Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Dumt spørsmål. Men har de tenkt på å lage vifter uten den klumpen i midten?

 

Bladene kunne vært festet i en ring, kulelageret kunne ligget utenpå denne ringen, og motoren kunne vært i et av hjørnene.

Dette har blitt gjort. Y.S. tech (TMD fan) hadde en slik vifte for noen år side. Ingen stor suksess. Gevinsten med å flytte motoren fra navet er marginal da blader her uansett har så liten fart at de ikke flytter noe særlig luft.

 

Fair enough, skal ikke si noe på en fysisk test.

Men ser ikke helt begrunnelsen ved at de har lite fart. En slik propell tviler jeg strekt på har like høyt turtall som en vifte, så en vifte i denne sammenhengen har jo ganske høy fart.

 

En annen fordel rent trykkmessig, er jo at du ikke har det samme tapet i kanten av bladet, så jeg ser for meg at en slik vifte har gode mottrykkegenskaper. :hmm: Og effektivt areal går jo veldig opp (som igjen øker effekten uten å øke støyen). Aka. At du sitter med tilsvarende samme volum på en 12cm som en 14cm vifte. Dog blir det fort litt dyrt med spole og et eller annet lager den skal flyte på rundt hele ytterkanten.

Lenke til kommentar

Disse ys tech har lager i midten og spoler i rammen. Det er fortsatt en hub på de tmd viftene men den er mye mindre.

Stemmer. Overså det med lager i periferien også.

 

NASA har hatt noen prosjekter med magnetisk leviterte turbiner hvor motorens elektromagneter ikke bare driver tubinbladene med også holder de på plass 7720emerson-f1.jpg

 

Dette er jo mest for å slippe mekaniske lagre i ekstremytelse turbiner (Tenk elektrisk drevet rutefly), blir litt overkill i en PC

Lenke til kommentar

Får en heatpipe mye dårligere ytelse når den står opp ned? Funker den overhodet?

Av erfaring med laptop med i7-3635QM og AMD m270X/8870m så fungerer den ikke i det hele tatt feil vei og fungerer utrolig bra riktig vei. Har kjølerør som er vannrette i laptopen, bare det å tilte den 10 grader med klokka kan gi den 3-4 grader C høyere idletemp, og å tilte den 10 grader mot klokka kan gi 3-4 grader C lavere idletemp.

Dersom jeg snur den til 45 grader mot klokka får jeg best ytelse pga viftene. Men dette er jo selvfølgelig ikke egnet. :p

Har også testa med en laptop med i3 4010U, men husker ikke temps.

 

Men nå skal det sies at tempsensoren på i7 3635QM lider av Parkinsons.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Vindmøller har tre blader som et kompromiss av vekt, motstand, og mindre turbulens.

 

Et ekstra blad gir mye ekstra vekt, er svært kostbart og øker ikke effektiviteten nok til at det er verdt det. Det øker også motstanden, og vind kan i værste fall omgå vindmølla om den blir for stor vil jeg tro.

 

Jo flere blad, jo mer turbulens og bedre statisk trykk. På en radiator så må du ganske høyt opp i turtall før det får noe statisk trykk. Men pga. Mindre turbulens så kan det teoretisk sett også gi mer stabil vind/mindre bråk. Men også lavere effektivitet/høyere strømtrekk.

 

Så det har sine fordeler også. Og ved svært høyt tyrtall er det mulig fordelene utveier nedsidene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...