Gå til innhold

Minianmeldelse av den siste TV-episoden/sesongen du så


Anbefalte innlegg

Smallville, sesong 9, episode 4

 

Tar det like greit i en spoiler da den ikke er vist på norsk tv ennå.

 

 

Meget bra episode, noe som sårt trengtes etter Respident Ripoff'en fra forrige episode. Denne gangen handler det mye om Oliver Queen. The Toymaker ble anklaget for mordet på Lex, men i virkeligheten var det nok Oliver som drepte ham. Om han er død, selvsagt... The Toymaker prøvde å få hevn, men ble stoppet. Nå er han tilbake igjen, sintere og sprøere enn noensinne.

 

Det burde gi en meget bra episode, og til tider er den det også. Problemet er at Oliver sliter med depressjon, noe som trekker litt ned. Det hadde vært bedre om han hadde hatt livsgleden sin og gitt oss mye humor, men det er bare en bagatell. Det viser i det minste hvor bra skuespilleren egentlig er.

 

Clark på sin side er mer eller mindre blitt Supermann, selv om han ikke har den ekte drakten ennå. Personlig digger jeg den han har nå, men det er bra min smak. Og joda, han er litt vel lik Batman nå, skjønt uten masken.

 

Alt i alt en meget bra episode vel verdt en titt.

 

Vurdering: 8/10

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dexter sesong 4 episode 4

 

Er nesten kjedelig å anmelde en Dexter-episode. Det er bare så bra, det skuffer aldri, en dårlig episode har vel aldri blitt laget. Og denne var intet unntak. Spenningen, stemningen, den sorte humoren, alt var maksimalt til stede.

 

Bare kom deg i sving, SE Dexter!

 

10/10

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Entourage sesong 1-6

 

Genial serie, sesong 2,3 og 4 er de beste 1 og 6 er ganske bra men 5 var ikke helt på topp.

Handler vell egentlig om en fyr som er på vei til å bli en kjempe kjent og stor skuespiller(eller han er vel det i serien) og de 3 vennene hans. I serien er også den utrolig morsome agenten hans også med :) Ganske deilig og morsomt og se på, ble nesten hekta, så sesong 4,5 og 6 på 2 dager :) Definitivt en av de beste seriene jeg har sett :)

Lenke til kommentar

Hornblower sesong 1 episode 4 "The Frogs and the Lobsters"

 

Hornblower skal i denne episoden eskortere en bataljon redcoats og ei gruppe franske royalists som vil gjeninnsette den franske kongen for å få tilbake orden. Han har fått i oppdrag å ha kontroll på en liten landsby, og samtidig vakte ei bro som leder til den. De franske royalists' leder, Colonel de Moncoutant, er en brutal, aristokratisk, lite taktisk og hensysnløs leder. I stedet for å faktisk holde byen og forsvare seg mot franskmennene så vil han henrette bønder, da han sammenlikner dem med dyr som har null verdi. En ekkel kar med andre ord, men meget velspilt.

 

Når det faktisk kriges er det også veldig interessant å se hvilken taktikk de brukte på den tida (tidlig på 1800-tallet). Her er ikke et liv mye verdt og det virker ikke som om soldatene eller deres ledere er så interessert å å holde seg i live heller. På grunn av datidas (elendige) rifler, som skyter et skudd, for så å bruke ca. et år på å lade, delte de bataljonene inn i rekker. Første rekka skyter, går bakerst og lader, og slik rulleres det. Alt dette virker så detaljert og nøyaktig og det bidrar selvssagt til å øke troverdigheten.

 

Serien blander sammen historie, spenning, drama og humor på en behagelig måte. Slik som dette sitatet:

 

Matthews: What size is the bridge, sir?

Hornblower: I'd imagine it's a bit bigger than the river, Matthews.

9/10

Lenke til kommentar

Elsker Hornblower og spesielt den episoden,

 

Serien er full av kule uniformer og slikt, speiselt den episoden der du har skikkelige rag tag franske revolusjons soldater.

 

Det tar ikke et år å lade en muskett(ikke rifle) en god soldat kunne gjøre 3 skudd i minuttet under press og langt flere under trening.

Slagene var heller ikke så farlige som de ser ut til(men de var varlige) Vanlige tap var ca. 30% noe som er ekstremt i dag, men var vanlig på den tiden. Det var jo så klart noen som mistet flere enn andre, 11th Regiment of foot mistet 70% under salamanca altså 7 av 10 ble drept eller så skadetet at de ikke kunne slåss lengre.

 

Under waterloo mista enheter alt fra 1% til 60% av styrken sin utifra hvor lenge de var i strid og hva som skjedde.

Viss du var infanteri og var uheldig nok til å bli tatt i flanken av kavaleri kunne hele enheten din bli utslettet.

En enhet under ild fra canister hadde bare noen minutter på seg før de ble så gjennom skutt at enheten ikke kunne fungere lengre.

 

Det var heller ikke spesielt behaglig å bli skutt med disse våpene pga. de enrome kaliberene, en kule kunne lett rive av deg et bein eller arm, og fikk du en i hode på kloss hold var det ikke noe igjen.

 

Anbefaler resten av serien.

