Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant ut at jeg ikke gidder å bruke 420kr på nye fittings, så jeg sender de nye slangene i retur og går for kobberrør istedenfor!

 

Har lagd en handleliste som skal ha alt jeg trenger:

- Kobberrør 12mm OD (Biltema)

- Rørbøyer (Biltema)

- Rørkutter (Biltema)

- Gradeverktøy (Biltema)

- Fittings (Digital Impuls)

 

Noen som har erfaring med EK-HD fittingsa? Virker litt sketchy at man bare stapper røret inn uten at det er noe spesielt som holder det på plass.

 

Ellers, noe annet jeg må tenke på?

Den rørbøyeren er noe drit... Den greia du huker på rørene glipper og alt går til h***ete.

Snakker om erfaring med 12mm OD rør fra biltema. Vet ikke hvilke andre valg som finnes...

Jeg ville heller kjøpt en sånn rørkutter, for da slipper du å kjøpe flere rørkuttere for forskjellige størrelser :p

 

Sånne fittings funker bra så lenge du har riktig vinkel og lengde på rørene. Selv er jeg ikke fan av EK sine fittings da, så jeg bruker bitspower sine C47 :p

Lenke til kommentar

Så lenge du har en fast hånd så har jeg aldri hatt noe problem med rør som glipper (skjedde vel kanskje første gangen, men det var jo mer pga. jeg ikke helt kunne bruke den).

 

At den er god vil jeg ikke påstå, men som sagt så vet heller ikke jeg om noen vesentlig andre design som er bedre. Ja bort sett fra det de har på jobb da, som er enorme elektriske monstere.

 

For kvalitetsverktøy så må man nok raskt finne på å putte på en ekstra 0, om ikke mer og da blir kanskje prosjektet for dyrt.

 

Edit: Rørbøyer av høyere kvalitet.

 

Av de overnevnte grunner så ville jeg nok kjøpt en del ekstra med rør. ;) så kan man øve seg litt. Vær også oppmerksom på at det kan bli litt missfarging av krom'en i selve bøyen. Og noen ganger om man er veldig brutal/rask, spesielt på 90 grader bøy, så kan krom'en få små "sprekker". Helt ufarlig, og rent kosmetisk du knapt får med på kamera.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Blacksilent Pro er greie nok på 140mm, men bare testet dem på XTC-radiatorene til EK. XTX er tjukkere. Har eLoop B12-2 på XTX nå, støyer ikke SÅ mye på 600 rpm. Spiller jo med headset uansett ;)

Selv har jeg 60mm rads, så merker godt forskjellen på dårlige vifter og gode.

 

XTC er 55mm med 10 FPI, XTX er 64mm med 11 FPI. Du merker jo forskjell på gode og dårlige vifter selv på Corsair sine "vannkjølere" :p

Lenke til kommentar

Swagelok har en fin tang synes jeg, bøyd endel med den (fra 316L til Duplex, Butech).
Fåes til 12mm med 38mm radius.
Ikke akkurat kjempe billig, men høy kvalitet. Vanskelig å finne pris på den, den blir som oftes solgt til bedrifter.
Til denne er det litt (veldig) viktig å få satt den i skrustikke og legge på et vater. Totalt bortkastet til kobberrør da men :p

Lurer på om det kunne vært noe å lage loop i 316L. Litt overkill med 517bars rør til oljebransjen, men moro likevel. :) 1/4" BSP til Swagelok/Parker A-Lok, klemme på noen snittringer på røret og vips så har du den dyreste loopen i gata - garantert! ;)

Sitter å dagdrømmer litt her, ikke helt relevant dette her kanskje :p

Lenke til kommentar

Nå vil nok de jo i visse oppsett øke koroderingen et greit hakk, som igjen betyr enda mer korrosjonsnedsettende midler, som igjen kan ti ørlite gran dårligere ytelse. :p

 

Ikke at jeg er imot ideen. Har en del div 316L avkapp liggende. I de fleste dimensjoner. Men ser for meg at det ville vært maksimalt stress. :p Og mega-overkill. Samt at det ikke ser fullt like bra ut som krom. ^^

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Kjip opplevelse i dag. Heldigvis gikk alt greit, men her kommer litt skrekk&advarsel:

 

Skulle ha litt rengjøring på/i maskinen i dag. Støvtørking, flushing av loop, ny termisk pasta på CPU og litt sånn snask.

 

Den ene QD3 koblingen lukket ikke når jeg løsnet den. Det var HAN-koblingen som ikke lukket. Kjølevæske fosset utover, men traff heldigvis bare noen (spenningsløse) kabler og ingen hardware.

 

Dette skal de da ikke gjøre?!? Mente jo dette var top of the pops, god kvalitet og de koster jo skjorta.

 

Skal sende den inn til Techbay og høre hva dem sier. Sikkert et mandagsprodukt, men det var litt ekkelt dette. Det er jo nettopp for å UNNGÅ søl jeg har disse koblingene.

3SZHHz.png

 

Koblingen er "låst" i åpen stilling.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Nå vil nok de jo i visse oppsett øke koroderingen et greit hakk, som igjen betyr enda mer korrosjonsnedsettende midler, som igjen kan ti ørlite gran dårligere ytelse. :p

 

Ikke at jeg er imot ideen. Har en del div 316L avkapp liggende. I de fleste dimensjoner. Men ser for meg at det ville vært maksimalt stress. :p Og mega-overkill. Samt at det ikke ser fullt like bra ut som krom. ^^

Det ville absolutt vært kvalitet i allefall. Som sagt, bare dagdrømte litt. Jeg syns det hadde vært drit fint, men det er bare fordi jeg jobber med det i oljebransjen. For alle andre så hadde det sett stygt ut. :p

Lenke til kommentar

Godt mulig, men jeg har vært rimelig flink til å flushe systemet:

- Alt blir flushet gjennom før førstegangs-montering

- Da loopen var oppe første gang lot jeg den gå 2-3 dager før jeg drenerte den fullstendig og mekanisk rengjøre innsiden av alle komponenter (foruten inni GPU blokk og radiator).

- Har jevnlig ellers byttet ut hele eller deler av kjølevæsken.

 

Det er litt misfarging inne i koblingen, så det kan tenkes irring/korrosjon ja.

Lenke til kommentar

Siden vifter blir diskutert, finnes det noen greie 140mm'ere der ute? Tenker på noe som funker bra i push/pull med en alphacool monsta. Helst ikke ultra-low rpm, blir ting for noisy justerer jeg heller via viftestyring enn å kjøpe 600rpm-vifter, for å si det slik.

Sjekk ut Akasa Viper kanskje? Skal gi godt trykk, og hvis du reduserer turtallet litt så støyer det ikke så fælt (men ikke blant de mest stille viftene, helt klart).

Lenke til kommentar

Fant ut at jeg ikke gidder å bruke 420kr på nye fittings, så jeg sender de nye slangene i retur og går for kobberrør istedenfor!

 

Har lagd en handleliste som skal ha alt jeg trenger:

- Kobberrør 12mm OD (Biltema)

- Rørbøyer (Biltema)

- Rørkutter (Biltema)

- Gradeverktøy (Biltema)

- Fittings (Digital Impuls)

 

Noen som har erfaring med EK-HD fittingsa? Virker litt sketchy at man bare stapper røret inn uten at det er noe spesielt som holder det på plass.

 

Ellers, noe annet jeg må tenke på?

Eg har tenkt på det samme, men veit du eller kanskje nokon andre kva som er forskjellen på halvharde og glødende kobberrør? Kva er best/enklest å jobbe med? Del gjerne erfaringene dine framover! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...