Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Har enda ikke sett liket til Stannis , men han er vel død etter det vi så i forrige episode.

 

Regner med at det ikke er spoiler siden det er offisielt; HBO har bekreftet (i episode-guiden eller lignende) at Stannis er død og at han ble drept av Brienne. Så med mindre han tar en Beric / forhåpenligvis Jon Snow, så er han borte for alltid.

 

Roose sa vel også i denne episoden at de hadde funnet Stannis? I så fall er det nok ikke mye igjen av han...

 

 

At soldatene ikke reagerer tolker jeg det som ett tydelig tegn på det som blir sagt, folket er lei. Folket vil ha hevn og er drittlei den pinglete Doran som ikke gjør en dritt etter å ha blitt tråkket på gang, på gang.

 

Soldatene hadde nok gått over til sandslangene ja. Skjønner ikke helt når de gjorde det, for de virket på lag med Doran i forrige sesong, og på den lille tiden der ser jeg ikke helt hva som skulle endre det forholdet. At folket er lei kan man jo forstå, var jo hinta til det forrige sesong også, men synes de har vist alt for lite av det for oss som ser på.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo helt idiotisk av en slik TV-serie som viser såpass mye blod og vold at de ikke i det minste kunne vist oss at en viktig karakter som Stannis faktisk ble drept. Sånt har jeg virkelig ikke sansen for.... Det kan jo være de gjør det for å kunne komme tilbake med en liten vri, men det er jo igjen helt komplett idiotisk måte å gjøre det på da jeg syntes kameravinkling og kutting av scener er en helt latterlig idiotisk og dårlig måte å skape slike tvister på. Når vi som seere først er i scenen så burde vi kunne forventet at vi får se alt som skjer.

 

Men som mange har sagt tidligere så virker det jo helt usannsynlig og karakterbrytende om Brianne ikke drepte Stannis i den scenen. Men igjen, hvorfor i helvete fikk vi ikke se noe? Det er jo ikke sånn at serien har vært sparsom med detaljer og bilder av folks død hittil og da spesielt ikke såpass viktige og store karakterer. Har vel også på følelsen at Melisandre fort hadde visst / følt at Stannis var i livet om så var tilfellet.

 

Men jeg kan ikke si at Bolton's faktisk bekreftet at han var død? Fikk ikke noe inntrykk av at de hadde noe lik av Stannis. Da ville jeg trodd at Ramsay eller Bruce ville gjort et litt større nummer av liket på en eller annen måte. Alt vi hørte var at de gjerne skulle visst hvem som drepte han så de kunne belønnet vedkommende, det betyr vel på ingen måte at de med 110% sikkerhet vet at han faktisk er død? Virket jo som Stannis utenom sentrum av slagmarken når han ble funnet av Brianne så jeg vil tro at det fort vil ta litt tid før han eventuelt ville bli funnet etter slaget.

 

 

Men jeg tror nå Stannis er ferdig. Alle karakterene som har vært rundt han er jo enten død, eller gått videre til Night's Watch så selv om han eventuelt ikke blir drept så ser jeg ikke helt hvor han skulle kunne gjort av seg og hva han skulle finne på videre herfra.

Lenke til kommentar

Hva gjelder soldatene i Dorne så spiller det jo fint liten rolle om de hadde sett seg lei eller ikke. Det er ingen sjans i havet at hele din Royale Guard hadde vært inneforstått med et slikt komplott uten at Doran ante noe som helst. Han var jo en politisk veldig sterk og smart karakter. Og det er jo helt usannsynlig at alle ville gått med på noe sånt uten protester eller opprør.

 

Hele den seansen var pinlig fra ende til slutt. Ikke bare måtte alt foregått bak Doran sin rydd, men Hotah kunne jo ikke fått med seg noe som helst han heller da han helt åpenbart ikke var med på det da han var den første til å bli drept, på en helt usannsynlig og alt for enkel måte.

