Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor i hekkefjell har de ikkje med Intel gen 2 i testen?

 

Edit:

 

fant svaret...

 

Although we were unable to compare it to the Intel X25M G2 as we no longer have a drive in our possession, based on the results that we've seen today we can confidently say the Vertex 2 Pro is faster.
Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på resultatene men hadde faktisk håpet på enda litt mer.

(Dette er Pro utgaven og den må mest sannsynlig sammenlignes prismessig med X25-E men ta det med en klype salt :))

 

Det kan se ut som Pro utgaven vil bli for høyt priset og da er Vertex 2 (ikke Pro) mest interessant å se på. Vi får håpe den yter godt den også.

 

edit:

quote fra oppsummeringen

"Therefore it is no longer a matter of performance as the Vertex 2 Pro has certainly proven itself in that regard, but we are more concerned about its price as OCZ has made it clear that this is an enterprise SSD and we believe it will be priced accordingly. Currently the Intel X25-E costs $800 for the 64GB model and we suspect the 100GB version of the OCZ Vertex 2 Pro could retail for around that price. If that's the case then the Vertex 2 Pro will be far out of reach for a majority of end users."

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Som jeg mistenkte og har fryktet.

 

SF1500 er listet som "enterprise" fra SandForce sin side, men jeg ville håpet at OCZ ville ha versjonen med MLC (vertex 2 pro) som en "enthusiast" enhet og spare "enterprise" stempelet for SLC versjonen (Vertex 2 pro EX). SF1500 har som jeg har nevnt mange ganger 16 kanaler.

SF1200 har "kun" 8 kanaler, alså færre enn x25-M gen1 som er halvannet år gammel. Så langt jeg kan se vil SF1200 konkurrere direkte med x25-M. SF1200 vil ha noe høyere sekvensiell skriv, og muligens høyere sustained random write. Den er listet med 30K random read IOPS, 10K random write. x25-M er målt til 30-40K random read og 10-20K random write IOPS, men med ca 3K random write IOPS _sustained_.

SF1200 er listet med 260MB/s både les og skriv sekvensielt, men jeg mistenker skriv kun gjelder høyeste kapasitet eller de høyeste kapasitetene.

 

SF1200-baserte SSDer kan bli veldig interresante for laptopper der man trenger høyere kapasitet. F.eks. folk som bruker laptopper mot/for databaser og virtualisering, medie-redigering, ol. Vi snakker da workstation.

 

EDIT: jeg har forresten postet en lengre utledning om accesstime, QD, IOPS, flash-kanaler, og CPU-aksellerering i SSD-benche tråden. Den hører delvis hjemme her også siden vi diskuterer fra tid til annen SSD-arkitektur og teori. LINK

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

ฺBlir det noen mulighet for at vi finner samme kontroller som testet her i SSD fra andre leverandører og til hyggeligere priser? (innen en tidsramme på et år)

 

Er det sluppet produkter/offentliggjort tester med den nedgraderte kontrolleren (SF-1200)?

 

Beklager dersom overnevnte er blitt besvart allerede :)

 

For min del sitter jeg enda på vent med oppgradering av hoved-PC. Synes at 2000,- er ei "smertegrense" for et enkeltstående pordukt i PC-en, spesiellt dersom man forventer at tilsvarende produkt til "halve prisen" er rett rundt hjørnet. Hadde uansett mer eller mindre bestemt meg for en Intel gen. 2, men så dukker dette opp... :hmm:

Lenke til kommentar

SandForce kontrolleren vil komme fra mange aktører.

Prisen blir nok rimelig lik er jeg redd for.

 

Da er det opp til Intel/Micron(Crucial) å holde prisene nede.

For at Vertex 2 skal bli en stor suksess må prisen stå i forhold til ytelse og konkurrentene.

 

Vertex 2 kommer i mars, C300 (Crucial) er lovet i februar og det er nok enda en stund til vi ser noe nytt fra Intel.

Lenke til kommentar

Jeg har tydeligvis gått helt glipp av denne testen av Kingston V+ G2

 

Link

 

Toshiba T6UG1XBG kontroller.

 

Jeg må lese litt :)

 

edit:

G2 må ikke forveksles med Intel G2, dette er noe helt annet men uansett er det 2dre generasjons V+.

 

Grei sekvensiell ytelse, svak på random, TRIM støtte, ellers lite å si om den.

De oppsummerer det med å kalle det for en Entusiast SSD?

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Det er nok mange årsaker til dette.

 

De har forandret på produktet etter at det ble lansert, dvs de har byttet NAND leverandør flere ganger og har også byttet nm (prosess) underveis.

Flere beta firmwares som har feilet gjør ikke saken enklere, man må ned til 1.1 for å kunne gå opp igjen.

De har klart å rote det til med så enkle ting som at FW oppdateringen ikke tolererer avvik i produkt navn. Har man en "OCZ VERTEX" er ikke det gyldig den må hete "OCZ-VERTEX" for at oppdateringen skal fungere.

I tillegg er det for noen en komplisert prosess å oppdatere firmware og det gjøres nok tildels brukerfeil.

Vel det var det jeg kommer på i farta :)

 

Når de så skal lage en ny firmware til dette kaoset :) skjer det ting.

 

OCZ er veldig åpne på godt og vondt, for tiden er det dårlig reklame på forumet men de har en stor mengde brukere som er lojale og det vil de nok fortsatt være.

 

Jeg kommer helt sikkert til å kjøpe flere SSD'er fra OCZ men jeg håper SandForce generasjonen blir mindre smertefull enn Vertex har vært.

Jeg har egentlig ikke hatt store problemer med mine men alikevel nok til at de har vært papirvekter i noen perioder.

 

1.5 har vært bra for meg sålangt. (bank i bordet)

Lenke til kommentar

Petter,

 

Er den såpass gammel at du er sikker på at den ikke har TRIM?

Sjekk hvilken firmware du har, du finner ut av det ved å starte AS SSD Benchmark eller CrystalDiskInfo.

 

Link til Intel download

 

Last ned og brenn iso til CD.

Boot på cd'en og følg oppskriften.

(husk å velge IDE mode i bios, det er det foretrukkne og sett tilbake til hva det var når firmware er oppdatert)

 

Ta backup hvis du har noe du ikke kan/vil miste, oppdateringen kan feile og da kan alle data forsvinne.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...