Gå til innhold

The new iPad - tråden


D02

Blir det kjøp?  

294 stemmer

  1. 1. Skal du ha iPad 3?

    • Ja :)
      102
    • Nei
      143
    • Er ikke sikker
      49


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er vell ikke IT-Avisen en nettside jeg vil bruke som referanse på noe som helst, men positivt at de tar tak i alle spørsmålene som nå har oppstått rundt hele 4G / LTE problematikken.

 

At Apple eventuelt leverer 4G / LTE utelukkende i USA er nå forsåvidt helt greit, men da burde jo dette komme MYE TYDELIGERE FRAM enn det gjør per dags dato. Og det burde være muligheter for en liten prisreduksjon i alle land som ikke har muligheten for 4G / LTE, greit nok at maskinvare er identisk men vi mangler jo faktisk en av (var det fem?) hovedfunksjonene som Apple så fint kalte det som kom med den nye iPad modellen, og dette må da ha en viss betydning for verdien på produktet? Så vidt jeg vet så kan ikke 4G / LTE brikken ligge idle og bruk null strøm heller, så vi enda da faktisk opp med å betale for en ubrukelig brikke som ligger å trekke strøm (?).

 

 

Nå har vi ikke så mye vi skulle sagt her i Norge enda, ja det er et eneste stort rot og flere har jo funnet kilder / screenshots hvor det tydelig står at både Telenor og Netcom er listet som iPad 4G / LTE operatører, og da skulle man jo tro og forvente at produktet faktisk vil fungere på 4G / LTE nettet fra de gitte operatørene i Norge. Men nå er det nå enda sånn at den nye iPad modellen strengt tatt ikke er lansert i Norge enda, så innen den faktisk dukker opp på den norske Apple Store butikken og vi ser hva spesifikasjonene og så videre sier der, så kan vi jo spekulere så mye vi bare vil. Det er jo dog dårlig at Apple ikke har lagt ut en egen iPad side på Apple.no uten 4G / LTE betegnelse, for for øyeblikket så reklamerer jo Apple som om den skal støtte 4G / LTE i Norge når du skriver 4G / LTE på de norske nettsidene og nevner det som en hoved feature.

 

Men vi kan jo ta Tyskland inn som et eksempel her, de har 4G / LTE nett på samme frekvenser som oss (visstnok (?)) og her ligger jo den nye modellen allerede ute på tyskernes apple store og folk har allerede gjort bøttevis med forhåndsbestillinger, og tar vi en titt på hva det står her så ser vi jo at at det står WiFi + 4G med en rekke operatørlogoer følgende bak. Og dette burde jo naturligvis bety at alle disse leverandørene faktisk tilbyr 4G / LTE som støttes av iPad-modellen, alt annet blir jo fullstendig høl i huet og totalt misvisende for eventuelle kjøpere. Men så står det jo så fint med liten skrift under "Das iPad mit Wi-Fi + 4G unterstützt Roaming in GSM/UMTS Netzen auf der ganzen Welt. Bei Reisen in andere Länder kannst du auch eine Micro-SIM-Karte von einem lokalen Mobilfunkanbieter verwenden. In Ländern ohne kompatible 4G LTE Netze arbeitet das neue iPad mit weltweit verfügbaren GSM Technologien wie HSPA+ und DC-HSDPA." som kort gjenfortalt betyr at i land som ikke har kompatibelt 4G / LTE nett så er det GSM med HSPA+ og DC-HSDPA som vil gjelde.

