Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke direkte kunder, men jobber som søppelmann, eller rettere sagt "renovasjonsarbeider" og ergrer meg over hvor vanskelige folk kan være. Hvor vanskelig er man når man ringer inn til VESAR og klager på at søppeldunken ble satt tilbake feil vei, eller den stod noen centimeter for langt til sida osvosv... samtidig så er det så mange som har vanskeligheter for å skjønne hva sortering er. Hva er så vanskelig med å skjønne at plastposer ikke skal i bioavfall? Når jeg åpner søppeldunker og ser f.eks. noen brusflasker i bioavfall eller plastpose eller lignende, tar jeg og hiver de rett ved siden av søppeldunkene eller oppkjørselen til "kundene" for å så tømme søpla. Da bør dem jammen meg skjønne hintet. De bør også skjønne hintet når jeg setter søppelkassen rett inntil/bak/ved siden av bilen så bilen er stengt inne. Da prøver vi å fortelle deg "ta den drittbilen din til helvete og parker den et annet sted så vi ikke bruker 5min på å bære den ut"... teknisk sett trenger vi ikke tømme den i det hele tatt i slike tilfeller og skal legge igjen en lapp at vi ikke kom fram.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er absolutt ikke aggressiv. Jeg tror kunden foretrekker vi legger brusflaskene ved søppeldunken og tømmer maten istedenfor at vi legger igjen en lapp og maten står og råtner til neste tømming i stekende sola.

 

Det med biler er dog svært sjeldent, men jeg tror at også der kunden foretrekker vi faktisk har tømt søpla og brukt tid enn at vi ikke tømmer i det hele tatt.

 

Når man parkerer bilen 30cm fra søppelkassene som er stengt inne i et stativ slik at det ikke er mulig å komme forbi da må man skjønne det. Da har jeg allerede brukt tid på å bære en tung søppelkasse opp av stativet og brukt 5min ekstra på en allerede lang og slitsom arbeidsdag, så da er det ikke min jobb å bruke ytterlige 5min på å sette den tilbake på det vriene stedet.

Lenke til kommentar

Er absolutt ikke aggressiv. Jeg tror kunden foretrekker vi legger brusflaskene ved søppeldunken og tømmer maten istedenfor at vi legger igjen en lapp og maten står og råtner til neste tømming i stekende sola.

 

Det med biler er dog svært sjeldent, men jeg tror at også der kunden foretrekker vi faktisk har tømt søpla og brukt tid enn at vi ikke tømmer i det hele tatt.

 

Når man parkerer bilen 30cm fra søppelkassene som er stengt inne i et stativ slik at det ikke er mulig å komme forbi da må man skjønne det. Da har jeg allerede brukt tid på å bære en tung søppelkasse opp av stativet og brukt 5min ekstra på en allerede lang og slitsom arbeidsdag, så da er det ikke min jobb å bruke ytterlige 5min på å sette den tilbake på det vriene stedet.

 

Sa jeg at du absolutt skulle legge den tilbake da? Du har jo en prosedyre på dette, ikke hent søpla og legg igjen en lapp. Jeg skal garantere at problemet er løst til neste gang. Det er ingen i verden som skjønner at "bossdunk står foran bilen = kan du ta ut bossdunken din?". Det bør du jo selv skjønne siden det er ingen som faktisk gjør det? Kan ikke du bare gi en skikkelig beskjed (som dere skal) istedenfor å slite med dette? Igjen, selv om du jobber med dette 8 timer hver dag og er veldig opptatt i dette, er dette en ekstremt liten del av andres liv, og da er det utrolig vanskelig å skjønne dine hint, bedre å gi en skikkelig beskjed.

 

Det samme med matavfall, om det er så irriterende og så feil med plast der, så må du jo ikke gjøre det kunden foretrekker, men gi skikkelig beskjed om at det er noe som blir gjort feil, ikke noe vag hinting.

 

Eller så kan du jo fortsette å "hinte" å irritere deg da.

 

Liker veldig mange av historiene her inne, men samtidig er det veldig mange som lider av dette. Dere kan rett og slett ikke forvente at kundene har like stor innsikt i produktet/tjenesten som dere. Spesielt ikke at kunden har like stor innsikt i deres arbeidshverdag og hvordan kunden kan oppføre seg for å gjøre den bedre, uten at dere isåfall gir eksplisitt beskjed.

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 7
Lenke til kommentar

5 minutter på å hente lapp i bilen, skrive, legge på plass osv kontra bruke 40 sekunder på å springe og tømme søppelkassen... si jeg finner 15 slike kasser om dagen, 5x15 blir 75 minutter. Det betyr 75 minutter lengre arbeidsdag for meg per dag. Det kombinert med tarifflønn funker dårlig for oss søppelmenn her dessverre.

