Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Vaskeprogrammet stoler nok på at folk har sunn fornuft, så ja, det burde absolutt ikke ha vært grønt før alt er 100% klart og vel så det. :p Jeg jobbet på et kontor en gang, og kopirommet var rett over kontoret mitt. Dermed var det kort vei for å tilkalle meg når det var papirstopp. Her snakker vi klassisk eksempel på sunn fornuft, eller rettere sagt mangel på sådann. Idiotene insisterte hele tiden på å kopiere transparenter, noe kopimaskinen ikke tåler. Det kan i teorien gå bra, men i 9 av 10 tilfeller fører det til solid papirstopp. Hvor mange ganger tror dere vanlige, oppegående folk får papirstopp før de tar hintet? Svar? Det er et lurespørsmål. Det skjer aldri.

 

Hver eneste dag da jeg kom på jobb hadde en løkrull prøvd å kopiere transparenter, og selvsagt fått solid papirstopp. Men rydde opp etter seg? Nope, fjotten gikk til en annen kopimaskin i stedet (eller bare gav opp og latet som ingenting mens noen andre fikk streve med å rydde opp.) Til slutt gikk jeg møkk lei og skrev av stor plaket av typen A3 og hang på veggen. Teksten var noe i stil med: "iKKE BRUK TRANSPARENTER PÅ DENNE KOPIMASKINEN. DET VIL GARANTERT BLI PAPIRSTOPP! JA, DET GJELDER NETTOPP DEG!"

 

Og hva skjer? Ikke en dritt. Ny dag, ny papirstopp. Det var umulig å ikke se plakaten, men tydeligvis er grunnleggende kunnskaper i norsk og sunn fornuft mangelvarer på en del kontorer.

Be dem fylle inn et skjema med behandlingstid på 3 dager vær gang det er papirstopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hver eneste dag da jeg kom på jobb hadde en løkrull prøvd å kopiere transparenter, og selvsagt fått solid papirstopp. Men rydde opp etter seg? Nope, fjotten gikk til en annen kopimaskin i stedet (eller bare gav opp og latet som ingenting mens noen andre fikk streve med å rydde opp.) Til slutt gikk jeg møkk lei og skrev av stor plaket av typen A3 og hang på veggen. Teksten var noe i stil med: "iKKE BRUK TRANSPARENTER PÅ DENNE KOPIMASKINEN. DET VIL GARANTERT BLI PAPIRSTOPP! JA, DET GJELDER NETTOPP DEG!"

 

Og hva skjer? Ikke en dritt. Ny dag, ny papirstopp. Det var umulig å ikke se plakaten, men tydeligvis er grunnleggende kunnskaper i norsk og sunn fornuft mangelvarer på en del kontorer.

I denne saken er det da du som er løkrull (ment med glimt i øyet) :wee:

 

Nettopp fordi alle vet at papirlapper, plakater og postere med informasjon virker ALDRI. Uansett om du monterer blinkende LED-lys rundt hele plakaten blir den ikke lagt merke til annet enn "oj, fint lys".

 

Det er håpløst å gi informasjon via plakater til kontor-kollegaer eller kunder (som er min erfaring). Samme hvor tydelig vi prøvde å opplyse om en ting i inngangspartiet, så var det så godt som ingen kunder som fikk det med seg og måtte bruke både sin egen og vår tid på å spørre oss. De sto gjerne i kø i flere minutter for å få det svaret de hadde sett om de brukte to sekunder ved inngangen... og ble sure på oss fordi det ikke sto noen informasjon om det noe sted :rofl: Da vi pekte på lappen ved inngangen ble de bare enda surere og gikk uten å si et ord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det at folk ikke leser plakater/lapper med informasjon som er rett foran nesen deres, kan jeg bekrefte fra første hold. Vi jobber med en kortterminal som ikke tar annet enn Visa. Siden så mange prøvde med Mastercard o.l, skrev vi ut en lapp med teksten

 

KUN VISA - VISA ONLY

 

og teipet godt fast på toppen, der den er godt synlig. Men det er som at folk ikke ser noen ting. De fortsetter å putte Mastercard i, og jeg ender opp med å fremdeles måtte si "den tar ikke Mastercard.". Likevel sier de "ta ut kortet og bruk stripen, står det?" "Ja, men den tar ikke Mastercard." "Ånei."

