Gå til innhold

Endelig er 5D Mark III her!


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke at dette stemmer. Økende silisium-areal gir ulineær økning i pris.

 

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1027&message=32281878

Jeg er klar over det. Se litt på prisen for et helt kamera og gjør noen kvalifiserte gjetninger på hvor stor del av kostnadene sensoren utgjør. APS-C kameraer går for alt fra 1999 kr til godt over 10 000 kr. 35mm for alt fra 12 000 til over 50 000. mFT/FT fra ca 3000 til 10 000.

 

Sammenlign også litt med skaleringen av sensorareal på andre typer array som ram og flash. Flashbrikker med 4 brikker stablet oppå hverandre selges til bruk i minnekort for noen få hundrelapper. Ikke helt sammenlignbart på grunn av redundans, men så er ikke dagens sensorer helt uten redundans de heller. Defekte photosites kompenseres for via firmware.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I praksis vil det ikke være noe problem. Men det kommer an på hva slags fotograf du er og hvilke typer bilder du driver med. Jeg fikk en svært detaljert og god innføring i problematikken fra en dude på messen.

Det som er klart er at man blir litt lurt av markedsføringen. Og det som også er klart er at oppløsningen er høyere enn det glassene klarer.

 

På et visst punkt så vil oppløsningen være høyere enn objektivenes oppløsningsevne, men det brytningpunktet skjer gradvis og kommer ann på de forskjellige objektivene, som også er i kontinuerlig oppgradering.

 

Samtidig er det ikke noe negativt at oppløsningen blir høyere enn optikken klarer, det skjer ikke noe plutselig katastrofalt, Er det mer negativt at optikken etterhvert ikke klarer å følge oppløsningen eller er det mest negativt at optikkens oppløsnings evne ikke blir fult utnyttet?

 

Problemet som oppstår er veldig komplisert, men oppsummet så får du flere detaljer i et softere bilde. Dette betyr at du slett ikke kan printe i tre ganger så stort format og beholde samme skarphet som feks med et 22mp kamera.

 

Han "duden" du har snakket med har fortalt deg "eventyr", enten fordi han ikke har peiling eller fordi han skulle prøve å unnskylde noe. Det der er bare sprøyt. Det helt motsatte er det faktiske forhold.

 

Her kan du se oppløsnings evnen fra et 4Mpx kamera som oversampler til 2Mpx vs. et 14Mpx kamera. Gjett hvem er hvem? Tror dere at 14Mpx kamera er i ferd med å bryte oppløsnings evnen snart. Begge er skutt med samme objektiv.

 

post-157018-0-13701000-1330728652_thumb.jpg

 

 

D800 er slett ikke en konkurrent til feks Hasselblad som noen innbiller seg. Sonsoren er rett og slett for liten til det.

 

Etterhvert blir det en fordel med større sensor, men det punktet er ikke nådd. Hvis optikk på en 7D kan oppløse 18Mpx i cropformat så kan 40Mpx oppløse i FF. Det er samme pikseltettheten. Den eneste forskjellen er optikk som ikke er skarp utenfor crop området vil vise det, men det vil den dårlige optikken vise på en FF sensor som har 22Mpx også.

 

Alle forumposter jeg har sett rundt omkring fra fotografer som lever av høyoppløste bilder, spesielt landskapsfotografer som printer stort har ytret begeistring for D800, selv folk som har Hasselblad har sagt at de nå kan kvitte seg med Hasselblad. De som håpet mest på at rykte om 5DIII skulle ha tilsvarende høy oppløsning som D800 var nettop landskapsfotografer og studio fotografer som har investert i Canon i mange år og Hassleblad/melloformat eiere som håpet på et mer funksjonelt kamera med høy oppløsning enn de generelt treige og klønete mellomformat kameraene. Håpet deres var at de nå kunne bruke mellomformat kameraene på færre jobber.

 

 

Noe som også delvis er forklart i D800 tråden. Min konklusjon pr nå, etter det jeg har blitt forklart er at man ikke tjener noe på de 10 ekstra MP som D800 har ift D3x. tvert imot.

 

Grensen til canon objektivene ligger på rundt ca 28-30 MP, og Nikon sine ligger rett under dette.

