Gå til innhold

Microsoft kan få megabot


Anbefalte innlegg

Det er ikke vanskelig å forstå .

Det er bare en slit skjev måte se det på.

 

Microsoft ble i praksis dømt for lage en egen nettleser ( som var dårligere en konkurrentene) , i kombinasjon med at de la den samme med Windows samtidig som de ikke opplyste om andre nettlesere.

 

Problemet var at folket lot være å velge andre nettleser.

i begynnelsen da alternativene kostet penger( det kan man sammenligne med at folk i dag er villig til betale for programvare selv om det finnes gratist alternativer ) . Den gange var man ikke villei til betale når man hadde noe som fungerte gratis

 

I dag er dette annerledes

 

Enkelte ganger letter man litt på kravene fordi situasjonen er endret

Det er man ikke vil til å diskuter en gang i denne saken

 

Når det gjelder den andre boten til Microsoft så har man tidlige gitt inntrykk av de hadde fått den for flere år siden , men det er tydeligvis ikke riktig

 

Nå er EU uansett nødt til sette kravet mot Windows 9 eller en senere oppgradering hvis de skal noen hensikt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke vanskelig å forstå .

Det er bare en slit skjev måte se det på.

 

Microsoft ble i praksis dømt for lage en egen nettleser ( som var dårligere en konkurrentene) , i kombinasjon med at de la den samme med Windows samtidig som de ikke opplyste om andre nettlesere.

 

Problemet var at folket lot være å velge andre nettleser.

i begynnelsen da alternativene kostet penger( det kan man sammenligne med at folk i dag er villig til betale for programvare selv om det finnes gratist alternativer ) . Den gange var man ikke villei til betale når man hadde noe som fungerte gratis

 

I dag er dette annerledes

 

Enkelte ganger letter man litt på kravene fordi situasjonen er endret

Det er man ikke vil til å diskuter en gang i denne saken

 

Når det gjelder den andre boten til Microsoft så har man tidlige gitt inntrykk av de hadde fått den for flere år siden , men det er tydeligvis ikke riktig

 

Nå er EU uansett nødt til sette kravet mot Windows 9 eller en senere oppgradering hvis de skal noen hensikt

 

16-blabla.gif

Lenke til kommentar

elg, du vil sikkert oppfatte dette som et personangrep, noe det forsåvidt også er, men må nesten prøve uansett. Har du aldri lurt på hvorfor absolutt alle du diskuterer med mener du tar feil på alle punkter stort sett uansett hva temaet er? Samtlige du har snakket med her har forgjeves forsøkt å forklare deg hvorfor resonnementet ditt er galt, men du står på sitt, og ser stort sett ut til å bare gjenta det samme (avviste) poenget gang på gang. Er du virkelig uvillig til å innrømme feil?

Lenke til kommentar

Det er altfor lett å skylde på at man ikke ikke forstår saken bare fordi man ikke er ening i saken.

 

Her viker det som der kun ser saken fra en side. Fra den siden som vil straffe MS for enhver pris.

Her må man også ha i tankene hva som skjer med oss os bruker ( som mere eller mindre er avhengig av dem ).

 

Spørmålet er altså hva EU oppnår med dette

De vil ikke oppnå noe med det når de ikke nå har klart det etter så mange år

Eller vil der at man skal vente 50 år før det gir følger ?

 

MS har fått en straff før og nå skal de få en nye en fordi de ikke fulgte opp den forgående .

Dette vill ikke være hensiktsmessig da grunnlaget ikke er riktig det samme i dag som den gangen

Ikke hensiktsmessig da MS vil forsatte i samme spor .

 

Saken slik den er fremstilt går ut på at man tror at MS med hensikt har lagt inn en "feil" som gjør at man ikke får dette valget

Nå må det først bekreftes at det er gjort med hensikt.

jeg har ikke sett noen bekreftelse, kun påstander om at de har gjort det med hensikt

Lenke til kommentar

Du har enda ikke forstått hva saken egentlig handler, men jeg skal la det ligge for et lite øyeblikk...

