Gå til innhold

Minianmeldelse av den siste TV-episoden/sesongen du så


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

BREAKING BAD

 

"Alle" har hypet denne opp til tidenes mesterverk, og IGN gav siste sesong full pott. Selvsagt måtte jeg krype til korset og gi serien en sjanse, så jeg startet på sesong en og tok det derfra. Serien handler kort sagt om Walter, en kjemilærer som oppdager at han har kreft og kommer til å dø snart. Men familien er ikke i stand til å klare sykehusregningene, og han ønsker å forsørge for dem selv etter at han er død. Så hva gjør man så? Logisk. Man begynner å lage narko for å tjene litt raske penger. Det går jo til helvete på mange måter, for å si det mildt. :p

 

Etter å ha sett hele serien over to, tre uker har jeg litt blandete følelser. Hver sesong er rimelig kort, på bare ca 13 episoder hver, og det er bare fem sesonger. Det gjør at serien er i korteste laget, men samtidig er de nødt til å holde et rimeilg bra tempo. Men samtidig tar de seg tid til å bygge karakterene, intrigene og alt det der, så det føles ikke som de tar for mange snarveier. Når det er sagt synes jeg de første sesongene var ganske kjedelige. Det tar for lang tid før ting begynner å skje, og for det meste føles det mest som om de som lager serien ikke våget helt å dra den helt ut. Det gjør de derimot i de siste sesongene, så sesong fire og fem er betraktelig bedre enn de forrige. Faktisk vil jeg si å slite seg gjennom de tre første (og til en viss grad fjerde) var verdt det når man sitter og ser den siste sesongen. Jeg har sett mange serier opp gjennom årene, og dermed har jeg sett en god del ganske ræva seriefinaler. Det er lett å frykte at Breaking Bad ville gjøre som de fleste andre og holde en del tilbake, men det kan man trygt si de ikke gjorde - på godt og vondt.

 

For om det starter kjedelig, synker serien ned til et nivå mot slutten der det til tider er vondt å se på. Da mener jeg det ikke på en negativ måte, som at serien er dårlig eller noe sånt. Tvert imot er det svært bra, men mer at dette er jævlige saker. Har ikke lyst til å spoile noe som helst, så alt jeg kan si er at noen få får en lykkelig slutt, mens de fleste... not so much. Det er ikke akkurat en overraskende slutt, men like fullt vondt å se. For å ta det sånn: En person blir kvalt til døde relativt tidlig i serien. En annen person står ved siden av uten å løfte en finger for å hjelpe til. Da ser man hvor serien er på vei. ;)

 

Vurdering: 7/10 Treg start, suveren avslutning. Litt overvurdert serie, men det tåler man.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

The 100 (Har kun sett episode 1 og 2)

 

Jeg gjorde ikke mye research for jeg så første episode, men det virket som serien hadde et veldig kult konsept. Handlingen er satt 97 år etter at en atomkrig har tatt knekken på "alt" liv på jorden. Heldigvis for menneskeheten oppholdt mange personer seg i verdensrommet på forskjellige romstasjoner/romskip. Nå lever alle på ett stort romskip, men de begynner å gå tom for "resurser", og må derfor se om det er trygt å ta fotfeste på jorden igjen. De sender ned 100 kriminelle (under 18 år, dømt til døden), for å se om de overlever.

 

Superkort fotalt; fjern blodet og serien hører hjemme på Disney Channel. Anbefales IKKE for personer over 16. Kan ikke tenke meg at dette faller i smak hos noen aldergrupper over det nevnte nummeret.

 

2/10

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

arrow.jpg?w=650&h=366

 

ARROW: SEASON 1

 

My name is Oliver Queen. For five years I was stranded on an island with only one goal - survive. Now I will fulfill my father's dying wish - to use the list of names he left me and bring down those who are poisoning my city. To do this, I must become someone else. I must become something else.

 

Savner du en bra tv-serie med Batman? Du er ikke den eneste, men av diverse grunner vil det nok ikke skje med det første. Det nærmeste man kommer er nok Gotham, men den dreier seg mest om Jim Gordon i tiden før han ble politimester, og som en mikrospoiler er noe av det første han vil etterforske drapet på en viss rikmannsfamilie... der bare den unge sønnen overlever.

