Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Det er ikke noen hemmelighet at han prøver å hjelpe incels (og mange andre unge som sliter) noe jeg ikke ser som problematisk. Heller det enn at de lar sin seksuelle frustrasjon gå utover uskyldige.

Men at de er incels og forblir det fordi de hører på JP ser jeg ingen logikk i.

At du nevner Tate når man snakker om Peterson sier vel alt om at du aldri har hørt noe JP har sagt. Tate er jo bare et nettroll.

At du tror du vet noe som helst om meg basert på det sier mye mer om deg enn om meg. Ta dette som en konstruktiv tilbakemelding og du må gjerne være uenig.

Jeg har sett og lest nok om Peterson til å mene at han er et skvatt. Og jeg synes der er likheter når man får følgere som ukritisk sluker alt han sier og har en nærmest religiøs tilnærming til alt han proklamerer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Banvendtlandet Norge. Det neste vedtaket er dummere enn det forrige. Det siste nå er at siden mange får elendig veiledning og begynner på feil utdanningsløp så skal man få holde på så lenge som nødvendig i tilfelle bytter av linje osv.

Hva med å bruke mer ressurser på å få folk inn på riktig retning først som sist i stedet på å bruke ressursene på å rette feil?Det er greit nok å tilby et fult løp så sant man samtidig sørger for at færre velger feil.

Endret av BadCat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Snikpellik said:

Det var bare en litt humoristisk take på Jordan Peterson. Jeg tror den traff greit og - fordi det har et snev av sannhet i seg :)

Jeg vil nok ikke kalle det å dra på hans show for å gå til psykolog.

Du bommer totalt. Menn som ikke får pult er en bitteliten del. Han er en av få som tør stå opp mot wokeness og politisk korrekthet med egen jobb og livsutfoldelse til risiko.

Jeg er ikke noen tilhenger av Peterson. Jeg leste og hørte litt før han ble populær og det ble gjentakelser. Det blir litt som Fast X (Fast and Furious 10) med Vin Diesel. På tide med noe nytt kanskje.

Greit at folk gjør seg karrierer, men det er ikke interessant å lese/lytte til over tid. Folk burde ta poengene han ytrer etter en runde eller to. Intet behov for å høre på mer av det samme år inn og ut.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (52 minutter siden):

Banvendtlandet Norge. Det neste vedtaket er dummere enn det forrige. Det siste nå er at siden mange får elendig veiledning og begynner på feil utdanningsløp så skal man få holde på så lenge som nødvendig i tilfelle bytter av linje osv.

Hva med å bruke mer ressurser på å få folk inn på riktig retning først som sist i stedet på å bruke ressursene på å rette feil?Det er greit nok å tilby et fult løp så sant man samtidig sørger for at færre velger feil.

Litt av problemet er jo at de aller fleste er 15 år når de må bestemme seg for hva de skal søke på VGS og det valget kan potensielt lukke mange dører (permanent) for fremtiden. Det er ikke nødvendigvis et valg 15-åringer er helt modne nok til å ta.

For all del, jeg er for bedre veiledning på forhånd, men enkelte ting vet man heller ikke før man får prøvd i praksis

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg valgte feil, men det var fordi jeg fulgte hodet og ikke hjertet. Det var kokkefaget jeg skulle ha valgt, ikke elektronikk.

Poenget er at det er typisk norsk strategi å utbedre feil i stedet for å hindre at de oppstår. Det er det som er kilden til min irritasjon. Det ble poengtert at veiledningen var for dårlig og at virkemidlet var å rette opp i etterkant, ikke å tilby bedre veiledning. Jeg sier ikke at ungdom ikke skal få en sjanse nr 2, jeg sier at veiledninen må bli bedre. Gjerne gjort av folk som ikke har egeninteresse av å fylle opp studieplasser. Hvis veiledningen skjer fra folk som rekruiterer til egne studieplasser så er det meling av egen kake. Da er det ikke rart at folk blir lokket til feil studie/linje. Disse folkene gjør alt de kan for å fylle opp studiene/linjene for å sikre egen jobb. Avisa kunne  i år melde om flere linjer ikke blir startet, men store krefter har vært i sving for å få inn nok folk, Noen av disse 15-åringene kan være uheldige offer for rekrutteringen.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (33 minutter siden):

Alle steder hvor det ikke er drikke og danseforbud etter kl 02?