 

 

Du mener altså at hele saken ikke er relevant anno 2012 fordi det i dag er så forsvinnende lett å bytte nettleser, så godt som samtlige brukere vet at dette kan gjøres, hvordan det gjøres og de alle vet at det finnes alternativer til Internet Explorer. Har jeg oppfattet deg korrekt?

 

Her må jeg bare si at du tar rivruskende feil, den generelle allmennkunnskapen innenfor data og teknologi øker for vært år, unge i dag er har langt bedre kunnskap og vet mye mer om hvilke muligheter og alternativer som finnes enn hva som var tilfellet før. Problemet er bare det at det fremdeles sitter en hel haug med personer over 30år som enda assosierer det blå Internet Explorer ikonet med Internett, de vet knapt hva konseptet nettleser er for noe og ville aldri i verden finne på å bytte ut Internet Explorer fordi de nettopp tror at Internet Explorer = Internett.

 

Denne mentaliteten har ene og alene oppstått som et resultat av hvordan Microsoft har brukt sin markedsdominans og sitt monopol i markedet til å presse Internet Explorer på brukere. Nå er det i fullgang igjen nå som Internet Explorer 10 skal være eneste reelle standardalternativet som nettleser i "Metro" biten av Windows 8 og ergo blir standard nettleser på samtlige Windows 8 RT nettbrett.

 

Hadde det ikke vært for at Microsoft har hatt monopol i forbruker og bedriftmarkedet i mangfoldige år, hvor folk nærmest har vært låst til Internet Explorer i en årrekke så ville aldri folk fått disse assosiasjonene med at det blå Internet Explorer ikonet = Internett. Videre nå så har jo Microsoft mulighet til å utnytte dette ytterligere ved å gjøre sin egen søkemotor (Bing) til standard søkemotor og det ene og det andre, i en nettleser som forsvinnende mange fremdeles ikke vet at det finnes alternativer til.

 

 

 

Du legger det frem som at alle vet om alternative nettlesere i dag, men det er ikke tilfellet. Jeg har stadig kunder som ikke har hørt om noe annet enn Internet Explorer og bruker det som et rent resultat av at det følger med Windows og de ikke opplyses om at det finnes alternativer. Med monopol i markedet så kan ikke Microsoft ta slike valg for kunden, akkurat som Microsoft Office ikke lenger kan bundles med standard maskiner i EU lenger, nå må kundene selv ta et bevisst valg om de vil ha med Microsoft Office eller kjøre løsninger som OpenOffice eller LibreOffice for noe annet vil være misbruk av markedsposisjon, noe som EU altså slår hardt ned på som er til fordel for alle forbrukere.

 

 

Det samme mener altså EU skal gjelde med nettlesere, noe jeg forsåvidt er helt enig i så lenge Windows kommer bundlet på 99% av alle PC-er som selges og har 90% av markedet så er det pent nødt til å innfinne seg etter spesielle regler som gjelder for bedrifter som innehar et monopol i markedet.

Lenke til kommentar

Dette er gammel nytt og er en del av sakens kjerne.

jeg var inne på dette også

vi kan nok være lit uenige i hvor mage som vet om andre nettleser en IE.

Det får ligge

 

Poenget er hvis man ikke vet om andre nettlesere en IE så vil man heller ikke velge noen andre selv om man får en slik liste

Man er lært opp til at man ikke skal installere ukjente og potensielle farlig programmer.

Her kan man let tolke det som en feil i Windows hvis man blir stil for et slikt valg

vidre diskusjon rund det er unødvendig

 

Disse personen vil uansett velg det trygge og kjente.