 

I stedet fikk vi det nest beste. Først i Smallville, med Oliver Queen aka Green Arrow som fast inventar. Resultatet der var typisk Smallville, på godt og vondt. Veldig få dør, hele tonen i serien er lett drama med litt komikk osv her og der. Noe som er svært trygt å se med folk til stede en tidlig lørdags formiddag. Da Smallville ble avsluttet trengte man noe mer å se, så da fikk man like greit en egen serie med Green Arrow. Så dette er vel bare Smallville med en ny karakter?

 

Nope. Så langt derifra. Det er ikke uten grunn bildet over har en kullsort bakgrunn. Folk ville ha mer etter Batman-filmene til Nolan, og i stedet for Batman fikk vi nest beste: Arrow. Vi har fortsatt Oliver Queen og alt det der, men dette er ikke Smallville 2. For å si det sånn tar det en god stund før Oliver endelig oppfatter at en helt ikke skal drepe folk. Det sier jo sitt. Videre kan man jo tenke litt selv: Hvis helten ikke nøler med å drepe folk, hvor ille er da skurkene...?

 

Jeg nevnte at Smallville fint kan ses en lørdag formiddag med folk til stede, og selv om Arrow kan være litt tam en gang i blandt, er det mye her som slettes ikke passer inn under familiemiddagen. Foli blir drept. Folk klikker i vinkel etter å ha trippet på dødelig dop. Vi har snikmordere, litt utpressing og så videre, og en av de beste sesongfinalene jeg har sett noensinne. La oss si det tar serien til nye høyder, og sparker i gang en sesong to som stort sett har overgått filmene til Nolan - og det med en "Batman-kopi". (Oliver har riktignok ikke en Arrowcar ennå, men han er en rik playboy, har en "hule" (dvs kjeller under nattklubben), mange gadgets (dvs trickarrows) og så videre. Han er så nært man kommer Batman uten å flytte oss til Gotham.

 

Fordi dette er Green Arrow betyr det også at vi nå befinner oss i Starling City (Star City i tegneseriene), og vi får møte mange kjente fjes fra tegneseriene som ikke nødvendigvis vil møte Batman så ofte. Det nærmeste er Slade Wilson, kjent som Deathstroke i tegneseriene. Her er han derimot bare en leiesoldat som er fanget på øyen sammen med Oliver, og de to prøver så godt de kan å samarbeide om å komme seg vekk. (trivia: Deathstroke, for de som ikke kjenner til ham, er en svært farlig superskurk i tegneseriene.)

 

Er så mye jeg kunne sagt om historien her, men det meste vil være en spoiler. Det holder nok derfor å si at hele sesongen foregår både i nåtid med Oliver Queen i Starling City, samt fem år tidligere rett etter at han ble strandet på en øde øy. Det interessante her er at han som nevnt var en rik playboy da han kom til øyen, men når han er hjemme igjen fem år senere er han en nådeløs drapsmaskin. Så hva fanken skjedde egenlig på øyen?

 

Dette begynner å bli i lengste laget, så får avslutte med en SOLID anbefaling til fans av Batman-filmene til Nolan, fans av superhelter (som strengt tatt ikke har superkrefter) og fans av knallgode actionserier. Mulig "superhelter" kan være en turn-off, men man bør likevel gi denne en sjanse. Spesielt om du synes Smallville og Marvel's Agents of SHIELD ble for tam. ;)

 

Vurdering: 9/10

 

(bonustrivia: Eneste grunn til hvorfor jeg ikke gir den 9.5/10 er fordi den starter litt tregt, og fordi neste sesong er en god del bedre enn denne. Det gjenstår ennå noen episoder av sesong 2, så anmelder den når den er ferdig.)

Endret av Schreiber
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjeder meg litt i kveld så kan anmelde sesong premièren på

Klondike

 

Serien handler om 2 kompiser som etter Collage finner ut at øst-kysten (USA) er kjedelig, så de reiser til den wilde westen der de møter en gammel mann som forteller dem at de kan bli kjempe rike på å grave etter gull i Klondike i Yukon Canada. Så de drar der for å søke lykken.

