Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Zork skrev (32 minutter siden):

Macbook har jo ikke windows update i det hele tatt, men om en slår av maskinen hver kveld (eller ihvertfall hver uke eller så), så er det bare å be windows update om å oppdatere neste gang en slår av når den spør. Trenger ikke vente til windows insisterer på å kjøre oppdatering.

Ja har jo iPad og er sjelden den trenger oppdatering.

Jeg har Windows 10 og har oppdateringer nesten hver uke, bruker data til å printe, bank greier og musikk, selvsagt må den oppdateres den ene gangen i uka jeg har bruk for den. Idag tok det nesten 2 timer.

Er Apple og MacBook bedre? Og vil det hjelpe om jeg får en kjappere Windows laptop om jeg ikke biter i eplet og bytter til MacBook?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Gouldfan said:

Ja har jo iPad og er sjelden den trenger oppdatering.

Jeg har Windows 10 og har oppdateringer nesten hver uke, bruker data til å printe, bank greier og musikk, selvsagt må den oppdateres den ene gangen i uka jeg har bruk for den. Idag tok det nesten 2 timer.

Er Apple og MacBook bedre? Og vil det hjelpe om jeg får en kjappere Windows laptop om jeg ikke biter i eplet og bytter til MacBook?

Jeg har en ipad, android mobile og en windows pc så jeg har vel det beste og verste av alle verdener :D

Samtlige må jo iblant oppdateres og jeg kan ikke si jeg føler noen av dem gjør det veldig ofte, men om en bruker noen av dem svært sjelden så er det jo naturlig at det ligger en oppdatering og venter når en omsider starter opp. Jo lenger siden en sist brukte den, jo flere ting som krever en oppdatering har jo skjedd.

Macbook har jeg ingen erfaring med, men antar den også krever sine oppdateringer - beste rådet jeg kan gi er vel å bruke det en har regelmessig eller godta en venteperiode for oppdatering for det en bruker sjeldnere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

At Norge har programforpliktet seg til å beskytte mobbere fordi «alle barn» har rettigheter slik at skolen og statens passivitet i disse sakene gjør at mobbeoffere må flytte og starte på nytt.

https://www.nrk.no/nordland/stor-okning-i-antall-mobbesaker-hos-statsforvalterne-_-1425-klagesaker-forste-halvar-1.16535430

Hadde selv en ugrei mobbesak med en elev på skolen til dattera mi. Skolen gjorde ikke en dritt og til slutt rant det over for hun som ble mobba så hun ga «sjefsmobberen» direkte juling. Med support fra mange av oss medforeldre. Som jeg sa: en del av tingene som ble sagt/gjort av mobberne hadde vært mer enn nok til å få sparken i arbeidslivet - og gidder ikke myndighet å gjøre noe så får man ta tak i det selv. Synd, men sant.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Retroman skrev (52 minutter siden):

At Norge har programforpliktet seg til å beskytte mobbere fordi «alle barn» har rettigheter slik at skolen og statens passivitet i disse sakene gjør at mobbeoffere må flytte og starte på nytt.

Det er antageligvis det som er best i de fleste tilfeller, er man først et mobbeoffer så hjelper det ikke å flytte en "sjefsmobber" for de alle støtter opp om det, de fryser ut den mobbede uansett, det er nok bedre med en ny start tror jeg, men jeg mener foreldrene til mobberne bør betale for det. De er antageligvis medskyldig i at barnet er blitt sånn. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja. Det er egentlig så enkelt som at:

«Hei foreldre. Barnet deres er en drittsekk og vi vil ikke ha vedkommende på skolen før DERE rydder opp i deres mangelfulle oppdragelse/ansvar fordi ungen deres ødelegger for svært mange andre.»

I stedet for leser jeg at det skal settes av mer penger til ressurser og tiltak. Jeg bare nevner at å stille krav til foreldrene og konsekvenser til mobberen er gratis og ville nok hjulpet i mange tilfeller. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

At det er så hinsides dyrt å fikse ting på bil. Vi hadde et uhell her forleden og rygget på en stolpe. Resultatet ble noe knust plast og en utbuling på størrelse med en tikrone. Bare kosmetisk, men det er jo ikke så pent.

Første verkstedet jeg snakket med skal ha over 18 000 kr for å fikse alt. "Fiksing" i dag innebærer visst å ta av hele delen og sette på en ny.

Skal innhente noen flere priser før jeg bestemmer meg, men jeg blir ikke overrasket om det viser seg å ligge i ca. samme prisleie hos alle.

Galskap.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 timer siden):

At det er så hinsides dyrt å fikse ting på bil. Vi hadde et uhell her forleden og rygget på en stolpe. Resultatet ble noe knust plast og en utbuling på størrelse med en tikrone. Bare kosmetisk, men det er jo ikke så pent.

Første verkstedet jeg snakket med skal ha over 18 000 kr for å fikse alt. "Fiksing" i dag innebærer visst å ta av hele delen og sette på en ny.

Skal innhente noen flere priser før jeg bestemmer meg, men jeg blir ikke overrasket om det viser seg å ligge i ca. samme prisleie hos alle.

Galskap.