 

 

Må jo heller ikke glemme at det disse Sand Snakes jentene og Ellaria nå driver med går imot alt det Oberyn Martell noengang har stått for. Hele opplegget er jo helt på bærtur og det hjelper jo ikke at skuespillerne som spiller disse jentene er så latterlig dårlige som de er. De fremstår jo ikke komfortable med våpen i det hele tatt.

 

Og skal liksom hele folkeslaget være så hevnlystne på det helt rettferdige drapet av Oberyn og de tidligere turmultene mellom Dorne og King's Landing at de bare sitter å ser på ei gal kjerring og noen jenter fullstendig utrydder de gjenværende av huset Martell?

 

 

 

Også har vi jo dette med at de to jentene sånn helt plutselig på magisk vis var på båten til Trystane til tross for at de sto på kaia lenge etter båten hadde dratt? Vi ser jo i episoden at båten har jo faktisk kommet frem til King's Landing. Så til tross for Myrcella sin død, og det faktum at en såpass viktig person har ankommet King's Landing så sitter han bare i sin fortøyde båt helt uten beskyttelse og disse to Sand Snakes jentene klarer  å komme seg inn på havna i King's Landing og får myrdet Trystane helt uten at det vekker noe oppmerksomhet?

 

 

 

Håper egentlig alt dette tullballet er et forsøk av TV-serien til å bare bli kvitt hele Dorne plottet først som sist. Det har vært det soleklart dårligste i serien så langt og de klarte utrolig nok å dra det enda lenger ned i søla allerde i første episode av den nye sesongen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Godt skrevet, RamGuy, og jeg er veldig enig i mye av det du skriver om Stannis. For min del har det vært slik at hvis man ikke ser at en karakter blir drept eller dør, så er han ikke død (inntil det motsatte er bevist). Og etter å ha sett veldig detaljert hvordan andre store karakterer er blitt drept, er det merkelig at vi ikke fikk se Stannis’ eventuelle død. Hva skjer i så fall med Baratheon-huset hvis han er død? Hvem er igjen?

 

Når jeg tenker meg om så vi heller kanskje ikke at The Hound døde heller, rett på meg hvis jeg tar feil, men han virker å være helt borte.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at det er så vanskelig å unngå bokprat her inne.

 

Jeg regnet med det var greit siden det er fra en bok som serien har gått mye legnre enn, om en karakter som er død i TV-serien. Hvordan mener du at det spoilet noe? Men jeg kunne tatt det i spoiler tags, ser den.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Hva gjelder soldatene i Dorne så spiller det jo fint liten rolle om de hadde sett seg lei eller ikke. Det er ingen sjans i havet at hele din Royale Guard hadde vært inneforstått med et slikt komplott uten at Doran ante noe som helst. Han var jo en politisk veldig sterk og smart karakter. Og det er jo helt usannsynlig at alle ville gått med på noe sånt uten protester eller opprør.

 

Hele den seansen var pinlig fra ende til slutt. Ikke bare måtte alt foregått bak Doran sin rydd, men Hotah kunne jo ikke fått med seg noe som helst han heller da han helt åpenbart ikke var med på det da han var den første til å bli drept, på en helt usannsynlig og alt for enkel måte.

 

Må jo heller ikke glemme at det disse Sand Snakes jentene og Ellaria nå driver med går imot alt det Oberyn Martell noengang har stått for. Hele opplegget er jo helt på bærtur og det hjelper jo ikke at skuespillerne som spiller disse jentene er så latterlig dårlige som de er. De fremstår jo ikke komfortable med våpen i det hele tatt.

 

Og skal liksom hele folkeslaget være så hevnlystne på det helt rettferdige drapet av Oberyn og de tidligere turmultene mellom Dorne og King's Landing at de bare sitter å ser på ei gal kjerring og noen jenter fullstendig utrydder de gjenværende av huset Martell?