 

Dette kan kansje høres veldig kjedelig ut men det er det ikke. Det er faktisk en veldig bra sesongpremièrer. På veien mot deres mål møter de mange karakterer og de blir ikke presset på oss men blir introdusert på en veldig bra måte. Man blir også introdusert for farer som vil stå i deres vei, og får følelsen av at dette er et godt utgangspunkt for episode 2.

 

Skuespillere og setting er fantastisk og har ingenting å klage på alt virker veldig levende. Karakterene har et glimt i øyet og ekte personlighet.

 

Har ingenting å si galt om serien annet enn at den bare har tre episoder..

 

Hadde denne hatt 3 sesonger tror jeg den hadde blitt den beste western noensinne.

 

9/10

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Broen sesong to episode en. Har ikke sett sesong en. Ble veldig imponert, skal følge med videre.

Broen sesong to er absolutt verdt å se. Har selv sett sesong en og nå ferdig med sesong to. Syntes tv serien holder spenningen oppe til siste episode, noe som ikke alle norske/danske/svenske tv serier klarer like bra. Det beste med serien må vell være skuespillerne, og nevner da spesielt Sofia Helin. Genialt spilt! Så Maxie10- fortsett å se:)

Lenke til kommentar

Hei alle sammen:) Noen som har sett "From dusk to dawn" på nettflix? Vil si denne serien er en av de bedre overnaturlige. Serien gir noe nytt til det overnaturlige, med annerledes overnaturlige evner, og forvandlinger. Absolutt verdt å se! Netflix legger ut ny episode hver onsdag etter kl 14. Noen som har tips til flere gode overnaturlige serier på nettflix som leverer bra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Revenge sesong 1 episode 1

 

emily thorne har viet livet sitt til å få hevn over greyson familien og alle andre som hun tror forårsaket "ulykken" som drepte faren hennes og fikk han stemplet som terrorist.

drit bra serie med masse spenning..

 

Teen wolf sesong 3b ikke bare en serie for tenårings jenter.

 

hadde ikke så høye forventninger til denne serien selv men nå er den faktisk en av mine favoritter.

mye takket være Stiles Stilinski (Dylan O'Brien) den morsomme, sarkastiske og quirky sidekicken til Scott McCall som da har hovedrollen.

 

The walking dead sesong 1 og 4 zombie serie for de som ikke liker zombier

jeg har ALDRI likt zombier og kunne ikke tenke meg å se the walking dead i det hele tatt.. helt til jeg en dag bestemte meg for å gi den en sjangs. og det er en av de bedre spenning/drama serier jeg har sett på lenge.. det er spenning i hver episode og karakterene er så bra spesielt daryl dixon<3 det handler jo selvfølgelig om zombier men det handler mer om overlevelse og klare å komme seg levende igjennom neste dag.. noe av det som gjør det spennende er at ingen av karakterene er trygge. du vet liksom aldri om din(e) favoritt(er) kommer til å overleve igjennom episoden..

Lenke til kommentar

Revenge sesong 1 episode 1

 

emily thorne har viet livet sitt til å få hevn over greyson familien og alle andre som hun tror forårsaket "ulykken" som drepte faren hennes og fikk han stemplet som terrorist.

drit bra serie med masse spenning..

 

Teen wolf sesong 3b ikke bare en serie for tenårings jenter.

 

hadde ikke så høye forventninger til denne serien selv men nå er den faktisk en av mine favoritter.

mye takket være Stiles Stilinski (Dylan O'Brien) den morsomme, sarkastiske og quirky sidekicken til Scott McCall som da har hovedrollen.

 

The walking dead sesong 1 og 4 zombie serie for de som ikke liker zombier

jeg har ALDRI likt zombier og kunne ikke tenke meg å se the walking dead i det hele tatt.. helt til jeg en dag bestemte meg for å gi den en sjangs. og det er en av de bedre spenning/drama serier jeg har sett på lenge.. det er spenning i hver episode og karakterene er så bra spesielt daryl dixon<3 det handler jo selvfølgelig om zombier men det handler mer om overlevelse og klare å komme seg levende igjennom neste dag.. noe av det som gjør det spennende er at ingen av karakterene er trygge. du vet liksom aldri om din(e) favoritt(er) kommer til å overleve igjennom episoden..

