Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

"Og så gir du meg en god pris."

...

Pleier det å funke?

I hin hårde dage jobbet jeg på expert, hvor man 12 ganger om dagen fikk disse som skulle ha "pakkepris" på en enkeltvare. Artigst var våre nye landsmenn uten finslepen grammatikk som uttrykte seg

"kan få rabatt." "unnskyld?" "jai kan få rabat." "å ja, da så.."

 

Nordmenn som uttrykker ønsket om rabatt ved stadfestelse som du nevner, istedetfor et høflig spørsmål, er de samme oljesjeikene som åpner henvendelser med fornavnet ditt. Ofte i mail, her eksemplifisert v svar på en typisk finnannonse(båt til 900k): Ikke hei eller hallo, bare "Christian, jeg gir deg 750 laks for båten din. Henter på mandag.".

Endret av toth
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer ikke nødvendigvis. Min stefar pruter på nesten alt utenom dagligvarer. Klær, sykler, friluftsutstyr, you name it. Og han får alltid avslag. Hvordan han gjør det, må du ikke spør meg. Jeg kan bare gjette på at har karisma så det holder. Faste priser eller ei, i butikk kan man faktisk prute.

På den typen varer du lister opp, så kan det hende at det stemmer. Men på blant annet elektronikk er det ofte ganske håpløst med mindre man kjøper større pakker. Elektronikkprodukter har latterlig lav fortjeneste.

 

Får jeg spørsmålet om pakkepris ved kjøp av hovedprodukt +1-2 tilbehørsprodukter, så svarer jeg at vi tjener nesten ikke noe på hovedproduktet, så da må vi tjene litt på tilbehøret. Det pleier å fungere veldig bra, for da føler uansett kunden at hen gjør et godt kjøp da de betaler ca innkjøpspris :)

 

Kjøper de større pakker, med flere hovedprodukter og tilbehør til alt, og vi for en gang skyld faktisk tjener litt på hovedproduktene, så får de litt avslag. Men det blir stort sett symbolsk slik at kunden blir fornøyd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det stemmer ikke nødvendigvis. Min stefar pruter på nesten alt utenom dagligvarer. Klær, sykler, friluftsutstyr, you name it. Og han får alltid avslag. Hvordan han gjør det, må du ikke spør meg. Jeg kan bare gjette på at har karisma så det holder. Faste priser eller ei, i butikk kan man faktisk prute.

På den typen varer du lister opp, så kan det hende at det stemmer. Men på blant annet elektronikk er det ofte ganske håpløst med mindre man kjøper større pakker. Elektronikkprodukter har latterlig lav fortjeneste.
Elektronikk gikk under "you name it". :p Han prutet på min første telefon, datamaskin (bærbar), gamle TV-en sin, osv.
Lenke til kommentar

På min jobb er det veldig mange som pruter. Det er en uting når vi alt er priset som landets billigste på det meste (iflg. Prisjakt). Som oftest er det folk som påstår de er "gode kunder som har handlet mye", men i realiteten har handlet for småpenger eller ingenting :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På min jobb er det veldig mange som pruter. Det er en uting når vi alt er priset som landets billigste på det meste (iflg. Prisjakt). Som oftest er det folk som påstår de er "gode kunder som har handlet mye", men i realiteten har handlet for småpenger eller ingenting :p

Hvor jobber du?

Lenke til kommentar

Den der "vi handler mye her"-kommentaren (for å prøve å skaffe seg en fordel) er en av kundekommentarene som får meg til å starte tredje verdenskrig, bare at jeg må holde det inni meg  :hrm: . Jeg er veldig medgjørlig og strekker meg langt når folk spør pent og er ydmyke, men det byr meg imot å strekke meg langt når folk forventer at jeg skal gjøre det bare fordi de tror de er viktige. 

 

 

Kunde betalte for kaffe i kassen. Vi har både kaffe fra maskinen ute i butikken og filterkaffe bak kassen.

Jeg: - vil du ha fra maskinen, eller fra bak her?

Kunden: jeg tar den gjerne bak (og reagerte ikke på det han sa i det hele tatt).

Jeg inni meg:  :rofl:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Pruting? Funker fett det. Nå verken roper jeg eller krever noen ting, men jeg spør gjerne på en ordentlig måte når jeg kjøper litt dyrere produkter som TV/Hvitevarer eller turutstyr. Det er en av fordelene ved å handle i butikk. Man kan slå av en god prat med selgere som i mange tilfeller liker produktene de selger og samtidig komme ut derfra med følelsen av å ha gjort en god handel (selv om man finner samme produkt til samme pris online). 

