Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hele ender med at han fikk navnet mitt osv. og jeg antar jeg får en skikkelig saklig mail rett rundt hjørnet. Han krevde også å få personnummer, ansattnummer osv. Merkelig hvordan han kan ha så "peiling" på så mange lover, men allikevel kreve slik informasjon!

 

Jeg hadde en liknende opplevelse på lørdag. For de som ikke vet det allerede, er jeg kundeveileder i NSB. Det var ei kjerring som kom og sa at hun ville ta en buss for tog. "Ja, første buss dit går klokka xx.43 (ca 45 minutter senere)," sa jeg. "Hva? Jeg snakket jo med en kundeveileder som sa at bussen skulle gå nå!" sa hun. Riktignok var det vanligvis en bussavgang klokka xx.58, men den gikk bare annenhver time på lørdagskvelden. Jeg vet ikke om det var kunden som misforsto eller om kundeveilederen hadde gitt feil beskjed, men det var ikke meg hun hadde snakket med eller noen andre av de kundeveilederne som var på jobb akkurat da. Uansett sa jeg "Jeg beklager hvis du har fått feil informasjon, men den bussavgangen går bare annenhver time i kveld og det er dessverre ingen buss dit før xx.43." "Men dere må da gi riktig informasjon når jeg spør!" sa hun. "Ja, jeg er enig i det. Som sagt beklager jeg hvis noen sa at det skulle gå en buss akkurat nå, men det går ingen buss før xx.43 og jeg får ikke gjort noe mer med det nå," sa jeg. "Det er da for faen ikke mitt problem at dere gir feil informasjon!" sa hun. Dette gikk ingen vei, så jeg avsluttet med å si "Jeg kan stå her og diskutere i hele kveld, men det går uansett ingen buss før xx.43 og jeg kan ikke ta tilbake noe som er blitt sagt eller gjort tidligere." Da ble hun i det minste stille et øyeblikk og jeg benyttet anledningen til å hjelpe andre kunder som ventet på at jeg skulle bli ledig.

 

Hun satte seg på en benk og litt senere kom hun tilbake og spurte et par konduktører hvem som var ansvarlig leder her. De sendte henne tilbake til meg. Hun sa at hun hadde ringt kundesenteret og at de hadde spurt etter navnet mitt. Jeg er glad i personvernet mitt og det er arbeidsgiveren min også. Ingen ansatte i NSB skal dele personalia med kunder. "Navnet mitt får du ikke," sa jeg. "Kundesenteret trenger ikke det for å finne ut hvem jeg er og ta kontakt med meg." Hun fortsatte å påstå at kundesenteret hadde sagt at jeg skulle gi henne navnet mitt og at det er helt vanlig at bedrifter gir ut navnene til de ansatte. Jeg ga henne fortsatt ikke navnet mitt og hun fortsatte med å si at at jeg tviste veldig dårlig kundebehandling og at jeg hadde fått sparken hvis hun var arbeidsgiveren min. Jeg var så klart provosert av hele oppførselen hennes, men jeg nøyde meg med å si at hun skulle notere seg tid og sted og skrive en klage på nsb.no, så ville klagebehandlere vite hvem de skulle kontakte om nødvendig. Heldigvis kom bussen kort tid etterpå, så jeg ble kvitt henne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg må jo innrømme at det er rimelig spesielt å ikke oppgi navn, spesielt dersom man ikke har ansattnummer e.l. man kan oppgi i stedet. På en av de tidligere jobbene kunne de som syntes det var ubehagelig å oppgi navnet sitt oppgi falskt navn, det måtte bare avtales med nærmeste leder og registreres først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jobbet som kundehandler før og fornavnet kunne jeg greit gi ut, men etternavnet ville jeg ikke gi ut.

 

Kunde "Hva er navnet ditt?"

Jeg "Christoffer heter jeg."

Kunde"Etternavn?"

Jeg "Christoffer heter jeg!"

Kunde"Ja, har du ikke noe etternavn?"

Jeg"Nei, det vil jeg ikke gi ut"

Kunde"Ja, hva er navnet til sjefen din da?"

Jeg "Hun heter xx"

Kunde "Har hun ikke etternavn hun heller?"

Jeg "Nei, dessverre!"

 

Husker jeg var passe drittlei dene kunden. Faen heller! Selvom man er kundebehandler kan man ikke trylle!! Husker ikke helt hva saken handlet om, men tror det var en vare hun ikke hadde fått da hun skulle ha den. Da kan ikke jeg bare kaste litt støv og si noen magiske ord så er varen hos henne få sekunder etterpå.

Endret av Durochris
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg må jo innrømme at det er rimelig spesielt å ikke oppgi navn, spesielt dersom man ikke har ansattnummer e.l. man kan oppgi i stedet. På en av de tidligere jobbene kunne de som syntes det var ubehagelig å oppgi navnet sitt oppgi falskt navn, det måtte bare avtales med nærmeste leder og registreres først.

