Gå til innhold

Minianmeldelse av den siste TV-episoden/sesongen du så


Anbefalte innlegg

Freddy's Nightmares (sesong 1, episode 1)

 

Første episode av en TV-serie basert på Nightmare on Elm Street. De aller fleste kjenner nok til historien om Freddy Kruger, barnemorderen som ble drept av foreldrene i byen som hevn, men deretter kom tilbake i drømmene til barna og drepte dem der. Denne episoden tar for seg hele greia fra rettsaken til Freddy dukker opp i drømmen til hovedpersonen (for en gangs skyld en voksen politimann), og er ganske interessant for oss som liker franchisen utenom filmene. Det er ganske tamme saker om man sammenligner det med filmene, men interessant nok da den viser en annen side av Freddy enn vi er vant med. Og jada, selvsagt er det Robert Englund i hovedrollen.

 

Har ikke sett flere episoder ennå, men skal ta det etterhvert. Så vidt jeg vet er de resterende episodene (av to sesonger, btw) stort sett frittstående episoder, i samme stil som f.eks Twilight Zone. Freddy ersom regel bare med for å introdusere historiene, men han er med i en og annen historie også. Anbefales for fans av Freddy, men ikke forvent et CGI-blodbad som i de nyere filmene.

 

Vurdering: 7/10

 

 

THE LEGEND OF ZELDA

Sesong 1, Episode 1:

THE RINGER

 

Jada, Legend of Zelda har også en tv-serie, for de som ikke visste det. :) Dessverre ble det bare tretten episoder, men de er vel verdt å få med seg. Vi snakker tegnefilmserie fra 1989, med ulikt dagens tegnefilmserier er denne meget bra laget. De har tatt seg god tid til tegningene, skuespillerne gjør en bra jobb med stemmene, det er mye humor og action. Det er relativt korte episoder (rundt et kvarter hver), men absolutt å anbefale for Zelda-fans.

 

Vurdering 9/10

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

"You're Getting Old"

South Park

Sesong 15 - Episode 7

 

Denne episoden så jeg igjen på TV. Jeg husker ikke om det var MTV eller TV2 Zebra, men det spiller ingen rolle.

 

Jeg ble minnet på hvor mye jeg likte denne her.

Denne episoden (sommerfinalen til sesong 15) var kanskje min favorittepisode på lenge. Det er den første som ender med en cliffhanger siden den første sesongen og det er også en av de mest seriøse episodene til South Park.

 

Denne episoden er over et år gammel, men siden jeg så den igjen på TV nå, vil jeg skrive litt om hvorfor jeg liker den.

 

Episoden starter med Stans bursdag. Han fyller ti. Og etter det begynner han å høre "dritt". Bokstavelig talt. Den nye tweenwave-sjangeren (som tydeligvis er den musikalske tiden mellom 2009 og 2013) er helt forferdelig for foreldrene. Det høres ut som noen bokstavelig talt bæsjer i ørene, og ikke sangtekster eller akkorder.

 

Denne historien går videre med konfliktene mellom foreldrene, spesielt mellom Sharon og Randy, hvor hun er irritert over alle de dumme forsøkene til hennes mann hver eneste uke.

 

Historien til Stan og Randy handler om å bli eldre og jeg husker da jeg så denne episoden, mente jeg at, slik som mange andre, at dette var en kommentar på "South Park"-serien selv. Stan hører dritt overalt. Det er bæsjevitser overalt, som gjentar seg hele tiden.

 

Dette er jo ikke morsomt og hører heller hjemme i Friedberg og Seltzer sine filmer. (De som står bak "Epic Movie", "Date Movie", "Meet the Spartans" osv.)

 

De elendige vitsene dukker opp hele tiden, men mer som et større budskap. Jeg husker da jeg så denne episoden og tenkte: "Hmm, er det slik Matt Stone og Trey Parker ser denne serien nå? Jeg mener, de er jo rundt 40 år gamle nå." Og det stemmer det. De er ikke de tullete høgskolestudenten. Jeg lurte på om de skjønte at serien, etter femten år, hadde misten gnisten og startet å gjenta seg. Akkurat som Sharons kommentar til Randy. Denne episoden er veldig seriøs. Ikke så veldig morsom. Det er som om det er gjort med hensikt.

