Gå til innhold

Microsoft kan få megabot


Anbefalte innlegg

Ganske drøyt å få bot for å ha en nettleser inkludert i produktet de utvikler.

Hvor er samme logikken med iPod? Sist jeg sjekket kom den ferdig levert med iTunes, uten særlig mulighet til å velge andre måter å synkronisere og kjøpe musikk. Hvor er konkurransen der? Vil påstå at Apple i ganske lang tid har hatt så og si monopol på det markedet.

Ikke får man valg for å velge nettleser heller, det må man finne ut av selv.

Hva er unnskyldningen til Apple? iTunes er for integrert i systemet til at det kan endres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er da deres operativsystem så syns det er teit at de skal få bot for nettleseren. hvorfor blir ikke apple slaktet sønder og sammen da? som om de foreslår forskjellige nettlesere på NOEN av systemene sine..

 

Er forsåvidt enig i dette, de inkluderer også en del andre Windows produkter som de ikke får hets for! Hvorfor IE blir eksklusivt hengt ut av EU og andre skjønner jeg ikke!

 

og flaut hardware, det er ikke Steve Jobs!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

apple har jo monopol på nettbrettmarkedet. og der foreslår de IKKE en annen nettleser enn det søppelet som kalles safari(folk sier IE6 var dårlig.. wow.. safari er som tortur og salt i såret etterpå i en pakke, ustabilt og knebler bruken).

 

 

Hvis du virkelig mener at Safari i iOS 5 / iOS 6 er verre enn Internet Explorer 6.0 så lurer jeg på hva i allverden du gjør på nettet.. Greit at mobilnettlesere i seg selv ikke er allverden, men det meste er bedre enn Internet Explorer 6.0 uten muligheter for faner og det hele...

 

 

Når det gjelder monopoltilstanden til Microsoft med Windows så har de hatt det i en årrekke og har fått flere år på seg til å utarbeide en løsning, det er ikke sånn at om Apple har monopol på nettbrettmarkedet så kommer det et krav sporenstreks. Om de har det over 5år så kanskje EU vil reagere der også, men inntil videre så er det ikke monopol for Apple med verken iOS eller OS X og derav fremmes ikke de samme konkurransekravene fra EU.

 

 

Greit å sette seg litt inn i hva det faktisk er snakk om før man slenger med leppa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synd at dette bare skal gjelde Microsoft, Apple er jo værre.

 

Alle iPads og iPhones er låst til safari som standard nettleser. (Åpne opp lenker osv i et mail program tar deg alltid til safari, selv om chrome er installert.)

 

Hvis man først skal tvinge frihet til å velge bør det gjelde alle plattformer og produsenter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

apple har jo monopol på nettbrettmarkedet. og der foreslår de IKKE en annen nettleser enn det søppelet som kalles safari(folk sier IE6 var dårlig.. wow.. safari er som tortur og salt i såret etterpå i en pakke, ustabilt og knebler bruken).

 

 

Hvis du virkelig mener at Safari i iOS 5 / iOS 6 er verre enn Internet Explorer 6.0 så lurer jeg på hva i allverden du gjør på nettet.. Greit at mobilnettlesere i seg selv ikke er allverden, men det meste er bedre enn Internet Explorer 6.0 uten muligheter for faner og det hele...

 

 

Når det gjelder monopoltilstanden til Microsoft med Windows så har de hatt det i en årrekke og har fått flere år på seg til å utarbeide en løsning, det er ikke sånn at om Apple har monopol på nettbrettmarkedet så kommer det et krav sporenstreks. Om de har det over 5år så kanskje EU vil reagere der også, men inntil videre så er det ikke monopol for Apple med verken iOS eller OS X og derav fremmes ikke de samme konkurransekravene fra EU.

 

 

Greit å sette seg litt inn i hva det faktisk er snakk om før man slenger med leppa.

 

skjønner at microsoft er et sårt tema for applefanbois. sorry men apple er værre en microsoft på alle punkter og de har nå har monopol på mobile nettlesere i akkuratt 5 år så der dreit du på draget(iphone kom i 2007 5år det) og de gir ikke support en gang hvis du får trøbbel med tredjeparts nettlesere på deres produkter, noe de egentlig skal gjøre som produsent av hardware. eller er du for fanboi til å se at det er flere nivåer her?

