Gå til innhold

Xbox One-kaféen


Anbefalte innlegg

http://www.polygon.com/2016/6/13/11927732/xbox-one-s-performance-gears-4
 
Gears of War 4 employs a dynamic resolution system that tweaks the game's rendering resolution in both single-player and multiplayer to maintain its target frame rate in each mode (30 frames per second and 60 fps, respectively). According to Fergusson, the Xbox One S has additional raw GPU and CPU power compared to the Xbox One, and The Coalition's engineers have been able to take advantage of that to reduce the frequency of frame rate or resolution penalties in more demanding sections of the game.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Guys, jeg prøvde ett par triks jeg fant på youtube for å fixe ekstremt laggy og tregt dashboard på Xboxen som jeg har slitt med lenge, og jaggu funket det!

Settings > Disc & BluRay > BluRay > Persistent storage > Clear persistent storage.

Og:

Settings > Network > Network settings > Advanced settings > Alternate MAC address > Clear > Restart console.

 

Dashboardet mitt er nå minst dobbelt så responsivt, alt loader kjappere og ikke bare det, jeg fikk rundt 10-15 mer FPS i Fallout 4 (eneste jeg har testet så langt), som var borderline uspillbart hos meg på grunn av elendig ytelse :D

Lenke til kommentar

Er det noe man bør gjøre fra tid til annen? Jeg gjorde for en tid tilbake, men Xboxen er skammelig treg nå.

 

Ja det virker som om man burde gjøre det en gang i blant ifølge comments på youtube videoen iallefall, og hele greia tar 20 sekunder og gjøre så dette blir nok en månedlig greie for meg iallefall bare for å ha gjort det. Jeg har aldri gjort det før og har bare prøvd hard resets av konsollen som har hatt null effekt, men holy shit dette gjorde at Xboxen min fikk nytt liv altså. Si ifra om det har noen effekt for deg også :)

Lenke til kommentar

 

Er det noe man bør gjøre fra tid til annen? Jeg gjorde for en tid tilbake, men Xboxen er skammelig treg nå.

 

Ja det virker som om man burde gjøre det en gang i blant ifølge comments på youtube videoen iallefall, og hele greia tar 20 sekunder og gjøre så dette blir nok en månedlig greie for meg iallefall bare for å ha gjort det. Jeg har aldri gjort det før og har bare prøvd hard resets av konsollen som har hatt null effekt, men holy shit dette gjorde at Xboxen min fikk nytt liv altså. Si ifra om det har noen effekt for deg også :)

 

 

Høres ut som om det er win-os som kjører på XO. Joda, XO blir meir og meir lik PC på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

noe sted man kan pre order xbox one s?

xbox.co.uk har åpnet opp for pre order.

Har ikke sett noe til det ennå. 2 TB har en veiledende pris på 3999 kroner. Vet vi prisene for 500 GB og 1 TB?

 

@XtaZ det skal jeg gjøre. :)

Endret av Slettet+32asd4f
Lenke til kommentar

De lovet at alle spill ble kompatible med alle iterasjonene. Så altså både med/uten HDR og på Scorpio. Forskjellen er jo bare at det blir mindre lekkert på de mindre konsollene, og kanskje ikke støtte for VR.

Skulle ikke den nye være 5-6 ganger kraftigere enn nærværende? Da sier det seg selv at hvert eneste spill som kommer ut enten vil kjøre dårlig på den orogianel xbox one, eller ikke bruke all kraften til den nye. Det er for stort performance gap til at de kan utnytte begge konsollene fullt ut.

Eller så kan det være MS lyver på hvor kraftig den nye er.

 

Analogien til at vi kjøper nye telefoner hele tiden passer dårlig, fordi mobiltelefon er et langt viktigere verktøy for de fleste av oss i hverdagen, og fordi telefonene nesten alle kjøpes subsidiert fra operatøren med rabatt og gratis avbetaling innebygd i abonnementet. En stasjonær spillkonsoll er for alle andre enn entusiastene nærmere en tv enn en mobiltelefon, vi kjøper nye når den gamle ryker eller når det går kommet ny, revolusjonerende teknologi på markedet til en hyggeligere pris. Det er masse elektronikk vi sjelden bytter ut, som f.eks kjøleskap, komfyr, blu-rayspillere, høyttalere, støvsuger. Hvorfor er det så innlysende at folk flest har lyst til å bytte ut spillkonsollen sin annet hvert år?