Du kan også se på Sharpe Serien, den er litt mer "eventyr" men er fra samme tid og egentlig mye mer action, og der bruker de faktisk rifler

Lenke til kommentar

Sorry at jeg ikke visste det var rifler :p

 

Jeg har sett serien før, men ser den igjen nå. Det som vekte appetitten var faktisk en gjennomlytting av The Wall. I "The Trial" hører man slike knakelyder som det er ombord på blant annet Indefatigable. Så da kom jeg til å tenke på serien. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Battlestar Galactica sesong 1

 

Elsker sci-fi på film, men har aldri fått meg til å se sjangeren på tv-skjermen (unntaket blir jo Lost og liknende serier som har elementer av det). Men jeg skjønner hvorfor BSG står høyt i kurs, for dette var gode saker. Spesielt imponert over karakterene, som har stor dybde, variasjon og særtrekk, noe som er essensielt for at jeg skal gidde å føle noe for det som skjer. Også spennende med alle disse ulike problemstillingene flåten står ovenfor, enten det er politisk eller militært, og hvordan de organiserer samfunnet etter en slik nesten-apokalypse.

 

Minuset er jo effektene, som jo er resultatet av et lite budsjett. Actionsekvensene mister mye av intensiteten og jeg blir overraskende nok sittende å vente på neste dialogscene i stedet. Alt det som skjer nede på Capricia ser desverre litt billig ut det og, spesielt disse Cylons'ene. Uansett er jeg godt fornøyd med min nye serie og med cliffhangeren på slutten må jeg jo være med videre i neste sesong også.

 

post-133624-1259796749.gif

Lenke til kommentar

Siste episode av 3rd Rock From the Sun

Denne episoden er nitrist, det er ikke ofte komiserier er triste men fy faen denne er det, jeg elsker serien og hver gang jeg ser den føler jeg at jeg blir kjent med karakternene gjennm 6 sesonger. Men den siste episoden er TRIST, første gang jeg så den, var jeg trist og ulykelig i en uke etter å ha sett den. og sist jeg så serien hoppet jeg over den siste epiosden nettop for å ungå å bli trist.

 

Jeg vet ikke om episoden er tirst fordi den er bra eller fordi jeg ikke helt likte slutten.

Men det er i hvertfall en skikkelig avslutting noe denne serien fortjente.

 

Greier ikke sette karakter.

Lenke til kommentar

Young Indiana Jones

Volume 2, Episode 1

 

Trenches from Hell

 

Jeg fant denne med en tilfeldighet og har ikke sett sesong 1, men det er egentlig lite sammenheng mellom episodene (så vidt jeg har fått med meg). I siste episode i sesong 1 er han i Afrika, mens nå er han med i den belgiske (?) hæren i frankrike (antar jeg). Han bruker et dekknavn, så jeg måtte lete opp serien på imdb.com for å finne ut hvem som spiller Indy. Han kalles stort sett bare Henri (med i, i følge underteksten), og på mange måter er han ikke engang hovedpersonen. Egentlig er den grei nok, men det har veldig lite med Indiana Jones å gjøre. Blir neppe å se resten av sesongen med det første.

 

Vurdering: 2/10

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Siste fra meg:

 

The Cleveland Show, Ep 3

Glemte bort denne serien men begynt igjen nå. Den er ok, ikke like bra som FG, men tviler ikke på at den faller mer i smak senere.

 

The Big Bang Theory Sesong 3, Episode 11

Min favoritt sitcom, eller i det minste på andreplass etter Seinfeld, tenker jeg. Veldig god humor, denne episoden er intet unntak. Synd episodene er litt for korte.

 

Robot Chicken: Star Wars

Robot Chicken er spinnvillt, og deres spesielle SW-episode er enda mer spinnvill. Tilfeldige innslag med parodier fra forskjellige scener og hendelser, tatt tilfeldig ut av de seks SW-filmene og satt sammen i en tjue minutter lang episode. Ganske gøy denne. Bedre enn Family Guy's 'Blue Harvest' (Parodi på A New Hope). Gleder meg til Family Guy's 'Dark Side', nye parodien på The Empire Strikes Back.

 

Red Dwarf, Sesong 1, Episode 1 (1988)

Er veldig glad i britiske komedier, men dette ser ut til å ha blitt bitt av tidens tann tror jeg. (Jeg liker 60- og 70-talls Python..)

 

Så da er spm. mitt, kan jeg hoppe frem til siste sesong og se den, eller jeg se fra starten?

 

Er nok noe mer og, men det er de jeg kommer på. Jeg må lære meg og se en og en serie, akk..

Twin Peaks Ep. 21

Verdens beste serie, men svak episode. Fortsatt fantastisk, men ikke noe særlig i forhold til serien på sitt beste. Gleder meg til slutten!

Lenke til kommentar
Red Dwarf, Sesong 1, Episode 1 (1988)

Er veldig glad i britiske komedier, men dette ser ut til å ha blitt bitt av tidens tann tror jeg. (Jeg liker 60- og 70-talls Python..)

 

Så da er spm. mitt, kan jeg hoppe frem til siste sesong og se den, eller jeg se fra starten?

Sesong 8 er en slags "reboot" og etter min mening klart svakere enn sesong 1 - å hoppe til den anbefales ikke, selv om det er grei nok underholdning.

 

Må det hoppes, så ikke gå lenger enn sesong 7. Den har noen geniale scener. F.eks (fra episode 2, 1997):

(Skal sies at dette er ganske ekstremt, og sier fint lite om hvordan sesongen egentlig er).

 

Selv liker jeg best de tidligste sesongene; komedie i sci-fi settinger, istedet for mer og mer "actioneventyraktig med vitser" som i de senere sesongene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...