det er nok sikkert positivt at det er lavere, jeg sier ikke det, men i praksis for de fleste så har vel det ikke særlig mye å si.

edit: Det meste av diskrete transistorer og slikt har som regel en øvre grense på rundt 150 grader over tid hvor de bryter sammen.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Da har du dessverre for lite erfaring om PC hardware til å uttale deg, for det er direkte feil det du sier.

 

1. Wow. Ja 200W fra skjermkortet i den daglige/ukentlige/månedlige gangen man spiller får hele huset til å koke, helt klart. 200W er jo helt vilt! Si 300W da, så har jeg litt margin når man snakker isolert sett om skjermkortet. For du vet like godt som meg om du har litt vett i toppen (noe jeg vet at du har), at 300W ikke blir en katastrofe om det er sommer eller vinter. Man kan jo alltids åpne et vindu også.

 

2. Det vil aldri bli et problem om skjermkortet lager 50-100W ekstra varme, som for øvrig er veldig lite i en normal sammenheng, spesielt om man har et kabinett med en vifte eller to i. Jeg har et kabinett med 6 vifter, hvorav 1stk er gigantiske 25cm eller lignende. Og det bråker ikke en puck, er like stille som en ny bedriftsmaskin fra HP. Og det er billig også, tror det kostet 700kr eller noe sånn.

 

4. Du aner ikke hva du snakker om. Under 100% contant load på mitt overklokkede 7970 GHz edition er det fortsatt så stille fra kabinettet mitt at jeg kunne sovnet ved siden av det. Fordi jeg har Vapor-X kjølingen fra Sapphire. Stille og effektivt, kanskje fordi det er 2 store vifter påmontert skikkelige kjøleribber som langt mer effektivt fjerner varme enn turbinhjulet til referansekjøleren?

 

5. Som nevnt tidligere, har man råd til R9 290, enten om det er en selv eller foreldre som betaler, så har man da også penger til strømregningen.

 

1. Vennligst slutt å fantasere opp tullball, utsagnet mitt er helt rikitg, det er bare du som snakker om koking og annet tøv. Ikke løp rundt og lat som jeg har sagt noe sånn.

 

2. Du har kanskje lave krav, nye bedriftsmaskiner fra HP er ikke spesielt stille.

 

4. Som over, du har lave krav, det er greit det, det er særdeles vanskelig å få en maskin med ett sånt kort ordentlig stille.

 

5. Og har du råd til denne, så har du råd til en titan, så prisforskjellen mellom de teller ikke?

 

AtW

Lenke til kommentar

Mitt Saphire Radeon 4870X2 kort har en idle -temp på 92 grader og den har nå stått på siden det var nytt, hver eneste dag (hvertfall siden 2009). Og verken den, Soundblaster kortet som sitter i naboplassen eller LSI SAS kontrolleren som sitter under har merket noe til varmen. Alt fungerer like godt i dag. Kanskje jeg har vært heldig, men mine erfaringer tilsier at temperaturen ikke har noe å si overhodet når man uansett sjeldent bruker komponenter så lenge som jeg har gjort.

 

Merk også at kortet ofte står under LOAD og da er temperaturen vesentlig høyere enn de 92 gradene det ligger på mens jeg skriver nå. Og dette i et lukket kabinett uten annet enn èn stk 80mm vifte bak og 120mm vifte i strømforsyningen.

 

Du har et kort som idler på 92c... og det har det gjort siden dag 1?

Det kortet idler stort sett mellom 40-60c så om du har et som idler på 92c så er det noe virkelig galt hos deg (mest sannsynligvis defekt temp sensor elns)

Lenke til kommentar

2. Du har kanskje lave krav, nye bedriftsmaskiner fra HP er ikke spesielt stille.

 

5. Og har du råd til denne, så har du råd til en titan, så prisforskjellen mellom de teller ikke?

5. Spørsmålet som da må besvares er om det er verdt å betale 1000-1500 kr ekstra for et 780 Classified for å spare deg for 60W med oppvarming i sommermånedene.

