Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Hadde retur på en H100i pga morkne/sprukne slanger. Finnene her var også litt most (skrudde litt langt hehe..) men dette betydde ingenting. Det er jo heller ikke automatisk lekkasje selv om finnene er skadd, fordi vannet går i rørene innenfor finnene. Litt skade på rad-finner er vanlig.

Ja, om det manglet vann i systemet og man har slått hull i rør så blir selvsagt saken en helt annen. Da er ødelagt pumpe direkte relatert. :)

 

Ganske forskjell på riper/bulker i lakken, og bulker som er så dype at de har ødelagt slanger i motoren.

 

 

Noen erfaring av at man har blitt nektet reklamasjon grunnet vanlig slitasje på utstyr fra deg eller andre her inne?

Både finner er noe som oppstår om du så vidt kommer borti med en finger, og har heller ingen relevans til mangelen. Mener å ha sett noen ord fra lovdata omkring dette på jussdelen av forumet, hvor det er klart at du ikke kan nekte deg reklamasjon bare fordi utstyret har noen kosmetiske "skader" eller andre irrelevante skavanker relatert til mangelen. Men vanskelig å finne igjen.

 

Aldri hatt noen problemer selv, annet enn en urmaker som en gang ble sur og ønsket å nekte meg reklamasjon på en klokke som hadde noen riper og en bulk. Men endte opp med reklamasjon der og.

Var egentlig et teit spøk fra min side, redigerte innlegget og skrev motortyveri^^ hvorfor vet jeg ikke :p

 

Fikk ikke reklamert på en mobil pga knust skjerm (hadde feil fra dag 1), men var så ``slapp`` at jeg brydde meg ikke så mye lenger. Skal reklamere smart på en RC bil der ESC gikk i filler (etter vannsprut, vanntett Rc ) og kjørte rett i veggen :p

Hehe, skjønner.

Er nå uansett et ganske interessant tema. Men reklamere på mobil med knust skjerm, tja, det er nå i grunn litt over grenseland i alle fall i mine øyne. :p Det trenger ikke, men kan jo ha direkte relevans.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hadde retur på en H100i pga morkne/sprukne slanger. Finnene her var også litt most (skrudde litt langt hehe..) men dette betydde ingenting. Det er jo heller ikke automatisk lekkasje selv om finnene er skadd, fordi vannet går i rørene innenfor finnene. Litt skade på rad-finner er vanlig.

Ja, om det manglet vann i systemet og man har slått hull i rør så blir selvsagt saken en helt annen. Da er ødelagt pumpe direkte relatert. :)

 

Ganske forskjell på riper/bulker i lakken, og bulker som er så dype at de har ødelagt slanger i motoren.

 

 

Noen erfaring av at man har blitt nektet reklamasjon grunnet vanlig slitasje på utstyr fra deg eller andre her inne?

 

Både finner er noe som oppstår om du så vidt kommer borti med en finger, og har heller ingen relevans til mangelen. Mener å ha sett noen ord fra lovdata omkring dette på jussdelen av forumet, hvor det er klart at du ikke kan nekte deg reklamasjon bare fordi utstyret har noen kosmetiske "skader" eller andre irrelevante skavanker relatert til mangelen. Men vanskelig å finne igjen.

 

Aldri hatt noen problemer selv, annet enn en urmaker som en gang ble sur og ønsket å nekte meg reklamasjon på en klokke som hadde noen riper og en bulk. Men endte opp med reklamasjon der og.

Var egentlig et teit spøk fra min side, redigerte innlegget og skrev motortyveri^^ hvorfor vet jeg ikke :p

 

Fikk ikke reklamert på en mobil pga knust skjerm (hadde feil fra dag 1), men var så ``slapp`` at jeg brydde meg ikke så mye lenger. Skal reklamere smart på en RC bil der ESC gikk i filler (etter vannsprut, vanntett Rc ) og kjørte rett i veggen :p

Hehe, skjønner.

 

Er nå uansett et ganske interessant tema. Men reklamere på mobil med knust skjerm, tja, det er nå i grunn litt over grenseland i alle fall i mine øyne. :p Det trenger ikke, men kan jo ha direkte relevans.