 

 

For det første så er det stor forskjell på optikk, det gjelder både Canon og Nikon. Nikon har noen objektiver som er skarpere enn tilsvarende Canon objektiver.Du må nok komme med en kildehenvisning før du kommer med en slik påstand.

 

Den største begrensningen for høyere oppløsning i dag er det Optiske Low-Pass Filteret (OLPF) og IR-filteret foran sensor, ikke optikken.

 

Er det noen som synes det ville vært smart å sette et softfilter/mattglass plate foran objektivet? Det er faktisk det alle kameraer har i dag, bare at den er bak objektivet. Det er derfor 7D trenger mer elektronisk oppskarpning enn f.eks. 5DII. Det samme gjelder mest sannsynlig D800, etter de bilde eksemplene jeg har sett.

Så lenge før objektivene blir "out-resolved" av oppløsningen så vil OLPF drepe oppløsningen.

 

De to mest interessante kameraene som viser fremtiden er Fuji X-Pro1 som ikke har OLPF, hvis det holder mål på bilde kvalitet og D800E som skal ha et veldig svakt OLPF.

 

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror jaggu det blir storkjøp på meg om noen mnd gitt :)

 

- Canon 5D MK III

- Canon 24-70 f/2.8L II

- Canon Speedlite 600EX-RT

 

Etter salg av 40D/5D MK II/430 EX/580EX II/24-105 f/4.0L USM IS så blir det vel rundt 25-30.000,- jeg må ut med i mellomlegg vil jeg tro :)

 

 

Kan ikke du ta kameraet ditt ut av trofèskapet ditt og ta minst 50k bilder med det før du bytter det ut?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tror jaggu det blir storkjøp på meg om noen mnd gitt :)

 

- Canon 5D MK III

- Canon 24-70 f/2.8L II

- Canon Speedlite 600EX-RT

 

Etter salg av 40D/5D MK II/430 EX/580EX II/24-105 f/4.0L USM IS så blir det vel rundt 25-30.000,- jeg må ut med i mellomlegg vil jeg tro :)

 

 

Kan ikke du ta kameraet ditt ut av trofèskapet ditt og ta minst 50k bilder med det før du bytter det ut?

Svært så irritert du var da...

Makan til nedlatende oppgulp.

 

Har du problemer med at noen vil bruke pengene sine på dyrt og flott kamerautstyr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jaggu det blir storkjøp på meg om noen mnd gitt :)

 

- Canon 5D MK III

- Canon 24-70 f/2.8L II

- Canon Speedlite 600EX-RT

 

Etter salg av 40D/5D MK II/430 EX/580EX II/24-105 f/4.0L USM IS så blir det vel rundt 25-30.000,- jeg må ut med i mellomlegg vil jeg tro :)

 

 

Kan ikke du ta kameraet ditt ut av trofèskapet ditt og ta minst 50k bilder med det før du bytter det ut?

Svært så irritert du var da...

Makan til nedlatende oppgulp.

 

Har du problemer med at noen vil bruke pengene sine på dyrt og flott kamerautstyr?

 

Hvorfor skal du oppgradere?

 

Hva er det ved 5D mark II som er for dårlig for ditt bruk?

 

Har sett litt bilder i fra deg, men ikke noe som tilsier at 5D mark II er for dårlig for deg akkurat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal du oppgradere?

 

Hva er det ved 5D mark II som er for dårlig for ditt bruk?

 

Har sett litt bilder i fra deg, men ikke noe som tilsier at 5D mark II er for dårlig for deg akkurat.

Tja... hvorfor kjøper man seg splitter ny bil....? Er det fordi den gamle ikke klarer å frakte deg fra A til Å, eller er det fordi man vil koste på seg noe nytt?

 

Litt merkelig at jeg må forklare dette, men entusaster vil jo hele tiden ha det nyeste og det "beste" og i en tråd som dette blir det vel litt feil og dukke opp med moralprekener.

 

Nå har det vel seg slik at høyere skuddtakt, langt bedre autofokus er noe jeg gjerne vil betale for. Optikken jeg har er jo allerede oppgradert til det "beste" så her er det kun kamera som gjelder.

 

Hvorfor kjøper noen høytalerkabler til flere titalls tusen?

 

Blir som å legge inn følgende post i et feks. offroad forum:

"Nå har jeg kjøpt meg en splitter ny Jeep som er heiset ytterligere 15cm. og knastedekk til 40.000 er montert!"

