Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

How does HDDBOOST extend the life of SSD?

A: In normal operating system environment, a system drive gets written onto constantly until the system is turned off.

Ahem... Stakkars folk som tyr til skremselspropaganda for et salgsargument. Ingen SSDer siden første gen JMicron har problemer med å leve 3-5 år som systemdisk, selv ved tyngre normal bruk. De fleste moderne SSDer vil bare fortsette å leve til de ikke er relevante å ha i drift lenger om grovt 5-10 år avhengig av hvor de er plassert.

 

Ellers er HDDBOOST en ekstremt forenklet versjon av ASAP. (Auto-tuning SSD Accelerated Pools of storage). Adaptecs RAID kontrollere har tilbydt en noe mer kompleks verson av dette siden september med custom x25-E.

 

 

Denne type løsning integrert i filsystemet kan bli en spennende mulighet i årene som kommer. Alså Storage Pool filsystemer, jeg håper at det vil lages Objekt baserte slike som også slippes mot forbrukere.

 

Et eksempel på noe slikt i praksis er at store medie-objekter med antatt lav "varme" (bruksfrekvens) blir plassert på snurredisker, og små eller mye brukte filer blir plassert på SSD. Om man har både MLC og SLC SSDer eller MLC SSDer med varierende båndbredde og IOPS kan les/skriv tunge hotfiles fordeles ut fra optimalisering mot enhetene.

 

Om man har en hardware RAID kontroller (LSI 9260 custom firmware?) med støtte for slik kan også en kopi av små les-intensive hotfiles holdes i cache, eller med BBU kan skriv-hotfiles holdes i cache og flushes periodevis.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
heisann, fikk nettopp min X25-M 80gb og tenkte å flashe firmware'n på den til 02HD, men har ikke cdrom, vil det være mulig å putte firmware iso'en på en usb pinne ved hjelp av f.eks unetbootin ?

Ja, det går fint. Bare bruk den samme oppskriften som HDDerase i SSD tweak trådens andre post.

Lenke til kommentar

Skullcandy, det lagrer seg på en chip på selve SSDen, og ikke på noen partisjon.

 

Privinius, du får ingen god 60GB SSD for ca 1000kr, men du kan få en veldig god 40GB for ca 900kr, eller en veldig god 80GB for 1700-1800kr. Henholdsvis Intel x25-V 40GB og x25-M 80GB.

Om du lagrer alt av dokumenter, media, og eventuelt store spill på harddisk(ene) du allerede har får Windows7 og programmer fint plass på 40GB, og ytelsen i daglig bruk vil bli mange ganger bedre.

Lenke til kommentar
Får jeg en god SSD 60gb++ for rundt tusenlappen? Tenkte jeg hadde lyst på en SSD, men har ikke så mye penger å bruke på den.

 

 

Skullcandy, det lagrer seg på en chip på selve SSDen, og ikke på noen partisjon.

 

Privinius, du får ingen god 60GB SSD for ca 1000kr, men du kan få en veldig god 40GB for ca 900kr, eller en veldig god 80GB for 1700-1800kr. Henholdsvis Intel x25-V 40GB og x25-M 80GB.

Om du lagrer alt av dokumenter, media, og eventuelt store spill på harddisk(ene) du allerede har får Windows7 og programmer fint plass på 40GB, og ytelsen i daglig bruk vil bli mange ganger bedre.

Jeg har begge disse to SSDene fra Intel og er storfornøyd. Jeg kommer aldri til å kjøpe ny maskin uten SSD, uansett om det er desktop eller laptop. Jeg anbefaler deg å gå gjennom programlista de og se hva du faktisk trenger og hva du faktisk bruker. Dersom du er gamer så vil jeg anbefale å ha et spill om gangen installert. Bare det du spiller for tiden. Når jeg gikk igjennom lista mi på laptopen fant jeg ut at jeg brukte i underkant av 20gb med Windows 7 ultimate + officepakken og diverse, og da ble det en 40gb Intel. Tror egentlig folk kan klare seg med mindre disker til OS/system disk.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Den bruker SSDen kun til lesing. Den løsningen er IKKE optimal for maks ytelse mot OS.

Det beste er å bruke SSDen til OS og programmer, og så ha en harddisk med egen stasjonsbokstav til lagring av dokumenter, media, og eventuelt store spill som ikke får plass på SSDen.

