Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (På 28.3.2023 den 7.57):

Se på hva slags mat man får servert på sykehus eksempelvis. Storkjøkken Toro suppe

Det stemmer ikke. På sykehuset jeg jobber på og min avdeling har ganske varierte middager som er laget fra bunn med råvarer og pasientene kan bestille retter med fisk, kjøtt, veggis, laktosefritt osv. Vi har egen postvert som lager mat.  Vi har også godt utvalg av mat for andre type måltider.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gaea skrev (På 29.3.2023 den 23.05):

Det stemmer ikke. På sykehuset jeg jobber på og min avdeling har ganske varierte middager som er laget fra bunn med råvarer og pasientene kan bestille retter med fisk, kjøtt, veggis, laktosefritt osv. Vi har egen postvert som lager mat.  Vi har også godt utvalg av mat for andre type måltider.

Var innlagt noen uker for et par år siden, og syns maten var så bra som den kan bli. Mye variert som du sier.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

andrew tate (og broren) er løslatt fra fengsel for å plasseres i "husarrest". 

De flyttet til Romania fordi de skrøt av at der kunne de drive med voldtekt, trafficking, mishandling av kvinner og alt annet av faenskap de holder på med uten særlige konsekvenser og nå ser det ut for at Romanias myndigheter gir dem rett i det ved å la dem gjenoppta sine luksusliv hjemme. Vet ikke om de også tillater at de frakter inn noen damer de kan banke opp også, men vi kan jo håpe at akkurat den biten begrenses noe.

Mye med dette som irriterer grenseløst, men akkurat her er vel det som irriterer mest at Romania lar tate-brødrene latterliggjøre dem enda mer ved å gi dem rett i at de faktisk kan holde på som de gjør der uten særlige konsekvenser.

Ikke at jeg hadde så veldig tiltro til Romanias rettssystem i utgangspunktet, men et visst håp om at de i det minste ønsket å forfølge folk som åpenbart latterliggjorde dem hadde man jo.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Zork skrev (5 timer siden):

andrew tate (og broren) er løslatt fra fengsel for å plasseres i "husarrest". 

De flyttet til Romania fordi de skrøt av at der kunne de drive med voldtekt, trafficking, mishandling av kvinner og alt annet av faenskap de holder på med uten særlige konsekvenser og nå ser det ut for at Romanias myndigheter gir dem rett i det ved å la dem gjenoppta sine luksusliv hjemme. Vet ikke om de også tillater at de frakter inn noen damer de kan banke opp også, men vi kan jo håpe at akkurat den biten begrenses noe.

Mye med dette som irriterer grenseløst, men akkurat her er vel det som irriterer mest at Romania lar tate-brødrene latterliggjøre dem enda mer ved å gi dem rett i at de faktisk kan holde på som de gjør der uten særlige konsekvenser.

Ikke at jeg hadde så veldig tiltro til Romanias rettssystem i utgangspunktet, men et visst håp om at de i det minste ønsket å forfølge folk som åpenbart latterliggjorde dem hadde man jo.

Alt det der, betyr mindre, for det korrupte rettssystemet der nede.

Hvor mye penger, de smoerer dem med, betyr mer.

Lenke til kommentar
Gaea skrev (På 29.3.2023 den 23.05):

Det stemmer ikke. På sykehuset jeg jobber på og min avdeling har ganske varierte middager som er laget fra bunn med råvarer og pasientene kan bestille retter med fisk, kjøtt, veggis, laktosefritt osv. Vi har egen postvert som lager mat.  Vi har også godt utvalg av mat for andre type måltider.

Hvilken bevertning jeg får om jeg er på sykehus i 3 dager er forsåvidt ikke noen krise, men jeg håper virkelig at jeg kommer til et sted som er som du beskriver det om jeg blir innlagt i lang tid eller når jeg blir gammel og halv-tussete (når jeg blir hel-tussete er det forsåvidt ikke så viktig lengre).

Å ha en stor meny eller luksuriøse råvarer er råflott. Men å ha "normal" og variert mat lagd fra bunnen av en kokk - heller enn en stål-bakke med "dagens gryterett" lagd i et industrikjøkken 50 km unna og så oppvarmet tror jeg er en undervurdert komponent i i alle fall min mentale og kanskje fysiske helse. Jeg tror forøvrig at det gjelder ikke bare gamlehjempasienter men også barnehagebarn og kanskje tilogmed kommune-politikere.

Gi meg et halvstemt piano borti hjørnet, god lukt av lapskaus eller bacalao i lokalet og et glass vin så skal jeg rocke gamlehjemmet 8-)

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Hvilken bevertning jeg får om jeg er på sykehus i 3 dager er forsåvidt ikke noen krise, men jeg håper virkelig at jeg kommer til et sted som er som du beskriver det om jeg blir innlagt i lang tid eller når jeg blir gammel og halv-tussete (når jeg blir hel-tussete er det forsåvidt ikke så viktig lengre).

Å ha en stor meny eller luksuriøse råvarer er råflott. Men å ha "normal" og variert mat lagd fra bunnen av en kokk - heller enn en stål-bakke med "dagens gryterett" lagd i et industrikjøkken 50 km unna og så oppvarmet tror jeg er en undervurdert komponent i i alle fall min mentale og kanskje fysiske helse. Jeg tror forøvrig at det gjelder ikke bare gamlehjempasienter men også barnehagebarn og kanskje tilogmed kommune-politikere.

Gi meg et halvstemt piano borti hjørnet, god lukt av lapskaus eller bacalao i lokalet og et glass vin så skal jeg rocke gamlehjemmet 8-)

-k

Jeg har en del venninner som har jobbet som postverter, så jeg har jo litt innsikt i at dette ikke bare skjer på vår avdeling men også på andre sykehus og på andre avdelinger. 

