Gå til innhold

Minianmeldelse av den siste TV-episoden/sesongen du så


Anbefalte innlegg

The Inbetweeners

518S-cIy9cL.jpg

 

Uten tvil den tv-serien jeg har ledd mest av. Liker du britisk humor så er denne serien perfekt for deg. Jeg personlig syns britisk humor er best. Humoren er veldig direkte og "ærlig". Jeg kan ikke si noe annet enn: SE SERIEN:P

 

//For tiden er det kun to sesonger med med 6 episode hver sesong. Sesong 3 er i produksjon tror jeg

 

10/10

 

Her lite klipp fra første episode tror jeg

Endret av mesha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dexter sesong 4 episode 9-12

 

Jeg tar meg en frihet og anmelder fire episoder i lag. De passer egentlig meget godt sammen fordi i episode 9 tar sesongen en ny vending. Spenningen skyter oppover og verken Dexter eller Arthur omgås hverandre med den vanlige avpassede tonen lenger. Heller tvert i mot. Dexter virker nå etter instinktet sitt og er klar på at Arthur skal ned. Arthur har ikke lenger noe å skjule og er desperat. I episode ni er det en vannvittig bra scene der Arthurs familie sitter rundt bordet og skal takke ett eller annet før de spiser. Spenningen er til å ta og føle på. Jeg satt med vidåpne øyne og munn mens jeg bare ventet på at monsteret skulle komme ut. Sjelden har jeg følt meg så engasjert i noe vist på en skjerm.

 

Det er etter episode ni klart at Dexter ikke kommer til å spise middag med Arthur igjen. Jakten fortsetter. Tempoet er klart høyere enn i første del av sesongen. Og det samme deilige, drivende tempoet fortsetter egentlig helt til sesongen er slutt. Men ikke forvent deg en standard bad guy hunt. Dexter er først og fremst fylt til randen av smartness. Det er så mange bihistorier, gullkorn og twister før det hele ender at man ikke blir lei. Og nettopp twist er det som gjør slutten så genial. Så følelsesladet og samtidig kald. Etter det vannvittige rushet, drivet og spenningen som nettopp hadde vært ble jeg bare helt tom. Så gikk twisten opp for meg og jeg følte meg bare helt utmattet.

 

En serie som klarer å hente frem hele følelsesspekteret mitt må bare hylles. Det er rett og slett en fantastisk prestasjon. Gjør deg selv en tjeneste. Se Dexter. Sett av tid til det og se det. Du vil ikke angre.

10/10

Lenke til kommentar

The Hunger, sesong 1, episode 12: Hidebound

 

Ganske ukjent serie her til lands, selv om det ble to sesonger. Hver episode består av en frittstående historie verdig en grøsser. Selvsagt med litt nakenhet, men samme det. Tidligere episoder har handlet om en kokk som tilbereder mennesker som mat, plantefolk, en dame i en TV som viser seg å være levende, og så videre. Alt i allt ganske originale historier, med andre ord.

 

Denne gangen starter det dessverre litt kjedelig. En dame får jobb som nattevakt i en lagerbygning, men som vanlig skjer det lite om natten. Det vil si, helt til hun ser en ung dame løpe gjennom bygningen. Ganske snart blir hun viklet inn i spøkelser og sånt tull. Eller er det spøkelser det er snakk om? ;)

 

Det starter som sagt uinspirert, men klarer å bygge seg opp på slutten og overrasker til en viss grad. Det er litt forutsigbart, men det er ganske vanlig i grunnen. Enten det, eller jeg har sett for mye på TV. :p Men det er bra skuespillere, bra dialog og alt det der. Litt svak episode, men ikke så mye at jeg ikke fortsetter på neste. :) Har for øvrig også andre sesong liggende.

 

Vurdering: 6/10

Lenke til kommentar

Dollhouse

 

Sesong 2, episode 10.

