Gå til innhold

Microsoft kan få megabot


Anbefalte innlegg

Helt sprøtt at det på en side som denne kommer to sider med kommentarer fra folk som overhode ikke ser ut til å ha forstått hvorfor Microsoft bøtelegges.

 

foreløpig har apple 65% markedsandel globalt.(teller da med nettbrett da de er "mobile"). ca i 2014 vil det være 50% apple. så de har et klart monopol. større enn microsoft sitt faktisk.

 

65% markedsandel er (for) mye, men er ikke monopol. De andre kommentaren skjønner jeg ikke helt. Mener du at Apples overtak i mobilmarkedet (65%) er større enn Microsofts overtak i operativsystemmarkedet (90%)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter som jeg har skjønt det, så er det et krav til alle PC-er og ha mulighet til å velge andre nettlesere. Den er grei, forstått...

 

Men Mac har ikke disse kravene (fordi det er Mac, ikke PC). Greit, men hvordan defineres en PC? Er det Windows? Hardware? input/output?

Trenger litt hjelp til å forstå dette...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Greit, men hvordan defineres en PC? Er det Windows

Ja, det er Windows. Det vil si Windows sin markedsandel i operativsystem markedet som gjør at MS må følge litt andre krav enn resten. De har ikke lov å posisjonen windows har til å påvirke andre marked (i dette tilfellet nettlesermarkedet).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Helt sprøtt at det på en side som denne kommer to sider med kommentarer fra folk som overhode ikke ser ut til å ha forstått hvorfor Microsoft bøtelegges.

 

foreløpig har apple 65% markedsandel globalt.(teller da med nettbrett da de er "mobile"). ca i 2014 vil det være 50% apple. så de har et klart monopol. større enn microsoft sitt faktisk.

 

65% markedsandel er (for) mye, men er ikke monopol. De andre kommentaren skjønner jeg ikke helt. Mener du at Apples overtak i mobilmarkedet (65%) er større enn Microsofts overtak i operativsystemmarkedet (90%)?

 

http://www.mobilen.n...brettene/112876

 

her er en kilde. var 60% sorry :p my bad.

syns uansett hele saken er tull. dette er lobbyvirksomhet uten et klart mål utenom å skade microsoft.

 

med den andre kommentaren ville jeg bare si at apple har om 2 år et større monopol på nettleseren på mobile enheter enn microsoft har på pcer. microsoft har under 50% nå :p(snakker kun om nettlesere :p)

Endret av cannibalguppy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter som jeg har skjønt det, så er det et krav til alle PC-er og ha mulighet til å velge andre nettlesere. Den er grei, forstått...

 

Men Mac har ikke disse kravene (fordi det er Mac, ikke PC). Greit, men hvordan defineres en PC? Er det Windows? Hardware? input/output?

Trenger litt hjelp til å forstå dette...

 

Du har misforstått... Det er ikke krav om at alle PC'er skal ha det. Da hadde dette gjeldt Apple (en Mac er da en personal computer er det ikke?) og de fleste brukervennlige Linux-distribusjoner.

 

Microsoft har blitt pålagt dette av EU fordi de har monopol med Windows, og fordi de bruker det monopolet på å kapre markedsandeler i nettleser-markedet, som er urettferdig i forhold til deres konkurrenter i nettleser-markedet.

 

Hvis 80% av verden hadde brukt en Mac, så ville nok Apple fått bøter av EU pga Safari også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

syns uansett hele saken er tull. dette er lobbyvirksomhet uten et klart mål utenom å skade microsoft.

 

med den andre kommentaren ville jeg bare si at apple har om 2 år et større monopol på nettleseren på mobile enheter enn microsoft har på pcer. microsoft har under 50% nå :p(snakker kun om nettlesere :p)

 

Hvis det er lobbyvirksomhet er målet sannsynligvis å fremme nettlesere som Firefox, Opera og Chrome... ikke å svekke Microsoft. Jeg ville tro dette er ett pluss?

 

Om to år regner jeg med at situasjonen fortsatt er som idag. Brukere er fordelt over Android og iOS, og (til en viss grad) Windows Phone, uten noe klart monopol.

 

Som sagt, hvis Apple får monopol fordi iOS kaprer 90% av brukerne verden over, så vil Apple få en smekk fordi Safari vil da ha det urettferdige fortrinnet av å være den nettleseren som følger med iOS.

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Helt sprøtt at det på en side som denne kommer to sider med kommentarer fra folk som overhode ikke ser ut til å ha forstått hvorfor Microsoft bøtelegges.

 

foreløpig har apple 65% markedsandel globalt.(teller da med nettbrett da de er "mobile"). ca i 2014 vil det være 50% apple. så de har et klart monopol. større enn microsoft sitt faktisk.

 

65% markedsandel er (for) mye, men er ikke monopol. De andre kommentaren skjønner jeg ikke helt. Mener du at Apples overtak i mobilmarkedet (65%) er større enn Microsofts overtak i operativsystemmarkedet (90%)?

 

http://www.mobilen.n...brettene/112876

 

her er en kilde. var 60% sorry :p my bad.

syns uansett hele saken er tull. dette er lobbyvirksomhet uten et klart mål utenom å skade microsoft.

 

med den andre kommentaren ville jeg bare si at apple har om 2 år et større monopol på nettleseren på mobile enheter enn microsoft har på pcer. microsoft har under 50% nå :p(snakker kun om nettlesere :p)

 

Tviler ikke på at Apple har mer enn 60% markedsandel på padder og foner, men dette er altså ikke monopol. Andelen IE har er heller ikke relevant. Problemet er at Microsoft har monopol på operativsystemer, og de har altså ikke lov til å benytte seg av dette for å få innpass på andre markeder (dvs. nettlesermarkedet).

 

Da gjenstår det ett tilsvarende pålegg til Apple om å gjøre brukerene oppmerksomme på alternative nettlesere til Safari. Rett skal være rett.

 

Helt sprøtt hvordan det stadig kommer flere slike innlegg selv etter at problemstillingen har blitt forklart gang på gang. Apple blir nok også pålagt å varsle om alternativer når Mac OS X passerer en markedsandel på 90%.

Lenke til kommentar

Tanken bak konkurransereglene i EU er gode. Anvendelsen av dem er ikke.

 

I dag er IE mindre brukt enn Chrome. Microsoft har også vært flink å løse opp på det meste i forhold til låsing til IE. Skal virkelig ett selskap som utvikler ett operativsystem være nødt til å si til folk: "Hei! Eu mener vi har monopol, vil dere bruke chrome, firefox eller IE?"

 

Den dagen dette blir normalen ser jeg for meg at Apple får smekk på pungen for iTunes og det helvette det er å bruke iPods uten iTunes.

Lenke til kommentar

hvorfor fikk ikke Apple bot når de kom ut med IPaden ?

Da hadde de monopol.

 

Men det har de vel lurt seg unne med å definere det som en mobil enhet i stedet

 

jeg tror at EU har lagt seg til hat for Microsoft og skal stadig finne påskudd for dra penger fra dem.

 

Saken er jo opprinnelig fra en tid da det var vanskelig å få takk i andre nettlesere.

Nå er det så mange som vet om valgene at dette burde være unødvendig fra EU sin side.

 

Men er alternativene klare for Windows 8 ?

Det kan ikke være slik at valget man tar er avhengig av hvilken brukergrensesnitt man velger

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...