Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Eller kjøp skikkelige slanger. PrimoChill feks. Lett verdt det!

Skikkelige slanger hjelper vel ingenting imot trykket som oppstår når vannet blir varmt? Slangeklemmer bruker jeg på niplene for å være helt sikker på at de ikke glir av.

 

Det som skjer når vannet blir varmt er jo at slangene blir mykere, og utvider seg rundt nippelen der det er trykk mot slangeveggen. Derfor man har på strips for å være safe. Slanger som er av et stivere materiale vil da ikke bli like myke som slanger som er myke i utgangspunktet.

 

EDIT: Glemte å føye til at du skal ha rimelig høy vanntemp før vannet utvider seg så mye at slangene sliter. Du har jo reservoiret som absorberer det meste av økt vannmengde.

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Eller kjøp skikkelige slanger. PrimoChill feks. Lett verdt det!

Skikkelige slanger hjelper vel ingenting imot trykket som oppstår når vannet blir varmt? Slangeklemmer bruker jeg på niplene for å være helt sikker på at de ikke glir av.

Det som skjer når vannet blir varmt er jo at slangene blir mykere, og utvider seg rundt nippelen der det er trykk mot slangeveggen. Derfor man har på strips for å være safe. Slanger som er av et stivere materiale vil da ikke bli like myke som slanger som er myke i utgangspunktet.

 

EDIT: Glemte å føye til at du skal ha rimelig høy vanntemp før vannet utvider seg så mye at slangene sliter. Du har jo reservoiret som absorberer det meste av økt vannmengde.

Vannreservoiret vil bare hjelpe deg om du har en overtrykksventil/eller annet som jevner ut trykket og slipper ut noe av trykket. Ellers har du bare en akkumulator som lader seg. :)

 

Måtte selv utstyre den med en ventil jeg kunne ha litt på gløtt for ikke å få for høyt trykk. Xd

 

Ellers er det vel ikke så fryktelig til trykkøkning i vann når det varmes opp til kanskje 50-55 grader. Væske utvider seg knapt, og eventuell gass løst i væsken samt damptrykket trodde jeg ikke var så fryktelig før du nærmet deg 90-100 grader.

 

Da er nok trykket fra pumpa langt mer vesentlig. Problemet er vel ofte at slangene utvider seg pga. Varmen. Og sklir rett av.

 

Gode slanger med skikkelige vegger gjør heldigvis ikke det. F.eks drivstoffslange fra biltema. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Veit du om nokre gode utenlandske butikker? Gjer meg ingenting å importere, er på jakt etter bitspower nipler til akryl rør.

 

I USA har du FrozenCPU, Sidewindercomputers, Performance-PCs, for eksempel. Litt mer usikker på hvilke som kan anbefales fra UK. Venter på en pakke fra Specialtech nå, men de bruker et ekstern firma til fortolling bl.a. - så spent på om det er noen svindyre gebyrer der. Har handlet småordre fra et par andre sjapper jeg ikke husker i farten...

Lenke til kommentar

36-40C load på et evga 970 ftw med ek supremacy, grei temperatur?

 

Høres 1500mhz ut som et greit mål om jeg ønsker å nå et "pent" tall? Kortet ligger rett i overkant av 1400mhz med stock-innstillingene.

 

1500mhz er flott det :)

 

For gøy kan du jo se hvor høyt du klarer, og post resultatet her. Da blir forumet plutselig enda bedre :D

Lenke til kommentar

Aquatuning fra tyskland, har en "norsk" side. Det er et halvhjertet forsøk på å oversette, men funker greit og er som regel billigere enn mange fra USA.

Ser de er ganske billige, og har billige vannkjølingsett til 2500Kr inkl D5 pumpe osv.. Viser norske siden inkl moms or slikt?

 

EDIT: Fikser noe selv hos Di istedenfor :p

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

 

 

 

Eller kjøp skikkelige slanger. PrimoChill feks. Lett verdt det!

Skikkelige slanger hjelper vel ingenting imot trykket som oppstår når vannet blir varmt? Slangeklemmer bruker jeg på niplene for å være helt sikker på at de ikke glir av.

Det som skjer når vannet blir varmt er jo at slangene blir mykere, og utvider seg rundt nippelen der det er trykk mot slangeveggen. Derfor man har på strips for å være safe. Slanger som er av et stivere materiale vil da ikke bli like myke som slanger som er myke i utgangspunktet.

 

EDIT: Glemte å føye til at du skal ha rimelig høy vanntemp før vannet utvider seg så mye at slangene sliter. Du har jo reservoiret som absorberer det meste av økt vannmengde.

Vannreservoiret vil bare hjelpe deg om du har en overtrykksventil/eller annet som jevner ut trykket og slipper ut noe av trykket. Ellers har du bare en akkumulator som lader seg. :)

 

Måtte selv utstyre den med en ventil jeg kunne ha litt på gløtt for ikke å få for høyt trykk. Xd

 

Ellers er det vel ikke så fryktelig til trykkøkning i vann når det varmes opp til kanskje 50-55 grader. Væske utvider seg knapt, og eventuell gass løst i væsken samt damptrykket trodde jeg ikke var så fryktelig før du nærmet deg 90-100 grader.

 

Da er nok trykket fra pumpa langt mer vesentlig. Problemet er vel ofte at slangene utvider seg pga. Varmen. Og sklir rett av.

 

Gode slanger med skikkelige vegger gjør heldigvis ikke det. F.eks drivstoffslange fra biltema. :p

 

Joda, men de fleste åpner jo reservoiret en del i starten etter at en loop er montert når man bleeder. Ellers er det jo AKKURAT det med slangene jeg skriver. Du hermer jo bare etter :p

Lenke til kommentar

 

Høres dette normalt ut for dere? Lyden resonnerer veldig, men mikrofonen plukker det ikke opp særlig godt (jeg bruker gummidemperen mellom feste og kabinett også). Selve durelyden blir kraftigere på 4 enn på 5, dette er på 5.

 

Har tatt fra hverandre pumpetoppen flere ganger, sjekket for feil og skylt ut, uten hell. Ingenting ser feil ut inni eller er feil satt sammen. Lyden forsvinner heller ikke etter at loopen er fri for bobler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...