 

Jeg har ikke sett noen benchmarks av den, men jeg vil tro den legger på en del latency og vil bli en betydelig flaskehals for x25 (både V, M, og E). Det er også spørsmålet hvor god den er på å finne ut hva som burde på SSDen, og jeg har lite tillit til at den klarer det godt. Jeg vil ikke bli lei meg om jeg blir motbevist, men jeg tviler sterkt på at den vil gjøre jobben bedre enn de to enhetene hver for seg.

Lenke til kommentar

Du vil få kortere loading på SSD, og i spill som laster textures in-game kan du få færre frame-drops. Etter min mening er disse fordelene satt opp mot pris pr GB for SSDer ikke verdt det med mindre du er hardcore gamer.

Er du hardcore gamer og allerede bra nokk skjermkort, CPU, og RAM til at det ikke er noen vits i å oppgradere de blir SSD igjen relevant for hardcore gaming om du har penger til det.

 

Jeg har selv spillene mine på snurredisk, og er greit fornøyd med det. Jeg hadde CS:S på SSD i et halvt år, og loading var betydelig raskere, men jeg gamer ikke nokk til at jeg synes det var verdt plassen det tok opp.

 

Om du finner ut du har plass til overs på SSDen etter en måneds bruk kan du vurdere å bruke plass på små til mellomstore spill (1-10GB) du spiller mye.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Til dere som fortsatt sitter på gjerdet:

 

Idag har jeg kjørt opp to stasjonære PC'er på jobben med pre-installert Vista på snurredisk. Eller kjørt opp og kjørt opp, det er ikke ferdig enda.. Alt tar så forbanna lang tid at det er helt umulig å forestille seg når man har hatt SSD en stund.

Hvis man er vant til å fly ti log fra jobb, så blir dette som å krabbe baklengs. Man merker det ikke før man er tilbake på HDD(HelvetesDrittDisk)!!

 

Avsintallering av pre-installert Officepakke tar over 30min FFS?! Det er like lang tid som jeg brukte på å legge inn W7, office, sikkerhetsprogramvare, domenepålogging, mailoppsett osv osv på min egen bærbare m/SSD.

 

bill.mrk Oppgitt og drittlei!

(og ikke minst klar for helg! ;)

Lenke til kommentar

Mozze, hva med å ta med deg en x25-V på jobb og be om å få installere windows og programpakken på den og demonstrere hvorfor dere burde migrere C: til SSD i løpet av året?

900kr er såpass lavt at det kan tjenes inn rimelig kjapt via økt produktivitet, og ikke minst mye mindre tid på banning og steiking fra admin :p

Lenke til kommentar
Jeg har byttet min ide brenner til en sata. Men jeg er ganske avhengig av cdburner xp og da fungerer ikke kombinasjonen achi. Spørsmålet mitt er om jeg deaktiverer TRIM om jeg innstallerer intel matrix storage mananger?

 

En annen ting er hvilken versjon skal jeg velge? Har ett g45 hovedkort

 

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Des...12&lang=eng

Intel Matrix Storage ødela hvertfall TRIM hos meg. Må du bruke akkurat det programmet? Det finnes da sikker andre som gjøre samme biffen?

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Nja.. må og må. Det er en ganske stor jobb å begynne å bruke noe annet for jeg har bygget meg opp ett kartotek på ca 30 gb med cder jeg brenner ofte, en slags jobb. Tviler på noen andre program vil åpne de samme filene, eller filene er jo .wav mens filene som holder oversikt over oppsett av cdene heter axp.

 

Er det ikke mulig å slå av achi på noen av sata portene?

 

Irriterende problemstilling

Lenke til kommentar
Nja.. må og må. Det er en ganske stor jobb å begynne å bruke noe annet for jeg har bygget meg opp ett kartotek på ca 30 gb med cder jeg brenner ofte, en slags jobb. Tviler på noen andre program vil åpne de samme filene, eller filene er jo .wav mens filene som holder oversikt over oppsett av cdene heter axp.

 

Er det ikke mulig å slå av achi på noen av sata portene?

 

Irriterende problemstilling

Mulig et billig kontrollerkort kan gjøre det for deg. At du for eksempel kjører ACHI på hovedkort portene, mens du har RAID eller IDE på kontrollerkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...