Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hitachi kommer med SSD for Enterprise og jeg mener å huske at de var SAS basert.

(Intel og Hitachi har som kjent et samarbeide på den fronten, var omtalt på IDF 2009)

 

edit:

Ytelsen er opp med 20000 iops med siste firmware og 20000 til hvis man kan leve med redusert ytelse ved skriving. Min ligger opp mot 90000 iops nå men da med redusert skriveytelse.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Litt av problemet med 9260 var vel SATA emulering. Vil tro SAS disker oppfører seg annerledes på kontrolleren. Savner uansett SAS disker fra Intel. Half duplex fra SATA kan faktisk introdusere nevneverdig responstid på en god SSD.

 

 

Håper også på SAS ssd :)

 

Jeg ser jo hvordan mine 15k sasdisker får kontrolleren rett opp i 1250MB/s lesehastighet, mens ssd bremser ned til ca 950 MB/s uten å "overklokke" kontrolleren.

 

Så det er sata emuleringen som stopper festen :(

Lenke til kommentar

Fant litt info fra Hitachi,

 

http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf...D_FAQ_final.pdf

 

utdrag fra pdf filen.

Q9: What types of SSD products are planned to be offered?

A9: Hitachi SSDs will have capacity points consistent with Enterprise customer expectations and provide both 6Gb/s SAS (2.5”, 3.5” form factors) and 4Gb/s Fibre Channel (3.5” form factor). The products will offer ultra performance, both in sustained data rate (MB/s) as well as IOPs, while meeting customer needs for data integrity and endurance.

 

Man kan nok regne med priser som er over det vi er vant med :)

Lenke til kommentar

Ser absolutt lovende ut, men det vil svi massivt med SATA 6Gbps grensesnitt på disse. Snakk om flaskehals. Her er det bare å finne fram DIMM først som sist. Tilkombling av mange silisium baserte minnebrikker mot en felles kontroller er ikke akkurat noe nytt og grensesprengende vi ikke har sett i 40+ år allerede. Integrert ONFI kontroller på chipset eller CPU neste!

 

Skulle likt å se de lime en 32GB TSOP på toppen av en D510 Atom prosessor.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Ser absolutt lovende ut, men det vil svi massivt med SATA 6Gbps grensesnitt på disse. Snakk om flaskehals. Her er det bare å finne fram DIMM først som sist.

Noe ala dette her kanskje?

ces-ocz-zdrive1.jpg

Før Intel/AMD får somlet seg til å integrere ONFI støtte over DIMM i CPU/NB/SB kan et PCIe 2.0 x8/16 HBA være en løsning. Da selvfølgelig laget bedre enn OCZs Z-Drive som hadde elendig random IOPS ytelse og skalering.

 

Som en "fort og gæli" klipp-og-lim løsning kunne kanskje en custom LSI 9200 med SAS2?-baserte SO-DIMMs. Kontrolleren er i stand til å klare 70-90K IOPS ved integrated RAID (eller mer ved ny firmware), og klarer over 2000MB/s les og oppgitt 1600MB/s skriv. Dette vil i første omgang kreve egne SAS2 kontrollere på hver DIMM.

Med en løsning som det på bildet over vil man greit klare 4 NAND ICs på hver SO-DIMM + kontroller med RAM, og med 8 SO-DIMMS har man da 32 kanaler som kan klare opp til 200MB/s hver. Eller om man putter egne dedikerte kontrollere for hver DIMM slot på selve kortet går 8 NAND chips på hver DIMM for 64 kanaler totalt.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Gullars: Poenget er jo å droppe hele SAS/SATA grensesnittet så en bør ha kontroller med ONFI grensesnitt. Dette må uansett designes enten en vil plassere den på DIMM eller en annen plass. I andre omgang bør det også vurderes om det er lurt å ha egen CPU til å gjøre book keeping. Antagelig er det ikke det sett fra et energi effektivitets perspektiv. Mye bedre å la de som kan designe CPU gjøre det og heller putte all CPU kraft i en stor pool som kan gjøre alle slags oppgaver, hvilket er hva en gjør når en gjør f.eks software RAID.

 

Å bedrive CPU offloading er stort sett bare noe som fungerer når CPU er veldig ineffektiv på oppgaven eller en ikke er bekymret for effektforbruket. Med kommende hybrid prosessorer som blander fete og tynne kjerner vil CPU være veldig effektiv på det meste. Da blir offloading ytterligere marginalisert.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Min kjære 4 år gamle WD Raptor 74GiB (C disk) trakk inn årene i kveld. :cry:

Spørs om jeg skal gå for en Intel SSD når jeg først må ha noe nytt. Raskere og ingen støy er vel ikke å forakte.

 

Er det Intel sin X25-M som er det beste å gå for?

 

R.I.P. :cry:

 

Raptoren din er (var) forøvrig 74GB eller ca 70GiB.

Hvis du først skal benytte det hersens "GiB" prefixet, så bør du iallefall få det korrekt, ellers blir det som i signaturen min. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...