 

 

Så er jo det store spørmålet, hva i allverden vi alt dette si i praksis? Støtter den 4G / LTE i Tyskland eller ikke? Spør du meg så burde det være en selvfølge at om iPad-modellen IKKE STØTTER 4G / LTE i Tyskland overhode så burde ikke 4G / LTE nevnes i det hele tatt, også er jo det store spørsmålet om den lille grå teksten er tilstrekkelig nok til at Apple kan stå på bakbeina om irriterte kunder i etterkant finner ut at deres nyopprettede og dyre 4G / LTE abonnementer er ubrukelig og til ingen nytte og at et av hovedargumentene deres for å kjøpe iPad-en plutselig ble fullstendig irrelevant. Jeg håper og tror at vi her i Norge har såpass gode lover og regler som gjør at om det skulle bli full forvirring og tull her i landet at vi faktisk vil få krav på fult heving av kjøp og eventuelt heving / kompensasjon for eventuelle inngåtte 4G / LTE avtaler og abonnenter som blir opprettet i forbindelse med et eventuelt iPad kjøp og at ikke forbruker skal bli skadelidende av såpass vag markedsføring fra Apple sin side.

 

 

 

Det har gått mange banale rykter rundt Apple og hvorvidt de følger diverse lover og regler, og det meste jo bare oppspinn fra Apple-hatere, men skulle det vise seg at Apple bevisst driver med håpløst dårlig og villende markedsføring så håper jeg virkelig det får konsekvenser, for dette er på grensen til latterlig om du spør meg og jeg aner ikke hva jeg skal tro lenger, men heldigvis så er nok ting avklart lenge før den nye modellen faktisk er i salg i Norge. Begynner nesten å tro at Apple ikke var klar over denne problematikken og hvis det er tilfellet så er det nok et par som har fått sparken for lenge siden for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Hvis man skal bruke HW-akselerering må film konverteres/remuxes til mp4, men da klarer også iPaden "alt". Ellers er det apps som tar AVI og også mkv, men vil ha problemer med mkv og H.264 i 720p og 1080p.

 

Hvis man har mac kan man bruke f.eks. Subler til å remuxe mkv til mp4, dette tar mye kortere tid enn å konvertere.

 

Nå gjelder vel dette iPad 2. Kan ikke skjønne annet enn at iPad 3 nå skal ha krefter nok til å spille av mkv 1080p uten konvertering. Hvis ikke, er cpu/gpu-oppgraderingen ikke mye til oppgradering.

 

 

 

Her undervurderer du nok hvor mye prosesseringkraft som må til for å spille av HD-video på prosessoren, jeg tviler sterkt på at noen mobil-enhet per i dag klarer 1080P avspilling på en optimal måte, dette sliter jo selv svakere prosessorer på desktop-markedet med. At GPU-en i iPad 3 er mer enn kapabel nok har du naturligvis helt rett i, men er ikke hele poenget med maskinvareakselerering at skjermkortet skal avlaste prosessoren og ta seg av jobben, betyr ikke det i prinsippet at om akselereringen ikke eksisterer om du spiller av mkv så brukes jo ikke GPU-en og at det er der hele problemet ligger? Eller har jeg fullstendig misforstått konseptet her nå.

Lenke til kommentar

Jeg har en liten ukjent mediaspiller (merket var Zap) med 5 tommers skjerm som klarer å spille av 1080p .mkv-filer. Skjermen har en oppløsning i området 800x480, så den må skalere det ned, men den spiller av kilden i realtime og uten noen form for framedrop eller lignende. Dette er en billig spiller kjøpt på Teknikmagasinet til under tusenlappen for snart 2 år siden, så jeg blir overrasket om en iPad 2 eller iPad 3 ikke klarer å spille av 1080p .mkv-filer med riktig programvare. Den kunne forøvrig også kobles til tv via HDMI og streame signalet i fullHD til tven. Dette fungerte også helt smertefritt og med god bilderate.

Lenke til kommentar

Det har gått mange banale rykter rundt Apple og hvorvidt de følger diverse lover og regler, og det meste jo bare oppspinn fra Apple-hatere, men skulle det vise seg at Apple bevisst driver med håpløst dårlig og villende markedsføring så håper jeg virkelig det får konsekvenser, for dette er på grensen til latterlig om du spør meg og jeg aner ikke hva jeg skal tro lenger, men heldigvis så er nok ting avklart lenge før den nye modellen faktisk er i salg i Norge. Begynner nesten å tro at Apple ikke var klar over denne problematikken og hvis det er tilfellet så er det nok et par som har fått sparken for lenge siden for å si det sånn.

