Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Gjest Harley Quinn

Er det så jævlig vanskelig å ha en stemme over høyttaleranlegget som sier noe ala "Butikken stenger om få minutter, vennligst gjør deg ferdig og gå til kassen"?

 

For de som har det da :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva skjer med at folk ikke klarer og taste riktig tastevalg?

Vi har 2 tastevalg, og der her er det kundene hører:

 

"Hei du har kommet til [bedrift]. For _status_ på PC reparasjon. tast 1. For alle andre henvendelser tast 2."

Det er da lagt veldig trykk på _status_ så der er ingen måte at de kan høre feil.

 

Merker at jeg begynner og bli litt små irritert på det, jeg blir jo forstyrra hver eneste gang det ringer. og 80% av gangene så har de tasta feil nummer...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, ikke alle butikker som har det.

Da er det butikken sitt problem. Skal ikke forvente at kundene forstår at rasling med nøkler = stengetid(i mitt hode finnes ikke en sånn assosiasjon). Da får dere heller bruke ropert eller noe. Eventuelt bare gå og si ifra til kundene på en høflig måte.

 

Eksplisitt er bestandig bedre enn implisitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om butikken har opplyst tydelig ved inngang at butikken stenger 20:00 så må kunden følge dette. Der jeg jobbet(eget bygg) hadde vi store tydelige plakater over alt utenfor butikken, men enkelte kunder enset ikke dette. Så klart sier jeg ifra om du kommer inn døra ved stengetid, men det er lov å bruke hodet selv å se hva stengetiden er utenfor bygget. Spesielt om stengetiden er 23:00 på en hverdag eller 21:00 på en lørdag. Dette er bare sunn fornuft og ikke noe annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det så jævlig vanskelig å ha en stemme over høyttaleranlegget som sier noe ala "Butikken stenger om få minutter, vennligst gjør deg ferdig og gå til kassen"?

 

Mange kunder får ikke med seg beskjeder gitt over høyttalere. Jeg har truffet døve folk som hører mer enn mange andre.

 

Dette minner meg om noe jeg opplevde da jeg sto på spor 19 og informerte i høyttalerne for rundt 4 uker siden. En annen kundeveileder kom med en pakke Läkerol og sa at en bussjåfør hadde bedt ham om å gi den til meg. Jeg vet ikke hvem den bussjåføren var og jeg stusset litt på om det var en av de faste bussjåførene som jeg kjenner og hvorfor jeg fikk pastiller. Men så skjønte jeg det. Läkerol... makes people talk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Dette minner meg om noe jeg opplevde da jeg sto på spor 19 og informerte i høyttalerne for rundt 4 uker siden.

Stod der i kø for omtrent fire uker siden. Hvorvidt det var du som stod der og ropte vet jeg jo ikke, men husker jeg syntes så synd på dere fra NSB. Mange frustrerte reisende..

Lenke til kommentar

Jobber ikke du på et senter? Her er vi ihvertfall veldig nøye på at vi ikke kan stenge kassen før 20:00 på slaget. Om vi har lovet at vi har oppe til 20:00 så stenger vi ikke før 20:00, og senter-administrasjonen har en rimelig kort lunte når det kommer til slike ting.

 

For å holde ting litt on-topic så hadde jeg en dag der jeg var ferdig med opptelling, gitteret halvveis ned og var på bakrommet for å skifte klær. Når jeg kommer tilbake så stod det en fjern dame i vår halvmørke butikk og så på varer. Jeg ble forfjamset og bare jaget henne ut.

Endret av Gavekort
  • Liker 9
Lenke til kommentar

hva skjer med at folk ikke klarer og taste riktig tastevalg?

Vi har 2 tastevalg, og der her er det kundene hører:

 

"Hei du har kommet til [bedrift]. For _status_ på PC reparasjon. tast 1. For alle andre henvendelser tast 2."

Det er da lagt veldig trykk på _status_ så der er ingen måte at de kan høre feil.

 

Merker at jeg begynner og bli litt små irritert på det, jeg blir jo forstyrra hver eneste gang det ringer. og 80% av gangene så har de tasta feil nummer...