 

Skaperne så ut til å bryte sin tradisjon og gå en ny rute. Episoden endte med Randy og Sharon som går fra hverandre og Cartman og Kyle, som tydeligvis, etter mange år med hat, blir venner igjen.

 

Sharon klaget på at det alltid var en ny tullete sak hver eneste uke. Det var som om skaperne la alle kortene på bordet og sa at vi har en ny og bedre serie i vente.

 

Stans krise er veldig interessant å se og har en veldig vakker slutt med Fleetwood Macs "Landslide". Stan Marsh er Matt Stone og Trey Parker. han er voksen og synes ikke "South Park" sin humor gir så mye lenger.

Etter at episoden var over, ble jeg stusset over den "finale"-følelsen den gav. Jeg tenkte som mange andre. "Var dette slutten på South Park?"

 

Jeg oppdaget på nettet at skaperne sa de ikke var lei av å lage serien.

Dette var ikke en finale. Så med en gang jeg så den neste episoden, som kom ut på høsten, gikk de tilbake til samme gamle. Denne episoden har ikke det samme når man vet hva som følger etter.

Endret av Choekaas
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

REVOLUTION (Ny Serie), Sesong 1, Episode 1

http://www.imdb.com/title/tt2070791/

 

"Our entire way of life depends on electricity. So what would happen if it just stopped working?"

 

Serien starter 15 år etter at verden mistet all strøm. Det første som skjer er at vi får servert plotthull etter plotthull i en magisk verden der alle damene er sexy og går rundt i lær, og selv om alt har sluttet å fungere, er folk fremdeles feite og velfødde og bruker masse sjampo og hårprodukter. De vokter ikke engang all maten de har klart å avle frem. Ifra åpningsminuttene hvor jumbojetter faller ut av skyene i en rotasjonsspin (hvilket er umulig så lenge man har haleror), til slutten av episoden hvor en kvinne bruker en sak for å aktivere noe hvorpå hun blir spurt om de stjal saken hun trengte for å aktivere dingsen hun bruker til å snakke med dem! ARGH! Det er vanskelig å være veldig spesifik uten å spoile her. Nevnte jeg foresten at all elektrisitet har forsvunnet? Ingen klarer å skape elektrisitet. Ikke engang en gnist. Og det til tross for at elektrisitet består av elektroner, som må fungere for at materie skal oppføre seg på vanlig vis. Faktisk er jo alle dyr og planter også elektriske så med det premisset ville vi alle være døde uansett. Pilotepisoden er for all del ikke HELT forferdelig. Men legg igjen skeptikerhatten hjemme. Dette er en serie for tenåringsjenter og familier som ikke forstår vitenskap men er nostalgiske til borgerkrigen i USA. Jeg vil nok se noen episoder til, men kanskje mest for å se om de klarer å grave seg ut av dette idiotiet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

stephen-amell-in-arrow-tv-series.jpg?w=440&h=240&crop=1

 

ARROW

Sesong 1, Episode 1 og 2

 

Nå da Smallville er over for godt (annet enn i tegneseriene) måtte de finne noen andre som kunne overta, og valget falt på en karakter vi til en viss grad kjenner fra før: Green Arrow. Han var tross alt en viktig karakter i Smallville, og minner ganske mye om en viss Bruce Wayne/Batman, som vi kjenner fra filmene. Faktisk var det meningen at Bruce Wayne skulle få sin egen serie først før Smallville, men det ble ikke noe av. Deretter skulle han bli med i Smallville, men det ville ha kræsjet med Nolan-filmene om Batman. Dermed tok de nest beste og gav oss Green Arrow i stedet. Nå da både Batman-trilogien og Smallville er over kunne de strengt tatt ha laget en Batman-serie, men de valgte altså Green Arrow.

 

Det første som skal sies om denne serien er at til tross for at jeg har nevnt Smallville noen ganger og fyren var en viktig ingrediens der har denne versjonen av Green Arrow ingenting med Smallville-fyren å gjøre. Navnet på serien er endret fra Green Arrow til bare Arrow for å vise et større skille, og selv om kostymet hans minner om det i Smallville (og tegneseriene, for den saks skyld) er det en helt annen karakter vi blir kjent med her.

