Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Denne serien har mistet mye av magien for min del (omtrent i takt med at det har blitt mer og mer magi i selve handlingen, men det er ikke derfor :wee: ). Føler litt at serien blir dårligere og dårligere skrevet, og at sjokkscener er viktigere en god historiefortelling.

MEN, jeg har nå bestemt meg for å prøve å nyte serien igjen, og late som jeg er like interessert som før. Episode 1 var elendig på sitt verste og kjedelig på sitt beste, men episode 2 ble en opptur! Det vil si, likte faktisk alt veldig godt fram til Ramsay kom og dro alt ned i søla. Ja, vi har fått med oss at han er grusom! Vi trenger ikke en lang scene der han beordrer drapsbikkjer til å drepe sin egen stemor og nyfødte bror. Det er greit nok at de absolutt vil ha med barnedrap - eksempelvis var det greit nok med brenningen av Shireen i forrige sesong. Var veldig mye jeg ikke likte med hele siste del av Stannis-plottet, men når de først skulle brenne henne, så måtte de også vise det. Dét kunne ikke skjedd off-screen. Walda og sønnen kunne derimot ha blitt avlivet uten at det vistes på skjermen.

Velvel, bestemte meg for å prøve å ignorere det overnevnte slik at jeg kunne ha glede av resten av episoden. Neon andre tanker:

-Likte godt å se Bran igjen. Funker fint å få tilbakeblikk gjennom ham. Eneste er at Cersei-flashbacket i sesong 5 føles enda mer malplassert nå som Bran-synene gjør at det sikkert aldri kommer et rent, klassisk flashback igjen. Benjen var med, regner nesten med at han dukker opp i nåtiden snart også, siden de valgte å minne oss på at han eksisterer. Nevnte navnet hans minst to ganger til og med.

-Balon hentes tilbake etter å ha vært borte i to sesonger, for så å drepes etter noen få minutter. Synd for ham. Gleder meg til å se hvordan Iron Islands-plottet utarter seg. Det kan jo umulig bli verre enn det de gjorde med Dorne?

-Vet ikke helt va jeg føler om at Roose ble drept. Akkurat nå liker jeg det ikke, men tror jeg er farget over at jeg hatet scenen som kom umiddelbart etterpå. Uansett, nå har vi hatt fire backstabbinger av lederskikkelser på tre episoder. Hm.

-Theon/Alfie Allen er fantastisk som vanlig.

-Vet Davos hva som har skjedd med Stannis og Shireen? Hadde han visst det, regner jeg med han hadde vist en ganske sterk reaksjon på det, men er jo utrolig rart om han ikke har prøvd å spørre Melisandre.

 

Edit: fjernet noen forbudte referanser slik at jeg kunne poste her.

Endret av Serjiously
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Likte, som mange andre, episode 2. Enda et par dødsfall, og nå er vel snart hele forrige generasjon ledere borte. Ikke mange gamlekarer igjen, og det er stort sett bare unge igjen.

 

Gøy å få Iron Islands tilbake, spent på hvordan det vil utvikle seg der med Euron, Theon og Yara... Hvis Theon kommer dit. Gleder meg til mer av Euron. Fremstod som en spennende karakter.

 

Avslutningen var egentlig ganske opplagt, og etter min mening litt kjedelig gjennomført. 

 

Få har kommentert Frankenmountain, men det var det en fet scene?

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

(...)Episode 1 var elendig på sitt verste og kjedelig på sitt beste, men episode 2 ble en opptur! Det vil si, likte faktisk alt veldig godt fram til Ramsay kom og dro alt ned i søla. Ja, vi har fått med oss at han er grusom! Vi trenger ikke en lang scene der han beordrer drapsbikkjer til å drepe sin egen stemor og nyfødte bror. Det er greit nok at de absolutt vil ha med barnedrap - eksempelvis var det greit nok med brenningen av Shireen i forrige sesong. Var veldig mye jeg ikke likte med hele siste del av Stannis-plottet, men når de først skulle brenne henne, så måtte de også vise det. Dét kunne ikke skjedd off-screen. Walda og sønnen kunne derimot ha blitt avlivet uten at det vistes på skjermen.

 

Velvel, bestemte meg for å prøve å ignorere det overnevnte slik at jeg kunne ha glede av resten av episoden. Neon andre tanker:

 

-Likte godt å se Bran igjen. Funker fint å få tilbakeblikk gjennom ham. Eneste er at Cersei-flashbacket i sesong 5 føles enda mer malplassert nå som Bran-synene gjør at det sikkert aldri kommer et rent, klassisk flashback igjen. Benjen var med, regner nesten med at han dukker opp i nåtiden snart også, siden de valgte å minne oss på at han eksisterer. Nevnte navnet hans minst to ganger til og med.

 

-Balon hentes tilbake etter å ha vært borte i to sesonger, for så å drepes etter noen få minutter. Synd for ham. Gleder meg til å se hvordan Iron Islands-plottet utarter seg. Det kan jo umulig bli verre enn det de gjorde med Dorne?