 

de har ogdså hatt monopol på mp3spillere men støtter KUN itunes noe som er et klart brudd på handelslovene. men de så du vel ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjører Win8 nå, og der er IE10 med som standard, uten noe som helst alternativ for å velge en annen leser når jeg starter opp. OK, kan kjøpe at det er en miss i Win7 i SP1, men at det ikke er med i Win8, som er helt nytt fra scratch (for å overdrive litt) mener jeg vil bli et større problem for dem å forklare....

Lenke til kommentar

Jakten på Microsoft virker definitivt ganske merkelig utifra dagens marked hvor forbrukere er vant til å være vesentlig mer bundet.

 

Disse tiltakene EU har krevd har heller ikke vært populære hos forbrukerne. Ikke en kjeft velger å kjøpe WindowsN (den utgaven uten Windows media player) og de fleste oppfatter "fritt nettleservalg" som plagsom reklame.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører Win8 nå, og der er IE10 med som standard, uten noe som helst alternativ for å velge en annen leser når jeg starter opp. OK, kan kjøpe at det er en miss i Win7 i SP1, men at det ikke er med i Win8, som er helt nytt fra scratch (for å overdrive litt) mener jeg vil bli et større problem for dem å forklare....

 

Kjører du RTM? Jeg fikk spørsmål om valg av nettleser på min installasjon av Windows 8, kanskje det er en Windows Update sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

apple har jo monopol på nettbrettmarkedet. og der foreslår de IKKE en annen nettleser enn det søppelet som kalles safari(folk sier IE6 var dårlig.. wow.. safari er som tortur og salt i såret etterpå i en pakke, ustabilt og knebler bruken).

 

 

Hvis du virkelig mener at Safari i iOS 5 / iOS 6 er verre enn Internet Explorer 6.0 så lurer jeg på hva i allverden du gjør på nettet.. Greit at mobilnettlesere i seg selv ikke er allverden, men det meste er bedre enn Internet Explorer 6.0 uten muligheter for faner og det hele...

 

 

Når det gjelder monopoltilstanden til Microsoft med Windows så har de hatt det i en årrekke og har fått flere år på seg til å utarbeide en løsning, det er ikke sånn at om Apple har monopol på nettbrettmarkedet så kommer det et krav sporenstreks. Om de har det over 5år så kanskje EU vil reagere der også, men inntil videre så er det ikke monopol for Apple med verken iOS eller OS X og derav fremmes ikke de samme konkurransekravene fra EU.

 

 

Greit å sette seg litt inn i hva det faktisk er snakk om før man slenger med leppa.

 

skjønner at microsoft er et sårt tema for applefanbois. sorry men apple er værre en microsoft på alle punkter og de har nå har monopol på mobile nettlesere i akkuratt 5 år så der dreit du på draget(iphone kom i 2007 5år det) og de gir ikke support en gang hvis du får trøbbel med tredjeparts nettlesere på deres produkter, noe de egentlig skal gjøre som produsent av hardware. eller er du for fanboi til å se at det er flere nivåer her?

 

de har ogdså hatt monopol på mp3spillere men støtter KUN itunes noe som er et klart brudd på handelslovene. men de så du vel ikke?

 

Hvordan har du det til at Apple har monopol på mobile nettlesere? Sist jeg sjekket selges det flere Android-enheter enn iOS enheter, som igjen vil si at det er flere som har tilgang til en annen nettleser enn Safari...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

apple har jo monopol på nettbrettmarkedet. og der foreslår de IKKE en annen nettleser enn det søppelet som kalles safari(folk sier IE6 var dårlig.. wow.. safari er som tortur og salt i såret etterpå i en pakke, ustabilt og knebler bruken).

 

 

Hvis du virkelig mener at Safari i iOS 5 / iOS 6 er verre enn Internet Explorer 6.0 så lurer jeg på hva i allverden du gjør på nettet.. Greit at mobilnettlesere i seg selv ikke er allverden, men det meste er bedre enn Internet Explorer 6.0 uten muligheter for faner og det hele...

 

 

Når det gjelder monopoltilstanden til Microsoft med Windows så har de hatt det i en årrekke og har fått flere år på seg til å utarbeide en løsning, det er ikke sånn at om Apple har monopol på nettbrettmarkedet så kommer det et krav sporenstreks. Om de har det over 5år så kanskje EU vil reagere der også, men inntil videre så er det ikke monopol for Apple med verken iOS eller OS X og derav fremmes ikke de samme konkurransekravene fra EU.