 

Jeg er jo en pc-fyr selv, og liker å kunne oppgradere. Men jeg oppgraderer enkeltdeler når det trengs og liker dårlig å bytte ut hele pakken regelmessig.

 

For meg stinker det hele av desperasjon, fra en konsollprodusent som taper som det synger mot ps4 og også etterhvert PC. Men vi får se hva som skjer, jeg innrømmer gjerne hvis jeg har feil.

 

Edit: siste gang jeg skriver lengre innlegg på mobil, forbanna auto correct.

Endret av Jakoozie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

analogien til at vi kjøper bye telefoner hele tiden passer dårlig, fordi mobiltelefon er et langt viktogere verktøy for de fleste av oss i hverdagen, og fordi telefonene nesten alle kjøpes subsidiert fra operatøren med rabatt og gratis avbetaling innebygd i abonnementet. En stasjonær spillkonsoll er for alle andre enn entusiastene nærmere en tv enn en mobiltelefon, vi kjøper nye når den gamle ryker eller når det går kommet ny, revolusjonerende teknologi på markedet til en hyggeligere pris.

 

 

Nesten alle? Er det virkelig tilfellet? Jeg kjenner langt flere som ikke kjøper subsidiert telefon, men man kan jo kanskje sammenlikne det med omtrent alt mulig annen type teknologi som folk jevnlig kjøper nytt. (Tablets, Bærbare PCer osv osv)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

analogien til at vi kjøper bye telefoner hele tiden passer dårlig, fordi mobiltelefon er et langt viktogere verktøy for de fleste av oss i hverdagen, og fordi telefonene nesten alle kjøpes subsidiert fra operatøren med rabatt og gratis avbetaling innebygd i abonnementet. En stasjonær spillkonsoll er for alle andre enn entusiastene nærmere en tv enn en mobiltelefon, vi kjøper nye når den gamle ryker eller når det går kommet ny, revolusjonerende teknologi på markedet til en hyggeligere pris.

Nesten alle? Er det virkelig tilfellet? Jeg kjenner langt flere som ikke kjøper subsidiert telefon, men man kan jo kanskje sammenlikne det med omtrent alt mulig annen type teknologi som folk jevnlig kjøper nytt. (Tablets, Bærbare PCer osv osv)

 

AtW

Har redigert innlegget mitt. Men ja, mitt inntrykk er at de aller fleste gjør det i Norge. I USA er det nesten ingen som kjøper mobiler uten abonnement, det er mange telefoner som ikke engang er tilgjengelig off-contract".

 

Men sammenligningen din med tablets og pc er ganske fornuftig. Og min anekdotiske erfaring fra privaten og jobb som selger på Elkjøp tilsier at de aller fleste kjøper nye slike produkter fordi det gamle er ødelagt, eller blitt veldig tregt, og at dette skjer relativt sjelden. At produsentene over lang tid har rapportert fallende eller stagnant salg på både nettbrett og bærbare trekker i samme retning, dette gjelder også Apples markedsledende iPad. Og husk at begge disse produktene kan ha en viktig nyttefunksjon for kundene, spillkonsoller er rene underholdningsmaskiner.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

 

 

Er det noe man bør gjøre fra tid til annen? Jeg gjorde for en tid tilbake, men Xboxen er skammelig treg nå.

 

Ja det virker som om man burde gjøre det en gang i blant ifølge comments på youtube videoen iallefall, og hele greia tar 20 sekunder og gjøre så dette blir nok en månedlig greie for meg iallefall bare for å ha gjort det. Jeg har aldri gjort det før og har bare prøvd hard resets av konsollen som har hatt null effekt, men holy shit dette gjorde at Xboxen min fikk nytt liv altså. Si ifra om det har noen effekt for deg også :)

 

 

Høres ut som om det er win-os som kjører på XO. Joda, XO blir meir og meir lik PC på godt og vondt.

 

Både spill til Xbox One og PS4 er veldig like PC allerede. Infrastrukturen i boksen er den samme. Xbox har egentlig alltid vært slik, det er Sony som tok til vett og droppet Cell-prosessoren for å gå over til mer ordinær PC-hardware som Xbox.

 

 

 

De lovet at alle spill ble kompatible med alle iterasjonene. Så altså både med/uten HDR og på Scorpio. Forskjellen er jo bare at det blir mindre lekkert på de mindre konsollene, og kanskje ikke støtte for VR.

