Gå til innhold

The new iPad - tråden


D02

Blir det kjøp?  

294 stemmer

  1. 1. Skal du ha iPad 3?

    • Ja :)
      102
    • Nei
      143
    • Er ikke sikker
      49


Anbefalte innlegg

Hvis jeg kjøper med 3G, så blir det på grunn av fremtidig nytteverdi. Nekter plent å betale 399 i månenden ekstra bare for å surfe innimellom med litt raskere nett. Det eneste spørsmålet er om Ipad 4 er ute før 4G blir utbredt for menigmann. Da er det litt vits å være forsøkskanin.

 

Vanskelig avgjørelse. Men tror ikke jeg personlig trenger mobilt nettverk i padda. Hadde en iPad 1 med 3G, og tok egentlig bare i bruk funksjonen hvis det trådløse nettverket var treigt. Det avgjørende er vel hvor mye du reiser. (Jeg reiser veldig vite)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men 4G på iPad, hva er vitsen? De skryter over at det går så kjapt.. flere hundre mb på sekunder. Men hvem laster ned til iPaden? Og på nettsider, tror du at (eksempel) det tar 1 sekund framfor 1 minutt med 3G vs 4G? Neineinei..

Mange bruker iPad til web-tv, i tillegg så er det også mulig å sende trafikk fra iPad, noe som også blir brukt av noen. Og hvis jeg ikke tar helt feil så er det ikke lenge før det blir mulig med internettdeling på iPad heller.

Lenke til kommentar

Streaming ja, og? Superhastighet eller? Istedenfor 1min så 10 sek?

 

Har du prøvd streaming over 3G? Nå vet jeg ikke om ting er bedre eller dårligere i Oslo / Akershus områdene enn det er andre steder. Nettet i seg selv er nok bedre bygd ut her omkring, men samtidig så er det vell potensielt flere brukere som igjen vil redusere hastigheten (halveres per antall bruker på basestasjonen?) men for meg med Telenor Mobilt Superbredbånd M (Medium) knyttet til mitt mobilabonnement kan glemme noen stabil og god streaming av selv TV2 Sumo i SD-kvalitet, spesielt ikke om du er i bevegelse.

Lenke til kommentar

Streaming ja, og? Superhastighet eller? Istedenfor 1min så 10 sek?

Jeg synes for øvrig det var ganske fornøyelig å kunne reise med buss gjennom hele Trondheim med streamet engelsk Premier League på iPad-en, samtidig som folkemassen i setene bak meg vokste for hver busstopp, for å få et glimt av herligheten.

 

Jeg ser også for meg fotball-EM i sommer streamet i HD-kvalitet på iPad-en, mens jeg sitter på stranden, eller i skogen, eller hvor som helst, og bare nyter sommeren med det beste fotball har å by på i upåklagelig kvalitet.

 

Eller som fotograf, så kan det være fantastisk å kunne laste opp bilder fra location til serveren hjemme, eller på kontoret, eller å laste opp på internett så venner, familie eller kunder kan gå inn og se.

 

Før 3G kom så var det for mange utenkelig å ha bruk for høyere hastigheter. Før man i det hele tatt fikk internettilgang på mobiltelefonen så var det for de fleste hinsides all fornuft å skulle bruke en mobiltelefon til å surfe på internett. Før man fikk mobiltelefoner som en alminnelig greie på markedet så var det horribelt å tenke på at man skulle gå rundt og være tilgjengelig for alle overalt, og å snakke i telefonen når man var ute blant folk.

 

For mange år siden ble jeg nesten fysisk angrepet av en slektning, som ble fly forbannet når han fikk høre at jeg hadde kjøpt meg harddisk til PC-en min på hele 10 MEGABYTE!! Hva skulle jeg med all den plassen? Jeg kom jo aldri til å få bruk for det.

 

Det er mye som har vært horribelt, utenkelig og håpløst, men markedet og verden har forandret seg, og i dag er det utenkelig for de aller fleste nordmenn å være uten internett, eller mobiltelefon. Det er bare å se når mobilnettet faller ut et par ganger i året. Sivilisasjonen Norge forandrer seg til noe som ligner mere på ville vesten, og Ola Dunk med familie står frem og kaster knyttneven i luften og skriker mot operatørene, og krever kompensasjon for manglende tilgjengelighet.

 

Man kan jo gå glipp av at noen man ikke kjenner, som bor mange mange mil unna, tvitrer om at noen kanskje, muligens skal ha sex på Paradise Hotel, for svarte!

 

4G er nytt. Mobile dingser som støtter 4G er nytt. I starten er det naturligvis begrenset hvilke muligheter man har, men dette er jo bare starten. Starten på noe helt fantastisk. Tenk muligheter, ikke begrensninger. Tenk løsninger, ikke problemer. Elsker man teknologi og dingser så elsker man dette.

Endret av zetlitz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilken mobil bredbånd løsninger bruker du når du klarer å få Premier League på iPad til å kjøre brukbart? Regner med at du bruker TV2 Sport / Sumo applikasjonen? For jeg kan stort sett bare glemme å få en skikkelig stream via TV2 Sport på Molde-kampene jeg ønsker å se på bussen til og fra jobb og dette på noe som burde være en temmelig oppegående strekning ettersom det er Trondheimsveien fra tykkeste Oslo til Akershus.

