Gå til innhold

Minianmeldelse av den siste TV-episoden/sesongen du så


Anbefalte innlegg

Band of Brothers episode 6 "Bastogne"

 

Dette er en serie jeg har sett flere ganger og det er så flott å bare kunne ta en tilfeldig episode og bli tatt med inn i andre verdenskrig. For det føles virkelig slik. Som om du er i krigen. Som om du går blant soldatene, sitter og lytter til hva de sier, erfaringer de utveklser, du sitter å fryser blant dem og du opplever frykt sammen med dem. Jeg tar meg mange ganger i å glemme av at det jeg nå ser faktisk er skuespillere som later som om de er i krigen. Jeg glemmer at omgivelsene er bygget opp og at de bare later som om de kriger og sloss. Alt er så virkelig, så detaljrikt og gjennomført.

 

I denne episoden er vi med dem i skogen i Bastogne. Det er tyskere der du minst aner det og selvfølgelig en hel haug der du aner det. Det er lite mat, lite utstyr, tynne klær, kaldt og jævlig. Tåke og snø gjør det også vanskelig å orientere seg og å holde vakt. Som om ikke det er nok ramler det plutselig granater, bomber, flydropp, skudd og annet faenskap ut av ingenting. Og de som kanskje har det værst er sanitetssoldatene. De skal liksom holde hodet kaldt midt i varmeste helvetet. Alle forventer at de skal være profesjonelle og det er bare å skrike ut medic! og så er hjelpen der. Men de har det minst like ille selv. En av dem, og som vi hovedsaklig følger i denne episoden, er Eugene Gilbert "Doc" Roe. Det gjøres en veldig bra skildring av hvordan han opplever å være sanitetssoldat oppi dette helvetet.

 

Episoden Bastogne har alltid vært, og er fortsatt, min favoritt-Band of Brothers-episode. Den skildrer hvor jævlig krig virkelig kan være, hvor håpløst det kan virke, hvor ensomt det er og hvor små marginene er. Det er bare å ta av seg hatten (ikke hjelmen, det er farlig) for denne på alle måter historisk bra TV-serien.

 

10/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Tudors, sesong 3.

 

Satte meg ned med tudors fordi jeg ønsket å se litt av galskapen som foregikk i Henrik Viii`s liv.

 

Ble fullstendig hektet etter sesong 1, og endte opp med å lese opptil flere bøker som omhandler denne fargeklatten av en konge.

 

Sesong 3 markerer slutten på "ungdoms tida" for henrik. Enda noen koner mister hodet, og enda noen venner mister hodet. Han får til slutt en sønn, men mister kona.

Bruddet med Vatikanet utvikler seg videre, han får nye fiender som en konsekvens av dette.

 

Det berømte "såret" i låret kommer frem, og grunnen til galskapen i byggeprosjektene går over flere episoder.

 

Jeg synes The Tudors er en fantastisk serie, glimrende skuespillere og en handling som er trofast mot historien til Henrik Viii`s liv og virke.

 

Gleder meg stort til sesong 4, som er den siste sesongen.

Produsentene mener kort og gotdt at det ikke er mer historisk materiale å ta av.

 

Tudors sesong 3: 10\10

Endret av b@rgen
Lenke til kommentar

Star Trek DS9 Episode Way of the warrior

 

En 90 minutters episode med masse action, episoden infører Worf som karakter i DS9, det inførrer også Klingons som midlertidig fiende. Du får servert det det første store romslaget i denne episoden, men effektene er litt dårlige og det ser ut som de gjorde slaget før effektene var gode nok. Det er basicly billige 80talls effekter og det merkes.

Det er også litt rart at folka greier å banke opp klingons med tanke på at de skal være mange ganger sterkere enn mennesker, men alikavel greier heltene å drepe dusinvis av dem i hånd til hånd kamp.

 

Helt fin episode med mye action, men ser ut som de gapte over mer enn de kunne produsere. Og det hele virker litt billig og gammeldags.

 

7/10

Lenke til kommentar

Dexter sesong 1

 

Dexter er en strålende serie, og på nr 2 på topp listen min (Nr 3 dersom jeg tar med Band of Brothers) og det var absolutt på tide med et gjennsyn. Jeg gidder ikke å skrive så veldig mye, og det er heller ikke nødvending. Alt er forseggjort og oser av kvalitet. Starter på sesong 2 asap. Anbefales på det sterkeste!