 

Også har vi jo dette med at de to jentene sånn helt plutselig på magisk vis var på båten til Trystane til tross for at de sto på kaia lenge etter båten hadde dratt? Vi ser jo i episoden at båten har jo faktisk kommet frem til King's Landing. Så til tross for Myrcella sin død, og det faktum at en såpass viktig person har ankommet King's Landing så sitter han bare i sin fortøyde båt helt uten beskyttelse og disse to Sand Snakes jentene klarer  å komme seg inn på havna i King's Landing og får myrdet Trystane helt uten at det vekker noe oppmerksomhet?

 

Håper egentlig alt dette tullballet er et forsøk av TV-serien til å bare bli kvitt hele Dorne plottet først som sist. Det har vært det soleklart dårligste i serien så langt og de klarte utrolig nok å dra det enda lenger ned i søla allerde i første episode av den nye sesongen.

 

Er enig med det meste du sier. At alle vaktene plutselig skal ha byttet side uten at Aero Hotah hadde fått nyss om det, er utenkelig. Alt som skal til er at én eneste person ikke vil være med på konspirasjonen, og forteller om den til kapteinen sin. Eller at en tjenestepike overhørte det etc. Vi har sett såpass mye fra King's Landing at hemmeligheter er nærmest umulig å holde på hvis flere enn to vet om de.

 

Ifølge brevet som prinsen mottok, så sendte Jaime Trystane i retur umiddelbart, så skipet var antagelig på vei mot Dorne når Trystane ble drept. Ikke at det er en bedre forklaring. Hvordan klarte sanslangene i så fall å borde skipet i åpent hav uten at Trystane fikk det med seg? Eller hadde mannskapet ombord også skiftet side? Hvorfor drepte ikke de da Jaime mens han sov om bord på skipet i så fall?

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke at det er så vanskelig å unngå bokprat her inne.

Jeg regnet med det var greit siden det er fra en bok som serien har gått mye legnre enn, om en karakter som er død i TV-serien. Hvordan mener du at det spoilet noe? Men jeg kunne tatt det i spoiler tags, ser den.

Kanskje noen ønsker å lese bøkene senere?

Lenke til kommentar
Stannis, Sand Snakes og Royal Guard

 

Jeg er enig med deg. Alt er dårlig utført.

 

Nevnte det samme med Stannis i fjor, at det er helt idiotisk at de ikke kunne vise det, i det minste noe mer konkret at han var drept. Roose sier til Ramsay i denne episoden at "thanks to you the false king Stannis is dead, to you know who struck the final blow?". Jeg tolker det som at de har funnet Stannis. Grunnen til at vi ikke ser han kan jo være noe med kontrakten til skuespilleren.

 

Angående Royal Guard så er jeg også helt enig at det er ekstremt urealistisk at alle har byttet side uten at Doran eller han livvakten har oppfattet det, spesielt siden de var på hans side på slutten av forrige sesong, og det ikke er noe som burde ha forandret situasjonen siden den gang. Men, det jeg prøvde å si er at Ellaria & co er klar over at de har byttet siden, og det er derfor de dreper Doran åpenlyst, og at det dermed ikke er rart at de står stille. Men at de har byttet side i seg selv virker rart med den infoen vi har fått.

 

Sand Snakes (og Ellaria) er så langt unna Oberyn som det går an å være. Både "we dont hurt little girls in Dorne" og det med å bruke lange våpen i trange situasjoner er dumt bryter de og man skulle tro meningen er å få dem til å være så anderledes som Oberyn som overhodet mulig. Dårlig tv blir det uansett.

Lenke til kommentar

Ja, det er akkurat det. Spoilerprat fra bøkene gjelder også det å bli spart for nyansene og forskjellene, i tilfellet man vil oppleve bøkene selv senere.

 

 

For å være ærlig så mener jeg at har man sett serien hittil er det svært mye man har fått "spoilet" allerede og det kan godt være at man slutter å lese bøkene basert på hva man har sett allerede.

