Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

 

NB e-loop er gode, men er ikke fornøyd med Black silent. Ikke var det god ytelse/støy og de døde etter ett år.

Hmm. Så e-loop er mindre støyende? Kanskje jeg skal prøve.

Du kan ikke bare tenke på støy. Hvis vifte X bråker litt mer men samtidig gir mye bedre ytelse samtidig enn vifte Y så er det vifte X som støyer minst.

 

Sjekk ut martinsliquidlab.com for masse info om vifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg virker det som om valg av vifter har lite å si. Det er såpass lav FPI på de fleste radiatorer i dag at man ikke trenger noen uber vifter med høy static pressure. På radiatoren min står det nå 4 stykk 200mm Spectre Pro vifter som tusler på rundt 6 volt. MOSFET, VRM og HDD blir luftkjølt med noen FD Silent Series R2 som også går med rundt 6 volt. Alle disse viftene er å anse som noe rimeligere alternativer til Noctua, Corsair SP, eLoop osv, men gjør en utmerket jobb.

 

Det som er viktig er jo en måte å justere hastigheten på viftene. Enten manuelt vba en viftekontroller, eller f.eks via Aquasuite (5LT) eller Asus Fanxpert 2 (eller hva de heter). Da får man et akseptabel lydbilde på de fleste vifter - og kjølingen er gjerne god nok. Så siden støyen er noe man enkelt kan gjøre noe med, og det faktum at de fleste vifter gir god nok kjøling, kanskje handle etter pris eller design (valg av lager eller så banalt som utseende).

Lenke til kommentar

Nå kjører jeg med 60mm rads, så jeg merker ekstremt godt om viftene har noe trykk eller ikke. Men klart, kjører du på med noob-rads så blir det mindre viktig.

Brukte noen EK 60mm tidligere, men har nå økt arealet betraktelig (475*430*65mm) så "flaskehalsen" ligger i veksling mellom chip og blokk - ikke i veksling mellom rad og luft.

Lenke til kommentar

Tja, ja og nei. Det er nå more or less en flaskehals på alle vannkjølingsnalegg, men sjeldnet mulig å gjøre noe med. Men man kan vel ikke si det er en flaskehals heller, for vanntemperaturen påvirker kjøleblokken sin ytelse direkte, og det vil uansett hjelpe med lavere vanntemp, og det vil aldri bli begrenset av blokken. :)

 

For uansett hvor dårlig, så vil en grad lavere vanntemp, gi en grad lavere kjernetemp.

 

Vil vel derfor heller si at det er romtempen som er flaskehalsen her. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Sant nok - Hadde vært gøy med noe "mer" .. En waterchiller eller en fasekjøler.

Da jeg brukte EK sine radiatorer hadde jeg Corsair SP vifter som skal gi 3,1mm vannsøyle på 12v. De bråket alt for mye ved den hastighet men måtte jo teste - og forskjellene jeg så mellom 7v og 12v var veldig veldig små. Jeg vet ikke hvordan trykkurven til disse viftene ser ut ift spenning, men jeg vil anta at viftene gir betraktelig lavere mm H2O ved lavere spenning. Så jeg kunne ikke se enormt med forskjell, og kom fort frem til at økt areal gir mer for pengene enn dyre vifter. Kanskje det bare er meg :p Og selvsagt så er jo mer areal OG dyre vifter "det beste".

Lenke til kommentar

Det koster da mye mer å kjøpe flere radiatorer som man fyller på med møkkavifter typ noctua etc, enn å kjøpe en bedre radiator og koste på seg 100 kr ekstra per vifte for å god ytelse.

 

Problemet med tykke radiatorer med høy fpi er at de fungerer relativt dårlig med uegna vifter.

Lenke til kommentar

Delta AFC1212DE. Har høyt trykk, PWM og høy maksfart.

Personlig ville jeg hatt Noctua NF-F12(eller Yate Loon) i de delene av kabinettet som ikke viser, og Delta der man kan se dem. Ville ha kjørt deltaene passivt dersom tempen holdt deg under en viss sum (slå av vifter under surfing etc). Deltaene kan justeres ned til ganske lav hastighet, men de er hsr tung impeller og kulelager, så anbefaler gummifester til dem. Merk at de er 38mm tykke.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Et lite spørsmål jeg kom på i farten. Hvis man kjøper f.eks. et all-in-one-sett (H110 eller lignende), og pumpa dør. Mister man reklamasjonsretten hvis det er noen lett bøyde finner på radiatoren? Etter min erfaring er det omtrent umulig å unngå dette, selv ved ordinær bruk. Ytelsesmessig har det også lite å si - men det er jo åpenbart en "brukerfeil" her, selv om den er aldri så vrien å unngå.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål jeg kom på i farten. Hvis man kjøper f.eks. et all-in-one-sett (H110 eller lignende), og pumpa dør. Mister man reklamasjonsretten hvis det er noen lett bøyde finner på radiatoren? Etter min erfaring er det omtrent umulig å unngå dette, selv ved ordinær bruk. Ytelsesmessig har det også lite å si - men det er jo åpenbart en "brukerfeil" her, selv om den er aldri så vrien å unngå.

Bare si at det skjedde under frakt elns, har sett mange AIO's som kommer fram med bøyde finner

Lenke til kommentar

Det går nok fint. Det har ingen relevans overhode for mangelen på produktet, så skal like å se den som klarer å sno seg unna regelverket på noe slikt.

 

Blir som om du ikke fikk reklamert på bilen når du får motorhavari etter et par uker, med begrunnelsen at du har fått steinsprut på ruta. :p

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen erfaring av at man har blitt nektet reklamasjon grunnet vanlig slitasje på utstyr fra deg eller andre her inne?

Både finner er noe som oppstår om du så vidt kommer borti med en finger, og har heller ingen relevans til mangelen. Mener å ha sett noen ord fra lovdata omkring dette på jussdelen av forumet, hvor det er klart at du ikke kan nekte deg reklamasjon bare fordi utstyret har noen kosmetiske "skader" eller andre irrelevante skavanker relatert til mangelen. Men vanskelig å finne igjen.

 

Aldri hatt noen problemer selv, annet enn en urmaker som en gang ble sur og ønsket å nekte meg reklamasjon på en klokke som hadde noen riper og en bulk. Men endte opp med reklamasjon der og.

Lenke til kommentar

Noen erfaring av at man har blitt nektet reklamasjon grunnet vanlig slitasje på utstyr fra deg eller andre her inne?

 

Både finner er noe som oppstår om du så vidt kommer borti med en finger, og har heller ingen relevans til mangelen. Mener å ha sett noen ord fra lovdata omkring dette på jussdelen av forumet, hvor det er klart at du ikke kan nekte deg reklamasjon bare fordi utstyret har noen kosmetiske "skader" eller andre irrelevante skavanker relatert til mangelen. Men vanskelig å finne igjen.

 

Aldri hatt noen problemer selv, annet enn en urmaker som en gang ble sur og ønsket å nekte meg reklamasjon på en klokke som hadde noen riper og en bulk. Men endte opp med reklamasjon der og.

Var egentlig et teit spøk fra min side, redigerte innlegget og skrev motortyveri^^ hvorfor vet jeg ikke :p

 

Fikk ikke reklamert på en mobil pga knust skjerm (hadde feil fra dag 1), men var så ``slapp`` at jeg brydde meg ikke så mye lenger. Skal reklamere smart på en RC bil der ESC gikk i filler (etter vannsprut, vanntett Rc ) og kjørte rett i veggen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...