Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

OK, jeg har alså funnet opp kruttet på nytt :p

 

Alikevell synes jeg det var veldig lærerikt, og formelen kan brukes til å identifisere IOPS flaskehalser, og finne ut hvor store de er. Ved å teste med 1 Worker, og Worker = #logic cores kan man se om CPU singlethread ytelse er flaskehalsen (eventuelt hvor mye av den) og/eller om HBA er flaskehals.

 

Om jeg tar veldig feil her så stopp meg nå. Jeg har tentk å legge ut custom IOmeter configs for å se etter akkurat dette for folk med større SSD-RAID på hardware RAID kontrollere på XS forumet. Det vil fungere bra for å se hvor flaskehalsene er i diverse RAID oppsett, og hvor store de er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ultra ATA... IDE mener du?

Det finnes IDE/PATA SSDer, men de yter lavere enn SATA SSDer. Alikevell er ytelsen en god del høyere enn harddisker.

 

Jeg kjenner ikke til noen nye PATA harddisker. MTRON og Trancend har i alle fall litt eldre modeller. OBS! Trancend sine er JMicron basert, mens MTRON bruker sin egen kontroller som også er i SATA versjonene.

Lenke til kommentar

Et par erfaringer med X25M gen2 80 GB:

- Må klokke min Q6600 ned fra 3,6 til 3,3 GHz for å kjøre stabilt med SSD disk. Uvisst av hvilken grunn.

- Maskin går i bluescreen når den våkner opp fra dvale. Finner ikke ut av dette.

- Windows booter ca. 5 sek raskere, men jeg hadde forventet et mye raskere, mer responsivt W7, men ble desverre skuffet. Ytelse i benchmarks eller tester er uvesentlig for meg, kun brukeropplevelse.

 

Nå er jeg tilbake til Samsung F3 disk og vurderer å returnere SSD disken...

 

Er det bare meg som er skuffet?

Lenke til kommentar
Et par erfaringer med X25M gen2 80 GB:

- Må klokke min Q6600 ned fra 3,6 til 3,3 GHz for å kjøre stabilt med SSD disk. Uvisst av hvilken grunn.

- Maskin går i bluescreen når den våkner opp fra dvale. Finner ikke ut av dette.

- Windows booter ca. 5 sek raskere, men jeg hadde forventet et mye raskere, mer responsivt W7, men ble desverre skuffet. Ytelse i benchmarks eller tester er uvesentlig for meg, kun brukeropplevelse.

 

Nå er jeg tilbake til Samsung F3 disk og vurderer å returnere SSD disken...

 

Er det bare meg som er skuffet?

 

Det kommer vel litt an på hvor store forhåpninger man har, en SSD vil ikke gjøre andre komponenter i systemet raskere. Den kan bare forbedre IO relaterte oppgaver.

 

Jeg ville ha klokket ned til standard klokk og sett hvordan det fungerte. Hvis problemene ble borte er det svært sannsynlig at du må finjustere på andre ting i bios. (ustabil klokk)

(jeg tenker da også på BSOD'en du får ved dvalemodus)

 

Hvis du ikke er fornøyd (og dette er subjektivt) bør du selvsagt returnere den.

Jeg kan ikke tenke meg til å gå tilbake til HDD, på mine maskiner er brukeropplevelsen betydelig forbedret. Responstiden er fantastisk, akkurat slik den bør være.

Lenke til kommentar
Et par erfaringer med X25M gen2 80 GB:

- Må klokke min Q6600 ned fra 3,6 til 3,3 GHz for å kjøre stabilt med SSD disk. Uvisst av hvilken grunn.

- Maskin går i bluescreen når den våkner opp fra dvale. Finner ikke ut av dette.

- Windows booter ca. 5 sek raskere, men jeg hadde forventet et mye raskere, mer responsivt W7, men ble desverre skuffet. Ytelse i benchmarks eller tester er uvesentlig for meg, kun brukeropplevelse.

 

Nå er jeg tilbake til Samsung F3 disk og vurderer å returnere SSD disken...

 

Er det bare meg som er skuffet?

 

Jeg skjønner og har forståelse for at benchmarks eller syntetiske tester er revnende likegyldig for folk flest. Men, i ditt tilfelle ville jeg allikevel prøvd å kjøre noen. Ene og alene fordi noen av disse testene kan finne ut om du har "feil" på ditt oppsett som kanskje gjør at opplevelsen av SSD ikke blir som den skal.

 

Kjører du f.eks. IDE modus? Har du ikke nyeste firmware? Eller andre ting.

 

Hvis du ser i SSD Benchmark tråden, så finner du lenke til en rekke programmer som vi andre benytter for å gjøre testene våre. Prøv for eksempel Crystal Diskmark (3.0) og post resultatene her, så kan vi prøve å se om du får den ytelsen du bør ha eller ikke.