 

For å ta bakgrunnen var Oliver Queen en rik playboy som kun tenkte på festing og seg selv, før han, faren hans og noen venner dro ut på en båttur. Dette gikk til helvete, og Oliver drev i land på en øde øy som eneste overlevende. Det tok ham hele fem år før han kom seg tilbake til fastlandet igjen, men på den tiden har noe skjedd. Playboyen Oliver Queen er død. Oliver fant en bok med en liste over skurker som trengte litt bank på liket til faren, så da han kom tilbake til fastlandet var han fast bestemt på å ta hevn. Det kan han nok ikke gjøre som seg selv, så for å beskytte de han er glad i kler han seg ut som Green Arrow.

 

En viktig ting å legge merke til her er hvor mørk serien egentlig er. Dette er ikke Smallville. Når Oliver tar hevn gjør han kort prosess. Han kan alltids prøve å skremme folk til taushet, men en pil i brystkassen gjør en mye mer effektiv jobb. Ulikt andre superhelter er han ikke redd for å ta liv, og han driter i om kampen er rettferdig. På den måten minner det langt mer om Batman-trilogien til Nolan enn Smallville, og det på en bra måte. Men på den annen side var Smallville ofte om en liten slemmin i uken uten noen særlig sammenheng. I Arrow har vi kommet til andre episode, og allerede har den kinesiske Triaden vært innblandet. (kinesisk mafia, med andre ord.) Det legger listen høyt for resten av serien, både for oss seere, og for Oliver selv.

 

En morsom ting å merke seg er at Smallville etterhvert måtte finne nye måter å dra nye seere på, så de begynte å blande inn alt mulig av andre superhelter og superskurker uten at det gav noe mening. I Arrow får vi første hint om en superskurk etter bare noen minutter, og deretter strømmer hintene inn. Eller hva sier man om eks-dama hans er Laurel Lance? I tegneseriene heter hun Dinah Laurel Lance, men er kanskje best kjent som Black Canary. Walter Steele er en gjenganger, og selv Tommy Merlyn har mer eller mindre fast plass. (han er riktignok en venn foreløpig, men i tegneseriene gikk han fra å være en vanlig venn til å bli en verdig rival for Green Arrow.) I tegneseriene har Oliver ikke søsken, men i denne serien har han en yngre søster. Men skuespillerinnen har hintet en del om at hun har trent en del med pil og bue, så snakker vi Speedy? Hm... Og dette etter bare to episoder. Det kan bli en riktig så fornøyelig sesong vi har foran oss. :)

 

Vurdering:

Episode 1: 8/10

Episode 2: 8.5/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Glee Sesong 1

 

Nå som Norge har fått Netflix(en veldig dårlig versjon)

Tok jeg sjangsen til å se Glee, og må si jeg liker den, ikke pga. drama som er så tåpelig til tider at det er flaut(men så er det vel en parodi av seg selv og skal være sånn)

Men jeg liker serien for dens moral, dra frem outsiders, gi ungdomer som kanskje ikke har det bra noe oppløftene å se, ja sangnummerne er ikke like bra som orginalene, ingen er like gode som Freddie Mercury eller Steve Perry. Men det er fremdeles god musikk og man blir glad av å se på.

 

8/10

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Red Dwarf, sesong 1, episode 1

Denne kom for ørten år siden, og jeg husker jeg storkoste meg med denne serien da jeg var barn. Men det begynner å bli veeeeeldig lenge siden, så har ikke sett noe som helst av dette på tyve år. Men interessant nok har de hatt mange lange pauser på flere år nå og da, og likevel pågår den tiende sesongen akkurat nå. Har som prosjekt å se gjennom hele serien fra start til slutt, så jeg starter like greit på begynnelsen og tar det derfra.