 

Mobilen hadde problemer fra dag 1, skjerm ble knust så tenkte jeg fuq it og skulle likegodt reklamere på den (Skjerm er en annen sak) :D

 

Men jeg skal ut til Elefun snart, da jeg har en RC som jeg kunne kjøpt en ny skjerm for (3500Kr) så kjipt å la den sitte i eksen ødelagt :p kjørte i en vannbytt og den ble ødelagt, vifta som kjølte ned ESC ble hevet (da den var dau)

 

Vannsprutet fikk først bilen til å ikke starte på 6timer, deretter når det starter inne, full fart rett i veggen, bilen er er lagd for å kjøre i vann, bare ikke ``sumberge`` i vann, sålenge den ikke kjører under, noe den ikke gjorde,

 

Har jeg rett på en ny vare, evt fikset vare?

Lenke til kommentar

Takker for diskusjon omkring radiatorskade :)

Next up: må få ordnet meg WC i 24/7-maskinen... kan ikke utsette i all evighet. Nå har jeg Elysium, som har masse plass. Spørsmålet er hva som er godt nok for mitt vedkommende - jeg er glad i lave temps, tross alt. Har en Monsta 360 som akkurt går i toppen med 25mm vifter under (GT AP15 er nok sannsynlig valg der), og monterer jeg vifter utenpå kabinettet har jeg push/pull. Kan også kjøpe en tislvarende 1x 120mm og sette i vifteslotten, om det ikke blir problemer med blokk/fittings/slanger (antageligvis EK EVO Gold) - det er litt mer usikkert. Kunne vel også montert en 240 push/pull i fronten? En siste oppgradering ville vært å vrakte 360'en i favør av en 420 i toppen.

Hva skal så saken kjøle ned? 2x overklokkede GPUer typ 290(x), eller kanskje 970 samt en 3930k som også blir pushet endel. 6-700W totalt? Potensielt kan man jo kanskje få tak i 2P-rigger med ulåst MP, så da blir det fort 1000W totalt. Det skulle vel fortsatt holde greit...?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk de nye slangene jeg har bestilt i dag (EK ZMT i matt svart) som ser helt fantastiske ut!

 

Problemet er at jeg fikk ikke med meg at de er 5/8" OD, sammenlignet med mine gamle slanger som er 1/2" OD, så fittingsa mine passer ikke, så jeg kommer hit for råd!

 

1. Er 5/8" OD en uvanlig størrelse? Hadde vært greit å kunne bruke fittings (om jeg kjøper nye) videre om jeg velger å bytte slanger ved en senere annledning.

 

2. Noen som har minst 4 kompresjonsfittings for slanger med 5/8" OD liggende de vil bli kvitt? :tease: Evt. bytte mot mine 1/2" OD EK fittings?

 

Klarer ikke helt å bestemme meg. Muligens sende slangene i retur (kosta 250 kr), og spare 450kr på fittings eller bare bite i det sure eplet å dra kortet.

 

Anyways, "nytt" build på gang i Phanteks Enthoo Evolv, fy for et pent kabinett!

Endret av N1ko
Lenke til kommentar

 

Med mindre du allerede har AP gt15 så får du nok ikke til i de. Gått ut av produksjon.

 

E-loop er vel det beste alternativet ☺

Har e loop like bra statisk trykk som gt? Akkurat bestilt med 3 sammen med en 360 rad.

 

 

Nope ikke i nærheten. 2.9mmH2O for AP-15 vs 1.99mmH2O for E-loop med 1900prm, 2.71mmH2O @ 2400Rpm.

 

Hvor mye det egentlig har å si er veldig avhengig av tykkelsen på rad og FPI. Jeg har kjørt AP-15 i alle år og kommer til å bruke de så lenge de jeg har går.

Lenke til kommentar

Nå er det kurven som er viktig, ikke tallene som står på pakker etc. Når det kommer til Ytelse i forhold til støy derimot skal de kunne sammenlignes.

 

Jeg har ikke hatt muligheten til å sammenligne de selv, men http://martinsliquidlab.org/har testen de begge og mener det.