 

De ter tidligere argumentert at mange vil bare trykke på default valg som skulle være random

( hvor krekt det bli kan man alltids diskutere )

 

Ved et slikt valg vil man likevel navigere seg frem til IE

Dermed har valgt liten hensikt

 

 

Det har også vært diskutert hvorvidt det ville være hensiktsmessig å ta bort IE fra valget

Får man ikke opp logoen til IE så ringer de man til en datakyndig i familien eller blant kjenninger, som må forklare det

 

Det enste EU oppnår med dette er at de som er datakyndige blir nedringte av folk som ikke har peiling .

Det kan også bli en del press mot supporten hos MS som da vil tjene enda mere penger på det

jeg tror ikke det var hensikten

 

Hvordan supporten vil takle det er dog usikkert. Kanskje får de hjelp til installere IE ,eller kanskje ikke.

De vil neppe hjelpe til med å installere Chrome eller Firefox ( eller noe av de andre valgene )

 

Poenget er at det må gjøres på en helt anen måte

 

Det som er datakyndige trenger ikke dette valget

Her har dere vert en smule bind for mulige konsekvenser

 

Som er hele poenget mit

Lenke til kommentar

Greit nok at Windows har en monopolsituasjon på desktop-OS, og bør gi nettleservalg, men hva med Android og iOS på mobiler og nettbrett? Internett er en av de viktigste satsingsområdene, og at selskaper med stor markedsandel kan utnytte dette er ikke bra.

 

Grunnen til at Apple og Linux (nå har ikke Linux en egen eller standard nettleser, noen kommer uten, og noen kommer med forskjellig utifra hvilket skrivebordsmiljø man velger) ikke får bot er fordi de ikke er i noen dominerende posisjon på skrivebordet.

 

De som nevnte W3Schools i stad, tror denne siden tar kun for seg deres besøkende, og det er ikke mange av gjennomsnittsbrukerene som besøker de sidene. Gjennomsnittlig er det nok en større andel web designere og programmerere i Linux og OSX enn i Windows, noe som gir utslag på den statistikken.

 

Go'morgen yoghurt opplyser ikke om at en kan bruke en annen skje enn den medfølgende. Burde ikke noen reagere?

Dette er en av de mest idiotiske og banaliserende analogiene jeg har lest.

 

apple har jo monopol på nettbrettmarkedet. og der foreslår de IKKE en annen nettleser enn det søppelet som kalles safari(folk sier IE6 var dårlig.. wow.. safari er som tortur og salt i såret etterpå i en pakke, ustabilt og knebler bruken).

Har hatt både IE, Safari, Opera, Chrome og Firfox installert på Windows, samt Opera, Firefox, Chromium og et par andre på Linux. Har ikke hatt noen store problemer med noen av disse. De rendrer sider noen ganger litt annerledes, som kan være litt irriterende. Til og med f.eks Firefox i Windows kan rendre annerledes enn Firefox i Linux.

 

Når det gjelder IE6 så tror jeg du har missforstått en del av klagingen. IE6 var en del av nettleserkrigen som førte til at nettlesere lagde helvete for utviklere. Mtp på hvor lenge utviklere må ha støttet IE6 har den i tillegg vært en kjempesinke for nettet.

Lenke til kommentar

Go'morgen yoghurt opplyser ikke om at en kan bruke en annen skje enn den medfølgende. Burde ikke noen reagere?

Dette er en av de mest idiotiske og banaliserende analogiene jeg har lest.

Da har du ikke lest mye...men flott at du syns det var idiotisk, det var hele poenget; like idiotisk som saken.

Analogien din var idiotisk, ikke saken - merk forskjellen.

Lenke til kommentar

er noen enig i at 10% av omsettningen på et år er ekstremt mye? det er faktisk så mye at mange firmaer som sliter i den krisa vi er i hadde gått under.. hadde det ikke vært for at microsoft tjener veldig bra hadde det nok trukket seg ut av europa på grunn av dette og EU er ekstremt dumme som ikke innser hvordan det hadde påvirket dem selv.

microsoft er ekstremt dumme hvis de ikke innser hvordan det virker når man ignorerer domstolen i markedet man opererer i. Jeg synes de burde tatt 25% av årsomsetningen hvert år siden dommen ble avsagt og gjort et eksempel ut av microsoft.