Skulle ikke den nye være 5-6 ganger kraftigere enn nærværende? Da sier det seg selv at hvert eneste spill som kommer ut enten vil kjøre dårlig på den orogianel xbox one, eller ikke bruke all kraften til den nye. Det er for stort performance gap til at de kan utnytte begge konsollene fullt ut.

Eller så kan det være MS lyver på hvor kraftig den nye er.

 

Analogien til at vi kjøper nye telefoner hele tiden passer dårlig, fordi mobiltelefon er et langt viktigere verktøy for de fleste av oss i hverdagen, og fordi telefonene nesten alle kjøpes subsidiert fra operatøren med rabatt og gratis avbetaling innebygd i abonnementet. En stasjonær spillkonsoll er for alle andre enn entusiastene nærmere en tv enn en mobiltelefon, vi kjøper nye når den gamle ryker eller når det går kommet ny, revolusjonerende teknologi på markedet til en hyggeligere pris. Det er masse elektronikk vi sjelden bytter ut, som f.eks kjøleskap, komfyr, blu-rayspillere, høyttalere, støvsuger. Hvorfor er det så innlysende at folk flest har lyst til å bytte ut spillkonsollen sin annet hvert år?

 

Jeg er jo en pc-fyr selv, og liker å kunne oppgradere. Men jeg oppgraderer enkeltdeler når det trengs og liker dårlig å bytte ut hele pakken regelmessig.

 

For meg stinker det hele av desperasjon, fra en konsollprodusent som taper som det synger mot ps4 og også etterhvert PC. Men vi får se hva som skjer, jeg innrømmer gjerne hvis jeg har feil.

Jakoozie - Du er klar over at PC-spill siden omtrent tidenes morgen har kjørt forskjellig på varierende hardware? Han borti gata som svidde av 20.000 på ny gaming-PC i mai får en råere grafisk opplevelse enn han som har en 5 år gammel laptop. Spillet kodes ikke til hver enkelt unik PC der ute, men skalerer selv etter hardwaren tilgjengelig. Det er absolutt 100% uproblematisk å kode spill som utnytter Xbox One til det fulle med fin grafisk kvalitet samtidig som samme spillplate utnytter Scorpio til det fulle, med ekstrem grafisk kvalitet. Du lager et problem hvor det ikke eksisterer et.

 

Det ER meningsløst at konsoller venter 7 år før de oppdateres. Selv en støvsuger oppdateres oftere enn det.

 

Da kan du som er PC-fyr nyte samme spill som de med Xbox, og oppgradere stegvis som du selv ønsker. Andre vil kanskje bare hive inn FIFA-plata og spille litt på flatskjermen i stua og er fornøyd med en Xbox One S. Andre har andre behov. Uansett hva du velger så har du nettopp det: Et valg i hardware. Alle spillopplevelsene er tilgjengelig for alle likevel. Og det er fantastisk for alle som liker spill! 

 

Det er ikke desperasjon, det er slam dunk, og game over. Sony må tilbake på styrerommet og tenke nøye igjennom hva de skal gjøre, for MS har definitivt slått inn første spiker i det som kan bli kista for Playstation om de ikke gjør noen gode valg i nær framtid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skulle ikke den nye være 5-6 ganger kraftigere enn nærværende? Da sier det seg selv at hvert eneste spill som kommer ut enten vil kjøre dårlig på den orogianel xbox one, eller ikke bruke all kraften til den nye. Det er for stort performance gap til at de kan utnytte begge konsollene fullt ut.

 

Skal jeg fortelle deg en (dårlig bevart) hemmelighet?

 

Spill kjører dårlig på XBox One og PS4 allerede idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et kjapt spørsmål, skyter ikke MS seg i foten ved å annonsere Scorpio allerede nå? Hvem vil vel kjøpe Xbox One/Slim når det kommer en fire ganger kraftigere maskin om halvannet år? Kan kanskje se fornuften hvis Scorpio uansett kommer til å bli veldig mye dyrere og at de sikter seg inn på et annet marked, men de har jo ikke sagt noe om prisen enda. Hmm. Samtidig kan det jo bety at folk ikke kjøper PS4 av samme grunn. Rare greier, mye uhørt som skjer i konsollbransjen for tiden.