I Danmark får man feste til 5-6 på morgenen og det er tillatt å drikke offentlig.

Klokka to? I byene er det vel ikke sånn. Ikke blir du stoppa for å drikke på gata heller, om du oppfører deg okay. Akkurat som i Danmark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Alle steder hvor det ikke er drikke og danseforbud etter kl 02?

I Danmark får man feste til 5-6 på morgenen og det er tillatt å drikke offentlig.

Jeg er glad i mange alkoholholdige drikker, men muligheter for offentlig alkoholkonsum kommer rimelig langt nede på min liste når det gjelder å rangere land jeg ønsker å bo i.

Og hvilke (urimelig) regler har vi som forbyr dans?

Lenke til kommentar

Norske utelivsregler er latterlige. Blir alltid skuffa når lyset slås på klokka 3:30. Ingen av oss vil jo hjem? Hvor skal vi drikke? Man kan ikke engang dra innom 7-Eleven for å kjøpe noe til nachspiel.

Jeg ble smålig sjokkert når jeg flyttet tilbake til Norge i fjor, ba om å få en drink "dobbel", og de sa at det var ulovlig. 🤣

Skjenkebevilling er også noe som irriterer. Det burde ikke finnes lover om hvem som får selge alkohol, hvor de får selge det, eller når de får selge det.

Høres kanskje teit ut å bry seg så mye, men det er faktisk viktig for meg. Det øker livskvaliteten noe helt enormt. Jeg liker rus, kaos, og spontanitet. Alle tre er ting regjeringen vår er imot, virker det som.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Skurupu said:

Norske utelivsregler er latterlige. Blir alltid skuffa når lyset slås på klokka 3:30. Ingen av oss vil jo hjem? Hvor skal vi drikke? Man kan ikke engang dra innom 7-Eleven for å kjøpe noe til nachspiel.

Jeg ble smålig sjokkert når jeg flyttet tilbake til Norge i fjor, ba om å få en drink "dobbel", og de sa at det var ulovlig. 🤣

Skjenkebevilling er også noe som irriterer. Det burde ikke finnes lover om hvem som får selge alkohol, hvor de får selge det, eller når de får selge det.

Høres kanskje teit ut å bry seg så mye, men det er faktisk viktig for meg. Det øker livskvaliteten noe helt enormt. Jeg liker rus, kaos, og spontanitet. Alle tre er ting regjeringen vår er imot, virker det som.

Det er fryktelig naivt å late som om alkohol ikke har en del problemer som ethvert samfunn bør ta på alvor.

Sier ikke nødvendigvis at norske alkoholregler er perfekte, men ett fullstendig frislipp uten skjenkeregler og at hvem som helst skal kunne selge alkohol er jo fullstendig tøvete.

Jeg har ingen problemer med at du liker rus, kaos og spontanitet så lenge det ikke går ut over noen andre. Problemet er at svært mye av "rus, kaos og spontanitiet" nettopp går ut over andre.

Jeg er forøvrig selv glad i alkohol (og har hatt noen glass whiskey i kveld) og jeg har aldri hatt problemer med å skaffe eller nyte alkohol her i landet så jeg ser ikke helt problemet. Det er mulig du blir skuffet og ikke vil hjem når lysene slukkes kl. 3:30, men jeg mistenker at de som jobber med å servere deg alkohol kanskje har lyst å gå hjem og legge seg rundt de tider.

Med et minimum av planlegging så er du forøvrig langt fra avhengig av at en døgnåpen 7/11 skal selge alkohol for å ha det tilgjengelig.

Endret av Zork
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skurupu skrev (3 timer siden):

Jeg ble smålig sjokkert når jeg flyttet tilbake til Norge i fjor, ba om å få en drink "dobbel", og de sa at det var ulovlig. 🤣

Enda mer latterlig at en kan bestille 2 drinker, og gjøre den dobbel selv. 
Veldig miljøvennlig å bruke 2 glass for 1 drink. 