Lenke til kommentar
Da må du kanskje over på noe ala det her.

 

Hmm, har 2.5" i min bærbare:)

Problemet er at du har PATA grensesnitt i din bærbare og ikke SATA ergo må du ha en overgang til SATA for å kunne kjøre annet enn gamle Mtron SSD som støtter PATA. Men det spørs om det vil bli nok plass internt til en overgang. Selv om det finnes overganger som skulle være små og smale nok til å stå mellom sata disk og pata tilkobling i din laptop.

 

Det vi sier er, du kan ønske Intel så mye du vil men har du PATA (som du har) må du nøye deg med de gamle mtron diskene. Muligens har Western Digital også noen PATA men ingen er i nærheten av Intel eller Indillinx basserte SSDer.

 

Ergo kjøp PATA SSD eller bytt bærbar til SATA.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvis du ser i SSD Benchmark tråden, så finner du lenke til en rekke programmer som vi andre benytter for å gjøre testene våre. Prøv for eksempel Crystal Diskmark (3.0) og post resultatene her, så kan vi prøve å se om du får den ytelsen du bør ha eller ikke.

Har installert W7 på nytt nå og kjørt en runde CDM og sammenligner jeg med andre singel SSD resultarer ser dette ganske normalt ut:

Edit - la til et bilde med CDM 3.0.

post-24611-1265646994_thumb.png

post-24611-1265647633_thumb.png

Endret av meeg
Lenke til kommentar

meeg, mitt råd er at du burde følge en tweak guide for å få et mer "snappy" OS.

Deaktiver pagefile, deaktiver animasjoner i menyer og vinduer, deaktiver superfetch og prefetch, og deaktiver indeksering på C:

 

Her er en link til en post med oversikt over masse tweaks

 

Ikke gjør tweaks du ikke forstår, enten google det og finn ut hva det er først, eller spør her ;)

Lenke til kommentar

News!

 

Foremay samples 200K IOPS class PCIe SSD Cards

 

Editor:- February 8, 2010 Foremay is sampling its EC188 D-series 2nd generation fast PCIe SSDs with capacity upto 4TB (MLC) and 1TB (SLC).

 

The new SSDs deliver sequential speeds up to 1.6 GB/s for reading and 1.5 GB/s for writing, and R/W IOPS up to 200K/180K.

 

"IOPS is one of the major pain points to be addressed in the deployment of today's high-end and mission-critical servers and workstations," said Dr. Jack Winters, Foremay's CTO and cofounder. "We hope that our new EC188 D-series PCIe SSDs, with greater than 100K IOPS and more than 1GB/s bandwidth, can help solve problems in the majority of those computing applications where IOPS or speed is the bottleneck."

 

Editor's comments:- Foremay's new PCIe SSDs aim at the same kind of customers who currently buy from Fusion-io and Texas Memory Systems both of whom have been shipping this type of product for over a year already. Customer qualification by OS and application type is a prerequisite to sales in this part of the market. Foremay will have to be aggressive on price to get volume customers interested enough to test its products.

Kilde http://storagesearch.com/ssd.html (det er linker i artikkelen som kan følges derfra)

 

Dette er kanskje ikke relevant for alle som er interreserte i SSD, men jeg tenkte jeg kunne poste det uansett siden PCIe SSDer er spennende saker, og 200/180K IOPS (4KB regner jeg med) les/skriv er ikke lite.

 

Anvil klarte jo 245K random read IOPS @512B med sine 4x Intel/Kingston V 40GB fra ICH10R.

Lenke til kommentar

@meeg:

De fleste superfetchblindede forbrukere sliter men å merke den store forskjellen, at ting blir superfetchet veldig mye raskere, er liksom ikke noe de registrerer og er noen trøst. Boot er lagget ned av timede oppgaver som starting av altfor mange services og starting av diverse apps og virus scannere, men allikevel er en av de få tingene som merkes litt, for der er det begrenset hva de kan trolle frem via superfetch o.l....

 

Skal man ha SSD, og ikke har så veldig peil samt ønsker den store opplevelsen, slå av superfetch/servicen og vinduanimasjonen i windows, reboot og start programmer fra disk, gjør dette noen dager og prøv å ta tiden eller huske opplevelsen.. Så bytt til SSD...

De fleste idag med greit med minne, bytter fra "ramdisk", ikke HDD, og skjeldent merker den faktiske hastigheten til disken. Eller gjør som mange har anbefalt før i denne tråden, bytt tilbake til HDD etter en måned med SSD, og kos deg litt med den pillen en stund :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...