 

GT-15 har noe lavere støynivå, men en annen lydsignatur enn E-loop så blir ikke lett å samenligne dem uten å ha de forran seg. Martin sier dog at de er ganske like på mid hastighet, men på høy RPM så er det GT som kommer best ut.

 

"The Gentle Typhoons retain their crown on this criteria and really shine at very high speeds, but that differentiation does drop off as speed decrease. "

 

"None are even close to the GTs at really high speeds though where the GTs have upwards of a 10dbA noise level advantage."

 

GT har også noe lavere støynivå og høyere statisk trykk @ samme rpm vs E-loop, men med en annen lydsignatur.

Lenke til kommentar

 

Nå er det kurven som er viktig, ikke tallene som står på pakker etc. Når det kommer til Ytelse i forhold til støy derimot skal de kunne sammenlignes.

 

Jeg har ikke hatt muligheten til å sammenligne de selv, men http://martinsliquidlab.org/har testen de begge og mener det.

 

GT-15 har noe lavere støynivå, men en annen lydsignatur enn E-loop så blir ikke lett å samenligne dem uten å ha de forran seg. Martin sier dog at de er ganske like på mid hastighet, men på høy RPM så er det GT som kommer best ut.

 

"The Gentle Typhoons retain their crown on this criteria and really shine at very high speeds, but that differentiation does drop off as speed decrease. "

 

"None are even close to the GTs at really high speeds though where the GTs have upwards of a 10dbA noise level advantage."

 

GT har også noe lavere støynivå og høyere statisk trykk @ samme rpm vs E-loop, men med en annen lydsignatur.

e-loop er iallefall ikke stillegående. De er ok på 300rpm. Kanskje jeg skal bytte til NB blacksilent pro.
Lenke til kommentar

Fant ut at jeg ikke gidder å bruke 420kr på nye fittings, så jeg sender de nye slangene i retur og går for kobberrør istedenfor!

 

Har lagd en handleliste som skal ha alt jeg trenger:

- Kobberrør 12mm OD (Biltema)

- Rørbøyer (Biltema)

- Rørkutter (Biltema)

- Gradeverktøy (Biltema)

- Fittings (Digital Impuls)

 

Noen som har erfaring med EK-HD fittingsa? Virker litt sketchy at man bare stapper røret inn uten at det er noe spesielt som holder det på plass.

 

Ellers, noe annet jeg må tenke på?

Lenke til kommentar

Har god erfaring med kobberrør fra biltema og EK-HD fittings. Bare legg merke til at du svært lett skader pakningen, så fukt gjerne pakning og tuppen av røren (noe er bedre enn ingenting). Selv en liten skade er null problem, og har kjørt med større skader over lengre tid.

 

Obs: Når du bøyer kobberrør, bøy alltid litt mindre enn du forventer at det skal bøyes (ikke spesielt nøyaktig gradmål). For bøyer du for mye, selv om det bare er en grad for mye, så er du fucked. Da får du dem aldri tilbake. For bøyeprosessen vil ikke bare bøye kobberet, men faktisk herde det, og bøy-punktet blir ekstremt hardt (det vil være eneste delen av rørbiten som ikke lar seg bøye). Da er eneste veien å la det være slik eller bøye det videre i samme retning.

 

Angående niplene:
Aldri hatt lekkasje på dem, og er kjempefornøyd. Aldri problem med at de ikke spretter ut, uansett temperatur og trykk jeg har påført dem. Selv ikke en del vibrasjoner under frakt. skal du f.eks feste på skjermkortblokk, så husk å skru skjermkortet godt fast. Gjerne slik at det gir litt press i den retningen røret går ut, slik at ikke skjermkortet får mulighet til å bevege seg ut. Er nok uproblematisk, men greit å gjøre for å være sikker.

I sterk kontrast til slanger som blir myke, krymper, utvider seg, vrir seg osv.. under trykk og temp, så står det fjellstøtt. Om man ønsker ekstra sikkerhet så kan man bruke EKs HDC-nipler, men tror ikke det er nødvendig.

Uansett. En siste anbefaling er at jeg anbefaler å "skru de inn" når du presser de på plass. Men vri de alltid med klokka, også når du skal vri på dem for å finjustere. Dette for å unngå at nippelen skrur seg ut når du vrir.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...