Gå til innhold

Minianmeldelse av den siste TV-episoden/sesongen du så


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

How I met your mother Sesong 3-5

 

Det er lenge siden jeg har kost meg så mye med en komiserie, er vel bare scrubs av nyere serier som jeg har hatt det like gøy med. eneste som iriterer meg er at Hannigan farger håret, hvorfor vil noe ødlegge det vakre røde håret sitt med å farge det svart.

Men det er også det eneste, noen ganger ler jeg så mye jeg faller av stolen og mister pusten.

 

 

Beste komiserien som går på tv om dagen.

 

8.5/10

Lenke til kommentar

The Walking Dead s1

 

Klarer til tider å få frem den klaustrofobiske paniske følelsen av å være omringet og angrepet av zombier, blir noe repeterende (knert en zombie i hodet, rinse and repeat). Fin post-apokalyptisk fremstilling og stemning. Får veldig Resident Evil/Silent Hill flashbacks. Varierende (til dels dårlig) persongalleri og skuespilleprestasjoner. Storyline så som så. Får meg uansett til å ville se mer.

 

7/10

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sanctuary - sesong 2

 

Lavbudsjetts sci-fi som til tider makter å se imponerende rik ut. Velspilt og ganske gode historier, om enn (ennå) ikke gode nok til at serien havner blant mine absolutte sci-fi-favoritter. Sesongen er betydelig sterkere enn den første, da.

 

4/6

 

Sanctuary - season 1

 

Er enig i at det er lavbudsjett, men det ser svært bra ut til tider likevel. Hovedpersonen er Amanda Tapping fra StarGate SG-1, men det er en rekke folk som har mindre roller i en rekke serier. Det var litt uvant å se henne med langt, sort hår etter ti sesonger med kort blondt hår i StarGate, men det kledde henne. Men uansett, det starter rett på og holder det gående med ganske høy kvalitet hele veien, og jeg storkoste meg stort sett hele tiden. En og annen episode er tydelig bare for å fylle ut en hel sesong, men de fleste serier har sånne stunder. Alt i alt var det en meget bra sesong av en meget bra serie jeg gleder meg til å se mer av. Sesong 2 er bestilt, og sesong 3 er godt i gang allerede. Jeg håper de lager sesong 4, 5 og 6 også. :)

 

Vurdering: 4.5/6

 

(jeg bruker vanligvis en skala fra 1 - 10, men bruker terningkast denne gangen for å få det til å passe med anmeldelsen jeg siterte.) ;)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Lights Out - jeg vil være så vågal å si at denne serien var forferdelig dårlig markedsført. Den ble markedsført mye, men feil. Jeg tror jeg var i riktig seergruppe mtp at jeg elsket bl.a Terriers intenst. Generelt er jeg en fan av både FX og drama. Likevel skulle det mange gode ord, og lang tid før jeg faktisk tok meg tid til å se denne kansellerte serien. Jeg tror promoteringen ga feil inntrykk, og ikke fikk riktig folk til å se serien. Mange ga seg etter piloten, sannsynligvis fordi det ikke var det de hadde forventet seg. Jeg har selv hørt Lights Out sammenlignet med Terriers mange ganger, men likevel ville jeg ikke se Lights Out. Den virket som en serie som absolutt ikke passet meg, uansett hva folk sa om den. Så jeg var ganske så overrasket over hvor raskt jeg ble dradd inn i Light's univers. Hvor engasjert jeg ble av historien og menneskene. Hvor bra serien var skrevet, og hvor godt skuespillet var.

 

Dog litt negativt å si. Det jeg fikk inntrykk av er at menneskene bak kamera var kommende stjerner, og at de manglet veteraner for å dra i land noen av de mer ambisiøse scenene. Boxingen, som selfølgelig var ganske viktig, var av veldig varierende kvalitet. Noe iscenetatt veldig bra, noe ikke så bra. Tidvis grenset det til dårlig.