 

 

 

 

 Jakoozie - Du er klar over at PC-spill siden omtrent tidenes morgen har kjørt forskjellig på varierende hardware? Han borti gata som svidde av 20.000 på ny gaming-PC i mai får en råere grafisk opplevelse enn han som har en 5 år gammel laptop. Spillet kodes ikke til hver enkelt unik PC der ute, men skalerer selv etter hardwaren tilgjengelig. Det er absolutt 100% uproblematisk å kode spill som utnytter Xbox One til det fulle med fin grafisk kvalitet samtidig som samme spillplate utnytter Scorpio til det fulle, med ekstrem grafisk kvalitet. Du lager et problem hvor det ikke eksisterer et.


Såklart er jeg klar over det. Som nevnt er jeg PC-gamer selv for det meste. Men som du sikkert også vet, "han borti gata" sin PC vil aldri bli utnyttet til det fulle, fordi spillene på PC er laget for flere ulike konfigurasjoner, og skal fungere på alle. Hvis folks 3x titan SLI-setups ble fullt utnyttet ville en liten del av befolkningen nå sitte og spille fotorealistiske spill. Men det skjer ikke, fordi spill er ikke evig skalerbare, og de kodes hovedsaklig for den typen spec, eller konsoll, som flest mulig har.

 

Og for konsoller har det alltid handlet om optimalisering. Hvordan tror du spill som Uncharted 4 i det hele tatt klarer å kjøre på en PS4? Det ville kjørt i 5 fps på en tilsvarende speccet PC. Grunnen til at det er mulig er at utviklerne koder "straight to the metal", altså at kan utnytte alle triks og finurligheter for å presse en bestemt konfigurasjon av komponenter til det ytterste. Med en gang det kommer inn en konsoll som er så mye kraftigere, men som skal kjøre samme spill som den gamle vil spillene enten være kodet primært for Scorpio, som mest sannsynlig vil gi oss en kraftig nedgradert og kjip Xbox One-versjon, eller spillene vil være kodet primært for nåværende Xbox One, som betyr at mye av kraften i Scorpio ikke blir utnyttet fullt ut.

 

(Og egentlig er det mest sannsynlig at sistnevnte vil skje, i alle fall i starten, siden nåværende konsoll har større install base. Det er det samme man så i overgangen mellom generasjon 7 og 8 og spillene som kom ut på begge. Generasjon 8-versjonene var egentlig bare oppussede versjoner av generasjon 7-versjonene. Det var først når x360 og ps3 ble droppet av utviklerne at vi så hva ps4 og xbox one egentlig kunne klare)
 

Som PC-gamer er det jo klart at jeg liker å ha valgmuligheter til å spille spillene i den oppløsning og framerate jeg ønsker, og å bruker så mye penger som jeg synes er fornuftig. Men den jevne konsollgamer har alltid slått meg som typen som ikke nødvendigvis liker slike valgmuligheter. Og det er der jeg tror MS og eventuelt Sony har bommet. 

 

Vi får se. Jeg må bare få runda Halo 5 slik at jeg kan få solgt min Xbox One. (Som er helt ubrukelig for meg nå, det virker ikke som MS er ute etter å selge konsoller når de slipper alt på PC  :w00t: )

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

De skyter seg litt i foten ved å annonsere Scorpio nå, men samtidig hadde det vært dårlig PR å vente til etter Xbox One S har blitt lansert.
 

det virker ikke som MS er ute etter å selge konsoller når de slipper alt på PC   :w00t: )

Jeg har aldri forstått meg på denne tankegangen. Konsoller selger i bøtter og spann basert på spill som COD, GTA og Fifa alene. For konsollspillere er spill som Gears 4, Scalebound, Crackdown 3, etc. grunner til å kjøpe en Xbox One.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

 

det virker ikke som MS er ute etter å selge konsoller når de slipper alt på PC   :w00t: )

Jeg har aldri forstått meg på denne tankegangen. Konsoller selger i bøtter og spann basert på spill som COD, GTA og Fifa alene. For konsollspillere er spill som Gears 4, Scalebound, Crackdown 3, etc. grunner til å kjøpe en Xbox One.

 

Men de siste spillene du nevner kommer jo også på PC?