Takk for tips til serier. Revenge er ny for meg, og den skal jeg sjekke ut. Teen Wolf har jeg sett sesong 1 av, men syntes den tapte seg i sesong 2. Men ut i fra det du skriver, ser det ut som om den tar seg opp igjen. Og Walking dead er jo genial! Har sett det som er laget, men de lager mer. Serien skal bytte regisør, så håper den ikke forandrer seg alt for mye:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Har vel sett 19 ep's av Bravestarr nå......typisk 80s med moral på slutten av hver episode (samme med He-Man , Gadget , GI Joe etc)

 

-en episode handlet om en gutt som mente faren ikke var en helt siden han bare var en bonde og så var det en annen episode hvor Bravestarr fikk en marshall-lærling , en arrogant sådan.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

arrow_season_2_poster_small.jpg?itok=g9o

 

ARROW: SEASONG 2

 

You cannot die until you have suffered the same way that I have suffered, until you have known complete despair -- and you will. I promise.

 

Forrige sesong gav jeg 9/10, så det er klart denne sesongen hadde mye å leve opp til. Det hele starter logisk nok med etterdønningene etter sesongavslutningen forrige sesong, og uten å spolere for mye er det en del å ta tak i. Men ta det med ro. Du vet hva de sier. Når alt er på det aller mørkeste... når du tror det ikke kan bli verre... så tar du feil. Det kan definitivt bli enda verre enn det var. Gamle venner blir bitre fiender. Bitre fiender blir venner. Byen er i full kaos. Livet hans holder på å rase sammen, og ingen kan stole på noen. Men når tror det ikke kan bli stort verre for Oliver... They call him Deathstroke.. and if we don't stop him, he's going to kill Oliver and his entire family...

 

Jeg elsket den første sesongen, og på mange måter er det Batman-serien jeg har ventet på siden før Smallville. Riktignok har vi Green Arrow i stedet for Batman, men er det bare en bagatell. Begge er rike playboys, begge har tøffe gadgets, begge har interessante sidekicks og så videre. Det er faktisk veldig mye likt mellom de. Faktisk tror jeg dette ville vært en ekte Batman-serie om det ikke var for Nolan og Dark Knight-trilogien. Det var derfor vi fikk Smallville i stedet for en Batman-serie, og sikkert derfor vi fikk Green Arrow. (ja, jeg vet de lager en Gotham-serie, men der er Bruce Wayne bare en unge.)

 

Nuvel. Den første sesongen hadde mye action, og en cliffhanger jeg trodde det skulle bli vanskelig å overgå. Så for å starte et sted må jeg nok si rett ut av denne sesongen knuste den første så til de grader. Her får vi flere superhelter, nye skurker, en skikkelig badass Deathstroke, og ikke minst en svært bra historie som er over the top, men ikke så mye at det blir teit. Manusforfatterne vet hva de driver med, og vi kan nok regne den første sesongen som oppvarming. Nå har de lært seg hvordan en sesong bør være, så de holder fint lite tilbake. Folk har forandret seg svært mye siden den forrige sesongen, og nå føles det mr som om alle har en plass her. Thea surret stort sett rundt i den første sesongen uten å gjøre stort ut av seg, men det er slettes ikke tilfellet her. Roy dras fortsatt mellom Thea og Arrow, men la oss bare si det... ikke går så bra til tider. :p Men det gjør at vi føler med ham, og selv på det verste tok jeg meg i å håpe at han skulle få ro til slutt. (Hvordan det gikk skal jeg selvsagt ikke spolere. Alt jeg kan si er at jeg ikke hadde hatt noe imot en spin-off med ham.)

 

På toppen av det hele brukte de to episoder på en origin-historie til en viss Barry Allen. Dette kunne fort ha blitt kjedelige saker (Supernatural: Bloodlines, anyone?) :p men de to episodene var faktisk svært bra. Vi fikk virkelig bli kjent med Barry Allen, og da de var over satt jeg og gledet meg til fortsettelsen. Heldigvis er The Flash bekreftet som serie, og han og Arrow vil krysse over i hverandre sine serier fra tid til annen. Faktisk er første teaser for The Flash ute, og selvsagt møter han Arrow der. That show-off. :p

 

Nuvel. Selve sesongavslutningen skuffet litt, men mest fordi den ikke var like klimatisk som i sesong 1. Det betyr slettes ikke at den er dårlig, og de har en hel rekke løse tråder å nøste opp. Jeg hadde bare ønsket et litt mer edge of the seat moment, men pytt. Knallbra sesong, faktisk bedre enn den første. Nesten så jeg gruer meg til neste sesong. Hvordan i pokker skal de klare å overgå dette? :p

 

Vurdering: 9.3/10 Sparer en 0.7 til sesong tre og fire. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Bruker-292501

Badehotellet episode 6, sesong avsluttning!