Jøss... Skulle trodd du var ansatt hos oss. Vi har akkurat samme type melding som blir sagt ved tastevalg, men likevel gjelder halvparten av hendvendelsene vi får her i butikk om status på en PC de har på verkstedet. Det er helt sinnsykt hvor vanskelig det er for folk å høre riktig.

Lenke til kommentar

Stod der i kø for omtrent fire uker siden. Hvorvidt det var du som stod der og ropte vet jeg jo ikke, men husker jeg syntes så synd på dere fra NSB. Mange frustrerte reisende..

Nå har jeg bare gått forbi til og fra jobb(feels VIP å bare gå forbi når andre må vise billett), men har faktisk syntes synd på kundene også. Kan ikke se for meg at det er noe morro å stå i kø som går helt fra bussene og bort til billettkontrollørene når en skal hjem fra jobb.

Lenke til kommentar

hva skjer med at folk ikke klarer og taste riktig tastevalg?

Vi har 2 tastevalg, og der her er det kundene hører:

 

"Hei du har kommet til [bedrift]. For _status_ på PC reparasjon. tast 1. For alle andre henvendelser tast 2."

Det er da lagt veldig trykk på _status_ så der er ingen måte at de kan høre feil.

 

Merker at jeg begynner og bli litt små irritert på det, jeg blir jo forstyrra hver eneste gang det ringer. og 80% av gangene så har de tasta feil nummer...

 

Sier ikke at det ikke kan er tilfellle det du sier, men jeg ringte selv til en sånn "meny" en gang.. Firmaet var TNT (pakkefirma). De leverer en del for Apple, og Apple var et eget tastevalg i telefon"menyen". Jeg skulle ikke ringe ang. noe fra Apple, og trykket riktig tast i forhold til det jeg skulle. Allikevel ble jeg satt over videre, fordi hun jeg kom til først satt med Apple-support.

Lenke til kommentar

Hadde og for en stund siden kveldsvakt på jobb. Jeg hadde vært veldig dårlig i magen gjennom hele dagen med doløping som følge, men valgte allikevel å hale meg på jobb... Kvelden startet ganske greit med å slå køen av kunder gjennom kassen. Plutselig sa bare magen "blupp" og jeg ble så spontant skitetrengt at jeg omtrent satt med fødselsrier i kassen... På grunn av dette begynte jeg å scanne kunder gjennom i en hinsides fart for å kunne komme meg på dass... Men følgene av dette ble jo såklart at de kundene som sto i kø i de andre kassene kom løpende til meg istedenfor, fordi "her går det jo mye fortere!". Ble rene Dumb and Dumberer scenen når jeg omsider fikk komt meg ut i garderoben... :nei:

 

Minner meg om Johan Golden dritatrengt på solastranda :laugh:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg bare gått forbi til og fra jobb(feels VIP å bare gå forbi når andre må vise billett), men har faktisk syntes synd på kundene også. Kan ikke se for meg at det er noe morro å stå i kø som går helt fra bussene og bort til billettkontrollørene når en skal hjem fra jobb.

Joda. Som sagt mange frustrerte reisende (utrolig hvor mye rart man får høre i slike køer). Nok lite koselig for både reisende og NSB-arbeidere.

Selv hadde jeg nok også sett at jeg fredlig kunne satt meg på toget, men prøvde å se positivt på det. Jeg hadde ikke noe jeg skulle rekke, det var sol og varmt, jeg hadde mat og drikke i veska, og en fullopplada mobil :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg bare gått forbi til og fra jobb(feels VIP å bare gå forbi når andre må vise billett), men har faktisk syntes synd på kundene også. Kan ikke se for meg at det er noe morro å stå i kø som går helt fra bussene og bort til billettkontrollørene når en skal hjem fra jobb.

 

Lengden på køen sier ingenting om hvor lenge en må vente, hvis det er det du tenker på. Det er bestilt tilsvarende mange busser.

