Gå til innhold

Endelig er 5D Mark III her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er gunstig å kjøpe MKII nå (fin favoritt). Forskjellen er liten iflg dataene. Har ikke tro på att denne blir like populær som MKII. Men er en god konkrurrent til Nikons nye D800.

 

D800 vil garantert få en del Canonfolk til å skifte side om ikke Canon annonserer en 5Dx med over 30 MP , dette fordi det finns mange som ser på det som det viktigste med et kamera og om en ser på div forum ute i den store verden så er allerede det der flere som annonserer at de skifter beite ....

Lenke til kommentar

Prisen kommer nok under 20K etterhvert, spørsmålet er om et forbedret 7D vil spise av andre kamera-segmenter. Tror heller at det blir et 70D som legger seg en plass imellom 60D og 7D.

Tenker du på at et "for bra" 7Dmk2 vil true 1D X? Det tror ikke jeg, crop vs FF er såpass innarbeidet i markedet at mange av de som vil ha FF neppe vurderer crop uansett.

 

Hvis xxxxD/xxxD skal jobbe seg ned i pris (for å ta førstegangskjøpere) så tror jeg at det er plass til både en modell for litt mer avanserte kjøpere (xxD) og de som vektlegger hastighet og fokus veldig høyt (7Dx). Både eksisterende kunder og Canon selv har investert endel i EF-S optikk, og hvis disse må selge optikken for å kunne få et bedre hus, så øker sjansen for at de samtidig bytter leverandør. Veiledende pris for 5Dmk3 styrker synet mitt, selv om den skulle falle noe i praksis.

 

En som sitter på f.eks 30D og 17-55 f/2.8 eller 15-85 IS og vurderer noe ala 70D/7Dmk2 når de måtte komme, vil nok ha mye lettere for å bytte til en D800 dersom hun likevel må selge objektivet (gitt at 5Dmk3 er eneste aktuelle alternativ fra Canon).

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Over 3 år siden forrige modell og så klarer de bare å komme med en overpriset 5DmarkII & 1/2. :thumbdown:  

Men hva mangler mener du? 100mp, innebygd monopod, plutoniumkraftverk og fullverdig pc med 20" utbrettbar skjerm?

 

Ser man nøkternt på spesifikasjonene har mk3 fått det de fleste mener mangler/er svakt ved mk2.

 

Prisen er som vanlig Canonsyk, det ville den vært uansett innhold.

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prisen er for høy i forhold til D800, det er klart, men skjønner ikke hva annet som er så skuffende med den nye modellen? Kanskje noen som er skuffet over det nye Af systemet som de enda ikke har prøvd? Eller bildekvaliteten som de enda ikke har utforsket?

Lenke til kommentar

Liker at det endelig er kommet bedre autofokus.

Det alene er verd oppgraderingen spør du meg.

Mye kjappere!

 

Dette er som skrevet her, 7D bare FF versjonen.

 

Synes dog det er kjipt at ikke det er innebygget sender til Blits

og Gps.

Bare for å flisespikke..

 

Gleder meg til å lese tester,så blir det vel kjøp når det runder 20 K :XD

Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke den store klaginga på prisen eller at det er så skuffende.

Ser ut som de har rettet det MKII brukere var misfornøyd med. Prisen er høy, ja, men den kommer jo til å synke ganske raskt, slik det alltid gjør.

 

Som DrSnap nevner over her, så er faktisk den største skuffelsen i mine øyne at de ikke har innebygd sender til det nye blitssystemet.

 

Sålenge DR og høy-iso egenskapene er forbedret, sammen med kanskje en bedre byggkvalitet så ser dette ut til å bli en slager.

 

Edit: FotoVideo melder at har testet det på messa, og at autofokus skal være lynrask. Bra!

Jeg har ikke råd til en MKIII, men lyst på ett etterhvert, det har jeg :)

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Som DrSnap nevner over her, så er faktisk den største skuffelsen i mine øyne at de ikke har innebygd sender til det nye blitssystemet.

Ikke for å være spydig, men jeg føler at blits-og videofolket aldri er helt fornøyd uansett, og har alltid noe å klage på samme hva kamera det er snakk om.

 

Tor

Lenke til kommentar

Specs på kamera er ikke gale, det er ingenting revolusjonerende nytt, men det meste av svakheter ved Mk 2 er forbedret.

 

Problemet er for det meste prissetting i mine øyne.

Hadde huset hatt veilpris på f.eks 19 990 nå så hadde de gått som varme hvetebrød, garantert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke for å være spydig, men jeg føler at blits-og videofolket aldri er helt fornøyd uansett, og har alltid noe å klage på samme hva kamera det er snakk om.

 

Tor

Tja, du kan sikkert har rett i det, jeg opplever det samme når det kommer til film, men blits - der er jeg ikke enig. Canon har hengt etter på den fronten en god stund, jamført Nikons CLS. At de kom med IR sender på nyere hus synes jeg var veldig positivt.

Det jeg 'klager' over her er faktisk at de lager ett nytt radiosystem til blitsene sine, men skal du bruke det, så må du allikevel kjøpe en ekstra dings til $450. Dette synes jeg de da kunne kosta på seg å ha i huset.

 

For min del spiller det liten rolle, da jeg bruker egne triggere uansett.

 

Ser at 1D MarkIV bare ligger 5.000 over 5D MarkIII. Hva har Canon tenkt her, mon tro? Disse kameraene slår jo hverandre i hjel.