Kan anbefale Quick Carfix (tidl. SkadeVekk). Kona dro siden på bilen og fikk bulka to dører som i måtte rettes og lakk på ca 50% av overflaten. Verkstedet hos min forhandler skulle ha rundt 20.000,- for jobben. Det kosta ca halvparten så mye hos Quick Carfix. Opplevde det samme med en bakluke der forhandler/verksted var nesten dobbelt så dyrt.. Aner ikke prisnivå nå, men jobben min sender biler til Lysaker og de er flinke. Verdt å sjekke opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (2 minutter siden):

Kan anbefale Quick Carfix (tidl. SkadeVekk). Kona dro siden på bilen og fikk bulka to dører som i måtte rettes og lakk på ca 50% av overflaten. Verkstedet hos min forhandler skulle ha rundt 20.000,- for jobben. Det kosta ca halvparten så mye hos Quick Carfix. Opplevde det samme med en bakluke der forhandler/verksted var nesten dobbelt så dyrt.. Aner ikke prisnivå nå, men jobben min sender biler til Lysaker og de er flinke. Verdt å sjekke opp.

Takk for tips! 

Lenke til kommentar
Retroman skrev (9 timer siden):

Hadde selv en ugrei mobbesak med en elev på skolen til dattera mi. Skolen gjorde ikke en dritt og til slutt rant det over for hun som ble mobba så hun ga «sjefsmobberen» direkte juling. Med support fra mange av oss medforeldre. Som jeg sa: en del av tingene som ble sagt/gjort av mobberne hadde vært mer enn nok til å få sparken i arbeidslivet - og gidder ikke myndighet å gjøre noe så får man ta tak i det selv. Synd, men sant.

Modig gjort av hun som ble mobbet. Det kan ha satt en stopper for sjefsmobberens følte suksess med det hun drev med og på den måten avverget mye mobbing av andre i framtida. Mange av de som blir mobbet har ikke fysikken til å ta igjen på den måten, eller tør ikke. Da blir det bare nok en følt "suksess" for mobberen, med kanskje langvarige problemer for den mobbede. Det er jo ikke lenge siden vi leste om en 12-åring som tok sitt eget liv pga mobbing. Eller så finner den mobbede på en "trygg" måte å ta igjen på. Det kan være alt fra sabotasje av mobberens eiendeler, hjem, eller til og med angrep med våpen for å få overtaket. Mener å huske en sak fra USA der en mobber ble skutt og drept av en av sine ofre.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (På 19.9.2023 den 8:18 AM):

 

Hadde selv en ugrei mobbesak med en elev på skolen til dattera mi. Skolen gjorde ikke en dritt og til slutt rant det over for hun som ble mobba så hun ga «sjefsmobberen» direkte juling. 

Prøvde dette selv, resultatet ble at da først tok lærerne affære, men mot meg. Var jo tross alt jeg som klikket i vinkel og utagerte... 

 

Mobbingen fortsatte. (Dog mobberne ble flinkere til å gjøre det i setting der jeg ikke kunne "ta de" uten å få trøbbel med lærer, ergo, jeg ble ett "problembarn". 

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Duriello skrev (39 minutter siden):

Prøvde dette selv, resultatet ble at da først tok lærerne affære, men mot meg. Var jo tross alt jeg som klikket i vinkel og utagerte... 

 

Mobbingen fortsatte. (Dog mobberne ble flinkere til å gjøre det i setting der jeg ikke kunne "ta de" uten å få trøbbel med lærer, ergo, jeg ble ett "problembarn". 

Ble mobba sjæl i barneskolen. Turte ikke å ta igjen og det ble verre fra 4. til 6.. Bytta til ungdomsskole i 7., men mobberne fortsatte fordi de visste jo hvor jeg bodde. Til slutt klikka jeg, oppsøkte sjefsmobber og klinte til ham utenfor døren hans og skreik neste gang dør du. Det satt langt inne, men etter det stoppa det helt.

burde være unødvendig å gå så langt. Men funka. Er vel også derfor jeg støtter at man må ta tak selv

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Problemstillingen er ofte mye enklere. "Hvorfor blir jeg mobbet?"

Å begynne å lete etter problemet andre steder er fånyttes. Wayne Dyer hadde en fin allegori om å lete etter bilnøklene ute under lyset fra et gatelys, når man har mistet nøklene inne i huset, hvor det er mørkt.

https://www.facebook.com/watch/?v=2175164992711094
 

Quote

You're the one with these problems and these difficulties. Expecting someone else to change or something outside of you to get better in order for you to make your life work at this level...

Folk har flyttet hundrevis av mil for å komme unna eksterne problemer for så å oppdage at de tok med seg problemet, seg selv.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror man har mye å vinne på å se etter løsninger utenfor individene og heller i fellesskapet, holdningskampanjer som har fungert for å redusere mobbing, innebærer at flertallet deler konsensus om at mobbingen ikke er akseptabel.
Det er selvsagt ikke dekkende for hele problemstillingen, men om man lykkes med å lage et miljø som aktivt motarbeider mobbe-kultur så er problemet mindre utbredt, etterfulgt av en ny problemstilling hvor mobberen kan oppleve å bli kraftig marginalisert, men da er utfordringen atferd, ikke at individer trakasseres bare for å være seg selv, atferd kan endres.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

Ble mobba sjæl i barneskolen. Turte ikke å ta igjen og det ble verre fra 4. til 6.. Bytta til ungdomsskole i 7., men mobberne fortsatte fordi de visste jo hvor jeg bodde. Til slutt klikka jeg, oppsøkte sjefsmobber og klinte til ham utenfor døren hans og skreik neste gang dør du. Det satt langt inne, men etter det stoppa det helt.

burde være unødvendig å gå så langt. Men funka. Er vel også derfor jeg støtter at man må ta tak selv

Skrev at jeg prøvde. Mente at jeg vant slaget, men tapte krigen grunnet lærere som dels tok mobbers side.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...