Gå til innhold

Endelig er 5D Mark III her!


Anbefalte innlegg

Jeg kan ta meg råd til å kjøpe kameraet nå, men jeg liker ikke å kaste bort penger heller.

Det er så veldig opplagt at prisen på 30 lapper er altfor høy, så jeg klarer fint å vente til august/september når jeg i løpet av den tida kan få ei ekstra L linse til 10 lapper på kjøpet ;P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg synes det var en heller begredelig oppgradering,det er tross alt 3 år siden sist,synes kameraprodusentene er veldig trege og forsiktige(redde) å gjøre noe nytt,det er så utrolig mange ting man kunne ha gjort bedre og forbedret,hvor er feks:gps i huset,laser peker for å måle avstand og peke,lys i knapper,andre farger i topp display,større display,4 tommer,kunne nevt mere,hvis man ser utvikling på en mobil 3år tilbake og i dag er det jo et lysår i uttvikling

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går utifra at Mk3 har mulighet til og bruke den nye blitsen 600EX-RT trådløs på 60 meters avstand uten tilleggsutstyr eller om man må ha en ekstern sender i tillegg, mulig og få bekreftet det ?

 

Du må nok ha en slik: Speedlite Transmitter ST-E3-RT, koster $470.

 

Fint å slippe radiosender/mottaker på blitsen, men skulle dette skikkelig vært å juble for, så skulle det vært innebygget sender i kamera også.

 

Den senderen blir ikke billig i Norge.

Endret av Fytterakkern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med unntak av den sterkt forbedrede AF-en, så kan det se ut som kun en liten forbedring. Men jeg vil ikke bli overrasket om dette er et mye bedre kamera enn MkII og jeg tror den står seg godt mot D800.

Dette.

 

Det virker som om Canon har tenkt på å slå sammen 7D og 5D uten at det blir for mye fuzz. Bedre sensor, større sensor (enn i 7D), mye bedre AF-system og bedre ISO-ytelse er store salgsargumenter for de som driver med sportsfotografi på si. Prisen er selvfølgelig stiv, men det jevner seg ut etterhvert.

 

Så får vi se da om Canon har flere triks i ermet, eller om dette er det eneste de slipper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altfor høy pris kommer nok til å gjøre at den selger dårlig. MKII blir vel den store slageren etter dette for de som MÅ ha Canon.

Merkelig igrunnen at Canon tar sjansen på dette akkurat nå......

 

For min del avventer jeg heller en oppgradert 7D, og går heller for en "rimelig" 5D Mk II når jeg skal prøve FF på Canon.... ;)

Lenke til kommentar

Er helt klart rom for en 5D X for å tilfredstille megapixel-junkies.

 

Synes specs virker fornuftige over hele linjen, men hadde gjerne sett innebygd RF-sender til den nye blitsen. Mange som dømmer 5DIII ned uten å ha kjennskap til de nye og viktige egenskapene som AF, bildekvalitet, video, robusthet mm. At noen henger seg opp i mangler som GPS, enda større skjerm ol, tror jeg betyr at de er i en annen målgruppe enn hva dette er designet for.

Lenke til kommentar

Prisen kommer nok under 20K etterhvert, spørsmålet er om et forbedret 7D vil spise av andre kamera-segmenter. Tror heller at det blir et 70D som legger seg en plass imellom 60D og 7D.

Så, gå rett tilbake til den filosofien de forlot når de lanserte 7D og 60D? Lite langsiktig tenking, i så fall.
Lenke til kommentar

Dette er for øvrig første gang Canon har lansert en modell som fra mitt synspunkt er mer interessant spec-messig enn sin nærmeste Nikon-konkurrent. Men jeg får krysse fingrene for at Nikon trøkker D4-sensoren inn i et D800-hus etter hvert, siden jeg ikke er så veldig lysten på å bytte system.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som om Canon har tenkt på å slå sammen 7D og 5D uten at det blir for mye fuzz. Bedre sensor, større sensor (enn i 7D), mye bedre AF-system og bedre ISO-ytelse er store salgsargumenter for de som driver med sportsfotografi på si. Prisen er selvfølgelig stiv, men det jevner seg ut etterhvert.

Hvorfor skulle de slå sammen 7D og 5D? Jovisst kan det se ut som om mk3 er et 7D med en ff-sensor, men forventet noen at de ikke skulle modernisere huset? Husk at 50D og 5DII ser og tilnærmet like ut, men så kom 7D med et oppgradert hus. At de oppgraderer innmaten i samme slengen er jo noe av hovedhensikten med å lansere en etterfølger. Spesifikasjonene er etter min vurdering ikke mer enn man burde forvente anno 2012 av et kamera i 5D-serien. Husk og at til høsten vil 7D være 3 år, og det ville være underlig dersom et 5Dmk3 lansert i 2012 ikke var tilnærmet et 7D lansert i 2009.

 

Crop har sitt store marked, det er ff som er i nisjemarkedet. 7D har vært en suksess for Canon og fremdeles har ingen andre produsenter forbigått dette kameraet når man ser på helheten - og ser man nøkternt på 5Dmk3 er det antagelig stort sett kun på ISO-støy det er bedre, selv om andre momenter er kommet nærmere.

 

Et 7Dmk2 kan f.eks komme med 12bps i tillegg til forbedret sensor og AF-system - en AF-modul som kanskje endelig kan takle f8. Hvem vet hva som kan forbedres, er mulig å forbedre. For Canon tror jeg det rent økonomisk betyr liten forskjell om de selger en kunde et 5D eller et 7D, men samtidig er begge husene viktige å ha i sortimentet som helst skal dekke en størst mulig bredde.

 

Jeg har aldri forstått Canons overprisingsfilosofi når de lanserer noe nytt, og særlig ikke nå hvis D800 er lansert med en betydelig lavere startpris.

 

Tor

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skal bli interessant å lese tester hvor man sammenligner det med nye D800.

 

Venter i spenning selv. Har brukt 5d'ern i snart 6 år og har med vilje sprunget over mk2, men føler det nå er tid for å få noe nytt. Er imidlertid forarget over prisen og har vanskelig ved å se hvordan de kan rettferdiggjøre en så mye høyere pris enn D800. Siden jeg har en del L-objektiver skal der dog en del til før jeg bytter system. Hadde den kostet 22K, hadde jeg antakelig bestilt den med en gang, men 30K er en fornærmelse - ikke minst når vi ser hvordan de priser kameraet i andre markeder.

Lenke til kommentar

At linser holder seg i pris er en ting, men kamerahus er som annen elektronikk.

Når ting ikke er oppgradert på 3-4 år, regner man med bedre egenskaper til samme pris eller lavere.

Blir veldig overrasket om ikke 5D Mark III selges for rundt 20 000 kroner på sensommeren.

 

Konkurransen fra D800 blir for hard til å holde prisene så høyt som de ligger nå.

Tradisjonelt faller Canon prisene rimelig brutalt, ser ingen grunn til at det skal forandre seg denne gang med mindre de har problem med å produsere nok. Så jeg har stor tro på at du har rett at prisnivået vil droppe til 20.000 rimelig raskt. God nyhet for de som ikke har hastverk med å få 5DmkIII umiddelbart.

 

Ja, prisen må ned, først og fremst for å konkurere med D800, det er det liten tvil om.

Ellers ser det veldig bra ut .

Noen snakker om neste kamera of en ny 7D , jeg er ikke så sikker på om neste kamera kommer der eller om det heller blir en 5Dx med betydelig flere MP for at de som ønsker det fremfor noe annet også skal få et valg :hmm:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...