Gå til innhold

Endelig er 5D Mark III her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk prøve litt 5D Mark III i stad.

 

Likte veldig godt.

 

Spennende om man kanskje kan få noe ut av denne se to bilder funksjonen, sammen med sending av bilder til nye wi-fi sender.

Kan fungere godt som et kamera for presse foto da ved å velge ut skarpest og best bilde.

 

Ellers den nye plasseringen av nederlendingen, likte også hvordan responsen i knappene var. Spesielt video/bilde funksjons knappen.

 

 

Vanskelig å se hvordan ISO etc var på lille kamera skjermen.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at prisen faller mye fortere på dette kamera enn 5DII pga. mye lavere etterspørsel.

Canon fikk leveringsproblemer av 5D2 og har nok lært av den feilen. Dvs. sette prisen høyere slik at de klarer å å dekke etterspørselen. Så kan de enkelt og greit justere prisen nedover når de føler at salget har dalt for langt for å hele tiden kunne levere det antallet de ønsker. Hvis jeg skal spå så tipper jeg salget blir ganske lavt og dermed fører med seg betydelig prisfall i år. Kanskje ned til D800-pris eller ennå litt lavere.

 

En fullformat sensor koster ikke mye mer enn en 1.6x crop sensor.

Selve sensoren koster neppe så mye å masseprodusere (marginalprisen), men de skal dekke inn utviklingen (eller hva de nå har bedrevet de siste 3,5 årene med) og gi utbytte til aksjonærene. En annen ting er at prisene ikke settes ut fra produksjonskostnader, men fra hva de tror markedet er villig til å betale. Så selv om marginalprisen kanskje er en tusenlapp eller to for selve sensoren så er det helt andre ting som bestemmer utsalgsprisen.

 

Ikke rart at sjefen i Canon måtte gå for ikke så lenge siden. Men å bytte ut en 70 åring med en 74 åring var kanskje ikke det mest tillitvekkende.

Nå sier ikke alderen noe som helst om lederegenskapene, så dette tillittstapet du prøver å skape her vil jeg heller rette mot deg.

 

Personlig er jeg glad for at 5D III holder seg til et moderat antall megapixler. Jeg vil heller ha bedre høy ISO-støy og dynamisk omfang enn flere megapixler jeg ikke aner hva jeg skal bruke til.

Jeg tror det er alt for tidlig å konkludere noe om 5D3 eller D800 er best på støy og DR. Megapikseltallet sier forbausende lite om akkurat det.

Lenke til kommentar

Akkurat det ang objektiver så kan jeg ikke uttale meg. men jeg stilte spørsmålet ang det eventuelle problemet i tråden ang D800 og der ble jeg jo kategorisk avvist og at dette ikke ville bli et problem i det hele tatt, får håpe det blir besvart i fremtidige tester ...

 

Nikon D800 vs Canon 5D Mark III Specification Comparison

http://mansurovs.com...non-5d-mark-iii

 

I praksis vil det ikke være noe problem. Men det kommer an på hva slags fotograf du er og hvilke typer bilder du driver med. Jeg fikk en svært detaljert og god innføring i problematikken fra en dude på messen.

Det som er klart er at man blir litt lurt av markedsføringen. Og det som også er klart er at oppløsningen er høyere enn det glassene klarer. Problemet som oppstår er veldig komplisert, men oppsummet så får du flere detaljer i et softere bilde. Dette betyr at du slett ikke kan printe i tre ganger så stort format og beholde samme skarphet som feks med et 22mp kamera. D800 er slett ikke en konkurrent til feks Hasselblad som noen innbiller seg. Sonsoren er rett og slett for liten til det. Noe som også delvis er forklart i D800 tråden. Min konklusjon pr nå, etter det jeg har blitt forklart er at man ikke tjener noe på de 10 ekstra MP som D800 har ift D3x. tvert imot.

Grensen til canon objektivene ligger på rundt ca 28-30 MP, og Nikon sine ligger rett under dette.

 

Intresangt og faktisk det mest forklarende svar jeg har klart å finne på dette .

