Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husvert vil øke husleien


IcedInsanity

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har du et problem, og jeg synes med ett litt mindre synd på deg. Kontrakt man ha. Nå har du ingenting å slå i bordet med, det blir ord mot ord.

Tøv. Skriftlig kontrakt er ikke veldig viktig for leietaker i husleieforhold. Der ikke annet er spesifikt avtalt gjelder husleielovens standardklausuler.

 

(Om utleier skulle påstå at det var avtalt at TS skulle betale vann og strøm separat må han sannsynliggjøre det. Hvis TS så langt har betalt en enkelt fast sum til utleier hver måned skal det veldig mye til IMO.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjelder og gjelder, fru Blom. Så lenge det er ord mot ord og huseier står på sitt, før en myndighet kan avgjøre saken, hjelper ikke loven mer enn man er villig til å rette seg etter den. Derfor er det viktig med kontrakt.

Og hvis man har kontrakt? Hjelper loven da noe mer hvis den ikke blir fulgt?

Nei, men det blir vanskeligere å juge. Mener du at det er ett fett om man tegner kontrakt eller ikke?

Lenke til kommentar

Og hvis man har kontrakt? Hjelper loven da noe mer hvis den ikke blir fulgt?

Nei, men det blir vanskeligere å juge.

 

Det er sjelden utleier vil komme noen vei med udokumenterte løgner uansett. Skal du kaste noen ut eller kreve penger av dem må du ha dokumentasjon. Unntaket måtte være hvis man har avtalt at internett skal være inkludert i leia, utleier skal pusse opp kjøkkenet etter innflytting, eller liknende, slik at det er leietaker som må komme med krav som ikke kan bevises.

 

Så vidt jeg vet er det forøvrig ikke noe i veien for å avtale ting muntlig i tillegg til en skriftlig kontrakt, så det er fremdeles rom for løgn.

 

Mener du at det er ett fett om man tegner kontrakt eller ikke?

Det er selvsagt greit å ha en klar kontrakt som leietaker. Men det er ikke er så fryktelig viktig. I enkelte situasjoner kan manglende skriftlig kontrakt faktisk være en fordel for leietaker, for eksempel ved at man da antakelig ikke har spesifisert en utkastelsesklausul. Det er etter min mening viktigere for utleier at det skrives kontrakt.

Lenke til kommentar

Kan du vel! Bare å vise dette til ham:

 

 

Er det noe eg kan nekte på her, eller kan han bare dure på slik han vil?

 

http://forbrukerportalen.no/klageveiledersider/bokmal/183/klageview

http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bolig/i_leieperioden/endringer_i_husleien

 

"Utleier kan kun kreve husleieøkning i samsvar med konsumprisindeksen en gang årlig, men bare dersom han har gitt minst én måneds skriftlig varsel om økningen."

Lenke til kommentar

kr 800 er nok sannsynligvis mer enn konsumprisindeksen. Så han kan ikke forsvare det med det. Alternativet blir til gjengs leie men det kan kun gjøres først 2 år og 6 måneder etter at leieforholdet begynte, og først etter 6 måneder at endringen ble varslet. Og du trenger ikke godta en justering etter gjengs leie uten videre.

Lenke til kommentar

Han har gitt beskjed på sms, det er ikke skriftlig da eller? :p

 

Og konsumprisindeks og det der har ikke eg peiling på så eg vet ikke om det han har satt den opp med er i samsvar eller ikke...

 

Når man mottar en beskjed på SMS, går det innunder kravet om at underrettelsen skal være skriftlig.

 

Konsumindeksen gikk fra juli '09 til juli '10 opp med 1,9 %. Det vil si at dersom avtalen din er på 5000 kroner, har uteleier kun hjemmel til å heve leien med ca en hundrelapp.

 

Du kan gjerne fylle inn tallene selv på denne siden, og se selv.

http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html

Lenke til kommentar

Han har gitt beskjed på sms, det er ikke skriftlig da eller? :p

 

Og konsumprisindeks og det der har ikke eg peiling på så eg vet ikke om det han har satt den opp med er i samsvar eller ikke...

 

Når man mottar en beskjed på SMS, går det innunder kravet om at underrettelsen skal være skriftlig.

 

Konsumindeksen gikk fra juli '09 til juli '10 opp med 1,9 %. Det vil si at dersom avtalen din er på 5000 kroner, har uteleier kun hjemmel til å heve leien med ca en hundrelapp.

 

Du kan gjerne fylle inn tallene selv på denne siden, og se selv.

http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html

 

Ja, eg fylte inn selv og det ble ikke en hundrelapp engang, så viss eg sier at han ikke kan heve den med mer enn en hundrelapp så har eg loven på min side, da kan han vel ikke nekte...?

Endret av LunaticFanatic
Lenke til kommentar

Han har heller ikkje oppfylt varslingskravet for endring av husleia (minst 1 mnd. i forkant, nevnt tidlegare i tråden), som du òg bør ta med, for å "slå litt hardare".

 

-Edit-

 

Sidan han ikkje følgjer reglane ville eg nevnt det eksakte beløp (som eg ikkje har rekna ut) han kan heve leia med, og ikkje ei krone over. ;)

 

5095.47 kr var det visst, så tilby deg å betale 5095,50, for å vere grei.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...