 

2. Er eldre bedriftsmaskiner fra HP mer stille?

 

 

Jeg måtte bare ;)

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

5. Og har du råd til denne, så har du råd til en titan, så prisforskjellen mellom de teller ikke?

 

AtW

 

 

... plutselig fikk jeg råd til Titan..... Forskjell på noen usle kroner på strømregninga og noen tusen. Hadde vi fulgt denne malen kunne jeg like gjerne kjøpt Titan og alt annet i øverste klasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

5. Spørsmålet som da må besvares er om det er verdt å betale 1000-1500 kr ekstra for et 780 Classified for å spare deg for 60W med oppvarming i sommermånedene.

 

2. Er eldre bedriftsmaskiner fra HP mer stille?

 

 

Jeg måtte bare ;)

 

 

 

5. Ikke for meg ihvertfall (prismessig alene, jeg ville aldri kjøpt noe som bruker så mye effekt av andre grunner), men det er tåpelig å framstille det som kostnader er irrelevante for folk som kjøper slike kort.

2. Nei, det følger heller ikke av påstanden.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Du har et kort som idler på 92c... og det har det gjort siden dag 1?

Det kortet idler stort sett mellom 40-60c så om du har et som idler på 92c så er det noe virkelig galt hos deg (mest sannsynligvis defekt temp sensor elns)

Slik jeg skjønte det så kjører han noe tungt i bakgrunnen når han ikke sitter på den, som gjør at "Idle" blir 100 % load for GPUen.

Lenke til kommentar

 

Ha sa vel noe om at det ble betydelig varmere under load. Så jeg regner med at kortet rett og slett idler på 92c :confused:

Jaggu har du rett. Men sånn skjer vel om det faktisk stemmer om han har hatt den på i 4år. :S

(ser for meg rimelig mye støv som burde renses ut)

 

 

Idle strømforbruk ligger på nesten 70w når man bruker flerskjermoppsett. Gtx 780 bruker feks 12w under samme scenario. Er det noe som kan forbedres med en driveroppdatering?

Hmm, såpass høyt ja. Teknisk sett burde det være mulig med driveroppdatering. Det må vel være pga flerskjermoppsett at det blir så ille? Altså, nærmest en bugg bare?

Lenke til kommentar

Slik jeg skjønte det så kjører han noe tungt i bakgrunnen når han ikke sitter på den, som gjør at "Idle" blir 100 % load for GPUen.

 

 

 

Ha sa vel noe om at det ble betydelig varmere under load. Så jeg regner med at kortet rett og slett idler på 92c :confused:

 

Det er det jeg heller ikke får til å stemme, 92c idle og vesentlig varmere under load....

Defekt sensor.

Lenke til kommentar

Jaggu har du rett. Men sånn skjer vel om det faktisk stemmer om han har hatt den på i 4år. :S

(ser for meg rimelig mye støv som burde renses ut)

 

 

Hmm, såpass høyt ja. Teknisk sett burde det være mulig med driveroppdatering. Det må vel være pga flerskjermoppsett at det blir så ille? Altså, nærmest en bugg bare?

 

Mine 7970 er vesentlige varmere med 2 skjermer enn 1, det er fordi minnet ikke klokker seg ned til 300 mhz når man bare er på desktop, men holder seg på full pupp.

 

På vann er det care, men merkes på luft.

Lenke til kommentar

Hmm, såpass høyt ja. Teknisk sett burde det være mulig med driveroppdatering. Det må vel være pga flerskjermoppsett at det blir så ille? Altså, nærmest en bugg bare?

Ja, jeg syns det er altfor høyt. At kortet bruker 60w mer enn 780 under load har ingenting å si for meg. Hadde ikke brudd meg om det var 150w høyere. Men idle strømforbruket ved flere skjermer setter en hinder for meg. Får vente litt å se på driveroppdatringer eller brukertester. Kanskje det er bare en bug som du sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...