 

For meg er begge to en helt utrolig fin opplevelse , serien er svært bra laget ( men har noen dårlige sider ) og bøkene er jævla bra ( men har noen dårlige sider ). Det er mye som er likt men mye som er bedre enten i serien eller i bøkene og det er faktisk ikke alltids lett å se eller legge merke til forskjellene.

 

Sånn personlig tror jeg faktisk ikke at på dagens tidspunkt at bokprat nødvendigvis ødelegger alt for mye , men ja det bør vel puttes back en spoiler for alle de som ikke tåler sånt og ønsker en "ren" opplevelse selv om jeg mener at det er litt vanskelig nå om du har kommet såpass langt med tv serien.

 

Et par ting jeg hadde gjerne sett litt mer av er rundt "spådommen som Cersei fikk" og som hun fortalte om til broren , hadde selvsagt også vært kjekt å få sett et av de mange slagene som gjorde at Cersei og hennes eks fikk makten i Westeros så mange år tilbake , inkludert hva Kongedreperen gjorde da det blir gjengitt ganske så bra i bøkene.

Lenke til kommentar

Jeg ble litt irritert av at avisene drev og snakket om at det var en stor overraskelse på slutten av episoden. Greit nok, Melisandre bruker mye sminke, men var det egentlig noen som trodde hun ikke hadde noen skjelett i skapet? Det var ikke akkurat noen overraskelse. Hadde hun tatt av halsbåndet og plutselig blitt til en annen person fra serien, så hadde jeg gått med på at det hadde vært en overraskelse. Plutselig står Sean Bean der, liksom - fair enough, you fucking got me! Did NOT expect that!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn personlig tror jeg faktisk ikke at på dagens tidspunkt at bokprat nødvendigvis ødelegger alt for mye , men ja det bør vel puttes back en spoiler for alle de som ikke tåler sånt og ønsker en "ren" opplevelse selv om jeg mener at det er litt vanskelig nå om du har kommet såpass langt med tv serien.

Det handler strengt tatt ikke at man får spoilet noe. Det handler om at de som ser serien og ønsker å diskutere serien ikke skal trenge å se en hel haug med "men i bøkene skjedde det x og y" fordi det er strengt tatt ikke relevant for serien som skal diskuteres her.

 

Ellers så synes jeg det var en bra episode. Dorne har vært noe av det svakere plot-et så greit å få bli kvitt hele problemstillinga.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg håper Rampage har rett og de rett og slett har kuttet av den plot-tråden. Eventuelt at de bare konstaterer at Dorne nå er i opprør mot King's Landing og lar det være med noen "å nei, så dyrt det er å ha en åpen krig i sør som vi ikke har noen klipp fra fordi det ikke er så viktig" ;)

Lenke til kommentar

 

Et par ting jeg hadde gjerne sett litt mer av er rundt "spådommen som Cersei fikk" og som hun fortalte om til broren , hadde selvsagt også vært kjekt å få sett et av de mange slagene som gjorde at Cersei og hennes eks fikk makten i Westeros så mange år tilbake , inkludert hva Kongedreperen gjorde da det blir gjengitt ganske så bra i bøkene.

 

 

Du har jo denne flashback scenen i det minste.

 

Lenke til kommentar

 

Stannis, Sand Snakes og Royal Guard

 

Jeg er enig med deg. Alt er dårlig utført.

 

 

Eg vil gå så langt som å seia at serien har gått frå terningkast 5-6 til terningkast 2. Det var spesielt i sesong 5 at det begynte å bli dårleg.

 

Kvifor? Det er nok veldig enkelt. I dei fire første sesongane kunne "D&D" bygga alt på dei svært gode tre første bøkene serien er basert på. Men frå og med sesong 5 har dei måtta tenka ein god del sjølv. Det er no me ser kor gode (dvs. dårlege) "D&D" er til å laga historier. Rein søppel, og det å sjå første episode av sesong 6 var så lite engasjerande at eg vurderer å gje meg, trur det berre vert endå dårlegare fram mot avslutninga av serien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...