 

Elkjøp er plassen jeg pruter mest og det er enkelt og greit blitt en prinsippsak for meg. Når jeg ønsker å handle et produkt der og tar kontakt med selger for å finne det, blir jeg alltid prakket på et tilsvarende produkt eller et dyrere. Hver eneste gang jeg blir forsøkt solgt et dyrere produkt kontrer jeg med rabatt og ikke én eneste gang har jeg ikke fått rabatt i de tilfellene. Nå pruter jeg ikke på en blueray film, kabler eller ting til under 2000 kr heller. 

 

Jeg syns det er gøy og spennende. Når jeg går ut derfra med en rabatt, selv på bare 200 kr, får jeg en følelse av å ha gjort en god deal. 

Lenke til kommentar

Pruting? Funker fett det. Nå verken roper jeg eller krever noen ting, men jeg spør gjerne på en ordentlig måte når jeg kjøper litt dyrere produkter som TV/Hvitevarer eller turutstyr. Det er en av fordelene ved å handle i butikk. Man kan slå av en god prat med selgere som i mange tilfeller liker produktene de selger og samtidig komme ut derfra med følelsen av å ha gjort en god handel (selv om man finner samme produkt til samme pris online). 

 

Elkjøp er plassen jeg pruter mest og det er enkelt og greit blitt en prinsippsak for meg. Når jeg ønsker å handle et produkt der og tar kontakt med selger for å finne det, blir jeg alltid prakket på et tilsvarende produkt eller et dyrere. Hver eneste gang jeg blir forsøkt solgt et dyrere produkt kontrer jeg med rabatt og ikke én eneste gang har jeg ikke fått rabatt i de tilfellene. Nå pruter jeg ikke på en blueray film, kabler eller ting til under 2000 kr heller. 

 

Jeg syns det er gøy og spennende. Når jeg går ut derfra med en rabatt, selv på bare 200 kr, får jeg en følelse av å ha gjort en god deal. 

 

 

Ser ikke problemet. Å prute er jo lurt. 

 

I beste fall får man en god deal, og kan spare massevis med penger. 

I verste fall sier ekspeditøren "nei". 

 

Neivel. Da får du bare betale det samme som andre, eller bruke din frie vilje til å la være å kjøpe varen. 

 

 

Man får iallefall ikke noe så lenge man ikke spør, er mitt motto. Spart riiimelig mange tusen kroner oppigjennom bare ved å spørre pent.

 

 

 

Tror mange misforsto den opprinnelige irritasjonen - den går ikke på pruting, vi pruter da alle(som er lure), men på prutemetoden. Den frekke mellomlederen med poloskjorte og kulemage som forlangende sier "også gir du meg en god pris." er problemet her, ikke pruting i seg selv. Selvsagt pruter man på komfyr/TV/kjøleskap, man må bare gjøre det på en akseptabel, skikkelig måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva sier dere egentlig? Si at dere kjøper noe til 200 kr. En ekstern HD. "Kan jeg få den til 180?"

 

Eller en komfyr til 8999,- Sier dere bare kan jeg få den for litt mindre?

Har aldri, aldri, aldri falt meg inn å prute i butikker da jeg rett og slett bare aksepterer at prisen er der for en grunn, og at jeg ikke ser hvorfor jeg skal betale mindre enn alle andre, men ser jo selfølgelig fordelen av å prute.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Hva sier dere egentlig? Si at dere kjøper noe til 200 kr. En ekstern HD. "Kan jeg få den til 180?"

 

Eller en komfyr til 8999,- Sier dere bare kan jeg få den for litt mindre?

 

Har aldri, aldri, aldri falt meg inn å prute i butikker da jeg rett og slett bare aksepterer at prisen er der for en grunn, og at jeg ikke ser hvorfor jeg skal betale mindre enn alle andre, men ser jo selfølgelig fordelen av å prute.

Du pruter ikke på en ekstern HD til 200, mm de selger den samme over gata for 150 - da er det innafor å si "jeg vil helst handle her, men ser de har den for 150 derover - har du mulighet til å matche?".

 

På komfyr til 9000 kan du spørre rett frem, eller du kan bruke litt taktikk ala "Joda, den er fin men litt over budsjett - jeg så egentlig for meg å bruke 4-6000 - med mindre du gir meg en såpass god deal at jeg ikke kan si nei, da ;) ".

 

Det er ingen regler, utenom å være høflig og trivelig. Ikke kreve noe, men forhandle og spørre. Se det sånn; Du vil kjøpe, han vil selge - det eneste som gjenstår er å komme til enighet om prisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...