Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og bare så det er sagt. Selv om bobler virker å være ute av resten av systemet, betyr ikke at pumpa er det. De boblene er som regel de værste å fjerne, da de gjerne sitter fast pga. At sugeeffekten ikke er sterk nok, som igjen kan forårsakes av boblene. Så det er en ond spiral. Skru pumpa av/på, snu på kabinettet og presse på slanger er greit nok. Noen ganger har jeg også blåst inn i fillport for å lage ett kjapt overtrykk og et kjapt trykkfall for å riste boblene endten gjennom pumpa eller tilbake i tanken.

 

Men ser at det nok blir værre med tank montert rett på pumpe, for da får du et lavt trykk inn fra vannet selv. Hadde du hatt høyere vannstand, høyere/lenger tank eller satt pumpa lenger under tanken så går det som regel lettere.

Lenke til kommentar

Noen som har tips til gode fittings? Er på utikk etter en type som er god å jobbe med og ser bra ut.

 

Har selv brukt EK sin før, men synes de var litt knotete å jobbe med.

 

Er også på utikk etter fittings for gjennomføring. Med kompresjonsnipler på begge sidene.

Noe ala dette: https://www.smc.eu/portal_ssl/WebContent/digital_catalog_2/jsp/view_product_configurator.jsp?dc_product_id=88183 (men beregnet for vannkjøling)

Lenke til kommentar

Bitspower sine fittings er jo top of the line, men koster deretter. Swiftech sine Lok-Seal fittings er billigere og kan også anbefales. EK kommer visstnok ut med en ny serie "premium-fittings" snart også, kan være verdt å vente på.

 

Bitspowers fillport er velegnet til gjennomføring. Den har gjenger på hver side så du kan feste hva du vil til den.

Lenke til kommentar

Og bare så det er sagt. Selv om bobler virker å være ute av resten av systemet, betyr ikke at pumpa er det. De boblene er som regel de værste å fjerne, da de gjerne sitter fast pga. At sugeeffekten ikke er sterk nok, som igjen kan forårsakes av boblene. Så det er en ond spiral. Skru pumpa av/på, snu på kabinettet og presse på slanger er greit nok. Noen ganger har jeg også blåst inn i fillport for å lage ett kjapt overtrykk og et kjapt trykkfall for å riste boblene endten gjennom pumpa eller tilbake i tanken.

 

Men ser at det nok blir værre med tank montert rett på pumpe, for da får du et lavt trykk inn fra vannet selv. Hadde du hatt høyere vannstand, høyere/lenger tank eller satt pumpa lenger under tanken så går det som regel lettere.

Mine mcp655 lager også sånn motorlyd/during på full guffe. Den rasle lyden er nok luft i pumpa? Har du prøvd å tippe på kabinettet i alle rettninger?

 

Raslelyden er luft som passerer ja. Videoen var bare en kjapp en jeg tok opp for å demostrere durelyden. Lot senere pumpa stå og kjøre i flere timer etter mye vipping, vending og dunking.

 

Jeg har nå fylt på og tømt maskinen flere ganger, men duringen er akkurat den samme, uansett mengde bobler. Har også kjørt pumpe/tank for seg selv en god stund, med slange rett fra pumpa og inn i tanken igjen. Ingen forskjell.

 

Hvis dette er normalt støynivå for en D5 tror jeg muligens jeg må se meg om etter en annen pumpe... Som sagt plukker ikke mikrofonen lyden opp særlig bra, den bråker mye mer enn min tidligere MCP350.

Lenke til kommentar

Kan ikke høre om pumpa starter en gang på min MCP655, selv på maks, i realistisk scenario hvor jeg sitter halvannen meter unna PCen. Men så er kabinettet greit dempende og. Men på nivå 1 og 2 så er det knapt jeg hører den med øret inntil. Du får se hvor mye kjøleeffekt du taper ved å senke til f.eks nivå 2. Er jo godt mulig den er kraftig nok da og? (vil variere mye fra krets til krets)

Nivå 3-4 er det en del resonans, og på nivå 5 forsvinner resonansen og det er kun en konstant motordur man kan høre om man har åpent kabinett/sitter rett ved.

 

Nå har jeg ikke testet MCP350, og mulig den bråker mindre. Men så er den også en del mindre og. Til sammenligning så bråker min Iwaki kanskje et par hundre ganger mer, tilsvarende et par delta-vifter som går på full guffe. :green:

Lenke til kommentar

Pumpa lager noe lyd på lavere innstillinger også (~1,5m fra kabbis), selv på 1-2, og flowen virker alt for lav om jeg kjører den på de hastighetene. Har dog ikke fått testet systemet enda, kun loopen.