 

Likte veldig godt å se hvordan ting var på 20 tallet, og historiene var ganske så gode og underholdendes. Skal blir kjekt med sesong 2:)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

1) Serien handler kort sagt om Walter, en kjemilærer som oppdager at han har kreft og kommer til å dø snart. Men familien er ikke i stand til å klare sykehusregningene, og han ønsker å forsørge for dem selv etter at han er død. Så hva gjør man så? Logisk. Man begynner å lage narko for å tjene litt raske penger. Det går jo til helvete på mange måter, for å si det mildt.

 

2) Når det er sagt synes jeg de første sesongene var ganske kjedelige. Det tar for lang tid før ting begynner å skje, og for det meste føles det mest som om de som lager serien ikke våget helt å dra den helt ut. Det gjør de derimot i de siste sesongene, så sesong fire og fem er betraktelig bedre enn de forrige.

 

1) Noget forenklet syn på saken. Tror nok neppe sykehusregningene er ment som den endelige avgjørelsen til å produsere narkotika, men heller det at han øyner muligheten til å gå ut av egen komfortsone og gjøre noe helt utenom "Walters verden". Leve, med stor L, på sett og vis. Dette forsterkes med at han kan forsørge familien og samtidig være verdens beste i en ting - men poenget ligger nok neppe i at han selger dop for å få penger. Den blir for tynn.

 

2) Pussig at du sier det med fjerde sesong, som jeg synes var den desidert kjedeligste sesongen av serien. Holdt nesten på å gi opp igjennom den sesongen, men rimelig glad jeg holdt ut. Hva var det du synes var så spennende med denne sesongen? Spør utifra nyskjerrighet, og ikke nesevishet :p

Lenke til kommentar

theflash-gustin-copertina.jpg

 

The Flash (2014)

Sesong 1, episode 1

 

NB! Dette er fra en tidlig utgave av piloten, og ikke den endelige versjonen. Den er nok så godt som ferdig, men litt finpuss gjenstår nok. Dermed blir det litt feil å si så mye om effektene, da de høyst sannsynlig vil bli bedre i den endelige utgaven.

 

Da var dagen endelig her. For noen av oss, i alle fall. Arrow er en av de beste actionseriene som er laget, og handler selvsagt om Oliver Queen aka Green Arrow. Fordi den var så populær dukket etterhvert en viss Barry Allen opp i to episoder, og den andre episoden endte med en stor eksplosjon og en Barry Allen i koma. Disse to episodene skulle etter planen være en origin-historie for en spin-off med Barry Allen som The Flash, og han skulle dukke opp igjen i slutten av andre sesong av Arrow. Dette gikk ikke helt etter planen, så det ble med de to episodene.

 

Men spin-off har han fått. Her får vi en rask oppsummering av bakgrunnshistorien hans frem til eksplosjonen i Arrow, før han havnet i koma i ni måneder. Det er vanskelig å si noe mer enn det uten å spolere noe, så jeg får bare beklage om en og annen mikrospoiler sniker seg inn her og der. Barry aner ikke hva som egentlig skjedde i eksplosjonen, men mye tyder på at han ikke er den eneste som har endret seg. Men det største problemet han har akkurat nå er å få kontroll på kreftene sine. En ting er å løpe raskere enn en pistolkule, men å kontrollere det er noe helt annet. De første forsøkene på å løpe går ikke helt etter planen, men noe annet ville vært teit.

 

Alle hovedpersoner trenger en forhistorie for å drive sesongen forover, og Barry er ikke noe unntak. I hans tilfelle dreier det seg om at moren ble drept da han var liten, og faren ble dømt og kastet i fengsel. Men var det faren som drepte ham? Ifølge Barry så han et lyn i stuen rundt moren, og enda verre var det at det var en person i lynet. Men hvem tror et lite barn? Nå da Barry har endret seg og blitt en "meta-human" blir spørsmålet om han så mer interessant...