På min avdeling har vi pasienter som står i risiko for underernæring så hos oss er det ekstra viktig at pasientene får tilbud i næringsrik og sunn mat når de først har litt appetitt. Vi samarbeider tett med kliniske ernæringsfysiologer :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/wAVBGM/taxisjaafoer-fikk-ukjent-mann-inn-i-bilen-rettet-pistol-mot-hodet-og-truet-med-aa-skyte

Politiets etterforskning førte blant annet til at en mann i slutten av tenårene ble pågrepet og siktet for grovt ran. Han ble deretter løslatt.

I tiden etterpå har imidlertid den samme unge mannen blitt knyttet til nye forhold. Sist tirsdag ble han pågrepet av politiet etter at han skal ha framsatt trusler. Like før skal han i tillegg ha båret kniv på offentlig sted. Noen dager før dette igjen – natt til sist lørdag – skal han ha truet en taxisjåfør med et gassvåpen.

 

Han er nå i varetekt i 4 uker, men han burde ha havnet i fengsel etter grovt ran den første gangen. 
Mange som sitter i sonekø/fengsel for tulleting, så slipper de løs slike tullinger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/29/2023 at 11:05 PM, Gaea said:

Det stemmer ikke. På sykehuset jeg jobber på og min avdeling har ganske varierte middager som er laget fra bunn med råvarer og pasientene kan bestille retter med fisk, kjøtt, veggis, laktosefritt osv. Vi har egen postvert som lager mat.  Vi har også godt utvalg av mat for andre type måltider.

Det stemmer ikke at det ikke stemmer. Alle praktiserer langt i fra som på akkurat din arbeidsplass.

Siden jeg har vært døgnpasiet en del ganger oppgjennom årene på sykehus på østlandet samt også har utdanning i både storkjøkken og restaurantkjøkken og kjenner folk som jobber på kjøkken på sykehus, så vet jeg at det ofte brukes ferdig suppepasta i storkjøkken format kjøpt hos grosistene. Jeg vet det også fordi jeg spør før jeg får maten servert da jeg blir dårlig av ingrediensene som ofte brukers i Toro produserte supper.

Ja selvsagt kan man få laktosefritt og glutenfritt. Det er ikke der problemet ligger.

Selvsagt finnes det unntak. Noen omsorgs og bofelleskap og rehabiliteringssteder (jeg har vært innom 9 steder siste 25 år pga. en bilulykke og andre kroniske plager) gjør dette skikkelig. Eks. Catosenteret er riktig flinke på å lage ting fra bunnen av. Det samme kan ikke sies om en del store sykehus som gjerne ber deg forsyne deg selv med butikk toroposer på fellesarealet.

Innimellom glimtes det til med middagsmåltider som delvis er laget fra bunnen av. Men den siste jeg fikk som virkelig var helt topp notch uten noen ferdige bøtte/bakk/pose produkter var i 1988 når et brudd måtte opereres. Ellers ingen problem å få glutenfri brødskiver og laktosefrie supper.

På forrige opphold i 2021 så var nok gulrotsuppen jeg fikk ved sengen (fordi jeg ikke kunne gå ut av den) ikke basert på noen ferdigprodukter. Men den var smaksløs og som et par dærter puré i bunn av en liten papptallerken.  

On 3/29/2023 at 11:08 PM, Gaea said:

Det var derfor jeg spesifiserte behandlende lege, f.eks ens egen fastlege. 

"Behandlende lege" aka fastlege rådet min halvsøster til å spise et rikt og variert kosthold med vanlige kornprodukter og meieriprodukter. Legen nektet å utrede div. typiske kostholdsrelaterte plager og hun fikk kun beskjed om å gå ned i vekt. Hun slet i mange før hun for 5 år siden fikk diagnosen søliaki via Volvat. En vanlig fastlege er ofte ikke gode på kosthold og kostholdsrelaterte plager.

Men det finnes heldigvis unntak!

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

8 minutes ago, Gaea said:

Kverulanter. 

Takk og lov for ignoreringsfunksjon :)

Uheldigvis kan ikke vi "vanlige brukere" ignorere alle vi ønsker, i en helt ordinær debattsammenheng :)

Ellers er det ikke like grenseløst irriterende med de som ikke tåler en debatt uten å gå til personangrep. Det finnes heldigvis nok av det motsatte her.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Snip.

Problemet er at du bruker anekdoter til å bevise en generell trend. Det er synd å høre at du har fått dårlig oppvartning og har vært så mye inn og ut av behandligssteder. Men nå fikk du jo eksempel på at i hvert fall på ett sykehus gjør de ting annerledes. Godt nok for din standard? Vet ikke, muligens ikke da den virker å være relativt høy uten at jeg kjenner deg utover det du skriver her. Jeg forstår godt problemstillingen spesielt til store institusjoner å ha et godt nok tilbud til enhver gane som måtte velte inn døra. Og da må man nesten ta et valg, som de også må klare å forsvare i en presset økonomi.

Hvilken standard er god nok? Minner meg litt om et gjengående tema i mange forholdsgnissinger, der den ene parten er f.eks. ryddigere eller mer emosjonell, og bruker sin standard til å bedømme partneren sin opp, ned og i mente. Man må enes om en felles standard, minste felles multiplum, og ta ting derfra. Om man krever mer enn den standarden må man nesten stå for det selv tenker jeg.

Utover det vil jeg også påpeke at vi lever i et samfunn der vi nødvendigvis er nødt til å lene oss på eksperter. Ikke at de er ufeilbarlige, men vi har eksperter/profesjonelle av en grunn. Jeg blir ikke en bedre bilmekaniker av at søstera mi har en dårlig erfaring på et verksted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...