 

Jeg har en 60mm tykk 480, en 80mm tykk 280, to GPU-blokker og en CPU-blokk.

 

Dersom det ikke er noe galt med den er jeg rimelig skuffet. Slik det er nå lager den mer lyd enn mine 9 Noiseblocker-vifter (PL-1 og PK-1) når den kjøres på hastighet 3. Jeg skal prøve å finne noe å dempe resonansen med ytterligere og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Altså, hva skjer om den ikke er borti noe som helst. Er bare i nyere tid jeg faktisk har festet pumpa.

Aka. bare hegner i slangene. Eller blir det kanskje vanskelig med reservoir og hele pakka?

 

Vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre at det er en slik custom pumpetopp og reservoir oppå som videre sprer vibrasjonene.

Lenke til kommentar

Har ikke hørt noe negativt mtp. støy og Bitspowers custom topper. Mener å ha lest den faktisk skal bli stillere av det.

 

Pumpa er rimelig stille når den ikke er festet til noe, men jeg merker den vibrerer en del (vibrasjonene er også sterkere på 4). Men med en gang den får noe som lyden kan forplante seg i blir duringen brått veldig kraftig, selv med gummidemperen som fulgte med festet.

 

Jeg har ikke noen annen måte å feste den på heller slik den er satt opp nå, men jeg skal ta en tur på biltema og kjøpe slike seige vibrasjonsdempende matter som jeg kan klistre på baksiden av hovedkortbrettet. Det har muligens noe for seg.

Endret av Nødstopp
Lenke til kommentar

Ahh, ok, så problemet er bare vibrasjoner ja. Jeg bruker jo et 150kg tungt kabinett i tre, så vibrasjoner vil knapt kunne forplante seg.

 

Dog det bør jo være en smal sak å fikse med noe så lite som en pumpe. :) En tur på biltema kan nok være lurt ja.

 

Ps: En ting er å bruke et dempende materiale, men om mulig så kan man kanskje ha en overgang mellom materialene med så lite kontaktflate som mulig. Å ha en sånn plate med isolasjon og klister på undersidne er fint, men de har også gummiknotter med skruer for feste i begge ender.

 

Ellers er vel det viktigste å ikke bare ha demping bak HK etc... men klistre som underlag på pumpa, da den matta som fulgte med pumpa ikke var spesielt god.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har montert alt av vannkjøling, og slangene er selvsagt bøyd, men ser 1mm med svart strek noen steder som da kommer fra nipplene, alle sitter tight og er skrudd lenger inn etter stresstest når slangene begynner å bli varme.

 

Prøvde cinebench, 70¤C med XTX 360 og 1stl fractal kabinett vifte som blåser inn, har ikke bestilt nye vifter enda.

 

Noen som anbefaler? er en 11 fpi radiator, fungerer Corsair Sp120 viftene greit?

 

Vil bare ha noe fort og gælli^^

 

Vannet i res. synker også med 2mm ved oppstart, og har maaange bobler i res. noen tips?? :)

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Kommer til å koste ca 200Kr per vifte + frakt på 150Kr på techbay, burde bare kjøpt det da jeg kjøpte loopen :wallbash:

 

Cpu er ca 80¤C på 4.75Ghz 1.34V, kjøles ned av en XTX 360mm rad, vifter er som sagt 1stk 140mm kabinett vifte :p Nødløsning^^

 

Har strammet nipplene nå som vannet er varmt, gjør det noe at vannet er på høy temp i en uke elns?

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Juster ned nivået til pumpa litt. Slik at boblene får tid til å samle seg og stige til overflaten i tanken.

 

At nivået faller når du skrur den på kan være tegn på at du ikke har fjernet all luften. Prøvd å snu litt på kabinettet elns?

 

Så lenge det ikke tar livet av CPU og ikke lekker seg jeg ikke problemet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Bare en liten :thumbup: til Techbay. Bestilte noe småpiss fra dem (hurtignipler, viftefilter o.l), men jeg ble tilsendt feil dimmensjon på det ene filteret. Sendte dem en mail søndag 21. desember og sa jeg ville få tilsendt det riktige filteret samt ferdig frankert emballasje for retur av feil filter.

 

I dag - på julaften lå det i postkassen!

 

Well Done.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...