Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en bygge-selv PC i denne prisklassen, så det ser veldig fristende ut å gå for noe ferdig gjennomtenkt i form av Black Refinery. Bruksområdene kommer i hovedsak til å være spill i tillegg til en del vanlig jobb og internettbruk.

 

Jeg har ikke veldig god greie på komponenter (selv om jeg har lært mye de siste dagene) så jeg håper noen har tid til å svare meg på et par spørsmål:

 

- Hva har jeg å hente/tape på å bytte ut i5 2500K med en av de rimeligere variantene av Ivy Bridge (for eksempel i5 3570K). Er det i så fall noe jeg må tenke på når det gjelder kompatibilitet med hovedkortet og de andre komponentene?

 

- Black Refinery er satt opp med to strømforsyninger på 600W. Er det noen grunn til dette?

 

- Jeg ser mange anbefaler 520-serien fra Intel som SSD. Jeg tenker å bestille fra DustinHome, som har Intels 120 GB til omtrent samme prisen som SSDen fra Samsung i Black Refinery. Bør jeg bytte til denne?

 

- Jeg tenker på HD7850 (evt GTX 570) som skjermkort. Hva tror dere om det valget? Trenger jeg noe bedre strømforsyning eller kjøling hvis jeg vil prøve litt overklokking?

 

- Legger ved handlelista hos Dustin nedenfor, foreløpig altså med én strømforsyning. Er det noe annet (f. eks. kjølepasta) jeg kommer til å trenge?

 

På forhånd takk for hjelpen!

 

uBorT.jpg

Endret av halvarha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det er enda ikke verdt å oppgradere til Ivy Bridge. Ytelsesforskjellen er tilstede, men rettferdiggjør ikke prisforskjellig særlig bra.

 

2. Overhodet ikke. Glipp i oppsettet.

 

3. Intel 520 har hatt en god prisutvikling. Jeg innser at SSD-markedet er i endring akkurat nå, med flere aktører som kaster seg på. Skal få gjort et dybdesøk i kategorien, kontakte GullLars kanskje, og se hva som er best. :)

 

4. HD 7850 trenger latterlig lite strøm. Det er blant de mest effektive på markedet uansett prisklasse. Det går fint an å overklokke med den vanlige kjøleren og den valgte strømforsyningen.

 

5. Ikke egentlig. Kjølepasta følger som regel med kjøleren. Om du kun har trådløst nettverk, vil du trenge et trådløst nettverkskort.

Lenke til kommentar

Håper dette er til hjelp:

Tallene på Agilityen er oppgitt med komprimerbare data. De er langt lavere med ukomprimerbare data.

Hvis valget er mellom OCZs Agility 3 120GB og m4128GB til 999,- ville jeg gått for m4.

 

Du har også disse som er jevngode med m4:

Corsair Force 3

Corsair Force GT.

Samsung 830

Kingston Hyper X

Intel 520

 

Gå for den som passer pengeboka di.

Force 3 tilsvarer Agility 3. Hyper X, Force GT, og Intel 520 bruker alle høyere ytelse NAND. Alle disse bruker SandForce kontrollere.

Samsung 830 er også god.

 

Om du skal bruke SSDen til systemdisk i en maskin til generell bruk og ikke gjøre veldig intensive ting er Agility 3/Force 3 aktuelle om du finner de til en god pris. Det er få tilfeller det er nevneverdig forskjell i praksis om du ikke driver med tyngre bruk av maskinen.

Lenke til kommentar

Det stemmer Arni. Det er helt klart målbare forskjeller, men de har ikke mye å si for totalopplevelsen. Selv ser jeg etter ~120 GB og kom over disse tilbudene tidligere i dag:

Noen gode SSD-tilbud denne uka:

Samsung 830, 128 GB, 1099 kr

Crucial M4, 128 GB, 1079 kr 995 kr

OCZ Agility 3, 120 GB, 845 kr

Her ville jeg nok valgt Agility selv om testresultatene ikke er like gode som de to andre. Men jeg kan ikke forsvare prisforskjellen i form av merkbart bedre brukeropplevelse.

 

I de andre prissjiktene synes jeg at ~60 GB er overpriset (koster bare ~200 kr mindre enn Aguility 3 120 GB). ~250 GB synes jeg er mer plass enn jeg trenger men prisen per GB er hakket bedre en for ~120 GB modellene.

 

Triksene synes å være at man ikke bør kjøpe mer plass enn man har bruk for og ikke se seg blind på ytelsetester. ~120 GB ser ut til å være de minste SSDene som samtidig er prisgunstige. Ytelsemessig er ofte 120-256 GB sweet spot på ytelse sammenlignet med sine navnebrødre i samme serie.

