Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra KG, fra tråd om mathysteri. Når folk får dårlig samvittighet fordi de spiser brød, når det skapes masse regler om hva som er ja og nei mat, og man skal spise så lite at man blir svimmel og dårlig, det er ikke rett. Når man ikke lytter til kroppens behov og matgleden forsvinner og det blir en besettelse og rigiditet, det er kultur jeg helst vil være foruten. 

Derfor jeg liker så godt personer som f.eks Ellen Aabol, som har mer fokus på hvordan man kan lage mat enkelt og lett, og at det skal smake godt. I stedet for dette fokuset på hvorvidt maten er "ren" eller ei. 

Screenshot_20230327_163148_Chrome.thumb.jpg.51a7852eaf959328381d43aef6a33dab.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (55 minutter siden):

Alle må få gjøre som de vil tenker jeg. Det verste jeg vet er folk som blander seg opp i hva jeg spiser.
"2 egg? Det er vel ikke bra for deg". Det har man ingenting med :)

Ja den irritasjonen forstår jeg, greit å ikke legge seg oppi hva andre spiser - med mindre man er behandlende lege og vedkommende har høy risiko for alvorlig sykdom som følge av kosthold. Men alle andre kan heller fokusere på seg selv enn å legge seg oppi hva andre spiser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (44 minutter siden):

Ikke minst så er det jo reinspikka bullshite, egg er både godt og sunt. 

Ja, det maa jo vaere et av de sunneste alternativene, til de gode animalske proteinene.

Sett i forhold til kjoett, flesk og farse.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Avatar: Way of Water kan strømmes, men ikke kjøpes. 

Filmen kom i går, og nå har over 30k lastet ned filmen, og 10k holder på å laste den ned. 
Tall kun fra en nettside, Det er mange nettsider der ute.

Jeg har vært klar til å kjøpe filmen lenge, og kan vente til over påsken, men etter det så blir den ikke kjøpt. 

8 millioner er småpenger siden filmen har nådd 2 milliarder, men det er fortsatt mye penger tapt. 

 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Gaea said:

Ja den irritasjonen forstår jeg, greit å ikke legge seg oppi hva andre spiser - med mindre man er behandlende lege og vedkommende har høy risiko for alvorlig sykdom som følge av kosthold. Men alle andre kan heller fokusere på seg selv enn å legge seg oppi hva andre spiser. 

Problemet er en del selverklærte "spesialister på andres vegne" fordi de eks. jobber i "helsesektoren" eller har en kone som er hjelpeleier eller sykepleier uten å ha lært en døyt om  kosthold utover statens generelle tallerken plakat. Den samme vi alle har fått høre om siden 1. klasse på barneskolen og som absolutt ikke treffer alle like godt. Man må først og fremst forstå at et godt fungerende kosthold ikke er likt for alle.

Se på hva slags mat man får servert på sykehus eksempelvis. Storkjøkken Toro suppe...
Jeg forstår at det er snakk om økonomi, men nei det er ikke bra mat for alle.

Hva som fungerer dårlig med min kropp vet jeg best selv. Det trenger ingen selverklært spesialist å fortelle meg. Som regel bommer de.

Jeg er overbevist om at vi vil gjøre store fremskritt innen kosthold og helse de neste 20 årene. Vi har aldri hatt flere problemer med fordøyelsen, tarmflora og generell helse pga. kosthold enn nå. 

Ellers enig ja.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Avatar: Way of Water kan strømmes, men ikke kjøpes. 

Filmen kom i går, og nå har over 30k lastet ned filmen, og 10k holder på å laste den ned. 
Tall kun fra en nettside, Det er mange nettsider der ute.

Jeg har vært klar til å kjøpe filmen lenge, og kan vente til over påsken, men etter det så blir den ikke kjøpt. 

8 millioner er småpenger siden filmen har nådd 2 milliarder, men det er fortsatt mye penger tapt. 

 

Ingen 3D-blueRay da?

Det er virkelig grenseløst irriterende.

Lenke til kommentar
Gaea skrev (11 timer siden):

Men alle andre kan heller fokusere på seg selv enn å legge seg oppi hva andre spiser. 

«Bygdedyret» har vel både fordeler og ulemper. Å bry seg om andre kan også inkludere å gi dem råd og innspill.

Jeg kjenner noen som ikke klarer å gi seg når de blir avvist («du skal slutte å spise to egg, enten du vil eller ikke»), og det er irriterende.

-k

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 minutter siden):

uten å ha lært en døyt om  kosthold utover statens generelle tallerken plakat.

Jeg har litt troa på den plakaten da.