Nå handler dette dog ikke om den nye iPad'en men slenger dette in her siden du nevnte dette med lover og regler, men dette er ille nok til at jeg rett og slett ikke fatter at folk kan støtte et slikt firma om dette er sant.

 

Er måter på hva man skal kaste pengene sine etter da.

 

Hvis man skal bruke HW-akselerering må film konverteres/remuxes til mp4, men da klarer også iPaden "alt". Ellers er det apps som tar AVI og også mkv, men vil ha problemer med mkv og H.264 i 720p og 1080p.

 

Hvis man har mac kan man bruke f.eks. Subler til å remuxe mkv til mp4, dette tar mye kortere tid enn å konvertere.

 

Nå gjelder vel dette iPad 2. Kan ikke skjønne annet enn at iPad 3 nå skal ha krefter nok til å spille av mkv 1080p uten konvertering. Hvis ikke, er cpu/gpu-oppgraderingen ikke mye til oppgradering.

 

 

 

Her undervurderer du nok hvor mye prosesseringkraft som må til for å spille av HD-video på prosessoren, jeg tviler sterkt på at noen mobil-enhet per i dag klarer 1080P avspilling på en optimal måte, dette sliter jo selv svakere prosessorer på desktop-markedet med. At GPU-en i iPad 3 er mer enn kapabel nok har du naturligvis helt rett i, men er ikke hele poenget med maskinvareakselerering at skjermkortet skal avlaste prosessoren og ta seg av jobben, betyr ikke det i prinsippet at om akselereringen ikke eksisterer om du spiller av mkv så brukes jo ikke GPU-en og at det er der hele problemet ligger? Eller har jeg fullstendig misforstått konseptet her nå.

Hint: Samsung Galaxy S II. Denne mobiltelefoner takler ALT som er av filformater i både 720p og 1080p 100% optimalt.

 

Det er en av disse 3 grunnene på hvorfor den klarer det.

 

1. CPU'en er enormt kraftig.

2. GPU'en er meget kraftig.

3. CPU'en og GPU'en samkjører om å kunne spille av filmene mest mulig smooth.

 

EDIT: Tro det eller ei, men min Galaxy S II klarer faktisk å kjøre en film på 5 minutt og 6 sekunder som også tar hele 902 MB. Oppløsningen på den filmen er på hele enorme 4096x2304. Dog klarer ikke telefonen å kjøre den hakkfritt.

 

Dette sier jo noe om kraften i GPU'en og CPU'en i telefonen.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Ingen har sagt at det IKKE virker når den kommer til Norge, så det er bare hysteri uten noe som helst grunnlag.

 

Det eneste vi vet er at den amerikanske ipad3'n ikke virker hos oss.

For alt vi vet har de klar software til de som sendes over fjorden til oss for lenge siden.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det har gått mange banale rykter rundt Apple og hvorvidt de følger diverse lover og regler, og det meste jo bare oppspinn fra Apple-hatere, men skulle det vise seg at Apple bevisst driver med håpløst dårlig og villende markedsføring så håper jeg virkelig det får konsekvenser, for dette er på grensen til latterlig om du spør meg og jeg aner ikke hva jeg skal tro lenger, men heldigvis så er nok ting avklart lenge før den nye modellen faktisk er i salg i Norge. Begynner nesten å tro at Apple ikke var klar over denne problematikken og hvis det er tilfellet så er det nok et par som har fått sparken for lenge siden for å si det sånn.

Nå handler dette dog ikke om den nye iPad'en men slenger dette in her siden du nevnte dette med lover og regler, men dette er ille nok til at jeg rett og slett ikke fatter at folk kan støtte et slikt firma om dette er sant.

 

Er måter på hva man skal kaste pengene sine etter da.

 

Hvis man skal bruke HW-akselerering må film konverteres/remuxes til mp4, men da klarer også iPaden "alt". Ellers er det apps som tar AVI og også mkv, men vil ha problemer med mkv og H.264 i 720p og 1080p.