 

 

Greit å sette seg litt inn i hva det faktisk er snakk om før man slenger med leppa.

 

skjønner at microsoft er et sårt tema for applefanbois. sorry men apple er værre en microsoft på alle punkter og de har nå har monopol på mobile nettlesere i akkuratt 5 år så der dreit du på draget(iphone kom i 2007 5år det) og de gir ikke support en gang hvis du får trøbbel med tredjeparts nettlesere på deres produkter, noe de egentlig skal gjøre som produsent av hardware. eller er du for fanboi til å se at det er flere nivåer her?

 

de har ogdså hatt monopol på mp3spillere men støtter KUN itunes noe som er et klart brudd på handelslovene. men de så du vel ikke?

 

Hvordan har du det til at Apple har monopol på mobile nettlesere? Sist jeg sjekket selges det flere Android-enheter enn iOS enheter, som igjen vil si at det er flere som har tilgang til en annen nettleser enn Safari...

 

foreløpig har apple 65% markedsandel globalt.(teller da med nettbrett da de er "mobile"). ca i 2014 vil det være 50% apple. så de har et klart monopol. større enn microsoft sitt faktisk. så de burde hvertfall få bot. burde bøtelegges for andre ting også men de slipper alltid unna...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

HardWare skrev: ".I utgangspunktet er det fullt lovlig å ha monopol eller å legge ved kun en eneste nettleser med operativsystemet.Men det er ikke lovlig å hindre konkurranse. Da blir EUs konkurransemyndigheter sinte.

 

Får du spørsmål om valg av nettleser på en ipad?

 

Nope, men det er alternative nettlesere tilgjengelig i app store, og disse har de samme mulighetene (utviklerne har tilgang på samme api) som det Safari har... Hvis du leser hele posten hans sier han at Microsoft ga IE fordeler som andre nettlesere ikke kunne dra nytte av... Dermed fikk IE en urettferdig fordel i forhold til konkurrentene...

 

Apple har heller ikke monopol (hva er den definerte grensa på monopol? 75% av markedet?) så de benytter seg ikke av ett monopol for å få en fordel innenfor ett annet marked (nettlesere). Som allerede nevnt, det selges flere Android enheter enn iOS enheter... Hvis Apple hadde vært like store som Microsoft derimot, ville nok Apple fått en backhand av EU også (tror jeg, igjen, Safari har ingen fordeler andre nettlesere ikke kan dra nytte av).

Lenke til kommentar

Kjører Win8 nå, og der er IE10 med som standard, uten noe som helst alternativ for å velge en annen leser når jeg starter opp. OK, kan kjøpe at det er en miss i Win7 i SP1, men at det ikke er med i Win8, som er helt nytt fra scratch (for å overdrive litt) mener jeg vil bli et større problem for dem å forklare....

 

Som du selv sier, den er helt ny. Med andre ord er det så mange som har laget en ordentlig nettleser versjon til win8. Når det kommer alternativer som er verdt å bruke og putte inn, så kan du klage.

 

Lenke til kommentar

foreløpig har apple 65% markedsandel globalt.(teller da med nettbrett da de er "mobile"). ca i 2014 vil det være 50% apple. så de har et klart monopol. større enn microsoft sitt faktisk. så de burde hvertfall få bot. burde bøtelegges for andre ting også men de slipper alltid unna...

 

Kilde?

 

Kjører Win8 nå, og der er IE10 med som standard, uten noe som helst alternativ for å velge en annen leser når jeg starter opp. OK, kan kjøpe at det er en miss i Win7 i SP1, men at det ikke er med i Win8, som er helt nytt fra scratch (for å overdrive litt) mener jeg vil bli et større problem for dem å forklare....

 

Som du selv sier, den er helt ny. Med andre ord er det så mange som har laget en ordentlig nettleser versjon til win8. Når det kommer alternativer som er verdt å bruke og putte inn, så kan du klage.

 

Når win8 er lansert, kan du klage ;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm... Kusina mi valgte Chrome da hun måtte velge nettleser på sin maskin. Hun trodde det var alternativet som gjorde at hun kunne "Google".

 

Da skjønte jeg plutselig hvorfor Chrome har tatt såpass med markedsandeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...