Lenke til kommentar

5 minutter på å hente lapp i bilen, skrive, legge på plass osv kontra bruke 40 sekunder på å springe og tømme søppelkassen... si jeg finner 15 slike kasser om dagen, 5x15 blir 75 minutter. Det betyr 75 minutter lengre arbeidsdag for meg per dag. Det kombinert med tarifflønn funker dårlig for oss søppelmenn her dessverre.

Du sier selv:

 

 Da prøver vi å fortelle deg "ta den drittbilen din til helvete og parker den et annet sted så vi ikke bruker 5min på å bære den ut"...

 

Sorry ass, 5 minutter på å hente lapp i bilen for å si ifra EN gang er mye bedre enn å tydeligvis måtte bruke 5 minutter på å bære ut hver gang.

Igjen: Den hintingen din holder ikke. Vil du løse problemet må du faktisk gi skikkelig beskjed.

 

Tøm søpla som ekstraservice. Heng opp lapp med at neste gang blir den ikke tømt om forholdene ikke bedrer seg. 

Helt enig, dette er den riktige måten å håndtere dette på. Blir for dumt å klage over at folk ikke leser tankene dine.

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

dere burde kanskje tilbudt refusjon  

 

Jeg så på vedkommende når han fikk ølen, det var en kompis som kjøpte til han.

Ser bartenderen at personen som ønsker å kjøpe er for påvirket, så selger de ikke til den personen. Vanskelig blir det når kompis kjøper for kompis.

 

Da stiller det seg litt annerledes.

 

Jeg tenker at det hadde blitt litt dumt å selge noe til en kunde for så å ikke la kunde bruke produktet.

Lenke til kommentar

 

*snip*

Da stiller det seg litt annerledes.

 

Jeg tenker at det hadde blitt litt dumt å selge noe til en kunde for så å ikke la kunde bruke produktet.

 

 

Hehe, det hadde nok ikke vært særlig populært nei. Men desverre så er det vanskelig å ha full oversikt over absoultt alle, så noen ganger blir det slikt. Men har noen først kjøpt drikke, så får de som oftest muligheten til å drikke den opp før de må ut. Spørs på formen og hvordan tilstanden er på stedet.

Lenke til kommentar

 

dere burde kanskje tilbudt refusjon

Enig. Barer har noe av di mest firkantete reglene, hvor majoriteten går på trynefaktor!
Mistenker at du aldri har satt din fot bak en bardisk. Slik regelverket for skjenking er i Norge i dag, kan et lite feiltrinn for mye bety døden for et utested, sanksjoner som er helt disproporsjonale med overtrampet det er å servere en litt vel brisen fyr en halvliter. Da må vi være på den sikre siden, og det betyr at vi må gå etter ting som, ja, trynefaktor. Folk som har lett for å se fulle ut vil bli bortvist tidlig. Folk med lyter som gjør at de aldri er helt i vater, kan ofte bare drømme om å kunne nyte en pils med vennene på et kult utested. Men det er ikke noe barene finner på for å være kjipe.

Når vi tar risikoen det faktisk er å servere dere, synes jeg ikke det er for mye å be om i gjengjeld at dere går hjem når dere er drita, og at dere ikke sender den mest edru kompisen for å kjøpe hver runde. Da må dere tåle å få inndratt en halvliter. Skjenkereglene åpner ikke for å la gjester bli ferdig med den siste drinken hvis de er modne for nekting. Selv om jeg skal innrømme at det ofte skjer - fordi vi er greie og tar på oss enda litt risiko.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

dere burde kanskje tilbudt refusjon

Enig. Barer har noe av di mest firkantete reglene, hvor majoriteten går på trynefaktor!
Mistenker at du aldri har satt din fot bak en bardisk. Slik regelverket for skjenking er i Norge i dag, kan et lite feiltrinn for mye bety døden for et utested, sanksjoner som er helt disproporsjonale med overtrampet det er å servere en litt vel brisen fyr en halvliter. Da må vi være på den sikre siden, og det betyr at vi må gå etter ting som, ja, trynefaktor. Folk som har lett for å se fulle ut vil bli bortvist tidlig. Folk med lyter som gjør at de aldri er helt i vater, kan ofte bare drømme om å kunne nyte en pils med vennene på et kult utested. Men det er ikke noe barene finner på for å være kjipe.

Når vi tar risikoen det faktisk er å servere dere, synes jeg ikke det er for mye å be om i gjengjeld at dere går hjem når dere er drita, og at dere ikke sender den mest edru kompisen for å kjøpe hver runde. Da må dere tåle å få inndratt en halvliter. Skjenkereglene åpner ikke for å la gjester bli ferdig med den siste drinken hvis de er modne for nekting. Selv om jeg skal innrømme at det ofte skjer - fordi vi er greie og tar på oss enda litt risiko.