 

Historien er grei nok. Vi tar et romskip ute i verdensrommet. Fyr kødder til det meste og blir innesperret i stasis, og det er meningen han skal være der en liten stund. Men så har det seg sånn at hele mannskapet blir drept, så ingen slipper han ut før AIen som styrer skipet vekker han opp igjen tre millioner år senere. Resultatet er at han er det eneste overlevende mennesket. Til selskap har han et hologram, AIen som styrer romskipet og, øh, en svært utviklet etterkommer av katten hans. Sånt blir det en hel masse rot av. :p

 

Det er på mange måter lett å se at denne serien kom før mobiltelefoner og internett ble vanlige, for effektene er ikke alltid helt på topp. Men hva så? Skuespillerne gjør en bra jobb, manuset er svært bra, og ikke minst er humoren svært, svært bra. Dette er en klassiker som interessant nok har tålt tidens tann utrolig bra, og er like bra i dag som da den kom i 1988. Anbefales på det sterkeste. Grunnen til hvorfor jeg ikke gir denne topp karakter er fordi dette bare er første episode, så det kan nok bli enda bedre etterhvert. Selv Seinfeld trengte noen episoder for å gå seg til.

 

9/10

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Revolution [2012-]

Sesong 1, episode 1-8.

 

Med lite forventninger startet jeg på denne serien for noen dager siden, og har nå sett til og med episode 8, som er den siste.

Jeg simpelthen ELSKER konseptet. Er generelt veldig glad i sci-fi, samt at jeg alltid har tenkt på hvordan verden ville vært uten elektrisitet. Jeg finner også mennesker og deres psykologi og handlinger i et post-apocalyptisk scenario, i dette tilfelle, et strømløst.

 

De par første episodene er på mange måter litt vanskelig å svelge, da man gang på gang får servert en rekke høyst usannsynlige, til og med noen "umulige" fenomen. Dialogen hakker noe, og hovedpersonen er forholdsvis ukarismatisk. Broren hennes er noe av det verste jeg har sett på TV.

Jeg mener uansett at både skuespillerprestasjoner og dialoger kommer seg etterhvert som man blir kjent med dem, og plottet beveger seg fint framover.

 

Er glad for at JJ bruker elementer fra LOST som funket bra der i denne serien. I hver episode vises en 3-4 tilbakeblikk om forskjellige karakterer om hva som skjedde med dem under og etter "the blackout". Dette fungerer flott, både for å avdekke hemmeligheter, og for å bli bedre kjent med karakterene og deres motiv.

Mystikken i serien fenger også relativt bra. Mot slutten av episodene blir man litt klokere på hva som skjedde, og hva som er grunnen til "the blackout".

 

Det eneste som virkelig trekker betraktelig ned, sett bort ifra klisjèer her og der og noe platt dialog, er episodestrukturen. Til tross for et klart mål for gruppa som marsjerer mot Philly, blir hver episode basert på et nytt mini-sub-plot som løses på slutten av episoden. Dette liker jeg rett og slett ikke. Akkurat som Alcatraz. Ny skurk hver episode.. Lei. Slik preges også episodene av Revolution i litt mindre grad.

 

Alt i alt er dette for meg en lovende serie med potensiale. Håper virkelig seertallene ikke stuper mere, for dette er en serie jeg vil se utvikle seg. Har stor tro på at det plottet vi har fått servert så langt i serien, kan være grunnlaget for en kvalitetsserie på minst 3 sesonger. Spillerommet er enormt, og JJs kreativitet er stor! Verdt å se.

7/10

Endret av nybb
Lenke til kommentar

Dexter: Sesong 1

 

Serien handler om en fyr med navn Dexter som jobber som spesialist i (Blodsprut?) hos politiet i Miami.

Han ble adoptert som 3 åring av politimannen Harry, som dør av kreft senere.

Det ingen vet ( Harry visste ) er at Dexter føler en trang til å drepe, men Harry gjorde dette til en bra ting ved å lære Dexter å bare drepe seriemordere. Så han dreper seriemordere i smug ( Surrer dem inn i plast, parterer dem, og kaster dem på sjøen). Dexter har ingen følelser, men later som. Hans adoptivsøster Debrah jobber også hos politiet som spaner.

Dexters kjæreste Rita er et nervøst nervevrak med to unger ( Cody og Astor). Grunnet dette er nok pga hun ble mishandlet av hennes tidligere mann.

 

Da en ny seriemorder dukker opp i Miami, som tapper likene sine for blod og deler dem opp blir Dexter fascinert. Fyren som tapper blod fra ofrene sine vet tydeligvis noe om Dexters dobbeltliv, og legger ifra seg spor som kun Dexter forstår.

 

Denne serien traff rett i blinken hos meg!