 

Ellers har vi jo folkene rundt ham. I hovedsak er det Iris, damen han vokste opp med og som regner ham som broren sin. Faren hennes og partneren hans er også ganske sentrale, selvsagt. Men vi har også de tre forskerne som har passet på Barry mens han var i koma, og som har en sterk mistanke om hva han egentlig er nå. Man kan regne dem som medhjelperne hans, selv om de strengt tatt ikke gjør noe særlig ut av seg annet enn å komme med råd osv.

 

Og selvsagt... You didn't travel 600 miles just to visit a friend.

 

Om jeg skal klage på noe må det være at det er veldig mye historie her å stappe inn i usle 45 minutter. Jeg hadde helt klart foretrukket at de strakk dette over to episoder, eller laget en dobbelepisode på en og en halv time. Da hadde de hatt tid til å utdype mer av sentrale ting i historien, og de hadde sluppet å hoppe så fort frem. Riktignok hadde vi bakgrunnshistorien i Arrow, så det er ikke så nøye at de hopper over det meste her. Men for nye seere hadde jeg helt klart foretrukket at de hadde brukt mer tid på bakgrunnen hans. En viktig ting de har glemt er at han har blitt for sen til det meste hele livet. Selv i Arrow fikk vi en del scener der Barry dukket opp litt for sent, men i The Flash har de droppet det.

 

Til gjengjeld er det en del interessante detaljer her, for folk som ser nøye etter. Et åpenbart eksempel er at når Barry endelig skal strekke på beina og se hva han kan, drar hele gjengen til Ferris Air. Tilfeldig valgt, eller kan det han noe med Carol Ferris, dama til Green Lantern? Hal Jordan var jo som kjent en pilot for nettopp Ferris Air. Legg også til avisen i cliffhangeren på slutten. Mer enn det blir å spoile rimelig mye, men det kan bli rimelig interessant etterhvert...

 

Til sist må det nevnes at The Flash som sagt er en spin-off av Arrow, men den er ganske annerledes. Arrow er en mørk og dyster serie i stil med Dark Knight-filmene til Nolan. The Flash er en mye lysere serie, både bokstavelig og i tone. Han er langt mer Iron Man enn Batman. Det gjør at det er lett å like begge seriene, men om du hater en serie kan du likevel like den andre. Man bør derfor ikke droppe The Flash om man ikke likte Arrow. Det kommer mest ann på om man liker superhelter, men om du ikke gjorde det vil jeg gjerne vite hvorfor du så Arrow i første omgang. :p

 

The Flash har premiere syvende oktober 2014, og anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

The Last Ship (Sesong 1) (TNT)

 

The Last Ship handler om navy-soldater og forskere, som prøver å finne en kur til et virus som har drept vel 80% av jorden, de er ikke smittet siden de var på nordpolen i fire måneder da smitten var verst. De møter på flere fiender, og siste episode er kanskje mest overraskende.

 

Har vært kresen på TV-serier helt siden jeg ble ferdig med alle Arrow-episodene i vår. Dvs. jeg har ikke sett noen sesonger ferdig, utenom The Last Ship. Dette er kvalitet og spenning hele veien. Gode skuespillere er toppen av kaka. Ble hekta etter første episode, men det ble bare bedre å bedre utover.

 

Karakter: 9/10

 

mangler 1 pga at en 10-er serie skal være feilfri, denne sesongen kunne hatt litt flere sidehendelser men det svekker absolutt ikke på serien som helhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Teenage Mutant Ninja Turtles

Sesong 3, episode 1

 

Etter flausen Michael Bay gav oss er det lett å gi opp hele TNMT-franchisen, men da gjør man en stor tabbe. Nickelodeon har en CGI-serie gående for tiden, som akkurat har startet den tredje sesongen. De to første var svært bra, og selv om det strengt tatt er for barn, er det nok av ting for oss voksne å like her også. De to forrige sesongene hadde blandt annet en episode som var en rip-off av Alien, og en med Invasion of the body snatchers. Ikke akkurat noe barn ville fått med seg, med andre ord. Videre har vi jo så klart sesongfinalene. Den første var rimelig bra på mange måter, men uten å spolere for mye var det dessverre helt klart da episoden var over at ting hadde begynt å roe seg ned igjen. Den andre, derimot... Holy shit. Her snakker vi full action hele veien, med både to og tre svære cliffhangere på rad.

