Gå til innhold

Endelig er 5D Mark III her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ISO 1600 på 350D er ikke pent, nei. Veldig grøtete og uklart, enten man bruker RAW eller ei.

 

Enig i det.

Nå kjører jeg Aperture på iMacen.

Finner det noen oppdaterte RAW convertere her? Trodde Apple selv stod for dette og oppdateringene selv via Software Update.

 

Uansett blir bildet så pass grøtete at det egner seg ikke til noe mer en snapshot fotografering (et bilde er tross alt bedre enn ingen).

 

ISO egenskapene til mk3 er hovedårsaken til at jeg evt går for mk3. Det å ha "fritt spillerom" her må være fantastisk, og det å kunne velge bort blits i de fleste situasjoner må også være fantastisk. Blits ødelegger ofte alt for mye enn den gjør godt (for å bevare stemningen etc).

Lenke til kommentar

ISO 1600 på 350D er ikke pent, nei. Veldig grøtete og uklart, enten man bruker RAW eller ei.

Jeg har hatt 350D og tatt mange bilder på ISO 1600. Jeg vet ikke om bruksområdet mitt er veldig forskjellig, eller om kvalitetskravene mine er mye lavere enn dine, men kjapp gjennomtitt nå på 27" med 4 MP tyder på at flere av dem er helt kurante, også ved noe forstørrelse.

 

Det blir selvsagt mer kritisk å treffe med eksponering (slik at man slipper å gjøre 1-2 stop EC i etterkant), og fordelingen av lys og skygger i motivet har noe innvirkning.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Moire har vært et videoproblem - kan det tenkes at Canon har satt inn et kraftigere filter for å få has på dét problemet? Det sagt, nå burde vel skikkelig nedsampling istedet for lineskipping få has på det problemet...

 

På 5D3 leser alle pikslene ut også i videomodus (vel, innenfor 16:9 da), før signalet nedskaleres til FullHD. Ikkeno' lineskipping, altså.

Det hintes om noe slikt, men har du funnet en god kilde på at det virkelig er slik?

 

Canons produksjef i Norge. ;)

 

Kan bekrefte av 5D MkIII leser alle piksler innenfor 16:9 bilderammen på brikken ved filming. 5D MkII - hadde lineskipping og kunne i enkelte opptakssituasjoner få moire-effekter. Å unngå moire og diffraksjon var også også et meget viktig fokusområde under utviklingen av 5D MkIII, noe vi gjorde med bla. 22,3MP med "relativt" store piksler på brikken - ikke minst er dette viktig på høy blender.

Trond/Canon

Endret av canoman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan bekrefte av 5D MkIII leser alle piksler innenfor 16:9 bilderammen på brikken ved filming. 5D MkII - hadde lineskipping og kunne i enkelte opptakssituasjoner få moire-effekter. Å unngå moire og diffraksjon var også også et meget viktig fokusområde under utviklingen av 5D MkIII, noe vi gjorde med bla. 22,3MP med "relativt" store piksler på brikken - ikke minst er dette viktig på høy blender.

Trond/Canon

Takker for opklarende svar!

 

Som en Trond til en annen - kan du si om det er mulig å bytte mattskive på 5DmkIII? Det vil kunne være en avgjørende faktor for mange, i alle fall for de som, som undertegnede, foretrekker å kunne sette presis fokus i den optiske søkeren..

Lenke til kommentar

Kan bekrefte av 5D MkIII leser alle piksler innenfor 16:9 bilderammen på brikken ved filming. 5D MkII - hadde lineskipping og kunne i enkelte opptakssituasjoner få moire-effekter. Å unngå moire og diffraksjon var også også et meget viktig fokusområde under utviklingen av 5D MkIII, noe vi gjorde med bla. 22,3MP med "relativt" store piksler på brikken - ikke minst er dette viktig på høy blender.

Trond/Canon

Takker for opklarende svar!

 

Som en Trond til en annen - kan du si om det er mulig å bytte mattskive på 5DmkIII? Det vil kunne være en avgjørende faktor for mange, i alle fall for de som, som undertegnede, foretrekker å kunne sette presis fokus i den optiske søkeren..

 

Ja jeg har fått det spørsmålet tidligere også og svaret er at søkeren på 5D MkIII er laget på samme måte som på 7D, dvs. en fast skive. Det som heldigvis er forbedret sammenlignet med 7D er at responsen/oppdateringen på den transparente LCD skjermen er mye bedre ved lavere temperatur. Videre har jeg fått spørsmål om oppløsningen på LCD-skjermen. SVaret her er at skjermen har faste punkter/merker som kan slåes av/på.

Lenke til kommentar

Litt skuffende at det er samme system som i 7D uten offisielt støttet utskifting av mattskive.

Jepp, men den kan nok, som i 7D, skiftes ut - hvis den skulle gå i stykker eller hvis man skulle komme i skade for å kjøpe en tredjeparts mattskive...

 

Litt synd - Canons Eg-S mattskive er for meg et enda viktigere tilbehør til mkII'en min enn batterigrepet - og jeg er veldig glad i batterigrepet.. :)

Lenke til kommentar

Imaging resource har publisert testbilder fra 5D3 tatt under kontrollerte forhold. Her kan man sammenligne med blant annet forgjengeren.

Preproduksjonsutgave, og antagelig jpg rett ut. Men kan se ut som om mk3 er 1-2 trinn bedre på høy ISO (kikket på 3200) og har noe bedre dynamisk omfang. Men vi må vel vente til det er råfiler tilgengelige.

 

 

Tor

Lenke til kommentar

Imaging resource har publisert testbilder fra 5D3 tatt under kontrollerte forhold. Her kan man sammenligne med blant annet forgjengeren.

Preproduksjonsutgave, og antagelig jpg rett ut. Men kan se ut som om mk3 er 1-2 trinn bedre på høy ISO (kikket på 3200) og har noe bedre dynamisk omfang. Men vi må vel vente til det er råfiler tilgengelige.

 

 

Tor

 

Råfiler her: http://www.imaging-resource.com/PRODS/canon-5d-mkiii/canon-5d-mkiiiTHMB.HTM

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...