Terningkast: 6

Endret av Zoku
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ARROW

Sesong 1, Episode 1 - 7

 

Oppdaterer denne litt. Har nå sett de første syv episodene av Arrow, og så langt elsker jeg det. Det skjer mye hele tiden, og det dukker stadig vekk opp folk vi kjenner fra før i DC Universet. Noen er ganske kjente fjes, andre ikke fullt så kjente for mange. Kvaliteten på skuespillerne som dukker opp er rimelig bra i gjennomsnitt, skjønt det finnes jo de som er litt bedre... og dessverre, litt dårligere.

 

Historien så langt har holdt seg ganske bra, og selv om det bare har vært syv episoder så langt har vi hatt en og annen vri her og der. Noen var ganske forventet ("I wish we could call you Speedy like we used to..."), mens andre har vært litt mer uventede. Om det er noe jeg vil klage litt på er at det er har vært litt for "lettvindt" å være Green Arrow så langt, og episodene er irriterende like.

 

Konklusjon: Likte du Smallville vil du elske denne.

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Once Upon A Time

Sesong 2, Del 1 (Episode 1 - 9)

 

Merk: I skrivende stund er det bare bekreftet 11 episoder, men episode 9 var finalen før jul. Første sesong var 22 episoder, så det ville vært rart om det bare ble to episoder til etter nyttår.

 

Gidder ikke prøve unngå spoilere, så setter like greit alt inn i en spoilertag:

 

 

Nå da magien er tilbake og forbannelsen er brutt husker folk hvem de er, og de vet hva Regina har gjort. Irriterende nok kan de likevel ikke bare kverke henne, selv om noen gjør tafatte forsøk en liten stund før hun blir "glemt" og endret til en av heltene. Vel, på samme måte som Mr. Gold er helt. Det interessante denne sesongen så langt er at vi nå har en hovedfiende som er mye, mye farligere og sterkere enn Regina, så selv om hun og Rumpelstiltskin hater hverandre blir de tvunget til å jobbe sammen med Snøhvit, Emma og hele den gjengen der for å hindre denne fienden å komme til Storybrooke og ødelegge alt. På mange måter kunne dette fort ha blitt mer av det samme som i sesong 1, men interessant nok har de involvert Enchanted Forest mye mer enn før, noe som igjen gir mye mer action enn før. Vi har fortsatt flashbacks som i sesong 1, men i tillegg har vi mye mer action i nåtiden i Storybrooke, pluss en god del fokus på Enchanged Forest i nåtiden også. Alt i alt er det mye frem og tilbake og hit og dit, men aldri så mye at det blir vanskelig å holde en oversikt over hva som foregår, hvor det foregår og hvem som er involvert. Tvert imot blir det mye mer bakgrunnsstoff om en hel rekke personer, både gjengangere fra sesong 1 og helt nye karakterer som Tornerose og Mulan.

 

Som forventet blir det en del nye karakterer, men de gjør stort sett en meget bra jobb og passer bra inn her, med visse unntak (Frankenstein? WTF?). Historien er mye bedre enn i sesong 1, skjønt det tar en ny retning og kan ikke direkte sammenlignes da de er så forskjellige. Men samme det, jeg storkoser meg og gleder meg til å se mer. I skrivende stund er som sagt bare to episoder til bekreftet, men så nylig et lite intervju med Jennifer Morrison (Emma) der hun bekrefter at vi bare har sett starten, ikke slutten... for å si det sånn. Sesong 3 skal visstnok begynne til sommeren, eller forhåpentligvis til høsten da folk faktisk har tid å se mer. Sommerserier bruker jo ikke akkurat å være bra, og Once Upon A Time fortjener mange sesonger til. :D

 

 

Vurdering: 9/10

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vampire Diaries. Sesong 4, Episode 11. "Catch me if you can".

 

Grei episode. Ble ikke skuffet over Klaus eller Damon. Jeg merker at jeg mister det jeg liker mest Stefan når han "hooker" opp med Rebekah. Jeg syntes dog at Jeremy er en fin figur og han spiller veldig godt.

Kohl er samme seg selv. Og Bonnie har surret seg inn i noe vanskelige greier. Jeg er veldig skeptisk til at faren hennes er sheriff.

