Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husvert vil øke husleien


IcedInsanity

Anbefalte innlegg

Fant jo mye artig på Forbukerportalen:

 

Hva inngår i husleien?

 

Husleien skal fastsettes til ett bestemt beløp. Det betyr at alle kostnader utleier har med eiendommen og leieforholdet skal være inkludert i dette beløpet.

Som leietaker trenger du altså bare å forholde deg til ett beløp.

 

Det er to unntak fra denne regelen. Som tillegg til husleien kan det avtales dekning av utleiers utgifter til elektrisitet og brensel. Det kan også avtales at det som tillegg til husleien skal betales for vann og avløp når disse utgiftene er betalt etter målt forbruk. Er det ikke installert vannmåler kan det altså ikke tas betalt for vann og avløp.

 

Tilleggsbetaling for strøm/brensel og vann/avløp må være avtalt på forhånd. Utleier kan altså ikke komme med krav om betaling for strøm m.m. etter at leieavtalen er inngått uten at dette framgår av avtalen. Leier kan kreve at utleier årlig legger frem regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av kostnadene på eiendommens husrom.

 

Og siden vi ble enig om at husleien skulle inkl strøm så kan han ta husleieøkningen sin og stappe den opp der sola aaaaldri skinner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart eg skal si ifra. Eg sitter meg ikke ned og godtar en økning på 800kr sånn uten videre, og hvertfall ikke når han ikke engang har LOV til det. Vi ble enige i utgangspunktet 4000, men så tenkte han noen dager og da sa han 5000, og da var det med strøm, så da tenkte eg at da har han tatt med ulike utgifter siden han gikk opp 5000, så eg slo meg til ro med det.

 

Men å nå komme ett år etterpå og heve den med 800kr pga høy strøm og vannregning fra leiligheten min er bare helt patetisk.

Lenke til kommentar

Ja, eg skulle oppdatere fansen min her inne :p

 

Det skal eg gjøre nå.Eg sendte han altså en mld der eg skrev blandt annet at husleieøkningen ikke ble godtatt fordi han ikke hadde lov å sette den opp med så mye, eg henviste han både til Forbrukerportalen der han kunne lese om lover og regler ang husleie og eg linket han til SSB sin side, og sa at han selv kunne regne ut hvor mye han faktisk hadde lov å sette leia opp med, eg sa også at eg ikke gjorde dette for å være vanskelig, men rett å slett fordi reglene gjaldt for alle.

 

Eg har ikke hørt en lyd fra han etter den meldingen.... ;)

Lenke til kommentar
...merk deg dette også: *snip*

 

Joda, men "avtales" betyr at man inngår en kontrakt, og denne kan ikke endres annet enn på visse betingelser. Det er jo det hele tråden handler om.

 

å fillern.....trodde denne tråden handla om overklåkking av pc'r jeg....sorry ass...

 

...trådstarter nevner at "Vann aner eg ikke..", derfor kom jeg med informasjonen...

Hva som avtales muntlig er fånyttes å ta utgangspunkt i når utleier er av typen som øker husleien etter total kunstnerisk frihet... Om utleier nå er i tenkeboksen for å finne argumenter for leieøkning, er tillegg for vann og avløp sopass nytt og fordelaktig for utleiere at det kan bli et argument, som trådstartder på grunnlag av min informasjon til dels kan ha et motargument i.

 

Utleier kan fint komme rekende med et kontraktsforslag som innebærer tillegg for vann og kloakk, som leitaker pent må imøtekomme, eller flytte....serru serru.

Men å sette husleien betraktelig høyere i denne kontrakten regnes som en husleieøkning, sett med utgangspunkt i nåværende leiesum som bør kunne bekreftes enten pr. kvittering eller kontoutskrift...?

 

Muntlige avtaler betyr ikke dritten i et tilspisset leieforhold, da husker folk det de vil huske, som er til størst fordel for en sjøl...

Endret av flu
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Stjeler denne tråden litt for å slippe å lage ny tråd.

 

Hvor ofte kan husleien settes opp til "gjengs leie"?

 

Husverten gjorde det i februar i år, på helt feil måte også (ringte med og sa hun muligens kom til å sette opp husleien med 500 kr, det hadde hun lov til for hun hadde snakket med advokat sa hun). Så en mnd senere gikk husleien opp.

 

 

Kan hun gjøre det hvert år?

Endret av Jason Something
Lenke til kommentar

Stjeler denne tråden litt for å slippe å lage ny tråd.

 

Hvor ofte kan husleien settes opp til "gjengs leie"?

 

Husverten gjorde det i februar i år, på helt feil måte også (ringte med og sa hun muligens kom til å sette opp husleien med 500 kr, det hadde hun lov til for hun hadde snakket med advokat sa hun). Så en mnd senere gikk husleien opp.

 

 

Kan hun gjøre det hvert år?

Er vel hvert 3 år.

Lenke til kommentar

Tilpassing til gjengs leie

 

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

 

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

 

Hva menes med den siste setningen?

Lenke til kommentar

Tilpassing til gjengs leie

 

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

 

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

 

Hva menes med den siste setningen?

akkurat det som står der vil jeg tro.

 

du må ha leid bolig i minst 2 år og seks måneder før utleier kan kreve at den reguleres til gjengs leie.

 

vis u har bodd et sted i mer en tre år og en slik regulering har skjedd før må det gå minst et år før den igjen kan reguleres til gjengs leie.

 

hvis jeg forstår dette riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...