 

Hvis man har mac kan man bruke f.eks. Subler til å remuxe mkv til mp4, dette tar mye kortere tid enn å konvertere.

 

Nå gjelder vel dette iPad 2. Kan ikke skjønne annet enn at iPad 3 nå skal ha krefter nok til å spille av mkv 1080p uten konvertering. Hvis ikke, er cpu/gpu-oppgraderingen ikke mye til oppgradering.

 

 

 

Her undervurderer du nok hvor mye prosesseringkraft som må til for å spille av HD-video på prosessoren, jeg tviler sterkt på at noen mobil-enhet per i dag klarer 1080P avspilling på en optimal måte, dette sliter jo selv svakere prosessorer på desktop-markedet med. At GPU-en i iPad 3 er mer enn kapabel nok har du naturligvis helt rett i, men er ikke hele poenget med maskinvareakselerering at skjermkortet skal avlaste prosessoren og ta seg av jobben, betyr ikke det i prinsippet at om akselereringen ikke eksisterer om du spiller av mkv så brukes jo ikke GPU-en og at det er der hele problemet ligger? Eller har jeg fullstendig misforstått konseptet her nå.

Hint: Samsung Galaxy S II. Denne mobiltelefoner takler ALT som er av filformater i både 720p og 1080p 100% optimalt.

 

Det er en av disse 3 grunnene på hvorfor den klarer det.

 

1. CPU'en er enormt kraftig.

2. GPU'en er meget kraftig.

3. CPU'en og GPU'en samkjører om å kunne spille av filmene mest mulig smooth.

 

EDIT: Tro det eller ei, men min Galaxy S II klarer faktisk å kjøre en film på 5 minutt og 6 sekunder som også tar hele 902 MB. Oppløsningen på den filmen er på hele enorme 4096x2304. Dog klarer ikke telefonen å kjøre den hakkfritt.

 

Dette sier jo noe om kraften i GPU'en og CPU'en i telefonen.

 

 

 

Jeg forslår at du rett og slett holder deg unna denne tråden og ikke forpester denne også, jeg velger å tro at du er såpass oppegående og kompetent innen teknologi at du vet at en Samsung Galaxy S2 som stort sett alt av andre ARM enheter der ute har prosesseringskraft som ikke er kraftig nok til å tygge unna tung 1080P-materiale, fordeler for Galaxy S2 er at Android har maskinvareakselegering av MKV (?) og derfor klarer den å spille av alt du sier uten problemer med hjelp av skjermkortet, det har svært lite med prosessoren å gjøre eller at prosessor og skjermkort er mer samkjørt i en Galaxy S2 enn i en iPad. På skjermkort er den nye iPad-en endel kraftigere enn Galaxy S2, på prosesseringskraft ligger de nok i noe ala samme baner og på samkjøring så vil jeg tro de er så og si identiske der og. Android har stor fordel av bredere filformat-støtte og bedre maskinvareaksereling av denne, men igjen så blir hva en Galaxy S2 kan og ikke kan noe irrelevant for denne tråden.

 

Tar du en remux av MKV til MP4 så vil en iPad klare seg minst like godt som en Galaxy S2.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hint: Samsung Galaxy S II. Denne mobiltelefoner takler ALT som er av filformater i både 720p og 1080p 100% optimalt.

 

Det er en av disse 3 grunnene på hvorfor den klarer det.

 

1. CPU'en er enormt kraftig.

2. GPU'en er meget kraftig.

3. CPU'en og GPU'en samkjører om å kunne spille av filmene mest mulig smooth.

 

EDIT: Tro det eller ei, men min Galaxy S II klarer faktisk å kjøre en film på 5 minutt og 6 sekunder som også tar hele 902 MB. Oppløsningen på den filmen er på hele enorme 4096x2304. Dog klarer ikke telefonen å kjøre den hakkfritt.

 

Dette sier jo noe om kraften i GPU'en og CPU'en i telefonen.