 

 

Jeg vil med god margin si at dette var den beste Dollhouse episoden så langt. Etter flere episoder hvor historien går tregt, men nødvendig(blir forklart i e.10), tar den seg kraftig opp her. Paul er i koma, etter at Alfa har slettet hans minne, Echo klarer å skifte fritt mellom personlighetene sine, Adelle mister sitt grep om Dollhouse og Thoper får beskjed om at ikke lenger er ønsket med i Dollhouse.

Alt sammen surres rundt i et nytt sted i Dollhouse, The Attic, ett sted hvor hjernevaskete blir lagt i kunstig koma og blir brukt til ett formål.

 

Alt i denne episoden er surrealistisk og ingenting er slik som det ser ut. Episoden virker som en blanding mellom Lynch sitt hode og filmen The Matrix.

 

5/6

Lenke til kommentar

South Park, Sesong 5, Episode 8 - "Towelie"

 

En fin og kreativ SP-episode. Sjarm, ironi, humor og så klart tilfeldige scener som gjør alt bra. Verdt å se. "You are the worst character ever, Towelie." "I know". 9/10

 

Black Books, Sesong 1, Episode 1

Positivt overasket. God engelsk sitcom. Gleder meg til å se videre. 9/10

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

The west wing episode: King Corn

 

Dette er en av de virklig få episodene av west wing jeg ikke liker og det er fordi dem fremstiller Tyrkia som et islamisk land ala, saudia arbia,

Ikke bare sier episoden at tyrika har dødstraff(noe det ikke har) men at den har dødstraff for utrohet, ala sharia lover.

 

Dette er jo bare tull, det er mye som ikke er helt som det skall i tyrkia, men det er en sekulær stat og har vært det siden 20tallet. og i epiosden blir landet fremtislt som et über barbarisk land.

 

Det hadde vært så lett å si at det var saudia arabia som gjorde dette, eller iran, hvorfor drive med dritt kasting av en av de få ikke jævlige landene med muslimsk majoritet.

 

2/10

Lenke til kommentar
Nå vil jeg ikke spore av, men det er steder i Tyrkia der det praktiseres veldig ekstrem islam.

 

Det er det også i England, finnes fult av ulovlige sharia "rettsaker" rundt om i england,

 

Og det engelske styret er ikke interisert i å gjøre noe med det, faktisk gjør tyrika mer for å moderere islam, enn både england og norge(England og norge er ikke en gang en sekulære stater)

 

Det er mye som er ikke stemmer med tyrika, som deres mangel på god høyere utdannelse innen vitenskap(tyrka var det eneste landet under usa på spørsmålet om de trodde på evolusjon) og ikke minst deres basante påstander om at det armenske folkemord ikke fant sted. Deres fengsel er de værte i den "frie" verden osv.

Det er mye man kan si om tyrkia som ikke er bra, men det å i det hele tatt påstå at den tyriske regjeringen ville lat en dame bli henrettet for utroskap er like tullete som å si at Jens Stoltenberg spiser babyer til middag

 

De kunne laget en hel episode av the west wing om armenske folkemordet, i stede bare stapper de inn en fantasi historie om sharia dødsdomer i tyrkia.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke sett episoden, men kanskje de laget den slik for å få litt blest og oppmerksomhet? Hva vet jeg.

 

Jeg tror ikke amerikanere vet forskjellen på tyrkia og iran, tviler på at det ble noe blest eller oppmerksomhet.

 

amerikanerne tok sikkert å løftet på skulderne og sa, thats muslims for you og gikk tilbake til cheesbrugeren sin

Lenke til kommentar
Jeg tror nok amerikanerne har bedre innsikt enn mange tror, men jeg trakk på smilebåndet. :p

 

Nei faktisk ikke, ellers hadde de ikke tatt med tyrkia i serien, hadde de trodd at tusenvis av folk kom til å ringe inn å klage fordi dem demoniserer et land som faktisk er ganske ok, hadde de ikke gjort det, jeg regner med at forfateren av episoden valgte tyrika fordi dem ville ha et land amerikanerene viste om som var muslimsk, men ikke var saudia arabia(da dem har brukt landet mange ganger før)

De kunne såklart å tatt et afrikansk land(der det faktisk skjer rett som det er at damer blir henrettet for utroskap eller for å være hekser) men for amerikanerer er afrika afrika og de ville bare vært forvirret.