Lenke til kommentar
Skurupu skrev (3 timer siden):

Skjenkebevilling er også noe som irriterer. Det burde ikke finnes lover om hvem som får selge alkohol, hvor de får selge det, eller når de får selge det.

Her er jeg uenig.
Alle er ikke egnet til å selge alkohol.
Men kontrollørene og prikkesystemet trenger en overhaling, de er alt for strenge, og det slår skjevt ut. 
Kreves ingen utdanning for å bli kontrollør.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zork skrev (6 timer siden):

Det er fryktelig naivt å late som om alkohol ikke har en del problemer som ethvert samfunn bør ta på alvor.

Sier ikke nødvendigvis at norske alkoholregler er perfekte, men ett fullstendig frislipp uten skjenkeregler og at hvem som helst skal kunne selge alkohol er jo fullstendig tøvete.

Jeg har ingen problemer med at du liker rus, kaos og spontanitet så lenge det ikke går ut over noen andre. Problemet er at svært mye av "rus, kaos og spontanitiet" nettopp går ut over andre.

Jeg er forøvrig selv glad i alkohol (og har hatt noen glass whiskey i kveld) og jeg har aldri hatt problemer med å skaffe eller nyte alkohol her i landet så jeg ser ikke helt problemet. Det er mulig du blir skuffet og ikke vil hjem når lysene slukkes kl. 3:30, men jeg mistenker at de som jobber med å servere deg alkohol kanskje har lyst å gå hjem og legge seg rundt de tider.

Med et minimum av planlegging så er du forøvrig langt fra avhengig av at en døgnåpen 7/11 skal selge alkohol for å ha det tilgjengelig.

100% enig her. 

Jeg ser jo forøvrig konsekvensene alkohol har med egne øyne i min nåværende jobb (der hvor alvorlig skade hos pasient skjedd i alkoholpåvirket tilstand, eller skade påført av andre som var i alkoholpåvirket tilstand) og i tidligere jobb da jeg var borti pasienter med skrumplever og alkoholdemens, og jeg har hatt slekt og venner som har strevet med alkoholmisbruk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Russland er så vidt jeg vet i nærheten av det @Skurupu ønsker. Alkohol er et voldsomt samfunnsproblem der borte. Jeg ønsker ikke at Norge blir sånn. Ikke at skjenkeloven og alkoholreklameloven er perfekt, men de er bedre utgangspunkt enn fullt frislipp. Særlig biten med alkoholreklame håndheves av og til latterlig strengt, uten at jeg tror det gir noe særlig forebyggende effekt.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Skurupu said:

Norske utelivsregler er latterlige. Blir alltid skuffa når lyset slås på klokka 3:30. Ingen av oss vil jo hjem? Hvor skal vi drikke? Man kan ikke engang dra innom 7-Eleven for å kjøpe noe til nachspiel.

Her kommer musikken av kl 02:10-15. Skal man ha mat må man avslutte festen kl 01. Jeg har ikke fri så ofte, da vil jeg holde på til 5-6 hvis jeg først har tatt fri.

Det ender med at man blir med strømmen på en eller annen dum fest som man får angre på senere. Man har ikke fått festet ferdig og folk vil ikke stå der i lommene med uforrettet sak.

Det må være lov å få blåse ut en gang i blant under ryddige former. De som skal i kirka neste dag greier vel å følge klokka selv og vende nesen hjem når midnatt og litt til er passert.

Det ville være synd om folk ikke kom seg på søndagsgudstjeneste, men voksne folk greier vel å passe klokka selv uten at staten skal ha noe å si i saken. 

Jeg har fått billett til en kul fest i sommer. Det er et skår i gleda at man vet på forhånd at kl 2 er det slutt. Det er da stemningen er god. Noen har tatt kveld og det er bedre plass for dans og mingling.

Så er det argumentet om at da kan man bare starte tidligere. Arrangementer jeg drar på starter kl 20 og da er det sild i tønne frem til etter 01.

Endret av BadCat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...