 

Jeg forslår at du rett og slett holder deg unna denne tråden og ikke forpester denne også, jeg velger å tro at du er såpass oppegående og kompetent innen teknologi at du vet at en Samsung Galaxy S2 som stort sett alt av andre ARM enheter der ute har prosesseringskraft som ikke er kraftig nok til å tygge unna tung 1080P-materiale, fordeler for Galaxy S2 er at Android har maskinvareakselegering av MKV (?) og derfor klarer den å spille av alt du sier uten problemer med hjelp av skjermkortet, det har svært lite med prosessoren å gjøre eller at prosessor og skjermkort er mer samkjørt i en Galaxy S2 enn i en iPad. På skjermkort er den nye iPad-en endel kraftigere enn Galaxy S2, på prosesseringskraft ligger de nok i noe ala samme baner og på samkjøring så vil jeg tro de er så og si identiske der og. Android har stor fordel av bredere filformat-støtte og bedre maskinvareaksereling av denne, men igjen så blir hva en Galaxy S2 kan og ikke kan noe irrelevant for denne tråden.

 

Tar du en remux av MKV til MP4 så vil en iPad klare seg minst like godt som en Galaxy S2.

Du vet hva maskinvareakslerering er for noe?

 

Det er når noe av hardwaren kan bli brukt til å kjøre visse filmtyper rett i fra CPU'en eller GPU'en f.eks. Og dermed så blir det feil å si at CPU'en ikke vil klare dette når dette er 100% optimalt støttet i fra CPU'en. Er jo derfor Galaxy S II takler alle typer filmformater simpelt fordi CPU'en har støtte for de fleste filformatene rett i fra hardwaren.

 

Og når telefonen min klarer å kjøre en 1080p film med 20.5 Mbps i bitrate 100% smooth, så klarer den alt annet også i 1080p. Og la meg se noen andre mobiltelefoner klare dette rett i fra hardware. Desverre så er det nesten ingen utenom noen andre Samsung telefoner som klarer dette.

 

Og igjen, når en telefon som Galaxy S II klarer å kjøre slike MKV filmer med så vanvittig høy bitrate osv helt 100% smooth, ja da er det ingen tvil på at telefonen er meget kraftig. Enten er CPU'en vanvittig kraftig og er en god del kraftigere enn en Intel Core 2 Duo 1.4 GHz ULV prosessoren (som var i min MacBook Air som jeg hadde), eller så er GPU'en i Galaxy S II en god del kraftigere enn et NVIDIA GeForce 320m kort.

 

For uansett hvordan jeg gjorde det på laptop'en, så fikk jeg aldri 1080p filmer i MKV uansett bitrate til å gå 100% smooth selv via GPU'en. Via CPU'en hakket det noe grusomt fælt.

 

Klarer iPad 2 MP4 filmer med 20 Mbps i bitrate uten at det hakker og uten frame drops?

 

Jeg tviler. Men hvem vil vel sitte å remuxe svære MKV filer til MP4 som kommer til å ta en dag å konvertere?

 

Jeg kan sende deg denne filmen med 4096x2304 i oppløsning om du vil sånn at du kan remuxe den til MP4 med same bitrate som den har og se om du i det hele tatt klarer å kjøre den på en iPad 2 eller på den nye når den kommer ut om du vil bare for å bevise mitt poeng. Glemte også å si at denne filmen har 25 Mbps i bitrate, så det er heftige greier.

 

Det er også vist frem på XDA-Developers sin side at Galaxy S II klarer å kjøre 1080p filmer med hele 40 Mbps i bitrate også. Så jeg tror nok hardwaren i Galaxy S II er mye kraftigere enn det man tror.

 

Så jepp, som du sier, jeg er ganske oppegående og vet hva jeg snakker om når det kommer til slike ting som jeg snakker om nå.

 

Men men, skal prøve å gå over til å snakke om iPad i stedet nå så lenge dere ikke kommer med flere ting on Galaxy S II som ikke er helt rett.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Din Samsung Galaxy S2 har ikke noe magisk maskinvare som ingen andre har, maskinvareakserelasjon er jo noe som må programmeres inn i programvaren og koden / drivere, er den ikke der så vil den jo ikke bli benyttet.