Du er inne på noe, for mange er ikke PC et alternativ engang, så at spillene kommer på PC i tillegg gjør ingenting. Men for mange av oss hardcore gamere så er konsoller et nødvendig onde (sorry folks) for å få spille en håndfull eksklusiver. Så hvis de kommer til PC har ikke konsollene noen verdi, det gjelder både Xbox One og PS4.

 

Hvor mange av oss det er der ute vet jeg ikke, kanskje MS har tall som viser at vi er ubetydelige. Vinn-vinn for meg uansett.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Men de siste spillene du nevner kommer jo også på PC?

Ja? Jeg trodde det var inneforstått at jeg mente at det ikke har noe å si for en konsollspiller om spillet også kommer ut til PC eller ikke.

 

Dersom man spiller på konsoll til tross for at det er en konsoll og ikke fordi man liker å gjøre det, så vet jeg ikke helt om man spiller på riktig platform. ...men det får være min (halvteite) mening.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

 

Men de siste spillene du nevner kommer jo også på PC?

Ja? Jeg trodde det var inneforstått at jeg mente at det ikke har noe å si for en konsollspiller om spillet også kommer ut til PC eller ikke.

 

Dersom man spiller på konsoll til tross for at det er en konsoll så vet jeg ikke helt om man spiller på riktig platform, men det får være min (halvteite) mening.

 

Det var vel mer en presisering. Men jeg tror ikke det er så svart og hvitt som du skal ha det til, det finnes folk som meg som har PC og konsoller, og det finnes folk som meg som denne generasjonen har valgt vekk å i det hele tatt kjøpe konsoller, på grunn av trenden med færre og færre eksklusive spill som bare kommer til en eller flere konsoller. Så de lar definitivt noe penger ligge igjen på bordet. Hvor mange av oss som finnes vet jeg ikke, men det gjør vel ikke du heller.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

 

 

Men de siste spillene du nevner kommer jo også på PC?

Ja? Jeg trodde det var inneforstått at jeg mente at det ikke har noe å si for en konsollspiller om spillet også kommer ut til PC eller ikke.

 

Dersom man spiller på konsoll til tross for at det er en konsoll så vet jeg ikke helt om man spiller på riktig platform, men det får være min (halvteite) mening.

 

Det var vel mer en presisering. Men jeg tror ikke det er så svart og hvitt som du skal ha det til, det finnes folk som meg som har PC og konsoller, og det finnes folk som meg som denne generasjonen har valgt vekk å i det hele tatt kjøpe konsoller, på grunn av trenden med færre og færre eksklusive spill som bare kommer til en eller flere konsoller. Så de lar definitivt noe penger ligge igjen på bordet. Hvor mange av oss som finnes vet jeg ikke, men det gjør vel ikke du heller.

 

Personer som deg eksisterer i svært få prosenter. Det trenger man ikke noe research lab for å finne ut av at det ikke er mange her i Norge som sitter på pcer hvor du kan gjøre spill optimalt. En av kompisene mine har brukt 30-40k på pc de senest 6 årene. Jeg har brukt 3500kr  på konsoll og sitter ikke med noen negativ erfaring fra spill. Så vi konsoll gamere klarer hos helt fantastisk bra.

 

Men for all del, spill spillene på PC. Av det jeg hører så er det konstant cheatere og problemer. Bare det i seg selv er en kjempe god grunn til å holde seg unna, for det er faktisk det som ødelegger opplevelsen og ikke det at du kan spille spilllene dine på 1440p kontra 1080. 

 

 

Det kunne vært 0 eksklusiver og jeg hadde fortsatt kjøpt konsoll. Det aller beste hadde vært om ingen spill hadde vært spesielle og det kom ut på alle plattformer og crossplatform spilling med PS4 og Xbox. Det betyr at om du elsker PS4 men hele gjengen din bruker Xbox så kan dere fortsatt spille sammen, isteden for å kjøpe den konsollen alle andre har for å tilpasse seg.

Lenke til kommentar

Men for all del, spill spillene på PC. Av det jeg hører så er det konstant cheatere og problemer. Bare det i seg selv er en kjempe god grunn til å holde seg unna, for det er faktisk det som ødelegger opplevelsen og ikke det at du kan spille spilllene dine på 1440p kontra 1080.

 

Noe som bringer oss videre til satsingen til Microsoft. Blir det mulig for konsollspillere å velge bort å spille sammen med PC-gamere? For det virker jo som om de vil ha ett økosystem nå, med crossplay. 

Endret av Admiral Necrolamedor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...