 

Og få svar som:

"Hva skal du med så høy bil? Du kjører vel i 95% av tiden på vanlige veier?"

 

Snakk om turn off! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan vi ikke bare tenke på hva vi selv trenger, istedet for å tenke på hva andre synes de trenger? :)

 

Joda,men samtidig må vi kunne spørre om relevante ting ang produktene og som opptar meg/deg/oss..

Selv er jeg egentlig mest optatt av optikken og om den klarer å holde tritt , fordi jeg mener det er svært viktig når en skal kjøpe nytt, jeg ser ikke vitsen i å kjøpe noe om tilbehøret begrenser det .

Eller siden biltermologien var brukt , Liten vits å kjøpe 20" felger til en bil som har plass til bare 16"

Lenke til kommentar

Hvis AF er grunnen til at du kjøper nytt så ja. Det er en veldig god grunn til å nettopp bytte ut. :thumbup:

 

Men hvis det foreksempel er bare for den 1mpx, så er det ikke så mye vits kanskje :blush:

 

 

Dette er jo relevant da vi spørr hva du føler du mangler ved 5D MarkI. Kanskje det er ting ved 5D mark III som burde vært utbedret men som ikke er det?

Lenke til kommentar

Joda,men samtidig må vi kunne spørre om relevante ting ang produktene og som opptar meg/deg/oss..

Selv er jeg egentlig mest optatt av optikken og om den klarer å holde tritt , fordi jeg mener det er svært viktig når en skal kjøpe nytt, jeg ser ikke vitsen i å kjøpe noe om tilbehøret begrenser det .

Eller siden biltermologien var brukt , Liten vits å kjøpe 20" felger til en bil som har plass til bare 16"

Jeg siktet til de som satte spørsmål ved en annen brukers ønske om å handle nytt utstyr. Er enig i at debatt er greit sånn forøvrig.

Lenke til kommentar

Hvis AF er grunnen til at du kjøper nytt så ja. Det er en veldig god grunn til å nettopp bytte ut. :thumbup:

 

Men hvis det foreksempel er bare for den 1mpx, så er det ikke så mye vits kanskje :blush:

 

 

Dette er jo relevant da vi spørr hva du føler du mangler ved 5D MarkI. Kanskje det er ting ved 5D mark III som burde vært utbedret men som ikke er det?

Megapixler bryr jeg meg svært lite om.

Jeg savner ikke noe med den autofokusen jeg har nå, eller skuddtakten på 3.9b/s, men er uansett villig til å gi ekstra kronasjer for forbedringen.

Lenke til kommentar

Alle har vel lyst på det nyeste og beste!

 

 

men..

 

But as the famous Ansel Adams quote goes, “there’s nothing worse than a sharp image of a fuzzy concept.” Meaning, don’t focus on equipment so much that you forget about what really matters. Always remember to put your vision and creativity first, and let the tools follow.

Lenke til kommentar

Ansel Adams sa også dette, da noen spurte ham om hvilket kamera han foretrakk å bruke på sine fototurer i skauen:

 

"The biggest one I can carry".

 

PS!

 

Det er forresten interessant hvor redde folk er for vignettering, tatt i betraktning at salige Ansel la på mer av det i mørkerommet. :hmm:

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Review fra Jeff Ascough

 

http://blog.jeffascough.com/photographers/2012/03/canon-eos-5d-mark-iii-review.html

 

Byggekvaliteten skal visst ha blitt hevet betraktelig.

 

 

han er vel på lønnings kontoen til canon som jeg har forstått det, så den artikkelen bør vel tas med en klype salt ?

 

men som du sier så er byggekvaliteten bedre enn 5D mk2.

 

http://www.youtube.com/watch?v=JnFaIPCU3d8&feature=g-u&context=G2188bc0FUAAAAAAACAA

Lenke til kommentar

Eh nei. Hvordan kan det ha seg? Man kjenner vel lett hvordan kameraet er bygget. Om det ikke føles robust vil vel alle kjenne det uten problemer? For å klargjøre poenget mitt, selv om teksten var subjektiv, var delen om byggekvalitet noe vi antakelig kan ta for god fisk iom. at dette er vanskelig ha en helt egen oppfatning om.

Endret av tech8
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...