 

Jeg vet at man får et fornavn hvis man ringer kundesenteret, men ikke om det er et virkelig navn. Jeg har heller ingenting imot å si fornavnet mitt til enkelte formelle kunder som vil håndhilse eller småprate, men det er ingenting kunden har krav på, ikke ansattnummeret mitt heller. De fleste klagene er jo usaklige og i hvert fall de som går på den enkelte ansattes opptreden, selv om kunder gjerne tror at vi har mer makt enn vi har og/eller at vi ønsker å motarbeide dem. I saker som denne holder det lenge å oppgi tid og sted, for lederen min har full oversikt over hvem som er på jobb til hvilken tid. Nå vet jo kunden også at jeg var lederen på stasjonen, så da er det i hvert fall en smal sak å ta direkte kontakt med meg. Men jeg tror ikke at jeg vil høre noe mer om den klagen. Det gjør jeg aldri.

Lenke til kommentar

Flytende norsk helt til ting ikke går i deres favør, da er det Manuel-modus. Ja, jeg kjenner typen.

Har en fyr her som konsekvent sier ja når noen spør om han forstår. Stort sett hver eneste gang kommer han tilbake en liten stund senere og ber om hjelp, fordi han har kuket det fullstendig til fordi han tydeligvis ikke forsto likevel. På den annen side er det nesten imponerende hvor mye han klarer å rote det til, selv på helt enkle oppgaver. Vi snakker typen som garantert ville fylt diesel på den bensindrevne bilen til naboen om du ba ham fylle bensin på sin egen. Med en bensinkanne. Den eneste i hele garasjen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noe jeg misliker er folk, gjerne utlendinger, som bare sier "jeg ikke forstå", om det er noen som helst problemer.

 

Det verste jeg har vært ute for er ei gammal dame på 1,50m som kunne ca 25 ord norsk og tilsynelatende ingen på engelsk, som snakket ekstremt lavt, som prøve å kommunisere ved å spille teater og som endte opp med å begynne å grine når jeg (og den andre personen som egentlig var den som hadde ansvar for henne, jeg jobbet ikke der, men hadde oppdrag for dem) ikke kunne løse problemet hennes selv om vi prøvde i en god time. Hva faen skal man gjøre?

 

Men hun forstod ikke norsk da, det blir jo noe annet og egentlig bare trist.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Kom inn **55 og var bombesikker på at de stengte om en time. Når jeg så kommer til kassa, betaler, og forsøker å gå ut **02 men uten at døra åpner, så var jeg i det minste ærlig nok og unnskyldte når jeg forstod at jeg hadde tabba meg ut. Mitt nick er Sleggefett, og jeg var en slik kunde for noen uker siden.

 

Noe annet kan sies om kundeparet som kom innom gamlejobben for noen år siden, omtrent klokka 1555(stengte 1600), stod og funderte over hva slags laminat de skulle ha i en halvtime-tre kvarter, før de så gikk uten å kjøpe noe.. Var visst bare for å få idéer til en mulig oppussing..

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Når klokka begynner å nærme seg 20:05 pleier vi å informere kunder om at vi er stengt. Vi pleier samtidig å spørre om de ønsker å kjøpe noe. Har aldri opplevd at noen som ikke skal ha noe spesifikt blir snurt eller fornærma over at vi mer eller mindre ber dem om å gå. Har derimot blitt stående med vanskelige og kjipe kunder til nærmere halv ni, men sånn er jobben. Tar ikke så veldig tungt på akkurat dét.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

970674_10151581821711840_1497766659_n.jpg

Story of my life. Har ikke skjedd en gang i sommer at jeg har fått stengt butikken på under et kvarter. Det går som regel 15-35 min før jeg kommer meg ut.

 

Noen av kundene tar hintet når vi begynner å slokke enkelte av lysene og rasle litt med nøkler eller ved lyden av mynter som blir talt opp. Noen har desverre kutta all kontakt med omverdnen, og skjønner det såvidt når vi høflig sier i fra om at vi stengte for 10 min siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

970674_10151581821711840_1497766659_n.jpg

 

På den forrige jobben min pendlet jeg til og fra, og bussen gikk kvart over hver time. Sier seg selv at det var like spennende hver gang jeg skulle stenge, men overraskende nok hadde jeg aldri noen store problemer. En gang begynte jeg låseprosessen ti over etter at en kunde hadde brukt et kvarter på å studere leiefilmene våre (skulle selvfølgelig ikke ha noe), men da var heldigvis bussen forsinket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen av kundene tar hintet når vi begynner å slokke enkelte av lysene og rasle litt med nøkler eller ved lyden av mynter som blir talt opp.

Er det så jævlig vanskelig å ha en stemme over høyttaleranlegget som sier noe ala "Butikken stenger om få minutter, vennligst gjør deg ferdig og gå til kassen"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...