 

-Vet ikke helt va jeg føler om at Roose ble drept. Akkurat nå liker jeg det ikke, men tror jeg er farget over at jeg hatet scenen som kom umiddelbart etterpå. Uansett, nå har vi hatt fire backstabbinger av lederskikkelser på tre episoder. Hm.

 

-Theon/Alfie Allen er fantastisk som vanlig.

 

-Vet Davos hva som har skjedd med Stannis og Shireen? Hadde han visst det, regner jeg med han hadde vist en ganske sterk reaksjon på det, men er jo utrolig rart om han ikke har prøvd å spørre Melisandre.

 

Edit: fjernet noen forbudte referanser slik at jeg kunne poste her.

 

Første episoden gjorde meg mer irritert enn jeg kan huske å ha blitt av en TV-serie. Det var så slurvete og ulogisk det meste som skjedde. Heldigvis var episode to derimot en av de beste på lenge!

 

Hva var egentlig problemet med at han drepte Walda og sønnen? Det var såpass opplagt at selv Roose burde ha forutsett det. Noe som bringer meg til min største kritikk av episoden: Roose er en intelligent og skruppelløs mann. Han burde ha forutsett hva Ramsay kom til å gjøre - både mot sin egen person, og mot hans unge sønn - eller i det minste sett det som en mulighet og beskyttet seg mot det. En lederskikkelse burde til enhver tid ha en hird i nærheten i tilfelle attentat eller svik. Det er alt for lett å drepe ledere i sitt eget hjem i Game of Thrones, og det begynner å bli irriterende hvor ofte ledere befinner seg i situasjoner uten hirdmenn tilstede. Selv Jaime Lannister befant seg uten sine egne menn under begravelsen, til tross for at alle visste at de hadde en religiøs militant gruppering som hadde for vane å bortføre syndere.

 

Brans blikk tilbake til fortiden likte jeg godt. Det blir tydeligvis mer av de. Får vi se hvordan Lyanna dør? Får vi se hvem foreldrene til Jon Snow er? Eller hvordan Robert ble konge?

 

Davos vet ikke hva som skjedde med Shireen og Stannis ennå.

Lenke til kommentar

Syntes det var rart at episode to hadde oppsummering sekvens medan episode 1 berre hoppa rett inn i handlinga.

 

Sjølv hadde eg hatt større nytte av ei kjapp oppsumering før sesongåpninga, klippa før episode to var ikkje fullt like nødevendige for min del.

 

 

 

Når det gjeld Brans nye evne så er eg litt skeptisk til tross for at dette gir meir innblikk i ting som har skjedd tidligare.

Frykter at dersom forfatterane av TV-serien blir for uinspirerte så lagar dei ei historie som er full av lause trådar, og at dei bruker Bran sin "tidsreise-evne" til å enkelt samle trådane igjen. Frykter LOST liknande tilstandar med ei slik evne som ikkje ser ut til å ha nevneverdige kostnadar/ulemper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frykter LOST liknande tilstandar med ei slik evne som ikkje ser ut til å ha nevneverdige kostnadar/ulemper.

Såvidt jeg skjønte det så kunne det være farlig å leve i disse tilbakeblikkene for lenge. Three-Eyed Raven sa vel noe sånt også: "If you stay too lang under water, you drown" (sitat tatt ut av hodet). Regner med han antydet at sånne recaps kan være veldig farlige. 

 

Edit: Mulig dette her er nevnt her inne tidligere, men for cirka ti år tilbake så lagde Lily Allen en sang jeg likte å høre på, som handlet om at broren hennes, Alfie, bare lå inne på rommet og røkte weed og sløste bort livet sitt.

 

Først for et par år siden fant jeg ut hvem denne Alfie hun sang om var. Tror nok Alfie savnet gutterommet da han senere endte opp hos Ramsay Bolton. :rofl:

Endret av Amoralsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva var egentlig problemet med at han drepte Walda og sønnen? Det var såpass opplagt at selv Roose burde ha forutsett det. Noe som bringer meg til min største kritikk av episoden: Roose er en intelligent og skruppelløs mann. Han burde ha forutsett hva Ramsay kom til å gjøre - både mot sin egen person, og mot hans unge sønn - eller i det minste sett det som en mulighet og beskyttet seg mot det. En lederskikkelse burde til enhver tid ha en hird i nærheten i tilfelle attentat eller svik. Det er alt for lett å drepe ledere i sitt eget hjem i Game of Thrones, og det begynner å bli irriterende hvor ofte ledere befinner seg i situasjoner uten hirdmenn tilstede. Selv Jaime Lannister befant seg uten sine egne menn under begravelsen, til tross for at alle visste at de hadde en religiøs militant gruppering som hadde for vane å bortføre syndere.

Ikke noe problem at han drepte dem i seg selv, selvfølgelig kom han til å gjøre det. Men litt nettopp fordi det var så opplagt, tjente scenen ingen hensikt over hodet. Det kunne ha skjedd off screen. Vi har allerede sett hundre ganger hva Ramsay driver med. Hvilken glede har jeg av å se mor og sønn bli spist av hunder (greit, vi så vel bare trynet til Ramsay mens han så på) når det ikke bidrar til noe som helst?

