Gå til innhold

Endelig er 5D Mark III her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det blir vel som med 5DMkII; nesten umulig å få kjøpt kamera de første 6 månedene det er i salg.

Jo takk. Og early adopterne må nok belage seg på å betale en litt usaklig pris.

 

Canon har vel muligens også et etterslep etter tsunamien som også kan begrense tilgjengeligheten en stund. Mulig det er noe av grunnen til at vi ikke har hørt noe om en 7D-oppfølger ennå :hmm:

Lenke til kommentar

Men det blir vel som med 5DMkII; nesten umulig å få kjøpt kamera de første 6 månedene det er i salg.

Jo takk. Og early adopterne må nok belage seg på å betale en litt usaklig pris.

 

Canon har vel muligens også et etterslep etter tsunamien som også kan begrense tilgjengeligheten en stund. Mulig det er noe av grunnen til at vi ikke har hørt noe om en 7D-oppfølger ennå :hmm:

Tipper faktisk prisen kommer til å holde seg opp mot veiledene pris ganske lenge. Det var jo det som skjedde med 5D II iallefall. Etterspørselen var MYE større enn hva Canon greide å produsere, og med diverse naturkatastrofer den siste tiden, tror jeg ikke det blir noe lettere for Canon å dekke etterspørselen denne gangen.

 

Har noen funnet noe om videocodecs? Er det mulig å velge ALL-I-opptak som med 1D X? Er også spent på om mattskiven er utskiftbar.

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Tipper faktisk prisen kommer til å holde seg opp mot veiledene pris ganske lenge. Det var jo det som skjedde med 5D II iallefal. Etterspørselen var MYE større enn hva Canon greide å produsere, og med diverse naturkatastrofer den siste tiden, tror jeg ikke det blir noe lettere for Canon å dekke etterspørselen denne gangen.

Tja. Jeg mistenker at det vil gå mer utover eventuelle andre modeller som produseres ved samme fabrikk, men jeg har ikke helt oversikt over hvor Canon produserer hva. Hvis 1Dx og 5D produseres samme plass, så kan det gå lang tid før noen av dem er tilgjengelige i nevneverdige antall.

 

Var det ikke vanskeligheter med å få tilstrekkelige yields på sensoren som var problemet med MkII? Eller blander jeg nå? :ermm: Tviler på at det er noen sånne problemer med denne utgaven.

 

Uansett, når det er så store forskjeller på villedende pris her og over dammen, så kan det ikke bare være produksjonsbegrensninger som driver den opp.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Ved første tanke var det kanskje litt skuffende for mange ved at MkIII "bare" fikk 22mp , men tenker man seg litt om så kan dette kameraet likevel være "bedre" enn D800.

For det første kan denne nye autofokusmodlulen være svært bra , hvem vet ennå.

For det andre kan den nye brikken med "kun" 22 mp gi en enestående bildekvalitet , hvem vet ennå.

For det tredje har MKIII 6 b.s mot D800 som har 4 b.s ved fullformatsfotografering. Dette gjør etter min mening det lettere og få treff ved avansert autofokus. Jeg får mye bedre treff med 8 b.s på min 7D enn ved lavere frekvens.

Så kommer fler småting som vi kanskje ikke helt har funnet ut av ennå.

At man kan bruke 2 minnekort er f.eks en liten detalj som jeg synes er kjærkomment.

Hvis alt dette er bedre eller like bra som D800 så står man igjen med crop muligheten til D800 med de ekstra mp.

Ikke alle trenger den muligheten heller.

Så jeg venter med spenning på de første tester før jeg avgjør om dette er noe å satse på. Uansett er jeg ennå svært godt fornøyd med det 7D gir meg.

Derfor er jeg mer redd for at det ikke kommer oppdatert versjon av 7D på lang tid nå når det er kommet en fullformats 7D.

Jeg liker 1,6x faktoren som gjør at jeg greier meg rimelig greit med EF 200 f2,8L og en 2x ext som største tele , en rimelig og super løsning.

På vidvinkelsiden er jeg blitt forelsket i Sigma 8-16mm.

Ser fort at et FF kamera kan bli svært mye dyrere enn jeg kan tenke meg med det første. Det er ikke bare prisen på huset. Men hvem vet hvor prisene kan ende en gang. Beklager litt avsporing :whistle:

Endret av helge.bringeland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke imponert over hva de har klart å utrette på 3,5 år.

 

- Vesentlig bedre AF-sensor (AF-sensoren til II-eren var allerede aldrende ved lansering, så det skulle bare mangle)

- En ekstra kortplass

- En neglisjerbar endring av søkeren (2% større dekning)

- En ekstra megapiksel

- Litt bedre skjerm

- Litt økt seriebildehastighet selv om 6 fps ikke er så veldig mye i disse dager

- Finpuss

- Småting

- Bagateller

 

Det virker langt mindre grundig enn oppgraderingen fra D700 til D800/D800E. Canon ser ut til å ha valgt punktvise forbedringer fremfor en total renovasjon fra A til Å.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke imponert over hva de har klart å utrette på 3,5 år.