Da er det vel noe i det Canon hevdet ang MP og optikkens ytelse og da kunne like godt D800 hatt 27 MP og bedre Iso :hmm:

 

På en måte, ja. Men likevel, ISO egenskaper er litt mere sammesatt.

Om man enes i at en grense ift skarphet og oppløsning ligger på ca 28mp, så er det likevel rom for at iso-egenskapene kan forbedres ytterligere innenfor dette. Her er det vel bare teknologien som bestemmer. (Jeg overlater ISO-forklaringen til de som har mattematikkkunnskaper) Alternativt kan man se en ny linje med objektiver fra canikon, men i en helt annen prisklasse enn tidligere. Spørsmålet er jo da om folket er villig til å kjøpe optikk som er 3-5 ganger dyerer enn L optikk. Det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar

De store forbedringene i mkIII:

-Skuddtakt. 3.9 til 6 fps er et merkbart hopp opp.

-Video. (Pixelbinning, lydnivå, hodetelefoner, moiré, ++++ +). Videofolket kommer nok til digge dette.

-Autofokus (!!!) - markant bedre autofokus, et solid steg opp fra 7D.

-Betjening. Skal også ha fått enda en bump opp i værtetting.

-Søker - 100% søker (det siste lille opp fra 98% er en God Ting.), med LCD-linjer i søkeren a la 7D. SKjermen skal også være bedre.

-Sensor - skal ha enda bedre sensor, med enda svakere AA-filter. Mmmh.

-Bildekvalitet (antar jeg - vi får se på testene. Håper på bedre dynamikk.)

-Kjekt å ha-ting som HDR, Raw-konvertering i kameraet og annet småsnask.

 

 

Men - mitt store spørsmål (selv om jeg ikke kommer til å oppgradere - er happy med min mkII) er: Når det nå er LCD-skjerm over mattskiven - blir det da som 7D, at man offisielt ikke kan bytte mattskive? Det ville vært en nær showstopper for mitt bruk - jeg er avhengig av min Eg-S mattskive til mkII'en.

 

 

Og - hvordan er det i bruk. Tørre tall forteller ikke sannheten alene. Hvordan føles det å bruke? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

-Søker - 100% søker (det siste lille opp fra 98% er en God Ting.), med LCD-linjer i søkeren a la 7D. SKjermen skal også være bedre.

 

 

Og - hvordan er det i bruk. Tørre tall forteller ikke sannheten alene. Hvordan føles det å bruke? :)

 

 

Foreleseren i stad sa at det var nesten 100% søker. Så er det 100% eller er det ikke?

 

Det føltes veldig godt ut å bruke, knappene føltes gode. Ikke så runde som 5D MII, personlig liker jeg ikke knappene på det.

 

Menyene derimot var noe meget vanskelig å finne frem i, det er jo et nyutviklet system men det virket som om det hadde potensial bare man lærer seg det.

Oppdelt slik vi skjenner det, men mange ekstra undermenyer.

 

Enig der med mattskiven, om den kan byttes eller ikke. Ut av et av bildene som ble vist så så det ikke ut som om man kunne bytte mattskiven da denne skjermen med rutenett etc lå nedenfor mattskiven. Jeg kan ha sett feil, men dette vil vell snart komme nærmere info om.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er alt for tidlig å konkludere noe om 5D3 eller D800 er best på støy og DR. Megapikseltallet sier forbausende lite om akkurat det.

Det er jeg helt enig i. For alt jeg vet kan D800 banke 5D III på støy og DR - men det virker unektelig som Canon og Nikon (Sony?) har fokusert på ulike områder, og da synes ikke jeg det blir feil å spekulere i om 5D III kanskje blir hakket bedre på høy ISO.

 

 

Men - mitt store spørsmål (selv om jeg ikke kommer til å oppgradere - er happy med min mkII) er: Når det nå er LCD-skjerm over mattskiven - blir det da som 7D, at man offisielt ikke kan bytte mattskive? Det ville vært en nær showstopper for mitt bruk - jeg er avhengig av min Eg-S mattskive til mkII'en.

Håper også Canon fortsetter med utskiftbare mattskiver. Eg-s er som du sier et must.