Lenke til kommentar

Forskjellen fra 1 og 2 år tilbake er modenheten til kontrollerene, økt iops og økt sek les/skriv i tillegg til overgang til sata 6.0 Gbs.

 

Det lønner seg ihvertfall å vente med å kjøpe de som plages med problemer. I fjor så var det veldig mye med sandforce, litt men intel og crucial. Hva året vil bringe vil vel vise seg.

Lenke til kommentar

Har veldig lyst å putte Asus GeForce GTX 670 DirectCU II i handlevognen, men sannsynligheten er nok at det vil være utsolgt i laaaang tid. Kortet er tross alt tilnærmet perfekt. :D

Det slår ikke 7850 i pris/ytelse, og med mindre du ønsker å øke prislappen på Black Refinery med 1500 kr virker det litt overdrevet.

Lenke til kommentar

Nå har ikke prisene stabilisert seg i verken Norge eller USA, men slik det er nå, så har HD 7850 kun 5% bedre verdi for pengene. Det er som regel sånn at man får mindre verdi for pengene, desto høyere ytelse. Med tanke på at GTX 670 (Direct II CU) har 40% bedre ytelse, er dette en veldig liten margin å betale. Ellers er nVIDIA suveren på de fleste områder som støynivå uansett klasse og effektivitet (strømforbruk) i sin egen klasse.

 

Det store spørsmålet er som du poengterer om Black Refinery tåler en prisoppgang på 1500 kroner eller ei. -Kanskje- lager jeg et separat bygg bygget spesielt for gaming. Vi får se. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

GTX 690 + ASUS MAXIMUS V Z77 M-ATX + 3770K :thumbup:

 

Var inne på GTX 690-testen på computerbase.de her om dagen og de har en dybde på testene som gjør de fleste andre sider til skam. Man kan til og med holde musen over alle sammenlignbare kort i testen og grafen eller prosenten over ytelse eller effektbruk forandrer seg i forhold til hvilket grafikkort som er highligtet. De tester microstuttering og slår opp prosentvis prisforskjell mellom kortene etter priser fra nettbutikker.

 

Får ganske lyst på GTX 690 når det holder såppas jevn flyt til å være SLI og en lav effektbruk. Blir vanskelig å greie 60-120 FPS med étt GTX 680.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har ikke prisene stabilisert seg i verken Norge eller USA, men slik det er nå, så har HD 7850 kun 5% bedre verdi for pengene. Det er som regel sånn at man får mindre verdi for pengene, desto høyere ytelse. Med tanke på at GTX 670 (Direct II CU) har 40% bedre ytelse, er dette en veldig liten margin å betale. Ellers er nVIDIA suveren på de fleste områder som støynivå uansett klasse og effektivitet (strømforbruk) i sin egen klasse.

 

Det store spørsmålet er som du poengterer om Black Refinery tåler en prisoppgang på 1500 kroner eller ei. -Kanskje- lager jeg et separat bygg bygget spesielt for gaming. Vi får se. :)

 

Hva med en egen seksjon for anbefalte oppgraderinger for de som har mer penger å bruke?

Lenke til kommentar

Vi hadde en slik tråd for en stund siden ledet av Maccan. Han tok seg etter hvert ikke lenger tid til å oppdatere den, og da står vi igjen slik som det er nå. Jeg har dessverre ikke det store engasjementet til å holde en såpass stor guide ved like. I prinsippet har jeg kunnskapen som ligger til grunn, og som trengs for å lage Black Refinery og Runes of Dublon, men det er jeg sikker på at det er ganske mange andre som har også. :wee:

Lenke til kommentar

Ang Runes of Dublon.

 

HDD, ser det er green disk du lagt ved.

Men for 10kr mindre får du jo denne som ikke er en green disk:

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

SSD, denne er vel like god som samsungen, men igjen litt billigere:

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

Skjermkort, ja det er bare en kampanje akkurat nå, så hvor lenge den varer vet jeg ikke:

http://www.dustinhome.no/product/5010549536/gigabyte-geforce-gtx-560-ti-oc-1gb-pci-e-dvi-hdmi/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

Du har jo også samme versjon av kortet som er i lista de nå, men som er overklokket her:

http://www.dustinhome.no/product/5010603615/zotac-geforce-gtx-560-ti-oc-1gb-pci-e-dvi-hdmi-game/#intcmp=searchProvider_dacsa

Endret av sveibuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...