 

Av det jeg har lest på nettet har ikke serien spesielt godt rykte på seg. Noen ildsjeler her å der, men ikke mye å skryte av. Det er synd, for dette var veldig bra. Gir den 7/10 jeg. Til sammenligning ville jeg gitt Suits fem første episoder (som jeg liker svært godt) ca 5-6/10. Slike skalaer gir dog ikke uttrykk for det viktigste - it-faktoren. (Det er ikke vits å bruke en 1 til 10 skala om mann konsekvent kun bruker den siste tredjedelen. Selvkritikk, men berører kanskje andre.)

Lenke til kommentar

Warehouse 13 - Sesong 1

 

Prøvde meg på denne da den var ny, men falt av etter kun to episoder. Men jeg kjøpte den på DVD og gav den en ny sjanse, og denne gangen holdt jeg ut hele veien. Og det er jeg sannelig glad for at jeg gjorde. :)

 

Hele konseptet er svært enkelt: Det er Fringe med andre skuespillere og en litt annen setting. Vi har to Secret Service-agenter som ikke aner hva som foregår, en tulling som er ekspert på sitt felt, men på mange måter en idot. Han har en ung kvinnelig medhjelper som ikke gjør stort annet enn å se pen ut, og vi har en mystisk sjef (kvinnelig, denne gangen) som vet alt, men bare dukker opp på svært mystisk vis når det trengs. I Fringe har de en egen lab. Her har de et eget varehus. :p Og ja, selvsagt er det mystikk, sci-fi og det der. Er det bare jeg som ser likheten?

 

Men det gjelder bare de første episodene. W13 har så langt tre sesonger, og hver sesong er bare på ca 12 episoder. Det gjør at de må komme raskt i gang med plottet, og det er liten tid til å ta ting med ro og surre rundt med alt mulig annet. Det gjør at de holder et meget bra tempo hele veien, fra en liten introduksjon av de to agentene i starten til hele greia går til helvete i sesongfinalen. (uten at jeg skal komme mer inn på det). Vanligvis blir man sittende og vente på at noe skal skje, som den forbanna luken i Lost. "Hei, vi fant en luke. La oss vente ti, tolv episoder før vi åpner den." :p Sånt tull har de ikke tid til her, så det avsløres veldig mye veldig raskt. Kanskje litt for raskt, men jeg klager ikke. :)

 

Warehouse 13 er rimelig lavbudsjett, og den eneste skuespilleren jeg kjente igjen er Saul Rubinek som tullingen som driver varehuset, og det kun fordi jeg så ham i Smallville eller Supernatural kort tid før jeg så denne. (husker ikke hvilken av dem, men det er ikke nøye.) Han gjør en glimrende jobb, men de andre er ikke stort verre. Effektene er som regel bra, spesielt med tanke på så lavt budsjett. Historien dreier seg stort sett om farlige gjenstander som må fraktes tilbake til varehuset for lagring. Vi snakker magiske ting, sci-fi ting og så videre, som speilet til Lewis Carrol (komplett med Alice), esken til Pandora og så videre. Det er ikke så interessant, egentlig. Hovedplottet er mer komplisert, men det er litt meningsløst å gå inn på det.

 

Liker du X-Files, Fringe, Eleventh Hour, Sanctuary og så videre skader det nok ikke å gi Warehouse 13 et forsøk. ;)

 

Vurdering: 7/10

Lenke til kommentar

'Damages' sesong 1

Med: Glenn Close, Rose Byrne, Tate Donovan, Ted Danson, Željko Ivanek blant annet.

 

6a00d834518cc969e200e54d.jpg

 

Sesong 1 av denne serien har et veldig høyt nivå synes jeg. Mysteriene, handlingen og skuespillerprestasjonene er herlig. Spesielt skuespiller-prestasjonene fra mine personelig favoritter, Ted Danson og Željko Ivanek. De gjør denne sesongen så utrolig god, og rettferdigjør hvorfor de to ble Emmy-nominert for rollene. Ivanek vant, som var veldig fortjent. Ted Danson er en herlig skuespiller, dette vet vi godt fra Cheers, Bored To Death og Curb Your Enthusiasm og han viser han takler en dramasjanger kjempeflott her.