 

Altså er det ikke bare tekst som går enkelte hus forbi, men også det du sier rett foran dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nettopp fordi alle vet at papirlapper, plakater og postere med informasjon virker ALDRI. Uansett om du monterer blinkende LED-lys rundt hele plakaten blir den ikke lagt merke til annet enn "oj, fint lys".

Det var jo poenget. ;) For å fortsette i samme gate har et foreldreråd ved en skole fått satt opp et skilt med "All stopp forbudt" på en smal vei rett ved skolen. Skiltene er svært godt synlige, så sjåførene har ingen grunn til å stoppe der, annet enn at det er lettere å slippe av ungene der i stedet for å la dem gå 200 meter en annen vei. Men så tok politiet en liten kontroll der, og på to dager skrev de ut 21 bøter til folk som stoppet bilen der. Ca halvparten av de som ble stoppet prøvde å bortforklare seg og sa de ikke så skiltene, og den andre halvparten "Skulle bare...".

 

Så for å vri seg tilbake til topic skjønner jeg nesten hun kjerringa i vaskehallen som startet programmet mens en annen bil sto der. Jeg skjønner ikke tankegangen hennes, men hun er ikke alene. Det gikk heldigvis nesten bra denne gangen, men jeg har sett langt verre ting enn det. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt parkert inne, fordi en eller annen idiot ikke forsto at jeg kanskje skulle flytte bilen snart - dette på en helt vanlig parkeringsplass i sentrum. Eller klassikeren der jeg kjører inn i en parkeringsplass for å se om det er ledig plass, noe det selvsagt ikke er. For å komme meg ut må jeg rygge, men jaggu kommer ikke en fjott kjørende bak meg og forventer at jeg skal flytte meg. Horn og lys bruker han også, i fall jeg ikke har sett ham, eller hva det nå enn er han tror. Problemet er jo bare at han sperrer meg fullstendig inne, så jeg kan ikke kjøre noe sted før han flytter bilen sin, men det skjønner han ikke. Han forventer visst at jeg forsvinner i løse luften. Selv når jeg blinker med bremselysene og rygger nesten helt bort til bilen hans nekter han å flytte seg. Det har faktisk hendt at folk tror det er en utfordring og kjører sakte fremover (?) for å... vel, aner ikke helt hva de tror. Skal jeg kjøre fremover? Hvor da?

 

Huff, er lett å sitte i timesvis og skrive trafikkhistorier, men det blir nok litt off-topic.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ang. transparenter. Det kan fungere, men da må det være riktig type, spesielt på laser. Der blir nemlig toneren brent/smeltet fast i papiret, og da er det ikke vanskelig å tenke seg at plast i hører hjemme der, men neida. Vært ute for det en gang, og da bare byttet jeg varmeelementet. :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at folk ikke leser plakater/lapper med informasjon som er rett foran nesen deres, kan jeg bekrefte fra første hold. Vi jobber med en kortterminal som ikke tar annet enn Visa. Siden så mange prøvde med Mastercard o.l, skrev vi ut en lapp med teksten

 

KUN VISA - VISA ONLY

 

og teipet godt fast på toppen, der den er godt synlig. Men det er som at folk ikke ser noen ting. De fortsetter å putte Mastercard i, og jeg ender opp med å fremdeles måtte si "den tar ikke Mastercard.". Likevel sier de "ta ut kortet og bruk stripen, står det?" "Ja, men den tar ikke Mastercard." "Ånei."