 

Ikke fungerer Hotel Cæsar eller andre TV2 Sumo programmer i SD-kvalitet spesielt godt det heller, det vil hakket og sprette opp og ned i kvalitet i hytt og gevær for meg, dette er riktignok på en iPhone 4 og ikke en iPad men så stort forskjell kan det vell ikke være på 3G-stabiliten og hastigheten på en iPhone 4 og en iPad (2?). NRK NETT-TV er enda verre hvor VM i Skiflyving blant annet var helt ubrukelig hvor bilde endte opp med å være flere minutter etter bilde som knapt var synlig etter en periode.

 

Enste som fungerer sånn halvveis er YouTube ettersom den buffrer innholdet, noe som alltid vil fungere bar man er tålmodig nok.

Lenke til kommentar

NRK har ikke klart å tilpasse seg smarttelefoner og nettbrett så langt, og har en lang vei å gå før de er i nærheten av TV2.

 

Når jeg ser fotball så bruker jeg Sumo-appen ja. Har ikke perfekt kvalitet hele tiden, men jeg har kjørt gjennom byen og målt 4G-hastighetene på utvalgte steder som jeg ferdes. Noen steder er hastigheten dårligere, da det kan være lang avstand mellom enkelte sendere, men jeg har stort sett alltid klart bilde. Hastighetene ligger på 20-40 Mb ned, og 10-30 Mb opp. Alt i alt er jeg meget fornøyd med kvaliteten så langt. Kjører jeg buss så må jeg klare meg med 3G, men er positivt overrasket over hvor god kvaliteten kan være der også. Kjører jeg bil så har jeg 4G og ruter i bilen, slik at jeg har 4G-tilgang på iPhone, iPad og eventuelle bærbare datamaskiner.

 

Jeg overdrev litt når jeg sa at jeg kjørte gjennom byen og hadde PL-fotball i HD-kvalitet hele veien, da jeg kjørte bil, og ikke buss når jeg gjorde dette. Forandret litt på det for å illustrere mulighetene som kommer når bare Apple får ut fingeren. Jeg har derimot kjørt gjennom byen og testet, men i disse dager kan det være ustabilt. NetCom er i ferd med å bytte ut og oppgradere veldig mange sendere rundt omkring i byen, og enkelte steder kan det være kapasitetsproblemer. Andre steder er det kanskje dårlig dekning, og langt mellom enkelte sendere, slik at det kan merkes godt når du passerer et punkt mellom 4G og 3G. Men alt i alt, med tanke på at 4G-nettet ikke er fullstendig utbygd, så er jeg fornøyd med kvaliteten på de testene jeg har gjort. Når nettet blir fullstendig utbygd, en gang før sommeren, så ser jeg at jeg kommer til å få mye glede av nettet og det det kan tilby.

Endret av zetlitz
Lenke til kommentar

Jeg venter på tester fra Anandtech og andre seriøse nettsider og ikke en tilfeldig geekbench kjørt av en tilfeldig person uten i verden, men jeg er kanskje litt vell kildekritisk og kresen av meg? Bare det at en iPad 3 utrolig nok skal score dårligere (?) enn en iPhone 4S gjør meg svært skeptisk, så vidt jeg vet så skal ikke geekbench styres av skjerm og skjermoppløsning så det at tallene skal være lavere sammenlignet med iPhone 4S gir jo overhode ingen mening.

 

Men Geekbench tar jeg like lite seriøst som 3DMark, altså ikke seriøst i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg venter på tester fra Anandtech og andre seriøse nettsider og ikke en tilfeldig geekbench kjørt av en tilfeldig person uten i verden, men jeg er kanskje litt vell kildekritisk og kresen av meg? Bare det at en iPad 3 utrolig nok skal score dårligere (?) enn en iPhone 4S gjør meg svært skeptisk, så vidt jeg vet så skal ikke geekbench styres av skjerm og skjermoppløsning så det at tallene skal være lavere sammenlignet med iPhone 4S gir jo overhode ingen mening.

 

Men Geekbench tar jeg like lite seriøst som 3DMark, altså ikke seriøst i det hele tatt.

Scorer vel ikke dårligere enn iPhone 4S? iPad 2/3 får ~755, mens iPhone 4S får ~625. Det passer jo veldig bra med at iPad kjører på 1 GHz og iPhone på 800 MHz.

Lenke til kommentar

Se der ja, skal ærlig innrømme at jeg ikke er spesielt oppdatert på Geekbench overhode så jeg bare skummet igjennom en annen tråd hvor de ble påstått at iPad fikk rundt 75x og iPhone 4S lå oppunder 800. Er det sånn at Geekbench går utelukkende på prosessorkraft og ingenting annet? I så fall overrasker det vell ingen at tallene er svært like iPhone 4S og ikke når opp til en Transformers Prime med lik arkitektur (?) men fire-kjerner klokket 600MHz raskere.

 

Noe annet ville vært sjokkerende, det er skjermkortet jeg venter spent på da det er der ytelsen normalt blir begrenset i moderne maskinvare og det jo veldig viktig med god ytelse her med tanke på at den skal drive fire ganger så høy oppløsning. Men igjen så tar jeg ikke Geekbench spesielt høytidelig, akkurat som jeg ikke tar 3DMark spesielt høytidelig da vi gang på gang ser at tallene ikke nødvendigvis samsvarer med hvordan tingene utarter seg i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...