 

At microsoft skulle trukket seg ut av europa pga. de ikke er villig til å følge de samme spillereglene som andre (det var flere andre firmaer i andre sektorer som fikk lovpålegg av EUs konkurransekommisjon) ville vært en fantastisk drømmesituasjon for meg personlig, men jeg tviler på at microsofts aksjonærer og økosystem ville tatt like lett på saken.

Endret av Guybrush Threepwood
Lenke til kommentar

Nå må man da først få klarhet i om dette er gjort med hensikt.

( jeg har ikke sett noen bekreftelse på det enda )

 

Slik jeg ser det så spiller EU på at Microsoft har så mange kunder i Europa som de ikke kan overse

Samtidig så er Morosoft så mektig at de forsøker å kunden sine til gå mot EU

Da blir det en langvarig krig av det

 

Man sier at Microsoft er dumme hvis de ikke følger EUs retningslinjer , jeg er slett ikke så sikker på det

Det kan godt hende at det er lur taktikk så virker først om mage år

Lenke til kommentar

Go'morgen yoghurt opplyser ikke om at en kan bruke en annen skje enn den medfølgende. Burde ikke noen reagere?

Dette er en av de mest idiotiske og banaliserende analogiene jeg har lest.

Da har du ikke lest mye...men flott at du syns det var idiotisk, det var hele poenget; like idiotisk som saken.

Om du mener det er hvor kompleks denne saken er, så er det nok du som ikke har lest mye.

 

Jeg synes det er bra at det blir gjort tiltak som minsker sjansen for at det skal oppstå noen monopoltilstand på nett, men om dette er den beste løsningen, om dette også bør gjelde nettbrett og mobil-OS, eller om det er så relevant i dag som det var for mange år siden da nettet var mye mer fragmentert og selskaper utnyttet sin posisjon i større grad, vet jeg ikke.

 

Ved å spre brukere over flere nettlesere, blir iallefall produsenter tvunget til å følge standarder og være raskere med å implementere nye spesifikasjoner, i tillegg kan ikke MS, Google, Apple, osv. produsere nettsider som ikke fungerer i andre nettlesere da de vil utelate over 50% av markedet.

Lenke til kommentar

er noen enig i at 10% av omsettningen på et år er ekstremt mye? det er faktisk så mye at mange firmaer som sliter i den krisa vi er i hadde gått under.. hadde det ikke vært for at microsoft tjener veldig bra hadde det nok trukket seg ut av europa på grunn av dette og EU er ekstremt dumme som ikke innser hvordan det hadde påvirket dem selv.

microsoft er ekstremt dumme hvis de ikke innser hvordan det virker når man ignorerer domstolen i markedet man opererer i. Jeg synes de burde tatt 25% av årsomsetningen hvert år siden dommen ble avsagt og gjort et eksempel ut av microsoft.

 

At microsoft skulle trukket seg ut av europa pga. de ikke er villig til å følge de samme spillereglene som andre (det var flere andre firmaer i andre sektorer som fikk lovpålegg av EUs konkurransekommisjon) ville vært en fantastisk drømmesituasjon for meg personlig, men jeg tviler på at microsofts aksjonærer og økosystem ville tatt like lett på saken.

Om MS hadde trukket seg ut av EU hadde det skapt totalt kaos i lang tid, men det kommer aldri til å skje. Svært mange land har fokusert på fri programvare: Brasil, Russland og Kina er nok blant de største. Om MS tvinger et kontinent som EU til å lage et egne løsninger, vil alternativer til MS stille mye sterkere i en rekke land enn i dag.

Lenke til kommentar

En konsekvens av dette kan sammenlignes med at Microsoft måtte lage en egen utgave av Windows uten mendiaplayer beregnet for det europeiske markedet.