 

9/10

Lenke til kommentar

Farscape sesong 3: "Meltdown"

 

Plottet er helt enkelt Crichton og gjengen er om bord i Talon og flyr rett mot en sol av en eller annen grunn. Talon klarer ikke styre unna, så hva nå? Burde blitt en ganske bra episode, men klarte ikke helt å like den. Det ble for kjedelig og lite action, spesielt med tanke på hva som egentlig skjer. Bra skuespill fra han som spiller Stark, og Kreiss er som vanlig genial. Er ikke skuffet da det som vanlig holder høy kvalitet i forhold til andre serier, men det er litt lav kvalitet i forhold til Farscape.

 

Vurdering: 7/10

Lenke til kommentar

Supernatural, sesong fem episode 1: Sympathy for the Devil

 

Nå er femte sesong endelig i gang (i USA), så har det vært verdt ventingen? Klarer de å holde samme tempo og kvalitet som før? Er skuespillerne fortsatt ikke lei? Er vi lei? Et kort svar vil nok være nei, nei, nei, ja og ja. Nei, det er ikke verdt ventingen, nei de holder ikek samme tempo og kvalitet som for, og ja, både skuespillerne og vi er lei nå.

 

Det er i allefall min mening. Jeg var svært hekta på de første tre episodene, men den fjerde var mer eller mindre en katastrofe. Når de begynte å blande inn engler, apokalypsen og alt det tullet der ble det for seriøst for min del, og mye av sjarmen var borte. Denne gangen er apokalypsen startet, så hva nå? Godt spørsmål. Det er så mange lettvindte løsninger og idiotiske forslag her at jeg tviler på at selv manusforfatterne aner hva de driver med.

 

Vurdering. 3/10 Skuffa!

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Heroes sesong 4 episode 1 og 2

 

Åpningen av sesong 4 ("Redemption") var en dobbeltepisode og dermed 1 time og 25 minutter lang. Som en litt kort film med andre ord. I starten slet jeg litt med å se for meg en rød trød for denne sesongen. Hvis det var Claires prøvelser på college som skulle bli tema for denne sesongen så så det mørkt ut. Men nå kommer vi inn i kjernen i det jeg liker med Heroes, det er så mange bihistorier, paralellhistorier og historier meg her og der. Heldigvis kom det da frem etter hvert hva vi skal få ser mer av. Og det virker lovende. At Robert Knepper (T-bag i Prison Break) er med bidrar til at jeg i ennå støre grad gleder meg til å følge dette videre.

 

Serien med sine mange historier kan nesten virke schizofren. Noen ting er til tider ekstremt uinteressant og andre ting er noe av det beste TV har å by på. Da tenker jeg på scenene der Matt Parkman også har blitt schizofren. Måten de har "blandet" han og Sylar på er helt genialt. Det er både spennende, kult og morsomt.

 

En annen ting jeg bet meg merke i var at det var ny type musikk på noen scener. Disse kom vel under college-scenene. Jeg vet ikke om jeg likte det så godt. Bryter på en måte stemninga som Heroes er så flink å gi meg.

 

Alt i alt en bra episode som gir en fin og lokkende intro til fjerde sesong. Serien har ennå masse potensiale.

 

7/10

Lenke til kommentar
The Wire Episode 1 Season 1

 

Har bare sett tilfeldige episoder hos kompiser/på tv, så jeg tenkte det var greit å begynne på ordentlig. Serien starter smooth, akkurat som jeg tenkte meg, kult at man ser ting fra både langerne og etterforskernes side! Sterk 8/10

Dette stemmer ikke helt, var litt tregt i starten. Men nå har jeg sett Ep 2,3,4,5,6,7,8,9,10 akkurat nå så jeg Ep 11. Bare 12 og 13 igjen.

 

Jeg er frelst. Stikker bort på rema og kjøper Season 2 nå.

 

10/10

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
The Wire Episode 1 Season 1

 

Har bare sett tilfeldige episoder hos kompiser/på tv, så jeg tenkte det var greit å begynne på ordentlig. Serien starter smooth, akkurat som jeg tenkte meg, kult at man ser ting fra både langerne og etterforskernes side! Sterk 8/10

Dette stemmer ikke helt, var litt tregt i starten. Men nå har jeg sett Ep 2,3,4,5,6,7,8,9,10 akkurat nå så jeg Ep 11. Bare 12 og 13 igjen.

 

Jeg er frelst. Stikker bort på rema og kjøper Season 2 nå.

 

10/10

Det er sånn med alle sesongene, unntatt sesong 4. Brukte vel over ett år på sesong 3 fordi den var så treg i starten.

