Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Takk for raskt svar.

en ekstra kontroller hadde vel gjort nytten. Men da kan jeg nesten gå tilbake til min gamle brenner. Grunnen til at jeg byttet var å få vekk ide kabel og bli litt mer ryddig i kabinettet.

 

Jeg kan vel kanskje velge en kontroller med sata3 og usb3, disse er vel ganske billig? Kjedelig å sette inn noe nytt uten å tilføre noe nytt.

 

Noen som vet om ett brenne program som skjønner .axp eller kan importere det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for raskt svar.

en ekstra kontroller hadde vel gjort nytten. Men da kan jeg nesten gå tilbake til min gamle brenner. Grunnen til at jeg byttet var å få vekk ide kabel og bli litt mer ryddig i kabinettet.

 

Jeg kan vel kanskje velge en kontroller med sata3 og usb3, disse er vel ganske billig? Kjedelig å sette inn noe nytt uten å tilføre noe nytt.

 

Noen som vet om ett brenne program som skjønner .axp eller kan importere det.

Du får jo et billig kontrollerkort til under 100-lappen på DX. Da kan du fint bruke s-ata brenner.

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du bytte den da?

Har prøvd nærmere hundre ganger å legge inn windows 7 på den på laptopen. Har i grunn gitt opp. Får blåskjermer og feilmeldinger i hytt og pine. Får lagt inn Vista uten problemer, men jeg ser ikke vits i å ha SSD med Vista og ikke 7. Så jeg tror det beste blir å returnere den, eller kommer den til å ligge og støve ned.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare opplyse om at Anvil har benchet 2x x25-V og 2x Kingston V i RAID-0 fra ICH10R til 245.256 random read IOPS ved 512B. Dette ble gjort med 8 workers med QD 16 på hver av dem i IOmeter. Det er 119,75MB/s...

 

Det samme oppsettet klarte 113.294 random read IOPS ved 4KB. Sammer workers og QD.

Det er 442MB/s.

 

For å illustrere hvor villt det er så stopper RAMdisken min rundt 110.000 random read IOPS (både 512B og 4KB) ved stock klokking av CPU og RAM (2,5Ghz Quadcore, 800mhz DDR2 5-5-5-15).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det ville stemt om AVERAGE ACCESSTIME var konstant, noe den ikke er. Average accesstime er en variabel som forandres med både Block Size, Queue Depth, og R/W ratio.

 

Har tygd på den en stund ;)

 

(1/average accesstime) = IOPS @ QD1, ved høyere QD må kontrolleren organisere køen og dette gir latency overhead som øker average accesstime. Når QD > #channels vil average accesstime dobles når QD dobles (eller veldig nære, har man mange kanaler må vil mettningsgraden være noe under 100% når QD passerer #channels, så det er litt å hente, men diminishing returns).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det ble nærmere en time i stedet for 5-10 min, måtte fikse et par saker og rydda litt i tabellene. La til farger og litt fint stæsj.

 

Alle tallene brukt her er fra 1-4 x25-V / Kingston V single og 2-4R0 på ICH10R som anvil benchet i går.

 

Bevis for IOPS=(1/Average Accesstime (i sekunder))*QD

16KB og 64KB, QD 1-128, 1 Worker

post-163450-1265477093_thumb.png

Som dere ser er det største avviket fra formelen 0,27% for disse block størrelsene.

 

Det samme stemmer for 4KB også, men jeg kom over noe veldig interresant når jeg skulle lage tabellene for 512B:

512B og 4KB, QD 1-128, 1 Worker og 8 Workers.

post-163450-1265477261_thumb.png

Her ser dere det er et betydelig avvik ved 3R0 og 4R0, spesielt ved høyere QD. Fra hva jeg kan se er dette fordi man har truffet et IOPS tak som ikke påvirker accesstime.

Dette betyr at formelen jeg har satt opp gjelder spesialtilfellet der SSDene ikke er IOPS flaskehalset av kontroller eller CPU.

Noe jeg også la merke til i samme slengen var at tallet jeg fikk ut fra formelen IOPS=(1/average accesstime)*QD for 512B 4R0 QD 128 sammenfalt ganske nøyaktig med MAX IOPS tallet Anvil fikk når han kjørte en custom config jeg satt opp med 8 workers (samme specs som standard config, men 8 workers med QD 8, 32, 128 (1, 4, 16 pr worker)).

Man kan derved bruke formelen min til å forutsi hva max IOPS er dersom man møter et IOPS tak, og denne formelen kan også brukes til å undersøke OM oppsettet har truffet et IOPS tak :D

 

Takk for at du sa i fra og fikk meg til å undersøke formelen min Anders Jensen ;)

Dette var en veldig nyttig oppdagelse som kan benyttes til å analysere oppsett etter flaskehalser.

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du bytte den da?

Har prøvd nærmere hundre ganger å legge inn windows 7 på den på laptopen. Har i grunn gitt opp. Får blåskjermer og feilmeldinger i hytt og pine. Får lagt inn Vista uten problemer, men jeg ser ikke vits i å ha SSD med Vista og ikke 7. Så jeg tror det beste blir å returnere den, eller kommer den til å ligge og støve ned.

 

Prøvd å oppgradert fra vista? Bare for nysjerrighetens skyld.....

Lenke til kommentar

Formelen "din" stemmer GullLars, når du definerer at accesstime er en variabel størrelse. Det du har funnet kalles Littles lov. Derfor jeg skrev "din". :)

 

Littles lov:

q = λw, q = gueue length (QD), λ = arrival rate (IOPS), w = wait time in queue.

 

Jeg tenkte det du kaller average access time er det man innen PE faget gjerne refererer til som service time. Altså den tiden det tar å behandle en jobb.

 

Så har vi "Utilization law":

U = λs, U = utilization, s = service time.

 

Dette gir:

 

λ = U/s

 

Tenkte du var ute etter noe slikt, men med veldig lange køer blir forsinkelsen domminert av ventetid i kø.

 

Forøvrig er det riktig at en SSD må modelleres som flere køer. Mulig det er ca riktig å modellere som en kø per flash kanal bak en felles kø for kontroller, men det vil jo være en del faktorer som kompliserer dette. Mange av parametrenevilnokogsåvære vanskelig å måle uten testbenk som kan hente ut data fra kontrolleren. Regner med produsentene har dette eller i det minste har modeller basert på designet for å tune ytelsen.

 

Må innrømme at jeg er litt rusten på dette, men jeg skal ta boka fatt å finne ut av det. Mulig en må ta med bandwidth delay product også for å modellere nøyaktig nok.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...