Gleder meg ufattelig mye til episode 12. Siden jeg er Delena fan, så håper jeg på mer action.

Karakter: 8/10

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Justified - "Kin"

Sesong 4 - Episode 5

 

Jeg har virkelig likt denne sesongen så godt fordi den går framover med å prøve å skille seg fra tidligere sesonger med å gjøre noe nytt. Det forsetter den med en episode som flott viser fram et par nye karakterer, og noen gamle (spesielt Duffy spilt av Jere Burns som forsetter å være min favoritt av skuespillere som ikke har en fast rolle på serien).

 

Episoden forrige uke, denne jeg skriver om nå var en episode som jeg likte stort, og dro plottet fram med også å gi mindre karakterer større rolle (f. eks Shelby, spilt av alltid fantastiske Jim Beaver).

 

Nykommerne, spesielt sitcom-veteranen Mike O`Malley og Deadwood/Jericho-skuespilleren Gerald McRaney var herlig å se.

 

Alt i alt, en episode som viser bra skuespill og glimrende manus med en herlig dialog. Justified er bokstavelig talt awsome denne sesongen.

 

10/10

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Rød Snø

 

En klassiker som handler fra krigens dager (1942) i Sverige rett over grensen, med mye rat som hender.

Her er det skuespill fra øverste hylle, og en god del humor. Spesielt representert vet Tomas Von Brømssen

i en av sine beste roller ved siden av "Hebbe lille".

En must (om kanskje ikke for den helt yngre garde)

 

8/10

Lenke til kommentar

Roots

 

Legendarisk serie om slavetiden i Usa som alle skryter av. Husker når den gikk på Nrk, men så

nesten ikke TV på den tiden.

 

Ikke så fantastisk som så mange vil ha det til. Synes jeg da, det blir sjølsagt en smaksak.

Veldig bra de 5 - 6 første episodene. Etter det gikk en del av lufta ut og det ble mer trivielt og kjedelig.

For mange kvinnfolk, sentimentalitet og dill tok over i handlingene.

 

Så første halvdelen lå an til rundt 7/8 points, mens siste 4/5 av 10

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+6132

Lost

 

Sesong 1

 

Et fly styrter og alle passasjerene befinner seg strandet på en øde øy. Merkelige hendelser foregår på øyen, og dem føler det er noen som følger med på dem til enhver tid. I tillegg er noen av passasjerene blitt kurerte for gamle skader og sykdommer. En person kunne plutselig begynne å gå igjen etter å ha sittet i rullestol i lang tid.

 

Det er en gruppe med mennesker som allerede bor på øyen før flyet styrtet, og en av dem later som han er en av passasjerene. Han gjør dette for å samle informasjon om dem som han rapporterer tilbake til leiren om.

 

Historien gir ikke mye mening til å begynne med. Dem ser blant annet isbjørner på en øy der det er minst 25 grader i skyggen, i tillegg forsvinner folk sporløst. Etter som tiden går får man også innblikk i personene sine liv før hendelsen inntraff, og mange av passasjerene har faktisk omgått hverandre før dem satte seg på flyet.

 

Konklusjon:

 

Det jeg liker med denne serien er at selv om mange ting ikke gir mening, så får man en veldig god forklaring på det senere, noe jeg liker, da en kan sitte å kverulere litt om forskjellige hendelser og ting.

 

 

 

Det er i alt seks sesonger, og jeg har nettopp startet med sesong 3. Må si at karakter utviklingen er strålende, og skrivingen så langt er godt gjennomført. Likevel føler jeg av og til at ting blir litt for mye av det gode med de rare hendelsene, men jeg liker at dem klarer å overbevise seeren om at det er naturlige forklaringen på alt.

 

Resultat: 9 / 10

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Alle seriene som jeg har skrevet en liten anmeldelse av, vil jeg anbefale, spesielt de to siste, verd å få med seg!

 

Chuck - 1 - 5

 

Chuck er en serie som bare blir bedre og bedre. Selv om jeg selv ikke likte plottet noe særlig, da jeg synes det var på mange måter vanvittig urealistisk, så må jeg si jeg digger serien, da det var action og komedie på sitt beste, med de beste skuespillerne en kunne tenke seg. Litt synd det bare ble 5 sesonger, da jeg hadde likt å se sesong en eller to sesonger til, selv om plottet kom til et punkt hvor den var ferdig.