 

Hvorfor innførte Adobe maskinvareakselerering med Adobe Flash Player 11.x, i følge din logikk så skulle jo Flash vært akselerert automatisk om det lå støtte for deg i maskinvaren hele veien.

 

 

Det er helt riktig som du sier at Galaxy S2 støtter maskinvareakselerering på et bredt spektrum av formater, men dette skyldes jo at Google med Android har lagt opp for dette eller mener du at om du hacker inn Windows Phone 7 så vil du på magisk vis fremdeles ha akselerering av selv de filtyper som Windows Phone 7 ikke støtter?

 

Og hele poenget med maskinvareakselerering og GPGPU er å avlaste CPU, alt av programvare kjører jo i utgangspunktet på CPU og ved akselerering så fordeles arbeidet over på GPU for å avlaste CPUen på oppgaver hvor GPU rett og slett er kraftigere og mer effektiv.

 

Alle filtyper kjøres rett i fra CPUen til å begynne med, og maskinvareakselerering kommer inn i bildet for å avlaste dette over på GPU. Så hvis iOS ikke har maskinvareakselerering av MKV, hvordan blir det da spilt av? På magisk vis uten proesseringskraft fra noe hold?

Lenke til kommentar

Din Samsung Galaxy S2 har ikke noe magisk maskinvare som ingen andre har, maskinvareakserelasjon er jo noe som må programmeres inn i programvaren og koden / drivere, er den ikke der så vil den jo ikke bli benyttet.

 

Hvorfor innførte Adobe maskinvareakselerering med Adobe Flash Player 11.x, i følge din logikk så skulle jo Flash vært akselerert automatisk om det lå støtte for deg i maskinvaren hele veien.

 

 

Det er helt riktig som du sier at Galaxy S2 støtter maskinvareakselerering på et bredt spektrum av formater, men dette skyldes jo at Google med Android har lagt opp for dette eller mener du at om du hacker inn Windows Phone 7 så vil du på magisk vis fremdeles ha akselerering av selv de filtyper som Windows Phone 7 ikke støtter?

 

Og hele poenget med maskinvareakselerering og GPGPU er å avlaste CPU, alt av programvare kjører jo i utgangspunktet på CPU og ved akselerering så fordeles arbeidet over på GPU for å avlaste CPUen på oppgaver hvor GPU rett og slett er kraftigere og mer effektiv.

 

Alle filtyper kjøres rett i fra CPUen til å begynne med, og maskinvareakselerering kommer inn i bildet for å avlaste dette over på GPU. Så hvis iOS ikke har maskinvareakselerering av MKV, hvordan blir det da spilt av? På magisk vis uten proesseringskraft fra noe hold?

Blir det samme for Tegra 2 og muligens Tegra 3 (rett meg om jeg tar feil anngående Tegra 3) at den ikke støtter MKV og en god del andre formater i fra CPU'en og GPU'en. Så lenge MKV ikke er støttet i fra CPU'en eller GPU'en, så vil du aldri kunne kjøre noen 720p eller 1080p filmer hakkfritt. Du vil fortsatt kunne kjøre dem via software ja, men det blir ikke uten at det lagger horribelt.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Jeg har en liten ukjent mediaspiller (merket var Zap) med 5 tommers skjerm som klarer å spille av 1080p .mkv-filer. Skjermen har en oppløsning i området 800x480, så den må skalere det ned, men den spiller av kilden i realtime og uten noen form for framedrop eller lignende. Dette er en billig spiller kjøpt på Teknikmagasinet til under tusenlappen for snart 2 år siden, så jeg blir overrasket om en iPad 2 eller iPad 3 ikke klarer å spille av 1080p .mkv-filer med riktig programvare. Den kunne forøvrig også kobles til tv via HDMI og streame signalet i fullHD til tven. Dette fungerte også helt smertefritt og med god bilderate.