 

Danson spiller en mangemillionær som er "den store skurken" i sesong 1. Som advokatfirmaet til hovedpersonene Ellen Parsons(Rose Byrne) og Patty Hews(Glenn Close) går til sak mot, på grunn av selskapet til Arthur Frobisher ruinerte sine ansatte for lønninger og pensjon. Ted Danson spiller Arthur så godt, som at jeg ble utrolig dividert om han virkelig var skyldig selv om det alltid var åpenbart at han er skyldig.

 

Željko Ivanek gjør også en utrolig god rolle som advokaten til Frobisher, det er en god karakter med flere sider. Ondskapsfull og god samtidig, veldig slu akkurat som Patty Hews(Glenn Close).

 

Samtidig må jeg si jeg liker både kjemien og skuespillerne bak Patty Hews og Ellen Parsons, Glenn Close og

. De er kjernen til serien, og gjør det bra med en god kjemi. Men det er som regel en stor sak hver sesong som det handles mest om.

 

Jeg likte denne sesongen stort, desverre så dalner serien litt de neste sesongene. Sesong 2 var grei, med mange bra skuespillere som Marcia Gay Harden, William Hurt og Timothy Olyphant(og en stor andel fra The Wire faktisk) og grei handling. Sesong 3 syntes jeg var gangske kjedelig til der jeg er nå, 4 episoder igjen av sesongen og bare gjesterolle fra Ted Danson, og rollene til Martin Short og Campbell Scott er oppturene. Har tro på at sesong 4 kan bli veldig bra, med både Dylan Baker og John Goodman som skurker.

 

Vurdering: 10/10

Lenke til kommentar

Fringe (Sesong 1 - 3)

 

Hvorfor: Jeg følte et dypt savn etter en ukentlig dose med spennende mytologi, pseudo-vitenskap og annet mystisk tøys etter at Lost pakket sammen parasollen og forlot stranda ifjor.

 

Dom: Til tross for visse svakheter fyller Fringe tomrommet langt bedre enn de pinlige erstatterne Flashforward og The Event. Noen ganger blir det hakket for mye episodisk "Mad Doctor of the Week", men hver gang man klarer å følge og holde en rød over noen episoder skinner serien virkelig. Mytologien er rik og spennende, med cliffhangers og gamechangers (og andre fancy engelske ord) og forhåpentligvis vil alt sammen gi mening når det hele slutter. Karakterne er litt A4, bortsett fra brilliante Walter Bishop som alltid en fryd å følge, rablende gal som han er.

 

Fringe får samlet sett 3/5 fordi jeg har regnet ut at cirka halvparten av episodene er nok å se hvis man skal følge historien.

Lenke til kommentar

Har lest en del om Columbus, oppdagelsen og koloniseringen av amerika og hvordan han/den "egentlig" var - kunne tenkt meg å se miniserien hvis den er tro til virkeligheten, og ikke den moderne Washington Irving-myten. Hvor realistisk/virkelighetstro vil du si at miniserien er?

 

Siden når bryr du deg on eutentitet, snart begynner du vel å klage på historiske feil i filmer, og ikke minst dårlige skytelyder i action filmer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har lest en del om Columbus, oppdagelsen og koloniseringen av amerika og hvordan han/den "egentlig" var - kunne tenkt meg å se miniserien hvis den er tro til virkeligheten, og ikke den moderne Washington Irving-myten. Hvor realistisk/virkelighetstro vil du si at miniserien er?

 

Etter det jeg kan huske å ha lest før, virket den rimelig historisk korrekt.

 

Og som sagt ble jeg litt forbløffet at reisene i nordområdene ble tatt med. Og

kartet derifra.

Det var noe av det Kåre Prytz anklaget historikerne for å dekke over og holde

taust for allmennheten. Kartet og refransene fra boken til Hugo Grotius (som jeg ikke

husker navnet på i farten)

Lenke til kommentar

Har lest en del om Columbus, oppdagelsen og koloniseringen av amerika og hvordan han/den "egentlig" var - kunne tenkt meg å se miniserien hvis den er tro til virkeligheten, og ikke den moderne Washington Irving-myten. Hvor realistisk/virkelighetstro vil du si at miniserien er?

 

Siden når bryr du deg on eutentitet, snart begynner du vel å klage på historiske feil i filmer, og ikke minst dårlige skytelyder i action filmer.

^^

Ser poenget ditt.