 

Min terningkast må være 9,5/10 (0.5 trekket for plottet).

 

Denne serien kan sees på Netflix, dessverre er bare 4 av 5 sesonger tilgjengelig.

 

Dexter 1 - 8

 

Dexter er en av mine desidert favoritt serie, som jeg har sett alle 8 sesongene (om en trekker fra de siste episodene som starter nå i august) i løpet av et par uker. Jeg digger spennings momentet hvor en ikke vet om Dexter kommer til å klare seg, eller ei. Man merker kjapt at det har kommet til sesong 8, og at hemmeligheten til Dexter sakte men sikkert sprekker. Jeg skal ikke spoile mer enn som så.

 

Her blir det soleklart terningkast 10/10. En helt fantastisk serie!

 

Denne serien kan sees på Netflix, men dessverre er det bare 4 sesonger tilgjengelig av 8.

 

Lie to me 1 - 3

 

Lie to me er en serie om en person ved navn Cal Lightman, og hans medarbeider i The Lightman Group som jobber med Mikrouttrykk. Denne serien er en VANVITTIG bra serie, og er blant mine favoritter. Problemet med serien er at den stoppet på sesong 3, og det ble ikke forklart HVA som skjedde etter siste episode. Man viste at de skulle komme en sesong 4, etter å ha sett siste episode, men så ble serien kansellert. Flere har tatt til ordet for å få en sesong 4, men det virker ikke til at FOX vi det.

 

Med et fantastisk sett av skuespillere, og et vanvittig god plott får også denne en 10/10 i terningkast, da det virkelig er en fabelaktig serie.

 

Hele denne serien er tilgjengelig på Netflix.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

post-284049-0-11437900-1376084810_thumb.jpg

 

TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES

Sesong 1 (2012 - 13)

 

Da Nickelodeon begynte å lage en tv-serie ned Ninja Turtles i full CGI basert på yngre seere, var det ikke så rart jeg var skeptisk. Den grafiske stilen var rar, for å si det mildt, og at det var basert på de yngre seere gjorde ikke saken bedre. Personlig har jeg vært fan av skilpaddene siden de først dukket opp på 80-tallet, og setter helt klart de to første spillefilmene som noe av det beste som er laget med dem til dags dato. Så en CGI-serie for de yngre? Tja...

 

Men nå da sesong en er over, er det lett å se hvorfor de allerede har blitt fornyet for hele to sesonger til. Noen av episodene er litt tvilsomme, og tar kanskje noen raske løsninger her og der. I tillegg har vi jo dette med at ingen faktisk dør her, til tross for at det kan se rimelig dramatisk ut til tider. Men ser man bort fra det og tar dette for hva det er, sitter vi igjen med en rimelig bra serie alle fans av skilpaddene absolutt bør gi en sjanse.

 

Plottet denne sesongen er tre-delt. For det første har vi jo selvsagt Splinter vs Shredder. Det tar litt tid før Shredder dukker opp, og vi får ikke et ekte oppgjør mellom Splinter og Shredder før i sesongfinalen (noe annet hadde vel ingen forventet uansett.) Men hele tiden bygges det opp til oppgjøret, med mye bakgrunnsinformasjon om begge to, historien mellom dem og så videre. Interessant nok sitter jeg igjen etter finalen og er rimelig usikker på hvem av dem som den slemme her. Shredder er sprø så det holder, men slem? Tja... er faktisk ikke sikker.

 

De virkelige slemmingene her er Kraang, en rase fra Dimension X folk nok kjenner igjen fra tegenseriene. Også her bygges det opp til en stor finale, omtrent helt fra starten av. Kraang-soldater og skilpaddene og sloss jevnlig hele veien, men det er ikke før i finalen vi finner ut nøyaktig hva Kraang faktisk holder på med.

