Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Du har sikkert bestilt X25M Gen2. Den støtter TRIM. Ikke nødvendigvis rett ut av pakken for det selges en del med gammel firmware fortsatt. I så fall må du bare oppdatere firmwaren.

 

Det skal gå an å klone fra 120 til 80 GB partisjon når du har brukt under 80 GB ja, men jeg er ikke sikker på om alle kloneprogrammer takler det.

 

Du bør uansett installere på nytt for å få optimalt resultat. Merk også at Windows 7 er det hittil eneste OSet som støtter TRIM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å putte den i en annen maskin og installer windows der bare for å se om det går. Går det er det noe galt med laptoppen, går det ikke kan du RMAe den som deffekt.

Tenkte jeg skulle prøve det. Tviler på at laptopen som er feilen. Satt i den gamle spinnedisken med win 7 igjen, og det fungerte utmerket.

 

Kloning av disk....

Jeg har en 120 GB systemdisk som bare har brukt 40 GB og har bestillen en Intel X25M 80 GB SSD.

 

1) Får jeg 'klonet' 120 GB over til 80 GB, eller må jeg installere på nytt ?

2) Har Intel X25M 80 GB TRIM support ?

 

/Bjørn-Willy

Det skal gå bra. Jeg gjorde nettopp det med Acronis True Image Home. Den kloner disken uavhengig av størrelse osv.

Lenke til kommentar

Får akkuratt det samme problemet som han her fyren :/ Treger på at jeg kjøpte en til SSD.. Noen som vet om det er drivere til Intel SSDer?

 

Edit.

 

Har fått lagt inn Windows Vista nå. Helt utrolig. Vista vil inn, men ikke Win 7. Får prøve å oppgradere til Windows 7 da...

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Det er nok mange årsaker til dette.

 

De har forandret på produktet etter at det ble lansert, dvs de har byttet NAND leverandør flere ganger og har også byttet nm (prosess) underveis.

Flere beta firmwares som har feilet gjør ikke saken enklere, man må ned til 1.1 for å kunne gå opp igjen.

De har klart å rote det til med så enkle ting som at FW oppdateringen ikke tolererer avvik i produkt navn. Har man en "OCZ VERTEX" er ikke det gyldig den må hete "OCZ-VERTEX" for at oppdateringen skal fungere.

I tillegg er det for noen en komplisert prosess å oppdatere firmware og det gjøres nok tildels brukerfeil.

Vel det var det jeg kommer på i farta :)

 

Når de så skal lage en ny firmware til dette kaoset :) skjer det ting.

 

OCZ er veldig åpne på godt og vondt, for tiden er det dårlig reklame på forumet men de har en stor mengde brukere som er lojale og det vil de nok fortsatt være.

 

Jeg kommer helt sikkert til å kjøpe flere SSD'er fra OCZ men jeg håper SandForce generasjonen blir mindre smertefull enn Vertex har vært.

Jeg har egentlig ikke hatt store problemer med mine men alikevel nok til at de har vært papirvekter i noen perioder.

 

1.5 har vært bra for meg sålangt. (bank i bordet)

Ser jeg burde ha gravd litt hva gjelder info rundt problemene, så innlegget mitt var et resultat av korttenkt fundering. :) Enn så lenge holder jeg meg unna 1.5. I det minste er undertegnende en fornøyd kunde, alt i alt.

Lenke til kommentar

Teac,

 

Har vært borti noe lignende med W7. (det var ikke en SSD men en HDD)

Holdt på i flere dager før det løste seg men jeg husker selvsagt ikke hva som løste problemet for meg.

(kan ha vært et annet problem men i store trekk var det slik at HDD ikke ble listet opp og jeg fikk også beskjed om at jeg måtte laste drivere)

Det kan ha vært alt fra HDD'en til ny bios på maskinen som løste prolemet.

Hvis W7 lar seg installere på SSD'en vha en annen PC vet du om det er SSD'en eller ikke.

Lenke til kommentar
Teac,

 

Har vært borti noe lignende med W7. (det var ikke en SSD men en HDD)

Holdt på i flere dager før det løste seg men jeg husker selvsagt ikke hva som løste problemet for meg.

(kan ha vært et annet problem men i store trekk var det slik at HDD ikke ble listet opp og jeg fikk også beskjed om at jeg måtte laste drivere)

Det kan ha vært alt fra HDD'en til ny bios på maskinen som løste prolemet.

Hvis W7 lar seg installere på SSD'en vha en annen PC vet du om det er SSD'en eller ikke.

I og med at Windows Vista fungerer fint på SSDen så konkluderer jeg med at SSDen fungerer. Har prøvd å oppgradere fra Vista. Har prøvd å installere med vista installert. Har prøvd å formatere. Har prøvd å legge inn på "unallocated space", men har ikke kommet lenger enn til blåskjermer og feilmeldinger. Nå prøver jeg med på en HDDerase. Sånn som jeg har skjønnt det så vil ikke en SSD bli skikkelig formatert inni en windows installasjon og det må den være dersom en skal legge inn win 7.

Lenke til kommentar
Har du oppgradert Bios på maskinen?