 

 

Skivebom. 

Først og fremst: Jeg har jobbet som bartender, men det har ingenting med poenget mitt å gjøre. Det som det hele handler om er at det virker for meg som om hele bar og bartender-greia har glemt at di er et service-yrke.

 

Ja, det finnes alltid folk som gjør slik du sier, men det finnes bartendere som er like idiotiske. Jeg tror aldri i hele mitt liv jeg har opplevd en bartender som hjelper folk etter riktig rekkefølge. Så fort hu/di som bartenderen "garantert har sjanse på" viser fjeset sitt med disken, så forsvinner all rekkefølge. Så vanskelig å holde styr på er det faktisk ikke!

 

Til eksempel: Jeg ble truet med bank på en av Stavangers største utesteder. Etter litt om og men ble jeg kasta ut uten å ha løftet en finger, men pga jeg hadde "plaget" en stamkunde.... Den samme stamkunden som truet meg med bank.

 

"Når vi tar risken å servere dere"? Ja jøss, nå følte jeg meg umåtelig satt pris på som kunde. Hvor mange % anslår du er slik du beskriver?

 

Det scenarioet som Evelen! presenterer er helt fordømra korrekt etter mitt synspunkt: Hvis en bartender ikke greier gjøre jobben sin med å lese sin kunde, bør vedkommende få pengene igjen. Men som sagt, det var scenarioet,! Hvis en kompis lurer bartenderen er det en annen greie.

 

Du kan forsvare yrket ditt så mye du vil, men det forandrer ikke det faktum at det er drittsekker begge veier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flere som jobber på Rimi her? Vi har sånne brødlapper som alle kunder som kjøper brød får nå, hvor man får 25% rabatt på neste brød man kjøper. Kundene stikker inn kortet sitt og betaler for varene, for så å komme med brødlappen sin. Deretter blir de fly forbanna fordi de ikke fikk rabatt. Det tilsvarer ca. 5 kroner, herregud og irriterende de brødlappene er. Om jeg på en fryktelig måte har glemt og scannet brødlappen og de ser dette på kvitteringa, ja da bryter h*lvete løs og jeg får huden full. Har begynt å ha 5'ere i lomma som jeg bare gir ut til kunden om jeg glemmer brødlappen, er så forbanna lei det nå. Forstår ikke hvor mye styr visse kunder kan lage for 5 kroner. På den tiden de bruker på å skjelle meg ut har jeg jo tjent mer enn 5 kroner.

 

Om de faktisk hadde gitt meg lappen og ikke ''gjemt'' den på den lille disken foran oss hadde det kanskje vært litt lettere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke skivebom når du uttaler deg som om du er blottet for innsikt eller erfaring, uansett hva sannheten måtte være, særlig når man kan påstå hva som helst på nett. Jeg sa ikke at du aldri har jobbet i bransjen, bare at det virker sånn.

Poenget mitt er at bartendere må yte sin service innen strenge rammer satt av staten, og av og til gir det urettferdige utslag. Men å refundere inndratt øl er stort sett for dumt. Fylla har ikke skylda, og har du valgt å gå til innkjøp av en siste halvliter må du ta din del av ansvaret for det valget, gudene vet at den blekner sammenlignet med vår.

 

Jeg trenger ikke forsvare meg mot generaliseringer jeg ikke føler meg truffet av. Klart det er mye råtne folk i verden. Blir du dårlig behandlet på norske utesteder er de to mest sannsynlige forklaringene at du får som fortjent eller at du går på dårlige utesteder. Jeg kjenner mange i bransjen, og de færreste er slik du beskriver. Hvis du har det inntrykket burde du kanskje vurdere å skifte beite.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke skivebom når du uttaler deg som om du er blottet for innsikt eller erfaring, uansett hva sannheten måtte være, særlig når man kan påstå hva som helst på nett.

Poenget mitt er at bartendere må yte sin service innen strenge rammer satt av staten. Å refundere inndratt øl er stort sett for dumt. Fylla har ikke skylda, og har du valgt å gå til innkjøp av en siste halvliter må du ta din del av ansvaret for det valget, gudene vet at den blekner sammenlignet med vår.

 

Jeg trenger ikke forsvare meg mot generaliseringer jeg ikke føler meg truffet av. Klart det er mye råtne folk i verden. Blir du dårlig behandlet på norske utesteder er de to mest sannsynlige forklaringene at du får som fortjent eller at du går på dårlige utesteder. Jeg kjenner mange i bransjen, og de færreste er slik du beskriver. Hvis du har det inntrykket burde du kanskje vurdere å skifte beite.

 

Så basically sier du at det jeg skriver er "fantasi og ikke-eksisterende"... Og du starter innlegget med å si "blottet for innsikt og erfaring".... Ironisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...