Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husvert vil øke husleien


IcedInsanity

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Bor pr idag i ett lite krypinn som eg betaler 5000mnd for, noe som allerede er blodpris. Fikk for en liten time siden mld av husvert der han sier at husleien vil øke fra neste mnd (eg betaler husleie den 1 i hver mnd) pga betraktelig større strøm regning og vannavgift, og at han skulle gi meg beskjed om hvor mye økningen ble på imorgen.

 

Er det noe eg kan nekte på her, eller kan han bare dure på slik han vil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg vet, skal du ha samme varslingstid som oppsigelsestid. Er oppsigelsestiden på 3 mnd, kan han ikke sette opp leiga før 3 mnd etter at han varslet deg om prisstigningen (regnet fra den 1. i påfølgende mnd).

 

Correct me if I'm wrong, men det var det jeg fikk beskjed om da jeg var i en lignende situasjon.

Lenke til kommentar

Er det noe eg kan nekte på her, eller kan han bare dure på slik han vil?

 

http://forbrukerportalen.no/klageveiledersider/bokmal/183/klageview

http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bolig/i_leieperioden/endringer_i_husleien

 

"Utleier kan kun kreve husleieøkning i samsvar med konsumprisindeksen en gang årlig, men bare dersom han har gitt minst én måneds skriftlig varsel om økningen."

Lenke til kommentar

Bor pr idag i ett lite krypinn som eg betaler 5000mnd for, noe som allerede er blodpris. Fikk for en liten time siden mld av husvert der han sier at husleien vil øke fra neste mnd (eg betaler husleie den 1 i hver mnd) pga betraktelig større strøm regning og vannavgift, og at han skulle gi meg beskjed om hvor mye økningen ble på imorgen.

Er det noe eg kan nekte på her, eller kan han bare dure på slik han vil?

Dette strider mot husleieloven. Nekt.

Lenke til kommentar

Nei, syns det blir for dumt å øke husleien fordi strømforbruket mitt steg de 5 ukene eg hadde ferie og var hjemme...skal liksom ikke være like mye hjemme fremover nå siden eg jobber liksom...

Er det egen strøm- og vannmåler i leiligheten? Hvis ikke blir det jo helt umulig å vite hvor mye du faktisk bruker i strøm og vann.. Økningen kan jo like godt skyldes at han selv har brukt mer. Husleieloven §4-5 innholder noe greier om forholdsmessig betaling av strøm, vann, etc. Men da vil jeg tro dette forholdet må være klart avtalt på forhånd, i kontrakten.

Lenke til kommentar
Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

Det vesentlige er uthevet. Står det ikke i kontrakten at du skal betale ekstra for strøm og vann, nytter det ikke å komme med det i etterkant.

Lenke til kommentar

Da har du et problem, og jeg synes med ett litt mindre synd på deg. Kontrakt man ha. Nå har du ingenting å slå i bordet med, det blir ord mot ord. Jeg ville minnet ham på hva han sa, at muntlige avtaler tross alt er like bindende som skriftlige, betalt leie deretter men funnet meg et annet sted så fort som mulig. Det er ingen grunn til å kaste bort tid på sånne folk.

Lenke til kommentar

Da har du et problem, og jeg synes med ett litt mindre synd på deg. Kontrakt man ha. Nå har du ingenting å slå i bordet med, det blir ord mot ord. Jeg ville minnet ham på hva han sa, at muntlige avtaler tross alt er like bindende som skriftlige, betalt leie deretter men funnet meg et annet sted så fort som mulig. Det er ingen grunn til å kaste bort tid på sånne folk.

Nåvel, hvis det er slik at en sånn fordeling må avtales spesifikt, og det ikke finnes kontrakt, så taler det ihvertfall MOT at en slik avtale er gjort, etter min mening. Hvis det var avtalt spesifikt, ville det vært naturlig å nedfelle i kontrakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...