Lenke til kommentar

Legg også merke til at man på 7D "ikke kan bytte mattskive". Det betyr at Canon ikke lager alternative mattskiver. Men - man kan godt bytte ut mattskiven allikevel - hvis den skulle bli ødelagt eller lignende.

Og med "eller lignende" mener jeg her hvis man for eksempel skulle komme i skade for å kjøpe en tredjeparts mattskive.

 

Hvis Canon ikke kommer med en offisiell "-S"-mattskive, og jeg hadde kjøpt 5DmkIII, så hadde jeg så til de grader kjøpt en tredjeparts mattskive.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Etter salg av 40D/5D MK II/430 EX/580EX II/24-105 f/4.0L USM IS så blir det vel rundt 25-30.000,- jeg må ut med i mellomlegg vil jeg tro :)

 

Rask hoderegning sier ca. 20K, noe mer en det så havner du blant "luringene" ;)

Vet ikke jeg...

 

5D MK II = Ca. 12.000,-

40D = Ca 2.500,-

430 EX = Ca. 500,-

580 EX II = Ca. 1500,-

24-105 = Ca. 6500,-

 

Ca. 22.500,-

 

Canon 5D MK III = 30.000,-

24-70 versjon II = 20.000,-

Speedlite 600 = 5.000,-

 

Ca. 55.000,-

 

55.000,-

- 22.500,-

= 32.500,-

Lenke til kommentar

En fullformat sensor koster ikke mye mer enn en 1.6x crop sensor.

Selve sensoren koster neppe så mye å masseprodusere (marginalprisen), men de skal dekke inn utviklingen (eller hva de nå har bedrevet de siste 3,5 årene med) og gi utbytte til aksjonærene. En annen ting er at prisene ikke settes ut fra produksjonskostnader, men fra hva de tror markedet er villig til å betale. Så selv om marginalprisen kanskje er en tusenlapp eller to for selve sensoren så er det helt andre ting som bestemmer utsalgsprisen.

Jeg tror ikke at dette stemmer. Økende silisium-areal gir ulineær økning i pris.

 

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1027&message=32281878

 

-k

Lenke til kommentar

BjarneZ: Å selge en brukt 5D2 til 1 krone mer enn en splitter ny 5D2 fra Japanphoto synes jeg høres ut som en real luring.

 

Jeg synes prisen på både 5D2 og 40D var veldig høye. Men du kan sikkert få 5D3 en god del rimeligere etter noen måneder så det kan godt være mellomlegget er omtrent riktig likevel.

Lenke til kommentar

En fullformat sensor koster ikke mye mer enn en 1.6x crop sensor.

Selve sensoren koster neppe så mye å masseprodusere (marginalprisen), men de skal dekke inn utviklingen (eller hva de nå har bedrevet de siste 3,5 årene med) og gi utbytte til aksjonærene. En annen ting er at prisene ikke settes ut fra produksjonskostnader, men fra hva de tror markedet er villig til å betale. Så selv om marginalprisen kanskje er en tusenlapp eller to for selve sensoren så er det helt andre ting som bestemmer utsalgsprisen.

Jeg tror ikke at dette stemmer. Økende silisium-areal gir ulineær økning i pris.

 

http://forums.dprevi...essage=32281878

 

-k

 

En link fra 2009 fra en fyr som verken har fått med seg at Sony lager sensorene for Nikon eller enda viktigere, at det faktisk produseres en hel del mellomformat og større sensorer rundt omkring i verden.

 

 

 

Lenke til kommentar

BjarneZ: Å selge en brukt 5D2 til 1 krone mer enn en splitter ny 5D2 fra Japanphoto synes jeg høres ut som en real luring.

Nå har ikke jeg "forsket" veldig på dette, men uansett om man trekker fra 3-4.000,- av min oppgitte sum på MK II så blir jo sluttregnstykket ikke så galt alikevel ut fra hva jeg skrev :)

 

Var bare noen ca. beløp som jeg skrev ned. Det er derfor de er merket med "Ca."

 

Det bør sef. legges til at kamera selges med kvittering og "superforsikring" (Også kalt "idiotforsikring") som varer i 3.5 år til. Om dette utgjør så mye vet jeg ikke, men noen bakdel kan det uansett ikke være.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...