Når folk spiser seg sjuke så har de vel ofte avveket fra den? Jeg synes forøvrig at «kjedelige» kostholdseksperter (dvs de som får lønn fra staten og ikke trenger å selge deg sin frokostblanding for å betale husleia) gir råd som er ganske kompatibel med den gamle ja-mat og nei-mat?

Sitat

Jeg er overbevist om at vi vil gjøre store fremskritt innen kosthold og helse de neste 20 årene. Vi har aldri hatt flere problemer med fordøyelsen, tarmflora og generell helse pga. kosthold enn nå. 

Jeg er usikker. Vi vil sikkert lære mye nytt. Datasettet til Facebook sier sikkert ett og annet om en evt hypotetisk kobling mellom f.eks corn flakes og autisme. Synd at de bruker kunnskapen sin rent kommersielt.

Men jeg tror at livsstilsproblemer henger sammen med menneskets psyke, egenregulering, kravet om velstand og et fritt marked. Det er ikke så lett å rokke ved.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Avatar: Way of Water kan strømmes, men ikke kjøpes. 

Filmen kom i går, og nå har over 30k lastet ned filmen, og 10k holder på å laste den ned. 
Tall kun fra en nettside, Det er mange nettsider der ute.

Jeg har vært klar til å kjøpe filmen lenge, og kan vente til over påsken, men etter det så blir den ikke kjøpt. 

8 millioner er småpenger siden filmen har nådd 2 milliarder, men det er fortsatt mye penger tapt. 

 

Jeg har praktisk talt sluttet å kjøpe fysiske medier. Noe som irriterer meg litt for strømmetjenestene får en helt annen makt over oss når vi ikke eier filmen og musikken vår selv.

»Bruk Netflix, alle mulige filmer til 99,- pr mnd. -> Bruk Netflix, HBO Max, Disney, Amazon Prime, … til 129,- pr stykk. Vår algoritme distribuerer det du er interessert i maksimalt fragmentert for å maksimalisere hva du må betale»

»Liker du the dictator? Synd, vår nye inkluderings-avdeling har avgjort at det ikke er bra for deg å se den».

»Er du vant til å lytte til et album i rekkefølge? Vi tilbyr den Amerikanske miksen som har litt annen instrumentering og 2 sekunder gap mellom låtene».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (17 minutter siden):

strømmetjenestene får en helt annen makt over oss når vi ikke eier filmen og musikken vår selv.

Dette her syns jeg er spesielt håpløst når det kommer til film og tv. Det aller meste av musikken jeg er interessert i finner jeg på Spotify. Om jeg skal se film eller serie, derimot!... Innholdet er spredt over en drøss strømmetjenester, hver med sine månedsavgifter, apper og betingelser. Jeg blir helt sprø av det. De siste gangene har jeg leid filmer gjennom Telia-boksen. Det er sikkert den dyreste måten å gjøre det på, å betale 50-60 kroner for tilgang til én film i et døgn eller noe sånt, men jeg bare orker ikke å ha kontoer "overalt" og bare bruke en brøkdel av det jeg betaler for. 

Kunne jeg betalt en litt større sum for å ha tilgang til ALT på ETT sted ville jeg sikkert vurdert det sterkt. At ikke bransjen kan finne en løsning på det. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Dette her syns jeg er spesielt håpløst når det kommer til film og tv. Det aller meste av musikken jeg er interessert i finner jeg på Spotify. Om jeg skal se film eller serie, derimot!... Innholdet er spredt over en drøss strømmetjenester, hver med sine månedsavgifter, apper og betingelser. Jeg blir helt sprø av det. De siste gangene har jeg leid filmer gjennom Telia-boksen. Det er sikkert den dyreste måten å gjøre det på, å betale 50-60 kroner for tilgang til én film i et døgn eller noe sånt, men jeg bare orker ikke å ha kontoer "overalt" og bare bruke en brøkdel av det jeg betaler for. 

Kunne jeg betalt en litt større sum for å ha tilgang til ALT på ETT sted ville jeg sikkert vurdert det sterkt. At ikke bransjen kan finne en løsning på det. 

Apple prøver vel å tilby et «overbygg» med felles søk og betaling?

Jeg har ikke brukt det så mye. Men ja, det er interessant at markedskrefter gir oss et slikt kaos.

Jeg jobbet i musikkforretning på 90-tallet og fant det hoderystende at man kunne kjøpe digitale CDer men systemene rundt var steinalder. Hvorfor kunne jeg ikke bare kjøpe de 10 låtene jeg ville ha på en minnepinne? Spotify har gitt oss det og mer til. Fram til de sterkeste artistene finner ut at de skal fragmentere?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...