Nei, har i grunn ikke det. Det er en relativt ny maskin. Har ikke hatt den lenger enn siden slutten av sommer. Får sjekke ut biosen.

 

Edit.

 

Merkelig. I følge Dell sine supportsider så er den nyeste biosen A04, utgitt 10.06.2009. Men nå er jeg inni biosen og der står det Bios versjon A06. Går tallet nedover, eller er jeg fremtiden? :p

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Har lest litt rundt her, fremdeles litt usikker på et par ting...

Skal omsider installere win7 på en 80GB Intel Gen2.

- Har det noe å si hvilken SATA port jeg kobler den til? 6 stk SATA 3.0 Gb/s på Southbridge (HK er et Asus Command), er alt som står i manualen. Antar da at det ikke spiller noen rolle?

 

- Når jeg aktiverer AHCI-modus i bios, påvirker det på noen som helst måte innholdet eller tilgangen til innholdet på allerede installerte snurredisker (ser bort i fra boot/OS-disken her?

 

- Etter installasjon: Noe annet jeg bør gjøre enn det som er beskrevet i SSD-tweak-tråden hos OCZ?

Er det f.eks vanlig/lurt/mulig/nødvendig å ha pagefile på en annen disk? Har 8GB RAM.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

AHCI påvirker ikke andre harddisker annet enn boot-disker. Du vil fortsatt kunne lese innholdet på de, men ikke starte opp fra de mens BIOS står i AHCI. Harddiskene vil derimot få bedre IOPS ytelse om de støtter NCQ ;)

 

Tweaks du bør gjøre: Skru av pagefile (om du ikke trenger den pga kompabilitet til veldig gamle programmer), skru av superfetch, skru av prefetch, skru av indexering, skru av hibernation. Du bør også deaktivere animasjoner i windows (de får ting til å føles saktere med SSD fordi SSDen er ferdig før animasjonene...).

Tweaks du kan gjøre om du klarer: skru av logging, lage RAMdisk og putte TEMP på den, deaktivere unødvendige services.

Tweaks som er unødvendig eller du ikke bør gjøre: Skru av aero og themes fullstendig (med mindre du vil windows skal se ut som win98). Deaktivere defragmentering fullstendig i services (da kan du ikke kjøre den manuelt på snurredisker).

Lenke til kommentar
Har lest litt rundt her, fremdeles litt usikker på et par ting...

Skal omsider installere win7 på en 80GB Intel Gen2.

- Har det noe å si hvilken SATA port jeg kobler den til? 6 stk SATA 3.0 Gb/s på Southbridge (HK er et Asus Command), er alt som står i manualen. Antar da at det ikke spiller noen rolle?

 

- Når jeg aktiverer AHCI-modus i bios, påvirker det på noen som helst måte innholdet eller tilgangen til innholdet på allerede installerte snurredisker (ser bort i fra boot/OS-disken her?

 

- Etter installasjon: Noe annet jeg bør gjøre enn det som er beskrevet i SSD-tweak-tråden hos OCZ?

Er det f.eks vanlig/lurt/mulig/nødvendig å ha pagefile på en annen disk? Har 8GB RAM.

 

Takker for svar!

Det er akkurat det samme hvilken sata port du velger, så lenge du setter den porten med SSDen som first boot device. Ved å velge ACHI mode så vil ikke dette endre noen ting på filer/programmer osv som ligger der fra før. Det eneste du mister er muligheten for hardware raid. Dette med pagefilen vet jeg ikke, men utenom det kan det være smart å skru av den fancy startup logoen i windows og skru av defragmenteren.

Lenke til kommentar

Nei, den beste plassen å plassere en pagefile om du skal ha en er en SSD. Pagefile blir skrevet hovedsaklig i større sekvensielle blokker, og blir lest i små tilfeldige blokker.

Pagefile medfører alikevell noen GB skriving om dagen, så deaktivert er anbefalt over aktivert, men som vi har vært inne på med levetid på SSD så vil du ikke merke noen forskjell i levetid pga pagefile om du er en normal bruker. Du kan derimot få en smule redusert ytelse akkurat når det skrives til pagefile.

 

For eldre SSDer med JMicron kontrollere er ikke pagefile lurt i det hele tatt derimot, øker frekvensen av stuttering betydelig.

Lenke til kommentar
Intel x25-V 40GB. Ca 900kr, raskere enn SSDer til 2000kr++ med unntak av storebroren x25-M 80/160GB som yter en smule bedre.

Den er den ultimate boot-disken på markedet (value-messig) for øyeblikket og sansynligvis den kommende tiden også.

 

Thanks. Skal se om jeg får bestilt en slik :)

Lenke til kommentar

Har holdt på og feilsøkt, feilsøkt og feilsøkt Intel SSDen. Koblet disken til den stasjonære maskinen og koblet ut alle de andre diskene og kjørt gjennom en Windows 7 installasjon. Det gikk smertefritt. Da begynner jeg å lure litt på hvorfor jeg får installert Vista på laptopen, men ikke Win 7. Noen forslag folkens?

Neste jeg kommer til å gjøre er å koble til Intelen til den stasjonære via usb og formatere den og så sette den tilbake i laptopen og forsøke win 7 igjen.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...