 

Den tredje biten er April, merkelig nok. I tegneseriene er hun en journalist som tilfeldigvis oppdager skilpaddene, men her er hun en tenåringsjente som i hovedsak slår seg sammen med skilpaddene etter at faren hennes blir kidnappet av Kraang. Men når det er sagt er det en del rare ting rundt henne selv hun ikke skjønner bæret av, og mye av dette blir ikke forklart før i finalen - og selv ikke da. Vi har jo allerede bekreftet to sesonger til, så noe må jo holdes igjen. ;)

 

En av tingene jeg også var ganske skeptisk til, var at Bebop og Tocksteady (foreløpig?) ikke er med. De har blitt byttet ut med to andre folk kalt Fishface og Dogpound, men jeg synes de gjør en ganske bra jobb likevel. Det samme gjelder den klassiske "Cowabunga!". Det er nå byttet ut med "Booyakasha!". Normalt liker jeg ikke at de endrer noe så radikalt, men i dette tilfellet fungerer det helt utmerket. (trivia: Grunnen til booyakasha var fordi de vurderte et alternativ til cowabunga, og fyren som spiller Michaelangelo ropte booyakasha. Ingen klage på det, for å si det sånn.) :p

 

Alt i alt var jeg skeptisk i starten, men elsker denne serien. Den er mest ment for de yngre seerne, men på samme måte som Shrek, Toy story osv er det mer enn nok for oss gamlinger å finne her også. Vi har til og med en zombie-episode, og det sier jo sitt. :p

 

Neste sesong kommer for øvrig om en måneds tid, eller noe sånt. Det er bare å glede seg. :)

 

Vurdering; 8.5/10

Lenke til kommentar

BtB_345_923_Still03.jpg?1371660337

 

BEWARE THE BATMAN

Sesong 1, Episode 1 - 5

 

La oss få en ting ut av verden først: Den grafiske stilen er ræva til tider. Jeg er blitt vant med den etter fem episoder, men bra er det ikke. Sånn, da var det gjort. Om du vil droppe en serie pga den grafiske stilen kan du skjemme deg... øh, slutte å lese, mener jeg. Ops, liten skriveleif der. :p

 

Beware the Batman er en ny CGI-serie med vår kjære Batman i hovedrollen, men den er ikke helt som alle andre Batman-serier. En av de mest åpenbare forskjellene her er at skurkene vi er blitt vant med opp gjennom årene ikke er å se noe sted. Joker, Penguin, Riddler, Two-Face osv er ikke nevnt engang. (vi fikk et lite hint om en i den femte episoden, men det er alt.) Robin er heller ingen steder å se, og Alfred selv er en eks-militær som virker å være på samme alder som Bruce Wayne. Med andre ord, det er en litt annerledes vri på serien enn hva man er vant med. Men funker det?

 

Så absolutt. I stedet for de vanlige skurkene har vi folk som Professor Pyg, Mr Toad, Anarchy og så videre, og de fleste gjør en utmerket jobb. Robin er byttet ut med Katana, en mystisk, kvinnelig 'ninja' (eller noe sånt), og Alfred sitter nok mest i huset til Bruce Wayne som vanlig. Selv Catwoman har fått en motpart i Magpie, en kvinnelig supertyv som ikke er en direkte kopi, men helt klart ikke så forskjellig heller.

 

Ellers er det en del fokus på detektivarbeid til tider, noe jeg har savnet fra andre Batman-serier. Alt i alt en meget bra serie alle fans av Batman burde gi en solid sjanse. Bare overse den grafiske stilen, så er det slettes ikke så verst. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Veronica Mars - S02

 

Har ennå ikke sett sesong 3, skal gyve løs på den snarest!

 

Denne sesongen overgikk sesong 1 med liten tvil. Ble bergtatt av mystikken, mysteriene og den dystre atmosfæren sesong 1 ga. Sesong 2 gir mye mer! Med småmysterier knyttet mere opp mot hovedmysteriene, og med større involvering av hoved- og biroller blir sesongen langt mere solid enn den første.

 

Hadde ikke all verden til tro på denne serien da jeg begynte på den tidligere i sommer, til tross for det gode omdømmet den har. Er dog ikke i tvil om at dette er en perle på TV'en. Mange serier er gode serier med kvalitetsfigurer, god regi, godt manus, men mangler mystikk og atmosfære. Det mestrer folkene bak Veronica Mars særdeles godt.

 

Sesong 2 var morsom, samfunnskritiserende, mørk og ikke minst forferdelig spennende! Verdt å se.

 

9/10

Endret av nybb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...