Akkurat hva de har klart å utrette ser vi jo ikke før kameraet faktisk blir testet.

 

Personlig er jeg svært spent på å se hva som skjer når man videreutvikler sensorteknologien uten å på død og liv bøffe opp pikseltallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og vi er vel snart der hvor det går an å roe ned tempoet på nye features?

Hallo? Det har jo ikke touchskjerm en gang :p

 

Og hvor er den innebygde kaffetrakteren, så paparazzoene skal ha noe å varme seg på der de sitter hele dagen gjemt i en busk og venter på et glimt av kjendis-pupp?

Lenke til kommentar

Hallo? Det har jo ikke touchskjerm en gang :p

Det at det ikke er en touch-skjerm er vel grunn god nok kjøpe den ;)

 

Og hvor er den innebygde kaffetrakteren, så paparazzoene skal ha noe å varme seg på der de sitter hele dagen gjemt i en busk og venter på et glimt av kjendis-pupp?

Kommer ikke den i grepet da?

Lenke til kommentar

Men det blir vel som med 5DMkII; nesten umulig å få kjøpt kamera de første 6 månedene det er i salg.

Jo takk. Og early adopterne må nok belage seg på å betale en litt usaklig pris.

 

Canon har vel muligens også et etterslep etter tsunamien som også kan begrense tilgjengeligheten en stund. Mulig det er noe av grunnen til at vi ikke har hørt noe om en 7D-oppfølger ennå :hmm:

Tipper faktisk prisen kommer til å holde seg opp mot veiledene pris ganske lenge. Det var jo det som skjedde med 5D II iallefall. Etterspørselen var MYE større enn hva Canon greide å produsere, og med diverse naturkatastrofer den siste tiden, tror jeg ikke det blir noe lettere for Canon å dekke etterspørselen denne gangen.

 

Har noen funnet noe om videocodecs? Er det mulig å velge ALL-I-opptak som med 1D X? Er også spent på om mattskiven er utskiftbar.

 

Samme video specs som 1DX (ihvertfall nesten), melder 5dplanet.

All-I and IPB compression modes.

No line skipping (Digic 5 feature)

Embedded time code

Audio level control

Headphone jack

 

etc..

Lenke til kommentar

Syntes dette var en treg oppgradering.. Sikkert bra for noe, men dette her var virkelig ikke noe å rope høyt for. Hadde de satt inn en brikke på 35+pxl så skulle jeg kjøpt det.

35 piksler hadde blitt litt i minste laget, selv for min smak.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Tipper faktisk prisen kommer til å holde seg opp mot veiledene pris ganske lenge. Det var jo det som skjedde med 5D II iallefall. Etterspørselen var MYE større enn hva Canon greide å produsere, og med diverse naturkatastrofer den siste tiden, tror jeg ikke det blir noe lettere for Canon å dekke etterspørselen denne gangen.

I klartekst betyr det at de priset mk2 for lavt i starten. Den høye prisen på mk3 er et bedre utgangspunkt, da de reduserer risikoen for leveringsproblemer. Blir etterspørselen lavere enn forventet så kan de fort skru opp etterspørselen ved å skru ned prisen. Det er mye vanskeligere å starte for lavt og så øke prisen. (Kontraktsbindinger etc)

 

- Det har vært mye diskusjon rundt dette med megapikselantall, men vi mener selv at vi har valgt en balansert løsning med 22,3 megapiksler. Flere megapiksler på en brikke betyr at pikslene blir mindre, og det kan kreve mer av objektiver og stabilisering, uttalte Canons Trond Sliper under en pressekonferanse i dag.

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=44630

 

Her er vel noe av det jeg tok opp tidligere da vi diskuterte D 800 :hmm::hmm:

Canon-mannen kommer sikkert til å si noe helt annet når 5Dx slippes om noen få måneder. :)

 

Personlig er jeg svært spent på å se hva som skjer når man videreutvikler sensorteknologien uten å på død og liv bøffe opp pikseltallet.

Helt enig. Særlig 1Dx vs 5Dmk3 og D4 vs D800.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samme video specs som 1DX (ihvertfall nesten), melder 5dplanet.

All-I and IPB compression modes.

No line skipping (Digic 5 feature)

Embedded time code

Audio level control

Headphone jack

 

etc..

Oi, headphone jack er svært! Endelig sjangs på å få brukbar lyd fra kamera uten ekstern opptaker under krevende forhold! Det mangler jo til og med 1D X.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...