Det vil ikke funke fordi Apple ikke har noe API som gir tilgang til maskinvareakselerasjonen. Det er bare hvis man remuxer til mp4 så man kan bruke standard avspillings-APIer at man vil kunne se på 1080p filmer.

Lenke til kommentar

Interessant det der, tenkte egentlig å kjøpe 4G-versjonen, men det spørs om det blir aktuelt. Har vel ikke behov for det uansett.

 

64Gb Wi-fi på meg (hvis ikke jeg skulle få kalde føtter og gå for en Transformer Pad Infinity istedet)! Håper på forhåndsbestilling snart :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Du vet hva maskinvareakslerering er for noe?

 

Det er når noe av hardwaren kan bli brukt til å kjøre visse filmtyper rett i fra CPU'en eller GPU'en f.eks. Og dermed så blir det feil å si at CPU'en ikke vil klare dette når dette er 100% optimalt støttet i fra CPU'en. Er jo derfor Galaxy S II takler alle typer filmformater simpelt fordi CPU'en har støtte for de fleste filformatene rett i fra hardwaren.

 

Og når telefonen min klarer å kjøre en 1080p film med 20.5 Mbps i bitrate 100% smooth, så klarer den alt annet også i 1080p. Og la meg se noen andre mobiltelefoner klare dette rett i fra hardware. Desverre så er det nesten ingen utenom noen andre Samsung telefoner som klarer dette.

 

Og igjen, når en telefon som Galaxy S II klarer å kjøre slike MKV filmer med så vanvittig høy bitrate osv helt 100% smooth, ja da er det ingen tvil på at telefonen er meget kraftig. Enten er CPU'en vanvittig kraftig og er en god del kraftigere enn en Intel Core 2 Duo 1.4 GHz ULV prosessoren (som var i min MacBook Air som jeg hadde), eller så er GPU'en i Galaxy S II en god del kraftigere enn et NVIDIA GeForce 320m kort.

 

For uansett hvordan jeg gjorde det på laptop'en, så fikk jeg aldri 1080p filmer i MKV uansett bitrate til å gå 100% smooth selv via GPU'en. Via CPU'en hakket det noe grusomt fælt.

 

Klarer iPad 2 MP4 filmer med 20 Mbps i bitrate uten at det hakker og uten frame drops?

 

Jeg tviler. Men hvem vil vel sitte å remuxe svære MKV filer til MP4 som kommer til å ta en dag å konvertere?

Det ser ut som om du fortsatt ikke har fått med deg hva maskinvareakselering er. Det er ikke filformater (containers på engelsk) som mp4 eller mkv som er støttet i hardware, det er videokodeker som H.264. Det man må ha er en avspiller som bruker akseleriringen når den spiller av filene. Tegra 2 støtter H.264 opp til level 3.1, mens Tegra 3 endelig fikk støtte for Level 4.1. De klarer altså å kjøre mkv 720/1080p med en avspiller som støtter det, det er absolutt ikke noe som er unikt for Samsung.

 

Og du ser jo helt ut til å ha glemt vår forrige diskusjon rundt dette, hvor jeg til og med prøvde for deg at iPad 2 spilte av Bluray-klipp på ~30 mbps remuxet til mp4

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant det der, tenkte egentlig å kjøpe 4G-versjonen, men det spørs om det blir aktuelt. Har vel ikke behov for det uansett.

 

64Gb Wi-fi på meg (hvis ikke jeg skulle få kalde føtter og gå for en Transformer Pad Infinity istedet)! Håper på forhåndsbestilling snart :)

 

Har du EGENTLIG lyst til å betale 399,- i måneden for et par hundre K ekstra nedlastinghastighet? Når vanlig 3G simkort koster 99,- ? 4G er jo knapt utvikla i Norge engang. Å ha et svindyrt sim-abonnement er uaktuelt når det ikke er en mobiltelefon engang. Det er ikke Apple sin feil det.

Det er jo ikke sånn at du freser ned masse torrents og store filer med ipaden.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...