Lenke til kommentar

James May's Toy Stories

 

Top Gears James May tar for seg de mest nostalgifremkallende leketøy som tenkes kan, i 6 èn-times episoder. Han tar for seg historien om Airfix (modellbygging med plastbiter som limes og males), og ender opp med å ta den helt ut i det han setter en skoleklasse til å lage en spitfire i størrelse 1:1. Videre tar han for seg platelina, meccano, bilbane, togsett og lego. I samtlige episoder får vi presentert historien bak lekene, møte halvgærninger som aldri har sluttet å leke med dem, og helgærningen James May som gjør det han kan for å overgå alt og alles forventninger om hva disse lekenes begrensninger er. Litt vanskelig å gi karakter på denne serien, den kan vel ikke direkte sies å være svært spennende, og er absolutt for spesielt interesserte. Sånn sett er vel serien litt over midt på treet, mens nostalgifaktoren går gjennom taket.

Lenke til kommentar

Dollhouse

 

Sesong 2, episode 13.

 

Da er Dollhouse-serien over, om man ser bortifra episode 13 i begge sesongene(Epitaph episodene) som er slags ekstra episoder.

 

Fox kanselerte denne serien, men Joss Whedon klarte allikevel å sette en slutt. Noe han ikke klarte med Firefly, derav Serenity.

Noen løse tråder er det, men hovedoppgaven er løst, å ta ned Rossum. En action fullt episode, med diverse vendinger og noen av de kjente personene døde. Hadde likt å se litt mer action, spesilet siden de selv sier det er en krig mellom to store forettninger med skittene hemmeligheter.

 

Alt i alt en god avsluttning med tanke på at den ble kanselert.

 

4/5

 

 

Nå gleder jeg meg til å se Epitaph episodene, som foregår etter selve dollhouse er ferdig, om jeg har blitt fortalt rett.

Lenke til kommentar

It's Always Sunny In Phildelphia

 

Sesong 2, Episode 3. "Mac Bangs Dennis' Mom"

 

Sett gjennom hele ses 1 og hittil i ses 2 - og dette er den beste episoden hittil. Så ekstremt bra, skikkelig god dialog, jævlig bra humor rett og slett. Slutten var rett og slett MAGISK. Full pott på karakterskalen, ofc.

 

Gleder meg til å se ferdig resten av ses 2, deretter ses 3,4 og 5. Det er deilig å tenke på at jeg har så mye foran meg.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hehe, IASiP er så hysterisk vittig, og føles geniunt og troverdig, selv om det jo selvfølgelig ikke finnes grenser for den gjengen finner på. Elsker showet!

 

Edit: Skal jeg peke ut en absolutt favorittepisode, tror jeg det må bli fra Sesong 4, Episode 8: Paddy's Pub: The Worst Bar in Philadelphia. Haha, så bra denne var da jeg så den! :D Gleder meg til mitt første rerun av denne serien! Holder de forresten på med en sjette sesong eller?

 

Nok schmikk-schnmakk fra denne gården nå, selv har jeg anskaffet meg den anbefalte serien Band of Brothers på bluray, og nå har jeg sett fire episoder ut i vidunderet.

 

Band of Brothers (2001)

 

Del 1 - Del 4

 

Allerede er jeg slukt. Flotte visuelle gjengivninger av andre verdenskrig, jeg satt til tider måpende målløs over hvor bra laget det var - for eksempel ved innrykningen på D-dagen, da alle hoppet i fallskjerm over Normandie, rett og slett det råeste jeg har sett!