 

Nå er tredje sesong endelig i gang, og historien fortsetter tre måneder etter sesongavslutningen. Jeg var litt nervøs for hvordan ting kunne bli etter sesongavslutningen forrige gang, men interessant nok fikk vi en av de beste episodene i hele serien så langt. Og når vi er inne på "er dette ikke en barneserie?" kan jeg ta en mikrospoiler: Episoden er en rip-off av Friday 13th, og da mener jeg skikkelig rip-off. :p Her er alt fra hockeymasken til en skilpadde (nesten) spiddet av høygaffel, til alteret med hodet på (ikke hode her, riktignok ,men likevel) og så videre. Og matcheten, så klart. Til og med posen Jason hadde på seg i Friday 13th 2 og 3. Dette er absolutt ikke bare for barn. :D

 

Vurdering: 9.5/10

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Luther - sesong 1-3

 

Luther er en mørk BBC-serie om DCI Luther, etterforsker i London-politiet, som dessverre kun består av 14 episoder totalt. I likhet med mange BBC-serier er det høy produksjonskvalitet over serien, og det er særlig tilfredsstillende å se en politiserie hvor hovedpersonen ikke forsøker å være så skinnhellig som overhodet mulig til enhver tid. Luther står med en fot på hver side av loven, og gjør sitt ytterste for å løse de ofte svært brutale og intrikate sakene han får på bordet. Serien byr på et relativt lite figurgalleri, men heldigvis et godt sådan, og man føler får virkelig sympati og antipati for de ulike folkene man møter. Jeg vil igjen understreke at dette er en mørk serie, og sakene de er nødt til å løse er ofte rystende greier. I sesong 2 og 3, som består av 4 episoder hver, opptar hver sak 2 episoder, med flere fremtredende røde tråder som binder alt sammen til en spennende og svært god serie. Jeg skulle gjerne hatt flere episoder, men noe av seriens kvalitet ligger vel i at den aldri føler noe behov for å trekke ut plottet ut.

 

Anbefales!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

TWO AND A HALF MEN

Sesong 12, episode 15&16

SERIEFINALE

 

Da var dagen kommet. Two and a half men har drevet på i tolv sesonger, men nå var det altså slutt. Og for en slutt! Jeg er nok en av de få som synes serien tok seg opp en del da Charlie Sheen sluttet, men dessverre falt den nok i kvalitet igjen etter en stund etter at Ashton Kutcher tok over. Det ble mye av det samme, og mye var annerledes. Men som sagt, nå er det endelig slutt for godt. The end. The fat lady sang. Elvis has left the building.

 

Seriefinalen er er en dobbelepisode som varer nesten 40 minutter, og hele greia dreier seg om en hel enkel tanke: Charlie er muligens ikke død likevel, men er på vei tilbake til huset for å få hevn. Det høres sprøtt ut, men tenker man etter fant de aldri liket hans. Så er det mulig han er i live likevel? Eller er det noe annet som foregår? Samme det. Det gir oss en god anledning til å møte igjen en hel drøss folk fra resten av serien (noen ganske overraskende), om det så bare er cameos. Mye rart blir oppsummert her, og serien får en rimelig bra, vel fortjent, endelig avslutning.

 

Men det beste er at de nå våger å gjøre narr av sin egen serie, og bryter den fjerde muren ved flere anledninger. På mange måter oppsummerer disse episodene det meste av serien på en god måte, og nevner både de bra og dårlige tingene. Dette gjør at episodene har et overraskende alvorlig tema (hevndrap), men er samtidig helt klart noe av det beste og morsomste serien har klart å få til på veldig lenge. Jeg har ikke engang giddet se de forrige tre, fire episodene, men denne gangen lo jeg høyt mange ganger. Absolutt en verdig avslutning til en bra serie, selv om den har hatt noen problemer her og der. "If you ask me, this has been going on for too long." :D

 

Vurdering: 8/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...