 

Altså er det ikke bare tekst som går enkelte hus forbi, men også det du sier rett foran dem.

Kun Visa eller kun BankAxept (bankkort)? Er veldig veldig få i Norge som faktisk betaler med Visa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nettopp fordi alle vet at papirlapper, plakater og postere med informasjon virker ALDRI. Uansett om du monterer blinkende LED-lys rundt hele plakaten blir den ikke lagt merke til annet enn "oj, fint lys".

 

Huff, er lett å sitte i timesvis og skrive trafikkhistorier, men det blir nok litt off-topic.

 

Trafikalsk klagemur trenger litt mer stoff :p

 

Jeg har ingen historier å dele så beklager off-topic

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Det at folk ikke leser plakater/lapper med informasjon som er rett foran nesen deres, kan jeg bekrefte fra første hold. Vi jobber med en kortterminal som ikke tar annet enn Visa. Siden så mange prøvde med Mastercard o.l, skrev vi ut en lapp med teksten

 

KUN VISA - VISA ONLY

 

og teipet godt fast på toppen, der den er godt synlig. Men det er som at folk ikke ser noen ting. De fortsetter å putte Mastercard i, og jeg ender opp med å fremdeles måtte si "den tar ikke Mastercard.". Likevel sier de "ta ut kortet og bruk stripen, står det?" "Ja, men den tar ikke Mastercard." "Ånei."

 

Altså er det ikke bare tekst som går enkelte hus forbi, men også det du sier rett foran dem.

Kun Visa eller kun BankAxept (bankkort)? Er veldig veldig få i Norge som faktisk betaler med Visa.
nesten alle norske kort funker med Visa om ikke bankaxept er tilgjengelig
Lenke til kommentar

Det er jo noen ting man rett og slett ikke tenker på at man "må" advare folk om, fordi det kan virke unødvendig. Men nå har vi jo fått et eksempel på at det er nødvendig :p . Hvis ikke sjefen har hengt opp en lapp eller det står på den lille maskina hvor man taster inn vaskekoden så skal jeg foreslå at vi gjør det :) .

 

Blir litt som mikrobølgeovnprodusentene i USA, de skrev jo ikke i bruksanvisningen "ikke putt katten i mikroen" før noen hadde gjort det og drept katta..

 

Lørdag på jobb var kjempehyggelig, akkurat passe mengde kunder og ingen kjipinger :) . Lett å gjøre en god jobb! Til og med bollene ble perfekte :love: .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det eneste jeg vet er at den ikke tar kort som det ikke står "Visa" på. Men jeg regner med det er bankkort (debit). Men det finnes Mastercard bankkort også, vel?

 

 

Finnes Mastercard med BankAxept ja. (Selv om det ikke er mange som tilbyr det)

 

Danske Bank har vel det som standard etter at de begynte med kort med NFC betaling. Har dermed nå to MC (et debit og et kredit) og ingen Visa lenger.

Skulle forøvrig ønske flere butikker hadde mulighet for NFC betaling, går så mye raskere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Koster ikke "MYE" mer for butikken å akseptere kontaktløse kort. Og uansett sparer de kanskje 0.5-1minutt per kunde som betaler, siden man ikke trenger å ta kortet ut av lommeboka, sette inn, taste kode osv., så de har jo teknisk sett mulighet å tjene mer penger.

 

Men uansett, flere kundehistorier...

Lenke til kommentar

De står over alt. (NFC er Visa, BankAxept har ikke NFC-løsning enda, så vidt jeg vet. Kostnaden er altså for Visa vs BankAxept.)

 

http://www.dinside.no/900987/okt-kredittkortbruk-gir-hoyere-priser

http://www.dn.no/meninger/2014/05/22/Leder/dyre-kort

Godt poeng. Satser på at det blir ordnet slik at man kan NFC-betale med BankAxept etterhvert. Danskene har jo fått det til med sin Dankort løsning så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...