Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jobber med saken. :)

 

Black Refinery:

  • Crucial m4 128GB > Samsung 830 128GB (pga. prisforskjell)
  • OCZ ModXStream 500W > OCZ ModXStream 600W (pga. kampanje)
  • Corsair 1600MHz 8GB > Kingston 1600MHz 8GB (pga. prisforskjell)
  • Samsung SH-S222AB > Sony AD-7280S (pga. tilgjengelighet)

Runes of Dublon:

  • Intel Core 2100 > Intel Core 2120 (pga. ytelse)
  • Crucial m4 64GB > Samsung 830 64GB (pga. prisforskjell)
  • Antec One Hundred > NZXT Source 210 Elite (pga. funksjonalitet, dvs. USB3 + ekstra vifte)
  • Corsair 1600MHz 8GB > Kingston 1600MHz 8GB (pga. prisforskjell)
  • Samsung SH-S222AB > Sony AD-7280S (pga. tilgjengelighet)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enda en ny oppdatering!

 

Har endret utformingen på førsteinnlegget i tråd med at utseendet på Diskusjon har fått seg en kraftig overhaling. Har også omformulert en del av forklaringene med et enklere språk. Egentlig er jeg blitt ganske så fornøyd. :thumbs:

 

Så burde jeg nesten straffe meg selv for å ha gått glipp av kanskje den mest vesentlige oppgraderingen til Runes of Dublon. AMD-skjermkortet "Radeon HD 6870" har blitt byttet ut til fordel for nVidia GeForce GTX 560 Ti 448.

 

Dette er for kjennere basert på samme kjerne som GTX 570 og 580 (altså ikke GTX 560 Ti), og gir en god del bedre ytelse. I tillegg er den et fantom til overklokking - bare hør her; Mens GTX 560 Ti 448 i utgangspunktet er ~20% kjappere enn HD 6870 i spill, vil den overklokket være nesten 40% kjappere. Det er et betydelig sprang vi snakker om. :evil:

 

.. Når det gjelder grensene mellom Runes of Dublon og Black Refinery som stadig blir utydligere, så er det kun inntil videre når nVidia får sluppet sin neste generasjons grafikk: GTX 6xx-serien. Den forventer jeg vil by på såpass mye mer ytelse at det vil få faktisk innvirkning på hvilke innstillinger man bruker i de nyeste spillene. Det vil ikke en oppgradering til f. eks. GTX 570 ha. Fram til da vil påskuddet for å velge Black Refinery ligge i kvalitetene prosessor, støynivå og (større) SSD.

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er 560 20% bedre eller dårligere, uten overklokking ?

 

Hvis dårligere, så burde HD 6870 være lagt til som et alternativ for de som ikke overklokker.

 

Ellers ser dette veldig pent ut :)

 

GTX 560 er dårligere enn HD6870 (3-5%)

 

GTX 560 Ti 448 derimot er 20% bedre på stock hastighet

Lenke til kommentar

perfrel_1920.gif

 

Selv om man legger på 45% (som er det Xbit Labs hevder vil være økningen) i grafikkytelse, så ligger den fremdeles langt bak et GTX 560 Ti 448. Det er heller ikke nødvendigvis slik at løsningen fungerer i alle spill, og når den ikke gjør det, må man ha justert innstillinger i BIOS for å få aktivert den dedikerte grafikken i stedet for den integrerte i APU'en. Det er sånne ting jeg prøver å unngå, fordi det blir til besvær for brukeropplevelsen til den som bygger PC for første gang.

 

Du kan sikkert argumentere med at AMD A8-3870K + Radeon HD 6670 er langt billigere enn i3 2120 + GeForce GTX 560 Ti 448. Vel, prosessorene er ganske likt priset, så da for å dra en sammenligning måtte man ha valgt et billigere skjermkort. Om vi så hadde tilstrebet å få samme ytelse mellom Intel og AMD, måtte vi ha brukt f.eks. et HD 7750 kort i stedet. Da hadde AMD vært langt gunstigere.

 

Hovedproblemet ligger likevel i at AMD ikke har den ytelsen jeg er på jakt etter. Om du absolutt er begrenset til at maskinen skal være 1000 kroner billigere er dette en god løsning, men jeg personlig mener at de ekstra pengene er vel brukt for å få god FPS i 1920x1080 på høye innstillinger. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jeg bevisst på, men takk for at du poengterer det.