 

Til nå har jeg fått sett Easy company og resten av US Airborne i både med- og motgang, og jeg må ærlig talt innrømme at følelsene mine tar seg en berg og dalbanetur når jeg ser på denne serien. Jeg får skildret frykt, kameratskap, viljestyrke og helteakter, oppturer og nederlag og masse annet så godt at det nærmer seg perfeksjon.

 

Hittil, ingen tvil: 10/10

Endret av sch0n
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dexter sesong 1 episode 1-5

 

Veldig lovende serie som skal bli spennende å følge med. Solid skuespill og sterkt plott. Selv synes jeg serien bruker litt lang tid på å komme i gang og vi hører altfor mye av hovedpersonen til tider. Synes det er kult at vi får se litt av Dexter sin barndom. Episode fire er til nå det store høydepunktet

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Får blåse litt liv her. Siden jeg uansett bruker tid på å lengre anmeldelser av det meste jeg kommer over på Serienytt.no, kan jeg bidra med miniversjoner her (skal se om jeg får lagt inn en feed til tråden på siden også, for å skape litt mer blest om folks minianmeldelser) :)

 

Game of Thrones - Sesong 1 (2011): En særdeles oppslukende serie som ikke slipper taket mellom episodene. Westeros er et herlig sted å besøke og produksjonen av denne serien er det beste av det beste. Serien makter å drive frem flere parallelle historier og har et rikt karaktergalleri.

(lang anmeldelse)

5/5

 

SGU Stargate Universe - Sesong 2: I sin (ufrivillig) avsluttende sesong fortsetter denne serien fremgangen. Den har maktet å finne sin tone. Ja - dette kan virke smått fremmed i forhold til tonen i de to foregående seriene, men det passer den bra. Drivende historie og den minnet meg etterhvert mye om sci-fi klassikeren Babylon 5. Virkelig synd det ble spikeren i kisten, for serien var på vei mot noe virkelig bra.

4/5

 

Smallville- Sesong 10: Et ti års forhold er over. Serien har maktet å komme seg ut av alt rotet den brukte noen sesonger å vikle seg inn i, for her er det fin progresjon og noen virkelig bra episoder. Den er ellers like ustabil som alltid, heldigvis er det gjesteopptredener fra enkelte skuespillere de var dumme nok til å kvitte seg med tidligere. Dette er sesongen Clark står overfor en metaforisk fiende for fortapelse og hat, som han ikke kan gjøre noe med uten å ta steget ut og bli superkraften for inspirasjon: Supermann. En fin og forutsigbar slutt på en serie som jeg har fulgt fra eldstegutten var baby, til han nå sitter der og spent følger med sammen med lillebror, mor og far. Litt vemodig farvell.

3/5

Lenke til kommentar

Dexter - sesong 4

 

Har hørt noen si at sesong 3 var litt svak, men jeg er ikke enig. Syntes den var meget sterk, med en glitrende innsats av Jimmy Smits. Sesong 4 fortsetter med samme høye kvalitet. Dexter er blitt pappa, men har fortsatt et uimotståelig behov for å ta menneskeliv. Dette gjør livet hans komplisert. Lettere blir det ikke når han treffer rollefiguren til John Lithgow. Som Smits er han skummelt god. Det som trekker ned er et kjedelig "office romance"-subplot og at Debras "etterforskning" av pappa Morgan ikke fører noensteds spennende.

 

5/6

 

 

 

Sanctuary - sesong 2

 

Lavbudsjetts sci-fi som til tider makter å se imponerende rik ut. Velspilt og ganske gode historier, om enn (ennå) ikke gode nok til at serien havner blant mine absolutte sci-fi-favoritter. Sesongen er betydelig sterkere enn den første, da.

 

Stort spenn i mulige fortellinger: Fra en vanlig fyr som blir comic book-superhelt, via en alternate reality "zombie" apocalypse til... Bollywood.

4/6

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...