 

Joda. Som sagt mange frustrerte reisende (utrolig hvor mye rart man får høre i slike køer). Nok lite koselig for både reisende og NSB-arbeidere.

Selv hadde jeg nok også sett at jeg fredlig kunne satt meg på toget, men prøvde å se positivt på det. Jeg hadde ikke noe jeg skulle rekke, det var sol og varmt, jeg hadde mat og drikke i veska, og en fullopplada mobil :)

 

Du har rett i at det ikke alltid er så trivelig å være kundeveileder. Som før har jeg fått masse kjeft i sommer. 99 % av alle jeg treffer er greie, men de resterende 1 % klarer fint å ødelegge dagen min. Jeg har jo mye erfaring med det, så jeg tar meg ikke nær av det, men det er likevel ikke spesielt trivelig å være søppelbøtte for alle folks problemer. Det blir ansatt nye kull med kundeveiledere et par ganger i året og det er alltid en del som slutter igjen etter kort tid. Jeg tror at det skyldes ansvaret og en del utrivelige episoder på jobb. De fleste av oss er studenter og selv om lønnen og arbeidsbetingelsene ellers er gode og vi sikkert har verdens triveligste ledere, finnes det massevis av kundebehandlerjobber og liknende der man ikke er like utsatt for både verbale og fysiske konfrontasjoner.

 

Den historien jeg fortalte for et par innlegg siden er et godt eksempel på at jeg gjorde mitt beste for å være imøtekommende, ta støyten for en feil en annen kundeveileder angivelig hadde gjort og hjalp kunden så langt det lot seg gjøre uten at det gikk på bekostning av andre kunder. En utakk var alt jeg fikk. Folk har liten forståelse for at jeg har et stramt tidsskjema å følge når det gjelder bussavganger, at jeg hele tida må være i dialog med bussjåfører og kundeveiledere på andre stasjoner med mobilen. Vi må også dele veier og busstopper med andre busser og jeg har fått masse kjeft fra sjåfører som kjører for Ruter og Flybussekspressen, som om det er jeg som er byplanlegger, sitter i kommunens samferdselsavdeling, bestemmer hvor mange busser og kunder jeg må håndtere og kan gjøre noe med at Ruterbussene parkerer på de plassene som er reservert NSB. Man skulle tro at de i det minste kunne holde seg profesjonelle og ta eventuelle problemer med trafikklederen sin, men de kjører heller bussen fram til meg, åpner døra og begynner å skrike. De nekter å forstå at jeg gjør så godt jeg kan for å spille på lag med alle sammen.

 

En ting er jo at jeg får kjeft fordi jeg representerer NSB, men jeg får også kjeft for forhold som ikke er NSBs ansvar. Jeg fikk kjeft på grunn av været en gang for ikke så lenge siden. Noe som kanskje de færreste vet, eller i det minste tar hensyn til, er at NSB kun drifter togene. Det er Jernbaneverket, altså Samferdselsdepartementet, som eier, driver og vedlikeholder togstasjonene og jernbanen. Som dere kanskje vet, ble Jernbaneverkets arbeider forsinket i sommer, slik at det ble buss for tog litt lenger enn planlagt. Det er ikke første gangen det har skjedd og det er sikkert ikke den siste. Jeg vet aldri grunnen til at Jernbaneverket blir forsinket. Det er uansett ingen signalmontør, annen anleggsarbeider eller annen person med det minste ansvar i Jernbaneverket som møter de menneskene som er avhengig av togtrafikken. Det er jeg, og jeg jobber ikke for dem en gang.

Endret av Zarac
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ting som aldri slutter å overraske meg er påståelige kunder.

 

Idag kom det en kunde inn som skulle ha en trådløs Iphone lader.

Grunn: Jo, den hadde han sett at vi solgte på en annen filial.

 

Har disse i det hele tatt kommet til Norge? Eller i masseproduksjon?

 

Er jo også klassisk hver gang Apple har en lansering av en eller annen pad/pod/phone, så kommer det noen sinnsforvirrede individer inn å mener bastant at disse produktene er i butikk på dagen det blir lansert i USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...