 

En liten forklaring på hva som er problemet. På et hovedkort skiller man mellom eksterne og interne tilkoplinger. De eksterne er tilkoplinger som stikker ut av baksiden av kabinettet på den ene enden av hovedkortet. Interne tilkoplinger befinner seg på innsiden av maskinen, og kan kobles til hva man måtte ønske som frontpaneler osv. Dette er mest vanlig i form av det DDFC poengterer, at man har utganger i front på kabinettet som man helst vil ta i bruk.

 

Nå er det slik at det er mye vanligere å ha eksterne USB 3.0 tilkoplinger enn interne. Siden teknologien er bakover-kompatibel, har de fleste produsenter bestemt seg for å spare penger ved å kun inkludere en kontroller for eksterne tilkoplinger, og overlate de interne til USB 2.0 som er standard på brikkesettet.

 

Om man vil ha i pose og sekk betyr det med andre ord at dyrere hovedkort må til. Dette har for meg vært en prioriteringssak. Den billigste oppgraderingen som sørger for slik funksjonalitet er Gigabyte GA-Z68XP-UD3. Den koster 270 kroner mer enn hovedkortet som nå er valgt, og har ellers et mindre PCIe x16 spor. Jeg har ankepunkter ved begge delene, ved at jeg a) mener det er for dyrt med 270 kroner for en ekstra USB 3, og b) fordi jeg ser nytten av to PCIe x16 spor selv om fordelingen blir på x16/x4 (pga. fleksibilitet mtp. plassering av kort).

 

Om folk er uenige må de gjerne si i fra, siden det ikke bare er min mening som skal bety noe. Er én USB 3.0 i frontpanelet verdt 270 kr? :)

Lenke til kommentar

Jo, Ivy Bridge bringer en del spennende på den fronten. Alle brikkesettene får USB 3 (begrenset til 4 stk, tror jeg), de aktuelle PCIe x16 (8x/8x) og SATA3 (begrenset til 2 stk). Sistnevnte er litt kjipt, men holder vel inntil videre. PCIe 3.0 blir ikke introdusert enda.

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått Runes of Dublon-pakka i posten, og det ser ut til at jeg har klart å sette den sammen (selv om jeg fikk gnagsår i hjernen av alle ledningene inni der :-)). Lurte litt på den USB3 ledninga jeg ikke fant noen plass å plugge inn, men fant svaret noen innlegg over her.

Men en ting får jeg ikke til å fungere, og det plager meg. På baksiden, på de eksterne tilkoplingene, kommer det ikke lyd ut av line out-jacken. Har dobbeltsjekka høytalerne mine og vet at de fungerer både fra telefon og front line out. Men jeg vil ikke ha den ledninga i front! Er det noen som kan hjelpe meg med en løsning?

 

Edit: Fant ut av det... Jeg hadde trykket på feil alternativ i Realtek HD audio manager.

Endret av Pandaanders
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter Ivy Bridge kommer ut, tror du det blir best å kjøpe ivy eller sandy for best bang for buck? Tenker sandy kommer til å bli satt litt ned i pris også, samme for 660 om det blir en grei start pris. Planlagt å kjøpe pc om en måned så like å spekulere litt fram til det.

Lenke til kommentar

Etter Ivy Bridge kommer ut, tror du det blir best å kjøpe ivy eller sandy for best bang for buck? Tenker sandy kommer til å bli satt litt ned i pris også, samme for 660 om det blir en grei start pris. Planlagt å kjøpe pc om en måned så like å spekulere litt fram til det.

Ivy Bridge erstatter Sandy Bridge, når Ivy kommer ut stopper produksjon og salg av nye Sandy Bridge-brikker.

 

Skjønner fortsatt ikke hvorfor folk venter, ytelseshoppet skal bli minimalt og klokkinga er ryktet å være like god eller marginalt bedre.

Lenke til kommentar

BadCat hadde en fin teori som jeg henger meg på.

 

Tipper at bærbare PCer vil gjøre et gigantisk ytelseshopp i løpet av 2012 pga får mye bedre ytelse per watt på 28 nm GPU og 22 nm CPU.

 

Det er egentlig her det fremdeles er et stort behov. Jeg gråter meg ikke til sengs om ytelsen for stasjonære ikke tar like mye av. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...