 

Jeg synes den virkelige historien er mye mer interessant enn Irving-historien, og kunne tenkt meg å se den filmatiseringen. Man kan si det samme om Braveheart - kan man noe som helst om den virkelige Wallace så kan en filmatisering som setter ham i et ufortjent lys være provoserende.

Lenke til kommentar

Har lest en del om Columbus, oppdagelsen og koloniseringen av amerika og hvordan han/den "egentlig" var - kunne tenkt meg å se miniserien hvis den er tro til virkeligheten, og ikke den moderne Washington Irving-myten. Hvor realistisk/virkelighetstro vil du si at miniserien er?

 

Siden når bryr du deg on eutentitet, snart begynner du vel å klage på historiske feil i filmer, og ikke minst dårlige skytelyder i action filmer.

^^

Ser poenget ditt.

 

Jeg synes den virkelige historien er mye mer interessant enn Irving-historien, og kunne tenkt meg å se den filmatiseringen. Man kan si det samme om Braveheart - kan man noe som helst om den virkelige Wallace så kan en filmatisering som setter ham i et ufortjent lys være provoserende.

Tja, vet nå ikke jeg, skottene ser på han som en helt, og det er det han ble portretert som i filmen...

Lenke til kommentar

Og enkelte ser ikke på ham som en helt, og vil derfor ikke sette pris på ham. Jeg tror sannheten med ham vil være som sannheten med de fleste helter fra historien - får man hele historien så er folk verken helter eller skurker, men bare mennesker. Columbus reiste vestover for å finne gull og rikdom, han først slaver som han solgte og deretter gull som han fikk slavene til å utvinne. Han var også en av de første til å kolonisere amerikanene, noe mange setter pris på. Ting han gjorde førte til positive ting, men det første også til at 10-år gamle jenter ble prostituerte. Var han verre enn andre som levde på den tiden? Kanskje litt. Men jeg tror ikke det har eksistert så mange mennesker gjennom menneskehistorien som fortjener heltestatusen enkelte har gitt Wallace, Columbus, Mor Therese, Gandhi, Jesus, osv.

Lenke til kommentar

Babylon 5

 

Etter en noe varierende første sesong tar serien seg kraftig opp, hele serien lever på geniet til JMS, han skrev noe som 85 av 110 episoder, og han viste så godt som hele tiden hvor serien var på vei, hva som kom til å skje, det gjør at det hele virker mindre som en serie og mer som en veldig lang mini serie eller film roman.

 

Serien tar seg som sagt veldig opp fra sesong 2, det er flere øyeblikk i serien som er strålende, Andreas Katsulas sin G'kar går fra å være krigs hisser og agrisiv og veldig ekel karakter til å bli en flott dyp karakter, og er spillt strålene, i en sene spiller han så bra at jeg tror han ville fått oscar om det var en film og sci fi hadde vært anerkjent i oscar utdelingen, gjennom tykk latex maske og med røde kontakt linser bringer han frem en karakter helt knust, mistet alt håp. det er mesterlig spillt.

 

Mens sesong 5 ikke er like my action som 4, og har inført noe nye karakter som ikke altid funker like bra, har sesong 5 noen flotte øyeblikk, mye takket være en veldig bra og følesesladdet theme som dukker opp. Siste episode vil jeg beskrive som vakker, det er ikke ofte man får bruke ordet vakkert for tv episoder, filmer ja, tv skjeldent, men siste episode av B5 er vakker, flott og med masse føleser, ofte taper sci fi serier seg på siste episode(SG1 som er lagt fra elednig men føler ikke at det er en ekte siste episode, DS9 og Voy bommer sikkelig på slutten og atlantis har ikke noe avslutting)

 

Her derimot får vi en ekte avslutting verdig serien den tilhører. Igjen kommer dette vakre themet som ble brukt tidligere i sesongen, og brukes faktisk some end theme på siste episode. Du føler en glede og sord du sier hade til karakter du har fulgt med på, men samtidig er du glad fordi slutten føles så endelig og forseg gjort.

 

En virklig flott serie, en som kommer til å bli stående de neste 50+ årene(med mindre jorda går under) som blandt det beste av sci fi.

 

10/10

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...