Problemet der var at i praksis ingen vill kjøpe den utgaven.

 

jeg er redd for at man ender på same måten i denne saken.

I stedet for at det kommer opp et valg med nettlesere så får man ingen nettlesere.

Det skaper igjen nye problemer da det ikke er så altfor mange som forstår å bruke FTP nedlasting

Lenke til kommentar

er noen enig i at 10% av omsettningen på et år er ekstremt mye? det er faktisk så mye at mange firmaer som sliter i den krisa vi er i hadde gått under.. hadde det ikke vært for at microsoft tjener veldig bra hadde det nok trukket seg ut av europa på grunn av dette og EU er ekstremt dumme som ikke innser hvordan det hadde påvirket dem selv.

microsoft er ekstremt dumme hvis de ikke innser hvordan det virker når man ignorerer domstolen i markedet man opererer i. Jeg synes de burde tatt 25% av årsomsetningen hvert år siden dommen ble avsagt og gjort et eksempel ut av microsoft.

 

At microsoft skulle trukket seg ut av europa pga. de ikke er villig til å følge de samme spillereglene som andre (det var flere andre firmaer i andre sektorer som fikk lovpålegg av EUs konkurransekommisjon) ville vært en fantastisk drømmesituasjon for meg personlig, men jeg tviler på at microsofts aksjonærer og økosystem ville tatt like lett på saken.

Om MS hadde trukket seg ut av EU hadde det skapt totalt kaos i lang tid, men det kommer aldri til å skje. Svært mange land har fokusert på fri programvare: Brasil, Russland og Kina er nok blant de største. Om MS tvinger et kontinent som EU til å lage et egne løsninger, vil alternativer til MS stille mye sterkere i en rekke land enn i dag.

 

btw de har ikke fokusert på fri programvare. de stjeler og driter i konsekvensen. stor forkjell. syns fortsatt denne boten er 10-20 ganger større enn den burde være.

 

er noen enig i at 10% av omsettningen på et år er ekstremt mye? det er faktisk så mye at mange firmaer som sliter i den krisa vi er i hadde gått under.. hadde det ikke vært for at microsoft tjener veldig bra hadde det nok trukket seg ut av europa på grunn av dette og EU er ekstremt dumme som ikke innser hvordan det hadde påvirket dem selv.

microsoft er ekstremt dumme hvis de ikke innser hvordan det virker når man ignorerer domstolen i markedet man opererer i. Jeg synes de burde tatt 25% av årsomsetningen hvert år siden dommen ble avsagt og gjort et eksempel ut av microsoft.

 

At microsoft skulle trukket seg ut av europa pga. de ikke er villig til å følge de samme spillereglene som andre (det var flere andre firmaer i andre sektorer som fikk lovpålegg av EUs konkurransekommisjon) ville vært en fantastisk drømmesituasjon for meg personlig, men jeg tviler på at microsofts aksjonærer og økosystem ville tatt like lett på saken.

 

poenget da er at apple gjør ting som er mye værre for fdorbrukerne da de ikke respekterer de forksjellige landenes forbrukerrettigheter og bryter personværnet med spyware. dette er MYE værre enn å ikke ha "fritt valg" når er det i praksis.

Lenke til kommentar

Selv om neppe så mage er ienige med meg i det så har dette mange likhetstrekk med den norske landbrukspolitikken

for å noe som ikke er liv lage ( da klare ikke på egen hand å komme seg ut på markedet og tjen på det ) så må de ha hjelp .

hjelpen består da i å tvingen de større aktøren til å slippe dem inn eller gjøre konkurrentene mindre attraktive.

 

MS skal altså tvinges til å anbefale konkurrentens programmer på lik linje som egne.

 

Egentlig er dett bare en ettervirkning som byråkratiet i EU ikke er ferdig med enda .

De bryr seg kun om hvordan markedet var , ikke hvordan det er i dag

( det har jeg forsøkt å forkler tidligere )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...