Lenke til kommentar

For meg gikk starten av sesong 1 noe tregt for seg, og jeg brukte flere måneder på å fullføre sesong 1. Sovnet underveis i første episode første gang jeg så den, faktisk. =) Etter sesong 2 var turboen skrudd på og jeg var ferdig med serien i løpet av farlig kort tid!

 

Den beste serien jeg noensinne har sett.

Lenke til kommentar

Smalllville, sesong 9, episode 1

 

Da var vi igang igjen. Alt er bare kaos etter forrige sesong. Jimmy er død, Louis borte, Clark forsvunnet, Oliver har gitt opp og Chloe aner ikke helt hva hun skal gjøre. Selv Tess har store problemer nå.

 

Det begynner veldig bra, og på mange måter er dette en ny start for serien. Clark dukker tidlig opp i et kostyme med en S på brystet, og vi ser stadig en S på veggen når han har ryddet opp i ting. Med andre ord holdt han det han lovet i slutten av forrige sesong når han sa Clark er død. Spørsmålet er bare hvor lenge han er død, eller om han kommer tilbake etterhvert når han ser han trengs. Kjenner vi serien rett er han vel tilbake i løpet av en eller to episoder til.

 

Historien denne gangen er litt for meningsløs for min del, men det kan være fordi det er alt for mange løse tråder fra sesongavslutningen som må nøstes opp. Det er ikke dårlig, men har ofte for lite sammenheng. Jaja, det er tross alt bare første episode. Av det lille vi fikk vite her kan resten av sesongen bli ganske bra, med mindre de tar en ny Doomsday-greie. (når Clark sloss mot den eneste skapningen som er sterk nok til å drepe ham i sesongavslutningen bør kampen vare litt lengre enn et halvt minutt...) :p

 

Vurdering: 6/10

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Ulitmate Force første episode, The killing house

 

Serien er EKTREMT variabel, noen episoder som første er drit råe, andre er teite og noen er rett og slett kjedelige.

 

Serien er grei de 2 første sesongene så taper den seg noe latterlig.

 

Første episode slår deg i maven, lyden på våpene er høye og skumle som de skal være, 800 skudd i mintuttet skal bråke og de gjør de, første episode er egentlig en fiktiv versjon av den ekte iranske abasade hendelsen i 1980. Men i denne episoden er det et bankran som går til helvete.

Episoden er blodig og rå og i denne epiosden er i hvertfall på den mer realistiske siden(andre episoder er rent tull)

 

Anbefaler folk å kjøpe de 2 første sesongene da de har noen fine episoder, og lyden i første episode er så autentisk at den bør høres med høyt volum

Lenke til kommentar

The Cleveland Show - Episode 1 Season 1 - Pilot

 

the_cleveland_show-show.jpg

 

Family Guy-spinoff; ikke replacer for FG. Heldigvis ikke.

 

Nå er jo dette den første episoden, men kan nesten ganske garantert si at det ikke kommer til å bli bedre enn FG uansett. Hvorfor så skråsikker etter å ha sett én ep? Jo, fordi FG har ekstremt mange morsomme karakter, og Cleveland er egentlig ikke en av dem. Peter, Quagmire, Stewie, Herbert, Brian er bare noen av de gode karakterene. Så, Cleveland alene.. med ny familie.. Jaja, vi får se..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dexter sesong 4 episode 3

 

Dexter er en serie som presterer å levere høy kvalitet i hver episode. Denne sesongen er ikke noe unntak. Den har startet bra og i motstand til sesong 3 ser det ut til at historien nå skal dreie seg mer rundt seriemorderen, den slemme seriemorderen. Dexter er selvfølgelig den drivende karakteren og det er en enormt bra studie i et menneskes sinn Michael C. Hall leverer. Gjenkjennelsesfaktoren er det vel ikke bare jeg som sitter med, selv om vi snakker om et dypt dystert og forstyrret menneske.

 

Man skulle tro at en serie av denne typen har for lett for å parkere seg selv, men det har manusforfatterne ristet ypperlig av seg. Det er en ren fornøyelse å se en fyr som Dexter, som i bunn og grunn er en einstøing og maksimalt outisder, måtte slite med et vanlig A4-liv som inkluderer å måtte forholde seg til helt vanlige mennesker. Det være seg venner, familie og kolleger. Hvis Dexter hadde tatt en sosial IQ-test ville han scoret elendig for å si det slik. Og slikt er jo snacks på TV.

 

Ingenting tyder på at kvaliten har dalet på denne serien nå som den har overlevd til sesong 4.

 

9/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...