 

Og ja, enig. Alt for lett å drepe ledere. Som sagt - fire lederdrap på tre episoder.  

Endret av Serjiously
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det eigentleg heilt opplagt at Ramsay berre kunne ta over makta ved å drepe Roose?

 

Har Ramsay ein så sterk posisjon at innbyggarar, tjenarar og soldatar berre aksepterer at det er han som er sjefen, når det er så åpenbare fysiske bevis på at Roose ikkje blei forgifta av fiendane sine, så skurrar det litt i mine auger at alle berre aksepterer Ramsey som den nye leidaren.

 

Ramsay har sjølvsagt betydelig makt fordi alle er redde for han, men då savnar eg ei lita scene som viser kvifor det berre blir akseptert at Roose blei forgifta til tross for tydelig stikkmerke i brystet. Og sjølv om det ikkje blei vist i episoda så vil det nok være unaturleg mykje blod å tørke opp for ein som angivelig har blitt forgifta.

Eg synest dei heller burde hatt ei slike scene som viste Ramsay sitt terror-velde enn den forholdsvis lange scena der han også tek livet av sin bror. Dei to scenene kunne til og med blitt kombinert.

 

Det hadde vell vært heilt innanfor Ramsays karakter å offentleg henrette Walda (og broren) for giftmordet på Roose og på den måten både fjerne ein konkurrent til trona, samt legitimert at Roose blei drept av nokon andre og at Ramsay derfor legitimt kan ta over makta.

Lenke til kommentar

Syntes det var rart at episode to hadde oppsummering sekvens medan episode 1 berre hoppa rett inn i handlinga.

 

Sjølv hadde eg hatt større nytte av ei kjapp oppsumering før sesongåpninga, klippa før episode to var ikkje fullt like nødevendige for min del.

 

 

 

Når det gjeld Brans nye evne så er eg litt skeptisk til tross for at dette gir meir innblikk i ting som har skjedd tidligare.

Frykter at dersom forfatterane av TV-serien blir for uinspirerte så lagar dei ei historie som er full av lause trådar, og at dei bruker Bran sin "tidsreise-evne" til å enkelt samle trådane igjen. Frykter LOST liknande tilstandar med ei slik evne som ikkje ser ut til å ha nevneverdige kostnadar/ulemper.

 

Mulig jeg nevnte det før, men jeg leste at noen hadde opplevd å ha recap på første episode, så mulig det kommer an på hva slags versjon av episoden du ser. HBO GO, HBO selv, andre varianter.

 

Angående Bran så virker det (i alle fall så langt) at han bare kan observere, og da ser jeg ikke helt hva som er galt med å at han ser gamle hendelser (men de la litt vel mye vekt på at Bran trodde Lyanna pratet til han, så mulig noen får kontakt med han senere). I tillegg skal det sies at D&D sa i Inside the Episode nå at de egentlig er imot flashback fordi de anser det som "lat fortellermåte", så tviler på det kommer så veldig mye.

Lenke til kommentar

Angående Bran. (Putter i spoiler da HBO fjernet denne traileren pga den angivelig spoilet for mye av noe, ute at jeg vet nøyaktig hva).

 

 

Kan virke her som om White Walkers kan se han. Og ettersom han kan stå oppreist, så er det naturlig at det er i en situasjon der han bruker "the sight".

 

NBAmvmm.gif

 

 

Lenke til kommentar

 

Hva var egentlig problemet med at han drepte Walda og sønnen? Det var såpass opplagt at selv Roose burde ha forutsett det. Noe som bringer meg til min største kritikk av episoden: Roose er en intelligent og skruppelløs mann. Han burde ha forutsett hva Ramsay kom til å gjøre - både mot sin egen person, og mot hans unge sønn - eller i det minste sett det som en mulighet og beskyttet seg mot det. En lederskikkelse burde til enhver tid ha en hird i nærheten i tilfelle attentat eller svik. Det er alt for lett å drepe ledere i sitt eget hjem i Game of Thrones, og det begynner å bli irriterende hvor ofte ledere befinner seg i situasjoner uten hirdmenn tilstede. Selv Jaime Lannister befant seg uten sine egne menn under begravelsen, til tross for at alle visste at de hadde en religiøs militant gruppering som hadde for vane å bortføre syndere.

Ikke noe problem at han drepte dem i seg selv, selvfølgelig kom han til å gjøre det. Men litt nettopp fordi det var så opplagt, tjente scenen ingen hensikt over hodet. Det kunne ha skjedd off screen. Vi har allerede sett hundre ganger hva Ramsay driver med. Hvilken glede har jeg av å se mor og sønn bli spist av hunder (greit, vi så vel bare trynet til Ramsay mens han så på) når det ikke bidrar til noe som helst?

 

Men hvorfor ikke? Det er ikke meningen at vold bare skal være gøy alltid.

Lenke til kommentar

Når det finnes magi som gjenoppliver de døde, burde det ikke overraske noen om

Bran Stark etterhvert får tilbake førligheten i beina.

(putter i spoiler fordi jeg viser til forrige post som kanskje også er en spoiler)

 

Men Three Eyed Raven sa jo at han aldri ville gå igjen.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...