Gå til innhold

Endelig er 5D Mark III her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt enig i det. Poenget mitt var egentlig at å snakke om smertegrense for dpi uten å ta med betraktningsavstand bli for meg litt underlig.

Synes ikke det er underlig. Noen liker å studere detaljer på nært hold, inkludert meg. Har jeg et bilde som henger høyt oppe på et megaboard er det selfølgelig ikke så nøye.

Endret av KSunhill
Lenke til kommentar

Har noen raw filer i fra 5Dmark III :love:

 

Noen tips om hvor jeg får åpna de egentlig, noen dere tror har støtte enda?

Noen som har vært litt "fingernem" på messa i dag?? (: Jeg spurte om lov men ble høflig avvist.

 

Vil vel tro Adobe kommer med støtte snart, de holder kanskje på det til kamera releases.

Lenke til kommentar

..Og håpe? Tviler på at du får konvertert dem på en stund enda, med mindre du har en lukket betaversjon.. ;)

Har JPG av de samme bildene da, men tenkte for å få sjekket litt av iso.

 

Forøvrig gøy at det 15 min jeg prøvde kamera på fredag var nok til å kunne mer om det en guttene hos canon i dag :tease: :tease: :tease:

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Noen synspunkter etter første hands-on? Autofokus f.eks.

Ikke så lett å få noe godt inntrykk på noen minutter, men..

AF virket kjapp og presis, men vrient å si uten å studere resultatet. testet servo af på folk som passerte, virker litt stødigere enn i min 7D.

 

Kamera lå godt i hånda, kjent og god knappelayout. Nytt menysystem, arvet fra 1Dx, fant ikke helt ut av alle AF instillinger, f.eks fant jeg ikke ut hvordan styre af punkt direkte fra joystick.

 

Silent mode er rå!! Nydelig dempet lyd.

Lys og stor søker.

 

Det var så langt jeg kom før køen begynte å bli utolmodig..

Lenke til kommentar

dpReview har jo ISO eksempler, men bare Jpeg ut av kamera og kamera NR; De kaller dem Canon EOS 5D Mark III low light ISO samples. Legg merke til at de med høyest ISO er tatt med blender f/11, 1/80 ISO:102400, de har altså ikke skrudd ned lyset, bare blendet ned for å oppnå høy ISO.

 

Det er en vesensforskjell mellom resultatet av nedblendet høy ISO i godt lys og høy ISO i dårleig lys. Det er liksom i dårlig lys høy ISO er aktuelt og da er f.eks. lysets hvitbalanse anderledes som ofte resulterer i at enten Blå eller Rød kanal ikke aktiveres kraftig nok, noe som fører til ekstra støy.

 

Her er noen andre eksempler med ISO:10000, der er støy/korn nivået et helt annet enn på dpReview's eksempler; http://digineff.cz/o..._5d_mkII_05.jpg

 

http://digineff.cz/o..._5d_mkII_04.jpg

 

http://digineff.cz/o..._5d_mkII_06.jpg

 

Dette settet med eksempler viser også helt andre støyegenskaper enn dpReviews eksempler; http://www.canonklub...72+1132+844.jpg

 

Artikkelen via google translate; http://translate.goo...d-mk-iii-na-sum

 

Kvaliteten på høy ISO er liksom blitt den nye målet for kamera kvalitet. Jeg kan skjønne det er viktig for f.eks. journalister som må ha bildet samme hvordan det ser ut. Men hvor mange andre driver å skyter mye bilder i mørket? For min del så er det andre kriterier som er mye viktigere, jeg tar frem kamera når det er lys, siden det er lysets virkning i et foto som interesserer meg.

Lenke til kommentar

Det er en vesensforskjell mellom resultatet av nedblendet høy ISO i godt lys og høy ISO i dårleig lys. Det er liksom i dårlig lys høy ISO er aktuelt og da er f.eks. lysets hvitbalanse anderledes som ofte resulterer i at enten Blå eller Rød kanal ikke aktiveres kraftig nok, noe som fører til ekstra støy.

Akkurat det kommer veldig an på hva slags "dårlig lys" det er snakk om. Det er en stor forskjell i hvitbalanse om det er blåtimen utenfor, måneskinn, gatelamper, innendørs, lysstoffrør eller sparepærer innendørs.

Lenke til kommentar

Det er en vesensforskjell mellom resultatet av nedblendet høy ISO i godt lys og høy ISO i dårleig lys. Det er liksom i dårlig lys høy ISO er aktuelt og da er f.eks. lysets hvitbalanse anderledes som ofte resulterer i at enten Blå eller Rød kanal ikke aktiveres kraftig nok, noe som fører til ekstra støy.

Akkurat det kommer veldig an på hva slags "dårlig lys" det er snakk om. Det er en stor forskjell i hvitbalanse om det er blåtimen utenfor, måneskinn, gatelamper, innendørs, lysstoffrør eller sparepærer innendørs.

Det var jo liksom det som var poenget mitt!

 

Forskjellig hvitbalanser forårsaker ekstra støy i forskjellige fargekanaler som ikke er aktivert.

 

Dette var bl.a. problem med den første sensoren i RED One under tungsten belysning, da ble det anbefalt å rette en svak lampe med blåfilter til å lyse i skyggene. Selv om man egentlig ikke ønsket å se hva som var i skyggene, men det blå lyset aktiverte Blå photosites som ellers opptrådte som problematisk støy i skyggepartier.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Det er ikke rart du har helt hinsides krav hvis filmindustrien er det du sammenligner med, Arthon. Når man skal dokumentere den virkelige verden er det sjeldent studiolys som lyser opp motivene.

 

Det har ikke noe med filmindustrien å gjøre, det var et generelt teknisk eksempel på en ny sensor regagerte satt i et kamera fra en noe uerfaren kameraprodusent som hverken hadde finjustert sensoren eller programvaren. Det tok ikke så lenge før de kom med en sensor oppgradering.

 

 

Generelt sett så har filmindustrien både lavere krav til bildekvalitet og dårligere kameraer (rent digital teknisk) enn fotoindustrien. Husk de driver fremdeles mest i 2Mpx verdenen, det er bare RED som har beveget seg opp til 14Mpx + at Sony kommer med et liknende spesifiserte kamera nå.

Endret av arthon
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...