 

29.995,- er en ALT for stiv pris. Det positive er at MarkII nå kommer til å bli billig.

Og igjen, slapp av. Prisen vil synke.

Nå er jeg usikker i farta, men 1D MKIV vil vel gå ut til fordel for 1D-x uansett.

Lenke til kommentar

Prisen er for høy i forhold til D800, det er klart, men skjønner ikke hva annet som er så skuffende med den nye modellen? Kanskje noen som er skuffet over det nye Af systemet som de enda ikke har prøvd? Eller bildekvaliteten som de enda ikke har utforsket?

 

Enig med deg her , mp er ikke alt og det så vi vel klart om vi sammenlignet 5D ll og D700 to kamera med forskjellig MP uten at jeg tror noen i praksis så forskjeller i bildekvaliteten , det samme tipper jeg en vil se i en sammenligning mellom 5D lll og D 800 :hmm:

 

Det eneste jeg kunne tenkt meg var å annonsert dette kameraet som 7D x og så produsert et likt kamera med feks 4 bps og 30-32 MP som het 5D lll/x da hadde vel alle blitt fornøyd :D

Lenke til kommentar

Ikke for å være spydig, men jeg føler at blits-og videofolket aldri er helt fornøyd uansett, og har alltid noe å klage på samme hva kamera det er snakk om.

Det er ikke bare video/blits-folka. Det virker som om det er om å gjøre å klage på alt nytt som lanseres om dagen. D800 får tyn, Pentax K-01 får tyn, Olympus E-M5 får tyn, og da er det naturlig at 5D MkIII får tyn også. Finnes sikkert de som sutrer over Fuji X-pro 1 også.

 

Leter man etter feil og mangler, så finner man de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med dagens dollarkurs koster Mark III $5355 dollar i Norge, mot $3500 i USA. Det er +53% prisøkning. Selv mva kan ikke veie opp for at vi blir flådd på pris her i Norge på dette kameraet :(

Det er jo fremgang - i gamle dager så regnet man med 10x dollarpris; og dollarkursen lå på noenlunde samme kurs som i dag.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at 5DMKIII helt klart er en mer interessant oppfølger til 5DMkII enn D800 er til D700. Hadde jeg vært Canon-bruker hadde det vært et interessant hus, i hvert fall hvis prisen havner ikke så alt for langt fra det magiske 20-tallet.

 

Når det gjelder D800, så er det nok en interessant oppfølger til D3X for dem som har interesse av det, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Jeg synes MK3 ser bra ut. Om jeg ikke var i Nikonleiren allerede og om FF hadde vært aktuelt ift pris og kamerastørrelse kunne jeg vurdert det. Liker at sportsfoto er teoretisk mulig med dette kameraet (6bps). Sterkt forbedret af er nevnt, men vil vel tro at bildebrikken og videodelen også er en god del forbedret. Prisen faller sikkert 10-20% i løpet av et par måneder, så det blir mer akseptabelt. Kan ikke skjønne annet enn at dette bør være en gledens dag for Canonfolket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med dagens dollarkurs koster Mark III $5355 dollar i Norge, mot $3500 i USA. Det er +53% prisøkning. Selv mva kan ikke veie opp for at vi blir flådd på pris her i Norge på dette kameraet :(

Det er jo fremgang - i gamle dager så regnet man med 10x dollarpris; og dollarkursen lå på noenlunde samme kurs som i dag.

Nå bør villedende pris før produktet i det hele tatt er tilgjengelig for distributører uansett noe som bør tas med en knivsodd salt (gitt at du bruker samekniv eller tilsvarende), så om det i praksis blir så mye dyrere enn D800 tviler jeg på. Det er tross alt begrenset hvor mye høyere enn over dammen prisene kan være før privatimport begynner å bli svært attraktivt.
Lenke til kommentar

Nå bør villedende pris før produktet i det hele tatt er tilgjengelig for distributører uansett noe som bør tas med en knivsodd salt (gitt at du bruker samekniv eller tilsvarende), så om det i praksis blir så mye dyrere enn D800 tviler jeg på. Det er tross alt begrenset hvor mye høyere enn over dammen prisene kan være før privatimport begynner å bli svært attraktivt.

Jeg tar slike priser med en snømåke med salt, jeg ;)

 

Men det blir vel som med 5DMkII; nesten umulig å få kjøpt kamera de første 6 månedene det er i salg.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg synes MK3 ser bra ut. Om jeg ikke var i Nikonleiren allerede og om FF hadde vært aktuelt ift pris og kamerastørrelse kunne jeg vurdert det. Liker at sportsfoto er teoretisk mulig med dette kameraet (6bps). Sterkt forbedret af er nevnt, men vil vel tro at bildebrikken og videodelen også er en god del forbedret. Prisen faller sikkert 10-20% i løpet av et par måneder, så det blir mer akseptabelt. Kan ikke skjønne annet enn at dette bør være en gledens dag for Canonfolket.

 

Selvsagt er det en gledens dag for de fleste, noen blir aldrig fornøy men sånn er det ,

Dette kamera er såpass raskt med 6 bps at det kommer seg innenfor det akseptale til sport/fuglefotografering (dyr i rask bevegelse) noe 5D ll slet med , i tillegg har det fått en tydelig forbedret AF (ala 1Dx) ny bildebrikke, Digit 5 .

Dette er tydelige forbedringer samtidig som jeg tror det blir bedre på høy ISO for de som er optatt av det . men som så mange andre sier, prisen må under 24-25 tusen ...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...